Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SSL-studiedagen februari 2011 De invloed van de studieloopbanen in het secundair onderwijs op het succes in het hoger onderwijs Kim Bellens & Jan.
Advertisements

Vrije centra voor leerlingenbegeleiding Onderwijsloopbaan- begeleiding in de hedendaagse CLB-praktijk Schaarbeek - 31 mei 2011.
Edushock leerfestival
Design Charles & Ray Eames - Hang it all © Vitra Jeugdwerkloosheid, scholing en opleiding Ides NICAISE HIVA / PPW (KU Leuven) Workshop Jeugdwerkloosheid.
Het schoolwelbevinden van Brusselse scholieren
Wim Drees lezing1 Drie verklaringen voor goede scores Nederlands onderwijs in internationale PISA vergelijkingen •Centraal gestandaardiseerde en nationale.
De aantrekkingskracht van uitzendwerk voor werkgevers De rol van ontslagbescherming Amsterdam, 9 juni.
Beurzen voor studenten Studie en stage Erasmus+ Actielijn 1 - Individuele leermobiliteit Versie november 2013.
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
Gerapporteerde jeugdcriminaliteit doorheen de tijd Een analyse van 8 jaar JOP-monitor Diederik Cops.
VFO – studiedag 22 november 2007 I. Nicaise (HIVA – K.U.Leuven)
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
D. Hermans, M.-C. Opdenacker, E. Van de Gaer & J. Van Damme Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen Een longitudinale analyse van de.
IOO-profiel doelen Een instrument voor nagaan onderzoeksintegratie
Zelfevaluatie i.k.v. GOK-beleid
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Feebe Leclercq 1 BaSW B Alleen in de klas
Drie richtinggevende vragen Waaraan zullen we het succes van het 1. Waaraan zullen we het succes van het GOK-beleid afmeten? Maxiale leerwinst? Een meer.
Je ziet niet wat je ziet Selectievertekening in de meting van onderwijsongelijkheid en -effectiviteit Ides Nicaise Anna D’Addio Steven Groenez (HIVA,
Cijferboek sociale ongelijkheid in het Vlaamse onderwijs
Claudia van Kruistum, Ilona de Milliano, Roel van Steensel
Rol van de gemeente. 1.Ons onderwijs is uitstekend, maar… Hoge pieken, maar ook brede en diepe dalen De overgang van lager naar middelbaar onderwijs verloopt.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Study visit Helsinki 17/10 – 21/10/2011 Better working Skills Through Lifelong Adult Education Chris du Pont.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Sessie B4: Vroegtijdig schoolverlaten.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’ Conferentie SSL 24-25/02/2011.
Onderzoek gefinancierd door de Vlaamse Regering in het kader van het programma ‘Steunpunten voor Beleidsrelevant Onderzoek’
DE OVERGANG ONDERWIJS-ARBEIDSMARKT Rationeel of emotioneel ?
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
Gender en wiskunde Anja Jansen 2007.
Laaggeschoolden in het Vlaams arbeidsmarktbeleid.
Nieuwe normen Cito.
recipients’ impressions of senders’ likability
© I. Nicaise Comprehensief onderwijs en gelijke kansen: lessen uit onderzoek Studienamiddag School+ ‘Hervorming secundair onderwijs’ Leuven, 14 mei 2009.
Inspiratie voor de toekomst: bedenkingen op basis van ‘Het Onderwijsdebat’ Bram Spruyt, Onderzoeksgroep TOR | pag. 1.
Wie wordt er leraar? Bart Golsteyn, Stan Vermeulen, Inge de Wolf
Zittenblijven. Inhoud Cijfers Effectiviteit Cijfers BaO Estimate of grade retention at primary level (ISCED 1), 2007/08.
EEN STERKE BASISVORMING VOOR DUURZAME KANSEN OP DE ARBEIDSMARKT Werkseminarie PAV – AKOV – 20/11/2014 Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven.
Vroegtijdig schoolverlaten in Vlaanderen
1 De peiling PAV in internationaal perspectief: Veerle Breemeersch AKOV - curriculum -Onderzoek van Inge De Meyer (Faculteit Psychologie en Pedagogische.
Ted Reininga Directie Kennis
’ Ondernemend Onderwijs Professionaliseringsbijeenkomst Dinsdag 19 mei 2015 Van Maerlant College.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.
Alternatieve evaluatie- procedures in hoger onderwijs. Waar gaat het nu over? Martin Valcke Onderwijsdag AUH - 18 januari 2016.
[Onderwijsproblematiek in Limburg] [Analyse] [Conclusie] [Vaststellingen in aanpak] [Achtergrond] Bianca Maas.
Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
KU Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie I.s.m. Departement Onderwijs & Vorming Sarah Gielen Kim Bellens Barbara Belfi Jan Van Damme.
‘Van Kinderuniversiteit naar het Hoger Onderwijs’ Pravini Baboeram 14 december 2012.
Vroegtijdige Schoolkeuze in het Onderwijs? NGVO Studiedag WELKOM 10 juni 2016.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
De structuur van het secundair onderwijs: effecten op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen Doctoraatsonderzoeker, HIVA - KU Leuven.
23 juni 2017.
Research Centre for Education and the Labour Market
Peiling burgerzin: goed maar ongelijk
GENDERMECHANISMEN IN HET VLAAMSE ONDERWIJS
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Fase 1: Redenen moeizame overgang … volgens werkveld …
Kansarmoede in de kleuterschool
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
Research Centre for Education and the Labour Market
CSE-wat? (her)oriëntering en studievoortgang
Burgerschap en burgerschapsonderwijs in ontwikkeling
Drie richtinggevende vragen
Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO)
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Transcript van de presentatie:

Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven Het Vlaamse secundair onderwijs internationaal vergeleken De effecten van de onderwijsstructuur op korte en lange termijn Jeroen Lavrijsen HIVA – KU Leuven

Verschillen in vormgeving onderwijs

Doel doctoraat De effecten nagaan van verschillen in onderwijsstructuur, op 4 meetmomenten Schoolse vaardigheden Schooluitval Arbeidsmarkt Deelname aan levenslang leren

Doel doctoraat De effecten nagaan van verschillen in onderwijsstructuur, op 4 meetmomenten Schoolse vaardigheden Schooluitval Arbeidsmarkt Deelname aan levenslang leren

Vroege selectie en leerprestaties? Voordeel: Instructie afstemmen op niveau leerlingen Máár: Niet alleen niveau, ook sociale achtergrond bepaalt studiekeuze Leerproblemen worden ‘onderaan de waterval’ geconcentreerd Ongelijke verdeling leerkrachten & middelen Rigiditeit: veel paden afgesloten op 12 jaar

Empirische toets Leerprestaties van 15-jarigen vergelijken in landen met / zonder vroege selectie Maar: Niet alleen het onderwijssysteem verschilt Leerprestaties hebben vroege wortels Dus: Model dat effect bepaalt van vroege selectie op leerprestaties van 15-jarigen maar corrigerend voor eerdere prestaties (= gemeten in 4e leerjaar)

Resultaat: vroege selectie heeft negatief effect op leesvaardigheid kansarme leerlingen Effect vroege selectie Data: PIRLS 2006 & PISA 2012 Gepubliceerd als Lavrijsen, J. & Nicaise, I. (2015a) New empirical evidence on the effect of educational tracking on social inequalities in reading achievement. European Educational Research Journal, vol. 14, 206 - 221

Andere waves geven zelfde beeld…

Maar andere vaardigheden: genuanceerder

Doel doctoraat De effecten nagaan van verschillen in onderwijsstructuur, op 4 meetmomenten Schoolse vaardigheden Schooluitval Arbeidsmarkt Deelname aan levenslang leren

Wat verklaart schooluitval? Verklaringen binnen onderwijssysteem Verklaringen uit bredere samenleving Belang van sociale achtergrond Model o.b.v. gegevens uit LFS (2009) Gepubliceerd als Lavrijsen, J. & Nicaise, I. (2015) Social Inequalities in Early School Leaving: The Role of Educational Institutions and the Socioeconomic Context. European Education, vol. 47, 295 - 310

Leeftijd selectie

Uitbouw beroepsonderwijs (hogere cyclus)

Armoedegraad

Doel doctoraat De effecten nagaan van verschillen in onderwijsstructuur, op 4 meetmomenten Schoolse vaardigheden Schooluitval Arbeidsmarkt Deelname aan levenslang leren

Beroepsonderwijs en arbeidsmarkt Afgestudeerden uit beroepsonderwijs vinden vlot werk (cf. VDAB) Maar wat op langere termijn? Veranderende eisen arbeidsmarkt? O.b.v. PIAAC (2012) loopbanen vergelijken van respondenten met een secundair diploma uit algemeen onderwijs resp. beroepsonderwijs

Doel doctoraat De effecten nagaan van verschillen in onderwijsstructuur, op 4 meetmomenten Schoolse vaardigheden Schooluitval Arbeidsmarkt Deelname aan levenslang leren

Levenslang leren Vlaanderen: Verklaringen? lage deelname aan LLL, vooral bij laagopgeleiden Verklaringen? “Externe” drempels (bv. kostprijs): beperkte verklaring Belang van “interne” drempels: leert men wel graag?  O.b.v. PIAAC (2012) nagaan of er een relatie is tussen de houding t.o.v. leren en de structuur van het secundair onderwijs

Onderwijssysteem en houding t.o.v. leren

Conclusie doctoraat Structuur secundair onderwijs is van belang maar samenleving ook Voor- en nadelen van externe differentiatie Beroepsonderwijs als ‘vangnet’ Lagere schooluitval Vlotte overgang naar de arbeidsmarkt Maar liever niet té snel specialiseren Zwakkere vaardigheden, hogere schooluitval kansarme leerlingen Inzetbaarheid op arbeidsmarkt op langere termijn? Negatieve houding t.o.v. leren

Wat met de modernisering? Complementair gedeelte eerste graad: Voorafname op latere studiekeuze? Of prioriteit remediëring?

Wat met de modernisering? Complementair gedeelte eerste graad: Voorafname op latere studiekeuze? Of prioriteit remediëring? Domeinscholen?

Verschil in politiek engagement tussen afgestudeerden uit algemeen resp. beroepsonderwijs Bron: Van de Werfhorst, H. 2017. Vocational and Academic Education and Political Engagement: The Importance of the Educational Institutional Structure. Comparative Education Review, forthcoming.

Wat met de modernisering? Complementair gedeelte eerste graad: Voorafname op latere studiekeuze? Of prioriteit remediëring? Domeinscholen? Opstroom?

Bron: Inspectie van het Onderwijs (Nederland)

Wat met de modernisering? Complementair gedeelte eerste graad: Voorafname op latere studiekeuze? Of prioriteit remediëring? Domeinscholen? Opstroom? Externe toetsing?

Bron: Inspectie van het Onderwijs (Nederland)

Meer weten? Het onderwijsdebat · Waarom de hervorming van het secundair broodnodig is, onder redactie van Ides Nicaise e.a., Berchem: EPO, 2014. http://www.epo.be/uitgeverij/boekinfo_boek.php?isbn=9789491297632 Bedankt! jeroen.lavrijsen@kuleuven.be