Communicatie 5e les.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Klik op de app om de e-learningapplicatie te starten.
Advertisements

Communicatie met de klant
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
De eerste presentatie voor Nederlands
1. Levensbeschouwing en communicatie
1. Levensbeschouwing en communicatie
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Les 3 Deze les duurt 90 minuten
Communicatie Communicatieproces Communicatievormen Communicatielijnen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Interculturele Communicatie
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Sociale Vaardigheden / Conflicthantering
Communicatieproblemen
Communicatieve vaardigheden SAMENWERKEN
Interculturele communicatie
Even voorstellen .
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
Communicatie & Relatie
Dagdeel 3 conflicthantering
Oriëntatie op Communicatie- en Informatiewetenschappen Hoorcollege 1.
Communiceren in de langdurige zorg. Wat is communiceren? Communiceren is: het overbrengen en ontvangen van een boodschap; het uitwisselen van informatie.
Optische illusies. Draait het rad naar links of rechts? 
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Programma Assistentendag April 2017
Aktief Luisteren: Eerst proberen om te begrijpen, dan pas om begrepen te willen worden* LSD Gebruik LSD voor effectieve communicatie, om de ruis tussen.
Boek ‘Begeleiden’ Hoofdstuk 13 Communicatieproblemen
Hand-Out.
Communicatie 7e les.
Communicatie 3e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Les 2 “Drie methodieken” thema 9.3. en 9.4.
Lotgenoten Bijeenkomst 2.
Communicatie Les 1.
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Communicatie 4e les.
Praktijk Opleiders Cursus
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Loopbaan en burgerschap les 2
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Welkom 9/19/2018.
AGRESSIE Les 3.
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Communicatie.
Basics over communicatie
Training communicatie
Hoofdstuk 1 Communicatie in de winkel
Communicatie 3e les.
Communicatie Les 2.
Communicatie 4e les.
Communicatie 7e les.
Lotgenoten Bijeenkomst 7.
Omgaan met verschillen
Loopbaan en burgerschap les 3
Communicatie 6e les.
Op het werk, in de klas en prive.
Omgaan met verschillen
gesprekstechnieken Les 2
Interculturele communicatie
Les 5: Verbale communicatie
Communicatie 5e les.
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Les 6: non-verbale communicatie
Sociale Vaardigheden.
Communicatie.
Transcript van de presentatie:

Communicatie 5e les

Lesprogramma Terug koppeling vorige les? Theorie: ruis Oefenen Theorie: Aspecten van communicatie Les afsluiten met een spel

Terug koppeling vorige les Wat is meta communicatie Wat wordt bedoeld met het ‘inhoudsniveau’ van een boodschap? Wat wordt bedoeld met het ‘betrekkingsniveau’ van een boodschap?

Theorie; RUIS Externe ruis: verstoring van buitenaf Interne ruis: - Semantische ruis > taal van de ander niet begrijpen. Woorden en gebaren. - Psychologische ruis > bijvoorbeeld stemming en indruk die je van de ander hebt. Hoe kun je omgaan met Semantische ruis? - Gebruikelijke taal hanteren, duidelijkheid vragen (zender en ontvanger) Hoe kun je omgaan met psychologische ruis? - Metacommunicatie inzetten (casus pagina 100)

Oefening: Je maakt een tweetal Één van de twee doet oordopjes in, en gaat muziek luisteren Je gaat met elkaar in gesprek Je probeert je aandacht bij het gesprek te houden Hoe ging dit? Wie had last van de ruis? Welke gevolgen had dit voor het gesprek? Hoe was het om met iemand een gesprek te voeren die werd afgeleid?

Theorie; Aspecten van communicatie Inhoudelijk aspect: komt overeen met het inhoudsniveau van de communicatie Relationeel aspect: Komt overeen met het betrekkingsniveau van de communicatie Expressieve aspect: Wat je laat zien in je gezicht en houding (situatie afhankelijk, cultuur, persoonlijkheid etc) Appellerende aspect: Het verzoek aan de luisteraar

Lees de casus op pagina 102. Probeer een link te leggen tussen de casus en de theorie. En beantwoord de volgende vragen: Wat is het inhoudelijke aspect? Wat is het relationele aspect? Wat is het appellerende aspect? Is er sprake van een gelijkwaardige rol?

Gesprek oefenen Iedereen krijgt een briefje met een rol. Je gaat in een tweetal in gesprek en voert je rol uit Daarna gaan we evalueren Evaluatie vragen: Hoe ging dit? Wie had last van de ruis? Welke gevolgen had dit voor het gesprek? Hoe was het om met iemand een gesprek te voeren die werd afgeleid?

Vooruitblik volgende les Feedback Regels van Feedback Feedback op inhoud en betrekkingsniveau