Hoe werkt bibliografische software?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
RECLAME OP INTERNET ASCC Clubmiddag 15 april 2014.
Advertisements

Ingave via het scherm Algemene beschrijving van de toepassing De toepassing is opgebouwd uit drie niveaus : Niveau 1 : verzending en afzender Niveau 2.
Inleiding tot inhoudsopgaven j Druk dan op F5 of klik op Diavoorstelling> Vanaf begin om de cursus te starten. Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen.
Word 2003 Tips en trucs Door Johan Lammers.
Citeren, verwijzen, voetnoten, paginanummering … GIP
Klik in de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
LRP FONDSEN /ABONNEMENTEN/REKENINGEN release 2.1 Koos Willemse.
Functionaliteit voor de manager Beoordelingen Afspraken & Notities
1 Samenwerkend leren met Google Docs Werking en mogelijkheden van online tekstverwerken.
Video Verwerking Movie Maker
WEB toepassingen. Wat is een WEB toepassing of applicatie t.t.z... een WEB applicatie is een applicatieprogramma welke je via internet kunt gebruiken,
E-RADEN Roadmap. AGENDA • Overzicht van nieuwe ontwikkelingen 2009 • Interfaces • Document Types : Meta-data • E-raden gratis ? • Perspectieven.
Uitleg installatie SAM Broadcaster v3 en v4 met de MySQL database
Afdeling/Naam Meervoudige installatie van Futurion op een netwerk Z:\Futurion.
Bachelors Biologie EndNote George Meerburg Bibliotheek FNWI
Bibliografische beheertoepassingen Jan Bollansée Altus-seminarie Groep T, Campus Vesalius Leuven, 2 december 2010.
Vul gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op ‘login’
 Een standalone server is een server die zelf geen domeincontroller is en geen lid is van een domein.  Indien een server is opgenomen in een werkgroep,
Wat kun je er allemaal mee? Hoe werkt het?
Informatievaardigheden. Niveau 1. Basis.
Klik op de berichtenbalk op Bewerken inschakelen,
Werken met een adressenbestand in Word 2010 wo
1. E-bronnen in de Libis-Net OPAC Introductiesessie LibriSourcePlus & EndNote Web Bibliografisch referentiebeheer EndNote Web Jan Bollansée Universiteitsbibliotheekdiensten.
WordPress Les 10.
Bibliotheek in de wolken vorm en inhoud van informatie.
Een presentatie maken Les 2
Opdracht 3 Spironello Hélène Een geslaagde campagne plannen.
Meervoudige selectie van deuren
Hoe maak ik een PowerPoint-presentatie?
Handleiding ClassDojo
1.Klik in het hoofdvenster van Lync op het tabblad Chatruimten. 2.Typ in het zoekvak de naam van een ruimte of een of meer trefwoorden. De overeenkomende.
© 2012 Microsoft Corporation. Alle rechten voorbehouden. Een contactpersoon toevoegen Via uw lijst met contactpersonen kunt u gemakkelijker communiceren.
Snelzoekgids voor Lync 2013 VERTROUWELIJK. Alleen verspreiden aan partners die een geheimhoudingsverklaring hebben ondertekend. Microsoft verleent geen.
Kies Hoe en wanneer installeren Wat is het doel Hoe werkt het (7 schermen)
Let’s go! ›Beginnerspresentatie ›Starten met prospero ›Verschil CMS en web navigator ›Nieuwe content > nieuwe folder aanmaken ›Bestanden uploaden ›Linkobject.
Hogeschool PXL – Elfde-Liniestraat 24 – B-3500 Hasselt Wegwijs met referentietools Handleiding voor de installatie en.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Hallo Aanmelden. Opslaan. Delen. Bij Office draait het om werken zonder beperkingen. U werk gaat overal met u mee naartoe en is automatisch beschikbaar.
2 Online registratietool Handleiding 3 Inhoudstafel Als individu aansluiten bij een groep p 4p 4 Een nieuwe groep aanmaken en beheren p 13p 13 Personen.
Klazine Verdonschot 7 november 2013 Masterclass 9: Blackboard optimaal inzetten.
Office 2010 Word 2010 Algemeen. Het lint: tabbladen, groepen en opdrachten 1. Tabbladen. Langs de bovenkant bevinden zich acht basistabbladen. Elk tabblad.
Gids door Doccle Doccle. De Cloud 2 1.Wat is de Cloud? 2.Voordelen van de Cloud 3.Nadelen van de Cloud 4.Doccle is geen cloudapplicatie.
SharePoint Alles over versiebeheer In de Private en Public cloud.
Windows mappen en bestanden woensdag 3 februari 2016.
TICKETMANAGEMENTPLAT FORM NEWCO BVBA GENERAAL DE WITTELAAN MECHELEN
Hoe werkt mijn werkplek?
Hoe referenties beheren in Endnote?
Dataverse Network ‘Datalab’: software om onderzoeksdata tijdens het onderzoek op te slaan, te beheren en beschikbaar te stellen 1e stap in lange-termijnopslag.
Attenderingen instellen op referenties (citation alert)
Hoe referenties beheren in Endnote?
Algemene beschrijving van de toepassing
Kathleen D’hanis – november 2016
Attenderingen instellen op referenties (citation alert)
SharePoint Versiebeheer
Attenderingen instellen op zoekacties (search alert)
Hoe referenties beheren in Mendeley?
Hoe referenties beheren in Mendeley?
Attenderingen instellen op zoekacties (search alert)
Referenties importeren in Zotero
Referenties importeren in Zotero
Hoe werkt mijn werkplek?
5 tips om eenvoudiger te werken
Aan de slag met Moodle Les 1. Kennismaking Schermonderdelen en navigatie Voorkeuren aanpassen: profiel, wachtwoord Cursusbeheer: cursusinstellingen en.
Webinar SharePoint Standaard Werkstromen
ProjectWise Workshop Back to Basic.
Welkom bij de nieuwe versie van PowerPoint
Hoe werkt mijn werkplek?
OneDrive is uw persoonlijke, zakelijke opslagplaats waarmee u toegang hebt tot bestanden in Office 365. Werk realtime samen met uw collega's, terwijl u.
Gescande Oostendse Documenten
te laten werken Vijf manieren om Outlook voor u Stijlvol ondertekenen
Transcript van de presentatie:

