Een tsunami is een grote vloedgolf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Overleven in de prehistorie
Advertisements

Het wat, waar en wanneer…
Geologie blz
Op geologische ontdekkingstocht in Europa
7.4:energie voor een duurzame toekomst
Waterquiz.
Milieuproblemen in Nederland
Natuurrampen in de Verenigde Staten en Indonesië
Paragraaf 1.3 Jagers worden boeren.
Waterquiz.
Zuid oost azie Natuurrampen.
Hoofdstuk 3 Natuurgeweld deel 4
Waterquiz 1e graad.
Door Lucas Brosky Groep 6b 25 mei 2012
Terugblik Terugblik op de vorige les (kastelen) en het doeblad.
Natuurrampen Paragraaf 2 en 3.
Suzanne,lieke,kim en julia
Populaties VWO 5.
DE AARDE BEWEEGT Danique en Jasmijn.
Vulkanen.
Grotten in Valkenburg 1.Het ontstaan van grotten. 2.Druipstenen.
H 2 Bronnen van energie.
De actieve aarde Blok 3.
2VMBO B/K Mens & maatschappij
Delen van een vulkaan + vulkaantypes
Dolfijnen Imke en Shawn.
2 vmbo-T/havo 5 draagkracht, §2 en 3
Invloed van klimaat door:
LEVENDE OCEANEN Oceanen zijn het prachtige leefgebied van duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben de oceanen een grote rol bij het regelen van het.
Thema 2 PLANTEN Basisstof 2 WORTELS.
Thema 3: De aarde beweegt
Werkstuk Emma Bakker2 Hoe ontstaan vulkanen Aardoppervlak bestaat uit losse platen die bewegen Drie situaties waarin vulkanen kunnen ontstaan: 1.De platen.
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 2-4 Wereld. Grootste deel van het aardoppervlak = zee = zout Geschikt / Ongeschikt als drinkwater? Water Geschikt / Ongeschikt.
1 HV Hoofdstuk 4 Natuurrampen § 1- 5
Aardrijkskunde thema 3 de aarde beweegt
Project x Hoe Ziet De Wereld Van De Toekomst Eruit.
Vulkanen Mas, Omar.
UIT LIEFDE VOOR DE AARDBOL. Positieve teksten over : Vuur, Aarde, Lucht en Water Kleuters.
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § 2-4. Het weer Weer Atmosfeer Toestand van de atmosfeer op een bepaald moment op een bepaalde plaats Luchtlaag die om.
De actieve aarde. Leerdoelen van actieve aarde De student kan landschapsvormende werking van endogene krachten beschrijven en verklaren De student.
De mens en zijn milieu ZW4 Hoofdstuk 4. §1 De mens en het milieu Milieu: de omgeving waarin een organisme leeft Mens en milieu: de mens en zijn omgeving.
Een toekomstige stad onder water
De aarde beweegt. Door: Nils & Liam
Tuinieren… 1.
Goed voorbereid naar de PABO
Aardrijkskunde thema 3 de aarde beweegt
Thema 9 Milieu.
PLATENTEKTONIEK.
BLOKBOEK NATUUR 7 LES 5 - PLANTEN.
Aardrijkskunde 6.5 Aardbevingen.
Zwerfafval GEMAAKT DOOR: ILSE MAARSCHALKERWEERD, ILEKTRA KANTARZOGLOU, LISELOTE BOS, RICHARD de pender, JOYCE FRIIS.
Groep 11 | Chayenne, Charity, Sheetal en Jayani
Waarom ik deze spreekbeurt heb gekozen:
Tsunami Japan 11 maart 2011.
Tsunami Japan 11 maart 2011.
Blok 1 Natuurrampen Deelvraag: Waardoor ontstaan natuurrampen?
Land, Sea and Sky Koraal.
Alle veranderingen in het landschap die
Thema 4 Mens en Milieu.
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
Natuurlijke selectie.
Blok 1 Natuurrampen Deelvraag: Waardoor ontstaan natuurrampen?
Vulkanen.
Natuurrampen Vragen en antwoorden.
Semantisatieverhaal: Een hele tijd geleden was er een erge storm in Nederland. Deze storm begon aan de kust, bij de zee, en trok landinwaarts, vanaf de.
Weten jullie dat er groepen mensen bestaan die orkanen opzoeken en deze orkanen achterna reizen? Die mensen noemen we stormjagers. Deze groep stormjagers.
Natuurrampen Vragen en antwoorden.
Transcript van de presentatie:

Een tsunami is een grote vloedgolf. Tsunami’s Een tsunami is een grote vloedgolf.

inhoud Hoe ontstaan tsunami’s en waar vooral? Waarschuwingssystemen Gevolgen tsunami’s

Hoe ontstaan tsunami’s en waar vooral? Tsunami’s ontstaan door een gebeurtenis waarbij een grote hoeveelheid water in korte tijd wordt verplaatst. Bijvoorbeeld: een zeebeving ( een aardbeving in de zee) een vulkanische uitbarsting in de zee, of een meteorietinslag in de zee. Tsunami’s ontstaan vooral rondom de grote oceaan, omdat daar vaak zeebevingen zijn

Waarschuwingssystemen Waarschuwingssystemen voor tsunami’s zijn voor het bewaken van de beweging van de oppervlakte van de oceaan en van grote aardbevingen dieper in de zee Sinds 1965 is het waarschuwingssysteem actief, dat getijdestations gebruikt om tsunami’s te volgen.

Gevolgen tsunami’s Gevolgen voor mensen: - er zijn veel slachtoffers, mensen verdrinken in de tsunami of ze krijgen iets op zich dat is meegesleurd door de tsunami zoals een boom of een stuk muur. - hele wijken worden vernield en soms wel een hele stad. - mensen hebben vaak geen huis en spullen meer en moeten het doen met weinig voedsel en vies drinkwater. - ook breken er soms veel dodelijke ziektes uit. Gevolgen voor het milieu: - koraal breekt af door de kracht van de tsunami’s en het duurt tientallen jaren voordat alles weer is aangegroeid. - al het vuil komt in de zee en daardoor gaan alle vissen en andere dieren in de zee dood doordat ze het eten of omdat ze erin verstrikt raken. - er is ook veel schade aan alle planten en bomen in de zee en vlakbij de zee omdat ze door de kracht van de tsunami uit de grond zijn gerukt.