Mad Cows Going Viral Het visualiseren van biologische processen?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Nut en onnut van contexten in het scheikundeonderwijs KNCV 25 april 2006 Han Vermaat Stebo – Den Haag.
Advertisements

Soft Systems Methodology Een doelbewuste aanpak voor action research
Scaling up testing and counselling as it looks from treatment data monitoring perspectives: The applied research outcomes and the policy implications it.
M. Valcke – Universiteit Gent
NV ARQUABA GROEP P.O.Box 1559 Paramaribo Suriname De Arquaba Groep richt zich op ontwikkelen van mens en omgeving. Ontwikkelen.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
Wat is Bioinformatica? Informatica + Bio = Bioinformatica.
wat moet ik doen ik stop an bas dik els fem gijs hans kim miek niek roel tes.
recipients’ impressions of senders’ likability
Uitdagend ontwerpen Freddy Veltman – van Vugt Hanneke Koopmans
Birthdays Contents 1. School birthdays 2. Childrens’ parties 3. Songs and games.
Audiovisuele middelen (en andere media) in BRICKS Biology
GF 1° Jaar Master 2° Jaar Master Vrije Universiteit Brussel
The patients are waiting Artsen in de farmaceutische industrie
Contexten als middel voor interdisciplinariteit
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Onderwijskunde als ontwerpwetenschap
28 april presentatie & dialoog Silence of the Bees.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Presentatie titel Microscopie Campbell H6.1 Reed H28, 29
Bloggen op de Master Leren en Innoveren Netwerkbijeenkomst Studeren naast je werk / Blended learning 2 december 2015 Bartel Dorhout docent MLI
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Evalueren in afstandsonderwijs (blended learning) Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
Evie Goossen 9:00-10:15 zaterdag 16 januari 2016
Bronnenlijst Hattie, J., & Timperly, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research, 77 (1), Jaspers, M., & Zijl,
Benigne Paroxysmale Positie Duizeligheid (BBPD)
Conceptuele denker Anne
De Capability Approach een introductie Castella overleg 9 maart.
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
Krachtig ontwerpen op basis van gedegen onderzoek.
In the loop Game: introduction on Circular Economy
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Prof. dr. Fons Coomans UNESCO Chair ‘Human Rights and Peace’
Eigenaarschap voor kwaliteit
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
Marija Bočkarjova Jan Rouwendal Johan J. Polder
Grammar of Schooling: onderwijsconcepten voor push+pull leren
Samenwerking en interactie in blended leeromgevingen
Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app
The VVS WVS Introduced 13 - May -2006
Feedback geven en krijgen
De taaltaak
Themagroep Professionele ontwikkeling van lerarenopleiders Meet & explore sessie Velon-studiedag 2017.
The Wonderful World of RNA
<Typ titel via Beeld, Koptekst en voettekst, Koptekst>
WELKOM bij Denkvragen stellen simonettekoven.nl 1.
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
Rob Heyman and Ilse Mariën
Vertaling van: John Hattie – Visible Learning for Teachers
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Gebruikersbijeenkomst SOWISO
Hoofdstuk 2 Wat gaan we doen? Terugblik Doel van vandaag Nieuwe stof
Jannes Huisman Senior coach
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Helpen onderwijsevaluaties mee aan de kwaliteitscultuur?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Epidemiologie virale hepatitis
Stop-motion-filmpjes maken Hoe maak je een animatie in Stop Motion?
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
EndNote in education.
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Mad Cows Going Viral Het visualiseren van biologische processen? NIBI 2017 John Huizinga & Bas Overwater

Wat gaan we doen? Presentatie [context] Workshop [concept] Prionen - van non-toxische naar een toxische conformatie Verwarring, visualiseringsprobleem Workshop [concept] Laten uitbeelden van toxische conformatie van prion eiwitten… Gebaseerd op visible learning (Hattie) en scaffolding (Vygotsky)

Eiwitsynthese - summary

Prionen Samenvoeging van “Proteinaceous infectious particle” Prionen zijn normale instabiele eiwitten (PrPC) e.g. onderhoud […] axonal myelin sheaths […] Functie door vorm (eiwitvouwing) Niet-levende eiwitstructuren kunnen infectieus zijn. (Prusiner et al., Nobelprijs in 1987) Scrapie of schuurziekte ziekte aan het CSZ bij schapen en geiten, wordt veroorzaakt door prionen.

Prionen veroorzaken ziekten ca. 1% ! Jansen, C., Parchi, P., Capellari, S., Ibrahim-Verbaas, C. A., Schuur, M., Strammiello, R., ... & Baas, F. (2012). Human prion diseases in the Netherlands (1998–2009): clinical, genetic and molecular aspects. PLoS One, 7(4), e36333.

vouwing en misvouwing

Conversie van PrPC naar PrPSc Non-toxisch toxisch

hydrofiel vs hydrofoob Stapeling van hydrofobe PrPSc leidt tot amyloïdose  + PrPC PrPSc      + Figure 3.8 A water-soluble protein. 9

Aan de slag! Download de app ‘Stop Motion’ Lees de lesbrief! Go Viral!

Referenties Reynaud, E. (2010). Protein misfolding and degenerative diseases. Nature Education, 3(9), 28. Jansen, C., Parchi, P., Capellari, S., Ibrahim-Verbaas, C. A., Schuur, M., Strammiello, R., ... & Baas, F. (2012). Human prion diseases in the Netherlands (1998–2009): clinical, genetic and molecular aspects. PLoS One, 7(4), e36333. Vázquez-Fernández, E., Vos, M. R., Afanasyev, P., Cebey, L., Sevillano, A. M., Vidal, E., ... & Fernández, J. J. (2016). The structural architecture of an infectious mammalian prion using electron cryomicroscopy. PLoS Pathog, 12(9), e1005835. Hattie, J. (2008). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. Routledge. Hattie, J. (2012). Visible learning for teachers: Maximizing impact on learning. Routledge. Lange, C., Costley, J., & Han, S. L. (2016). Informal cooperative learning in small groups: The effect of scaffolding on participation. Issues in Educational Research, 26(2), 260-279.