De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst
Advertisements

Het doen van onderzoek in klas 4
Profielwerkstuk.
Voorlichting 4-HAVO / 5-VWO
Groot ICT-project Visie Daniëlle de Winter.
Zakelijk lezen Nederlands.
ISA (InformatieSysteemArchitectuur) Geert-Jan Houben.
Onderzoeksmethode Oftewel: met welke specifieke onderzoeksmethode kan ik het best mijn onderzoeksvraag beantwoorden.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Duurzaam goederenvervoer in steden; verbinden van mensen met gedragsverandering als focus VerDuS 19 november 2012.
Agenda Ontvangst Welkom Veldonderzoek, SPV - toelichting op de thema’s/vragen - individuele beoordeling - groepsgewijze bespreking - Plenaire bespreking.
Plaats voor een heading Naar een regionaal Plan van Aanpak 789 Wmo.
Zelf materiaal ontwikkelen
Praktijkonderwijs sterk naar de toekomst ‘Werken aan een pro-plan’ 18 april 2013.
Leesvoorkeurenonderzoek
Netwerk Nieuw Bouwen “Duurzaam Bouwen, een tijdelijke bevlieging of dé nieuwe manier van bouwen?” Mid Term Seminar RAAK-MKB-project vrijdag 17 juni 2011.
Gebiedsgerichte pilots WMO
Online leergang LOB stimulans voor LOB-ontwikkeling
Meer dan de som der delen De verankering van duurzaamheid in de gehele schoolorganisatie 14 november 2014.
Het presenteren van het onderzoek
Leerkring POW Fase 4.
Media en creativiteit module 8 Engagement Jaar 2 Les 3.
Herziening MBO voor leerbedrijven Versie 1.0 – september 2015.
Bestuurlijke aanbesteding dagbesteding Walcheren 1 21 oktober 2015.
Activerende literatuurdidactiek in de onderbouw en het vmbo
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Taalbeheersing Rotterdam, 26 augustus 2011.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
KWALITEIT EN ORGANISATIE WEEK 2 Schpa 2.57.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 12 Hafida El- Gharbaoui.
Christiaan huygens college rachmaninowlaan Bèta aan de Basis 1.
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ orde in de klas
Profilering Design MBO. “Ik ben op aarde om een omgeving vol liefde te creëren, met passie te leven en mijn meest opwindende dromen waar te maken”
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Andere Schooltijden Obs Het Veenpluis. Welkom namens team en MR van Het Veenpluis! Fijn dat u bent gekomen.
Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Kansen en mogelijkheden ‘Krimp tot kunst verheffen’ Presentatie krimp en leefbaarheid 7 februari 2013.
Evaluatie Centrum Parkeren 1 Banakkers. Programma Toelichting project Kaders In groepen uit elkaar Terugkoppeling 2.
Plan van aanpak toekomstvisie gemeente Grootegast.
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Wist u dat? ons cluster al jaren meer formatie krijgt dan waar we recht op hebben (1 : 25)… de krimp al een paar jaar gaande is… we ieder jaar maanden.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Kenniskringen in De HHS Marinka Kuijpers Lector Pedagogiek van de Beroepsvorming.
Wat gaan we doen? 20.00u: Inloop 20.10u: Opening 20.15u: Start presentatie 21.00u: In groepjes uit elkaar 21.30u: Terugkoppeling 21.40u: Afsluiting 22.00u:
Programma vandaag Economieprogramma Onderneem ! Jaarrooster Kennis ophalen De Grote Verandering Stage-opdracht.
Intersectoraal (opleiden) in het VMBO
Toelichting op de belangrijkste onderwerpen van de agenda
Opleiden binnen de dijkbewakingsorganisatie.
Bronnen en onderzoeksvragen
Schoolondersteuningsprofiel 2017 Maaike Luttik, beleidsmedewerker SWV
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Scriptie in de Pedagogische Wetenschappen
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Blik op de toekomst.
Even bijpraten…. Jan Bartling (saMBO-ICT) en Leo Bakker (Kennisnet)
TIJDSPLANNING Dinsdag Uitleg vragen, PWS en groepen maken
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
Presentatie ‘Entreeopleidingen: hoe staat het er voor?’
De Fietsersbond op weg naar 2015
ADL 31 mei 2016 Berthe/Mirjam.
WELKOM.
Bijeenkomst tussenrapport Verkenningscommissie Klassieke Talen
Studentenwelzijn en kwaliteitszorg werken met de beleidsscan

van Basisschool naar Voortgezet Onderwijs
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Actieleren.
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

De toekomst van het mbo Eindopdracht leergang mbo 2017

Leergang mbo: het slotseminar Afsluiting van de leergang Gevarieerd samengesteld panel: John Schobben, Sander Baljé, Niek van den Berg Presentatie in groepjes toekomstvisie op het mbo aan het panel Schrijven eindopdracht als opmaat naar discussie met panel Centraal staat: discussie met panelleden en met elkaar

De eindopdracht Betoog of probleemverkenning over: de toekomst van het beroepsonderwijs; wenselijke en onwenselijke ontwikkelingen Kies een thema dat dicht bij je (werk) ligt Houdt de blik op de toekomst: welke uitdagingen zie je? Welke problemen? Belangrijkste opdracht voor de toekomst? Welke richting moet het mbo op?

Mogelijke vormen Essay/pamflet = normatief/ideologisch - Eigen stellingen onderbouwen, van anderen onderuit halen . (Maar let op: sterker met feiten….) Verkenning van een beleidsprobleem = agenderend - Verkennen: inzicht krijgen in probleem - Verklaringen vinden, eventueel mogelijke oplossingen Beleidsnotitie = probleemoplossend - Beschrijving huidige situatie, gewenste situatie en plan van aanpak om van huidige naar gewenste situatie te komen: welke oplossingen zijn er, wie heeft er belangen, is het uitvoerbaar?

Tijdpad eindopdracht Seminar 3 (30 mei) bespreken eerste opzet 29 september: concept-eindopdracht voor feedback naar ecbo - feedback van ecbo: uiterlijk 13 oktober retour 30 oktober: DEFINITIEVE eindopdrachten bij ecbo 3 november: ecbo verspreidt eindopdrachten naar panelleden (leestijd panel) 14 november: slotbijeenkomst leergang mbo 2017

Voor volgende keer…. Vrijdag 26 mei: globale opzet eindopdracht naar ecbo (ilona.koning@ecbo.nl) Welk onderwerp kies je? Wat is je hoofdvraag? (eventueel: welke deelvragen heb je) - Bijv. welke rol heeft de overheid in het betrekken van het bedrijfsleven bij het mbo? - Zijn de keuzedelen behulpzaam om het onderwijs beter af te stemmen op de arbeidsmarkt Wat wordt de opbouw van je tekst? - Bijv.: 1) literatuur beschrijven, 2) casus/ervaringen beschrijven, 3) verband tussen 1) en 2) beschrijven We denken graag mee!

Mailen naar: ilona.koning@ecbo.nl Wij denken graag mee!