Communicatie 5e les
Lesprogramma Terug koppeling vorige les? Theorie: ruis Oefenen Theorie: Aspecten van communicatie Les afsluiten met een spel
Terug koppeling vorige les Wat is meta communicatie Wat wordt bedoeld met het ‘inhoudsniveau’ van een boodschap? Wat wordt bedoeld met het ‘betrekkingsniveau’ van een boodschap?
Theorie; RUIS Externe ruis: verstoring van buitenaf Interne ruis: - Semantische ruis > taal van de ander niet begrijpen. Woorden en gebaren. - Psychologische ruis > bijvoorbeeld stemming en indruk die je van de ander hebt. Hoe kun je omgaan met Semantische ruis? - Gebruikelijke taal hanteren, duidelijkheid vragen (zender en ontvanger) Hoe kun je omgaan met psychologische ruis? - Metacommunicatie inzetten (casus pagina 100)
Oefening: Je maakt een tweetal Één van de twee doet oordopjes in, en gaat muziek luisteren Je gaat met elkaar in gesprek Je probeert je aandacht bij het gesprek te houden Hoe ging dit? Wie had last van de ruis? Welke gevolgen had dit voor het gesprek? Hoe was het om met iemand een gesprek te voeren die werd afgeleid?
Theorie; Aspecten van communicatie Inhoudelijk aspect: komt overeen met het inhoudsniveau van de communicatie Relationeel aspect: Komt overeen met het betrekkingsniveau van de communicatie Expressieve aspect: Wat je laat zien in je gezicht en houding (situatie afhankelijk, cultuur, persoonlijkheid etc) Appellerende aspect: Het verzoek aan de luisteraar
Lees de casus op pagina 102. Probeer een link te leggen tussen de casus en de theorie. En beantwoord de volgende vragen: Wat is het inhoudelijke aspect? Wat is het relationele aspect? Wat is het appellerende aspect? Is er sprake van een gelijkwaardige rol?
Gesprek oefenen Iedereen krijgt een briefje met een rol. Je gaat in een tweetal in gesprek en voert je rol uit Daarna gaan we evalueren Evaluatie vragen: Hoe ging dit? Wie had last van de ruis? Welke gevolgen had dit voor het gesprek? Hoe was het om met iemand een gesprek te voeren die werd afgeleid?
Vooruitblik volgende les Feedback Regels van Feedback Feedback op inhoud en betrekkingsniveau