de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Averechtse selectie & marktfalen “Een Experiment”
Advertisements

Asymmentrische informatie
Seth Godin: If its broken its broken ! Dennis de Vroet Peter van Gerwen Michel Janse.
Vraag en aanbod: evenwichtsvorming in een experimentele marktsituatie.
User Centred Development
Grammar Chapter 6 G 4 Any, every, no + samenstellingen.
Grammar Chapter 3 – G3 One en Ones.
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Tuesday, 19 August 2014 dinsdag 19 augustus 2014.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Lezen [no. 001] can-do : 2 products compared.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/008] theme: ‘I have to arrest you, you’ve stolen my heart’ … can-do : kan een eenvoudig face-to-face gesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/005] thema: ‘I don’t agree with you…’ can-do : kan met gemak complexe interacties tussen derden volgen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Test Tender module Stap 1 Klik op het gewenste object.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Nothing Is As It Seems Lesson 8 Cubes and Numbers.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Joel Houston/Hillsong Publishing 1/6 EVERYDAY (Joel Houston) 1. What to say Lord it's.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Skin by Roald Dahl What do you think this text will be about?
Copyright met toestemming gebruikt van Stichting Licentie © 1999 Hillsong Publishing 1/5 FAITH (I'm reaching) (Rueben Morgan) I'm reaching for the prize.
Lamb to the Slaughter Who or what is ‘the Lamb to the Slaughter’ in this story?
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Omzet-kosten-winst HAVO 3
Welkom in de Top-2000 kerkdienst
Presteren onder druk.
Modal verbs.
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
Salt & Light Zout & Licht
ABILITY = IN STAAT ZIJN.
Dictionary Skills!?.
English listening lesson Christiaan van der Logt
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Tool WB-1: Natuurwetenschappen in de beroepspraktijk
De taaltaak
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
Hulpwerkwoorden Hoofdwerkwoorden vs hulpwerkwoorden
Hoe eet jij je brood? / How do you eat your bread?
ACTmodel van psychopathologie
opgevaren naar de hemel he ascended into heaven
English 23 April 2018.
Vreugde Joy.
Geluids diagrammen Aan het einde kun je:
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Empty handed here I come,
Tempoquiz rekenen Als de sommen verschijnen heb je 1 minuut(tijd kun je zelf bepalen) om de antwoorden op te schrijven. Na de minuut verstreken is gaan.
Even voorstellen: ‘Little Inventors’!
Past simple vs present perfect
Transcript van de presentatie:

de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”

Filmpje http://www.youtube.com/watch?v=kg-3AbwHM74

Spelregels Er mag tijdens het experiment niet gepraat worden, tenzij aangegeven!

Spelregels tweedehands automarkt De klas bestaat uit 2 groepen: 1. verkopers 2. kopers

Instructies voor verkopers Jullie willen je auto verkopen. Als je auto nog een goede kwaliteit bezit dan is de prijs die je minstens wil hebben € 1200,- Als je auto van slechte kwaliteit is dan neem je genoegen met elke euro die je krijgt. Je hecht €0,- waarde toe aan de auto. De kwaliteit van de auto staat op een briefje.

Instructies voor verkopers Jij bepaalt de vraagprijs en schrijft die op. Heb je een deal gemaakt, dan geef je het papiertje met de auto erop aan de koper. Je winst bepaal je als volgt: winst = verkoopprijs – waardering auto waarde goede kwaliteit auto: € 1200 waarde slechte kwaliteit auto: € 0

Instructies voor de kopers Je wilt gebruikte auto’s kopen. Je hebt in totaal € 3.000,- te besteden, maar je koopt één auto per ronde. Er zijn auto´s van goede en auto´s van slechte kwaliteit. De kwaliteit van de auto is niet altijd bekend. Dat verschilt per ronde. waarde goede kwaliteit auto = €2.500 waarde slechte kwaliteit auto = € 500

