Waardeketen van Porter

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Menno Karres Lead Auditor
Advertisements

Peter Kuijer, TrainerMatch Eddy van Eeden, Oopen
STRATEGISCHE PLANNING
Business concept SMART-consultants
Procesmanagement voor de afdeling ADICT
Besturing van (bedrijf)processen
strategie als een proces
Drie strategische hoofdgebieden ('werelden')
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
Besturing van (bedrijf)processen
Organisatie van de HRM-functie
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 2
PERSONEELSMANAGEMENT 2. 1 Onderdeel : 2. Omgeving PPT : 1
Business en IT Consulting
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
1 IT Service Management George Pluimakers Theorie (3)
1 IT Service Management Theorie (2). 2 “Op zoek naar balans tussen dienst en klant” Bron: artikel uit IT Service Magazine van Robert den Broeder en Aad.
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel.
Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie.
Gebruikers- ondersteuning Require- ments man. Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch.
Waardeketen van Porter
Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch support Strategisch support Management.
Contract- management Behoefte- management Transitie Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer.
Gebruikers- ondersteuning Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Behoefte- management.
Shared Services Netwerk Twente SAMENWERKING BEDRIJFSVOERING REGIO TWENTE NAAR EEN TWENTS MODEL EEN EERSTE HOUTSKOOLSCHETS EXPERTMEETING 13 SEPTEMBER 2012.
Testen Realisatie Ontwerp Require- ments man. Gebruikers- ondersteuning Educatie Monitoring Data- beheer Management- informatie Operationeel support Tactisch.
Bepalen verandermogelijkheden Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap”
Bepalen veranderbehoefte Bepalen toekomstige computertechnologie Bepalen toekomstige bedrijfsprocessen Bepalen huidige “Gap” Bepalen huidige computertechnologie.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Gebruikers- ondersteuning Monitoring Data- beheer Management- informatie Change support Tactisch support Strategisch support Management support Behoefte-
Change support Tactisch support Strategisch support Management support Monitoring Educatie Management- informatie Data- beheer Behoefte- management Contract-
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Requirementsmanagement
GMR Consent 14 februari 2011.
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Kwaliteitsgroep Informatiemanagement
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Hoofdstuk 8 Taakcluster Strategisch support
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Algemeen schema Strategisch support Management support Strategie
Sociaal / ethisch ondernemen
Business case De prestaties van onze (1)_______________________ op het gebied (2)_______________________ voldoet niet aan (3)_______________________. Dit.
Hoofdstuk 7 Taakcluster Tactisch support
Strategisch support Management support Strategie Tactisch support
Transcript van de presentatie:

Waardeketen van Porter http://nl.wikipedia.org/wiki/Waardeketen

Waardeketen van Porter Computertechnologie ingezet in ondersteunende activiteiten Computertechnologie ingezet in primaire activiteiten

Waardeketen van Porter Computertechnologie ingezet in ondersteunende activiteiten Computertechnologie ingezet t.b.v. FS, IS en AS zelf Computertechnologie ingezet in primaire activiteiten

ITOCO-model Standaarden en regels Besturing Input Activiteiten Output Resultaten Efficiency Effectiviteit Economische afwegingen Realisatie van doelen

Gartner: IT Management Process Maturity Model Bron: Gartner (November 2005) (http://www.gartner.com/DisplayDocument?doc_cd=131972)

Doelgericht werken 1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. Bepalen doel Hoe weten we dat doel is bereikt? 2. Bepalen minimale set activiteiten en processtappen 3. Bepalen benodigde mensen, faciliteiten en planning 4. 5. Uitvoeren taken 6. Check of doel is bereikt Evaluatie 7.

Core business HRM Fac. Dienst Fin. Administratie Juridische zaken FS IS + AS (IT)

Core business HRM Fac. Dienst Fin. Administratie Juridische zaken FS IS + AS (IT)

Besturing Primaire processen Ondersteuning

Bedrijf: waar zit functioneel support? Besturing Primaire processen Ondersteuning FS

Right first time Input Input Activiteit 1 Activiteit 1 Tussen- resultaat ok? Activiteit 2 nee ja Activiteit 3 Activiteit 2 Levering Activiteit 3 Eind- resultaat ok? nee ja Levering

De juiste volgorde is ook van belang! Voorbeeld: de operatie Patiënt opensnijden Patiënt verdoven Patiënt verdoven Patiënt opensnijden Tumor wegnemen Tumor wegnemen Hechten Hechten Operatie geslaagd… Operatie geslaagd…

Vanuit processen denken of vanuit te behalen doelen? Patiënt opensnijden Patiënt verdoven Patiënt verdoven Patiënt verdoven Patiënt opensnijden Patiënt opensnijden Tumor wegnemen Tumor wegnemen Tumor wegnemen Hechten Hechten Hechten Operatie geslaagd… Operatie geslaagd… Operatie geslaagd… Maar ook: verloop operatie naar tevredenheid patiënt en personeel…