Belang bewegingsonderwijs met kleuters

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Preminiemen in competitie Kristof De Loose 26 november 2012.
Advertisements

LIO-dag 2013 Leerstijlen en brein Edward van Balen 8 maart 2013.
TOEKOMST VOOR HET BREIN
Samenspel Nieuw Vennep
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
BattleBots The school battle.
Implementeren doe je samen
Werkvormen voorstellen theorie werkvormen cursus werkvormen
Hogescholen in Dialoog
Meerbegaafdheid Studiedag 28 mei 2014.
Wat leeft er bij kinderen in het bewegingsonderwijs
Training door Beleving Leo Scheers Studiedag ESF-project Komma
Gedrag in organisaties. