KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Grammar Chapter 4 – G1 What en Which.
Advertisements

Denken en gewoon doen. Leren is eerder het vuur aansteken dan een emmer vullen.
College 6, jaar 2, Zomer 2010 Pitch à la Dragons Den Auteur: Ayman van Bregt Docent: Toine Nagel.
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
In het Nederlands antwoord je vaak heel kort:
User Centred Development
Merkbelevenissen Communicatie of Distributie? De keten of media? me·dia de; mv middelen om informatie over te dragen: radio, tv, pers, internet enz.; Pas.
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Grammar Chapter 6 G 3 Some en Any. Some en Any In klas 1 heb je al iets over some en any geleerd, nl dat beide woorden te maken hebben met een onbepaalde.
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
PRESENTATIES IN A NUTSHELL.
Tel de zwarte stippen. Tel de zwarte stippen Lopen de horizontale lijnen evenwijdig of niet?
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
‘WAIT FOR ME’ Lees met elkaar de songtekst Klik door naar volgende scherm.
Psychology of Courage Frustratie Tolerantie
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Monday, 30 March 2015 maandag 30 maart 2015 Leonard Cohen is still on stage This must be a miracle at his age I’m sure that you like this song Enjoy.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels A1 Gesprekken voeren [Edu/003] thema: A rainy day…. can-do : kan eenvoudige informatie geven over het weer © Anne Beeker Alle rechten.
Catalogus van de UvA Zoekacties combineren Universiteitsbibliotheek verder = klikken.
Nothing Is As It Seems Introduction Lesson. What are we going to do? - We gaan deze periode spreek, luister, lees en schrijflessen in een thema oefenen.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Test Tender module Stap 1 Klik op het gewenste object.
Tekstverbanden en signaalwoorden
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
Regelgeving over continuïteit! NBA Standaard 570: over “Verantwoordelijkheden van de accountantStandaard Het is de verantwoordelijkheid van de accountant.
20_05_2009 When the sun goes down on my side of town that lonesome feeling comes to my door the whole world turns Wanneer de zon ondergaat.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
8 Samengestelde Redeneringen identificeren
KRITISCH DENKEN 9 Een Betoog schrijven © Kritisch Denken.
KRITISCH DENKEN 12 Afleidingsbezwaren © Kritisch Denken.
KRITISCH DENKEN 10 Co-premissen I © Kritisch Denken.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Justice Gerechtigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
5 Grondslagen van Redeneren II
KRITISCH DENKEN 2 Groeperen © Kritisch Denken.
18 Evalueren van Beweringen en Redenen. Scenariotest
KRITISCH DENKEN 13 Deductieve redeneringen
16 Evalueren Introductie & Overzicht
Possessive forms of nouns
Salt & Light Zout & Licht
This, that, these, those Aanwijzende voornaamwoorden
Toekomende tijd: met “going to”
IMAGINE John Lennon.
LIGHT & CHILDREN LICHT & KINDEREN
De taaltaak
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
“There is as much living in a moment of pain as in a moment of joy”
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Als ik kon zijn waar jij bent If I could be where you are
Possessive forms of nouns
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
ACTmodel van psychopathologie
NEW INTERFACE UNIT 2 : GRAMMAR
IMAGINE John Lennon.
IMAGINE John Lennon.
Working in Europe to Connect Talent Development in Higher Education
Tel de zwarte stippen!. Tel de zwarte stippen!
IMAGINE John Lennon.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Empty handed here I come,
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Meaning maning by public leaders in times of crisis
How to Kijken naar kunst Procesgericht werken stimuleren.
Transcript van de presentatie:

KRITISCH DENKEN 11 Co-premissen II © Kritisch Denken

Opdracht van vorige keer…

Is er een betere manier om co-premissen te vast te stellen?

Het Konijnenprincipe Iedere belangrijke term of woordgroep die voorkomt in de stelling moet ook voorkomen in een premisse van de redenering. Met andere woorden: er worden geen konijnen uit de hoge hoed getoverd! Als een term in de stelling voorkomt, moet hij ook in de premisse zitten. Er mogen niet bij toverslag termen in de ene bewering voorkomen die niet in de ander terugkomen.