Instructies voor de kopers Je mag onderhandelen. Na de transactie krijg je een papiertje van de aanbieder waarop de kwaliteit van de auto vermeld is. Schrijf daar je winst op. Je winst (of verlies) bepaal je als volgt: winst = waardering auto - aankoopprijs waarde goede kwaliteit auto: € 2.500 waarde slechte kwaliteit auto: € 500

samenvatting verkopers: goede auto: minimaal €1200 slechte auto: alles boven € 0 Ontvang je meer? Dan is dat je winst. kopers: te besteden: totaal € 3000 een goede auto is waard: €2500 een slechte auto is waard: €500

Ronde 1 Verkopers bepalen kwaliteit. Deze is bekend aan iedereen. 1/2 minuut bedenktijd om je aankoop- of verkoopprijs te bepalen. Verkopers noteren: De verkoopprijs Of je een auto van goede of van slechte kwaliteit hebt.

3 minuten handelen Verkopers laten prijs en kwaliteit zien. Kopers mogen onderhandelen.

De tijd zit erop After 5 minutes, buyers can see what type of car you have bought by looking at the small piece of paper you got from the seller you approached. Both sellers and buyers can calculate how much profit or loss you have made.

Ronde 2 Kwaliteit wordt bepaald door spelleider, maar blijft geheim. Verdeling: 50/50 1/2 minuut bedenktijd om je aankoop- of verkoopprijs te bepalen. Verkopers noteren: verkoopprijs

3 minuten handelen Verkopers laten alleen prijs zien. Kopers mogen onderhandelen.

De tijd zit erop After 5 minutes, buyers can see what type of car you have bought by looking at the small piece of paper you got from the seller you approached. Both sellers and buyers can calculate how much profit or loss you have made.

Ronde 3 Verkopers bepalen de kwaliteit. Deze blijft geheim. 1/2 minuut bedenktijd om je aankoop- of verkoopprijs te bepalen. Verkopers noteren: verkoopprijs

3 minuten handelen Verkopers laten alleen prijs zien. Kopers mogen onderhandelen.

De tijd zit erop After 5 minutes, buyers can see what type of car you have bought by looking at the small piece of paper you got from the seller you approached. Both sellers and buyers can calculate how much profit or loss you have made.

Discussie Who have successfully sold your cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following questions.) Is your car a lemon or a good one? How did you set your price? Did you tend to give wrong information to buyers? Who could not sell your cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following question). Can you explain why you couldn’t sell your car?

Discussie (verkopers) Wie heeft er met succes zijn auto kunnen verkopen? Was je auto van goede of slechte kwaliteit? Hoe heb jij je prijs bepaald? Had je de neiging om kopers verkeerde informatie te geven? Wie heeft zijn auto niet kunnen verkopen? Kun je uitleggen waarom je je auto niet hebt kunnen verkopen? Who have successfully sold your cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following questions.) Is your car a lemon or a good one? How did you set your price? Did you tend to give wrong information to buyers? Who could not sell your cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following question). Can you explain why you couldn’t sell your car?

Discussie (dealers) Hoeveel opkopers hebben auto’s gekocht? Heb je winst of verlies gemaak op je aankoop? Op basis waarvan heb je besloten een auto wel of niet te kopen? Hoeveel opkopers hebben geen auto kunnen kopen? Kun je uitleggen waarom je geen auto hebt gekocht? Hoe kun je dit probleem, van asymmetrische informatie nou oplossen in de echte wereld? How many buyers bought their cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following questions.) Did you make a profit or a loss from this transaction? How did you make your decision when you were in the used-car market? How many buyers could not buy their cars? (Ask them to raise up their hands. Then choose some of them to answer the following questions.) Why couldn’t you buy a car? (Teacher can introduce asymmetric information and its consequences, such as adverse selection, moral hazard and market failure. Try to use this experiment to explain the meaning of these terms.) How can we solve the problem of asymmetric information in real world?

Definities Asymmetrische informatie Averechtse selectie De ene partij beschikt over meer (of betere) informatie dan de tegenpartij. Averechtse selectie Kopers willen een goede kwaliteit auto kopen, maar krijgen een slechte kwaliteit. Uiteindelijk worden alleen de slechte kwaliteit auto´s aangeboden.

Definities Marktfalen De markt slaagt er niet in om een efficiënte oplossing tot stand te brengen.