Hoe werkt bibliografische software? De meeste referentiebeheersystemen of bibliografische software hebben dezelfde workflow: Organiseren van referenties Kies de gewenste citatiestijl Verzamelen van referenties “Cite while you write" Deel Module 5 – Het beheren van gevonden informatie

Hoe werkt bibliografische software? Verzamelen van referenties Organiseren van referenties Cite while you write Formaat Delen Stap 1: begin met het creëren van je eigen persoonlijke bibliografische databank met referenties Dit kan op verschillende manieren (afhankelijk van het type software): afzonderlijke referenties of hele referentielijsten kunnen vanuit bibliografische databanken (Pubmed, Web of Science, EconLit, etc.) geëxporteerd worden naar het programma dat je gebruikt; "capture online": in sommige systemen kan je met 1 druk op de knop, online referenties uit een databank of op een webpagina in je bibliografische beheertoepassing laden; als je bepaalde referenties toch niet automatisch kan importeren, kun je ze nog altijd manueel in je eigen databank invoeren door de gegevens zelf over te typen. Je spaart veel tijd uit door bibliografische gegevens automatisch te importeren in je databank, maar je blijft wel verantwoordelijk voor de juistheid van al je referenties. Zorgvuldig controleren is dan ook de boodschap! Module 5 – Het beheren van gevonden informatie

Hoe werkt bibliografische software? Verzamelen van referenties Organiseren van referenties Cite while you write Formaat Delen Stap 2: Organiseer en groepeer de referenties in je persoonlijke bibliotheek Een handig hulpmiddel hiervoor is de mogelijkheid om verschillende submappen aan te maken; daarbij kan je referenties in meerdere mappen tegelijk opslaan. Maak 1 folder aan per paper die je gaat schrijven. Dat vergemakkelijkt het aanmaken van een literatuurlijst. Voor een bachelor- of masterproef kan je per hoofdstuk afzonderlijke mappen voorzien. Module 5 – Het beheren van gevonden informatie

Hoe werkt bibliografische software? Verzamelen van referenties Organiseren van referenties Cite while you write Formaat Delen Stap 3: nu is het mogelijk om terwijl je aan het schrijven bent automatisch referenties in je tekst in te voegen, op basis van de gegevens in je databank. Je kan ook de gewenste citatiestijl instellen. Voor deze integratie van je bibliografische software in je tekstverwerkingsprogramma is (afhankelijk van de gebruikte toepassing) de installatie van een bijkomende plugin nodig. Voorbeeld: de "cite-while-you-write plugin" voor Endnote Basic “Word- of Libre Office-plugins" voor Mendeley en Zotero. Module 5 – Het beheren van gevonden informatie

Hoe werkt bibliografische software? Verzamelen van referenties Organiseren van referenties Cite while you write Formaat Delen Stap 4: bijkomend kan je ook bibliografische literatuurlijsten aanmaken en converteren. Je duidt aan welke referenties in zo'n lijst moeten staan, selecteert de citatiestijl die je wil of moet gebruiken en bepaalt in welke vorm je de lijst wil krijgen. Die kan je vervolgens integreren in documenten of publiceren op een webpagina. Als je de citatieplugin voor je tekstverwerker geïnstalleerd hebt, houdt dat programma automatisch alle referenties in je document bij in een aparte lijst op het einde van dat document. Die lijst wordt ook onmiddellijk omgezet naar de citatiestijl die je wil of moet gebruiken. Module 5 – Het beheren van gevonden informatie

Hoe werkt bibliografische software? Verzamelen van referenties Organiseren van referenties Cite while you write Formaat Delen Stap 5: Online bibliografische beheertoepassingen stellen je ook in staat om met (mede)studenten of collega's samen te werken aan bibliografieën, of om referenties gewoon te delen. Degene die een bibliografie deelt, beslist: wie alleen maar leesrechten krijgt: die personen kunnen de bibliografie wel inkijken, maar geen gegevens veranderen of referenties toevoegen; wie lees- en schrijfrechten krijgt: die kunnen de bibliografie inkijken, gegevens veranderen én referenties toevoegen. Zo ben je dus echt aan het samenwerken. Je kan bibliografische bestanden alleen delen met andere gebruikers van dezelfde software. Als je een bibliografie in EndNote Basic beheert, kan je die dus enkel openzetten voor andere EndNote Basic-gebruikers; hetzelfde geldt voor Zotero, Mendeley en alle andere toepassingen. Module 5 – Het beheren van gevonden informatie