Het Konijnenprincipe toepassen Markeer sleuteltermen of woordgroepen in de stelling.

Kijk naar de premisse(n) – welke termen van de stelling komen terug?

Wat ontbreekt er?

En wat nu?

Is dit goed? NEE! Premisse en stelling zijn hetzelfde. Dit is een Cirkelredenering en die is NIET GOED!

Het Schakelprincipe Iedere belangrijke term of woordgroep die in een premisse voorkomt moet ook voorkomen in de stelling of in een van de andere premissen. Met andere woorden, premissen moeten een keten vormen doordat ze termen of woordgroepen delen.

Het resultaat… een goed gevormde redenering

Goed gevormde redenering… Denk aan een driehoek die sleutelbegrippen met elkaar verbindt.

Goed gevormde redeneringen Van een goed gevormde redenering zijn : alle premissen verwoord de premissen passend verbonden met de stelling de premissen passend met elkaar verbonden

Met andere woorden… &

Voorbeeld 1

Voorbeeld 2 Waarom maken we ons sowieso druk over co-premissen?

Opdracht vorige les:

Dus..

Voorbeeld 3 George: De VS moet een antiraketsysteem bouwen. Scepticus: Waarom? George: Omdat landen uit de “as van het kwaad” massavernietigings-wapens ontwikkelen.

Welke, A of B?

Worden er regels overtreden?

Hulpmiddel: markeren van tekst

De juiste

Resultaat… Merk op hoe gebruik van het Konijnen- en Schakelprincipe twee belangrijke resultaten oplevert: het brengt belangrijke aannames aan het licht; en het helpt de premissen met de stelling en met elkaar te verbinden.

Waarschuwingen… Een goed gevormde redenering hoeft geen sterke redenering te zijn, d.w.z., een die de stelling krachtig ondersteunt. Een goed gevormde redenering maken heeft betrekking op de structuur van de redenering. De kracht van het bewijs is iets anders.

Cirkelredenering Here we have no violations of the rabbit or handing hands rules, but the reason merely repeats the contention. The role of the reason is to provide evidence to support the contention, and this does not do so.

Losse eindjes: Als we kijken naar het Schakelprincipe, dan kunnen we zeggen dat “losse eindjes” voorkomen als er een kloof gaapt tussen de hoofdpremisse en de co-premisse.

Deze redenering is in overeenstemming met het Konijnenprincipe Deze redenering is in overeenstemming met het Konijnenprincipe. Echter, er is een zekere kloof tussen de hoofdpremisse en de co-premisse. Dit wordt duidelijk als je ziet dat de termen “onschuldige mensen doden” “moord” elk in een van de premissen voorkomen, maar niet in de stelling en niet in een van de andere premissen. Ze hangen los, ze zijn niet expliciet verbonden met iets anders. 

Het probleem kan makkelijk worden opgelost door passende co-premissen toe te voegen: Again, this map is not evaluated, at this stage we are focusing on the structure of the argument.

Herformuleren door het gebruik van modus ponens… voorwaardelijke beweringen (Als… dan…) Deze redenering is in overeenstemming met het Konijnenprincipe. Het is niet zinloos of verkeerd om zoiets te doen, maar het kost heel wat werk om de Als-dan co-premisse te ondersteunen. Als P, dan Q. P. Dus Q. Conditional statements reveal a relationship between 2 items, but it does not contend that one or the other IS in fact the case, only that there is a relationship between them.

Samenvatting Een goed gevormde redenering steekt als puzzelstukjes in elkaar Een goed gevormde redenering is niet noodzakelijk een goede redenering Het Konijnenprincipe houdt in dat iedere term uit de stelling ook in een premisse moet voorkomen Het Schakelprincipe houdt in dat iedere term in een premisse ook in de stelling moet voorkomen of in een andere premisse Het algemene principe is dat er geen losse eindjes moeten voorkomen: iedere term moet in minstens twee beweringen terugkomen. De principes zijn vuistregels en moeten met gezond verstand worden toegepast. Goed gevormde redeneringen maken is een kunst die veel oefening vergt.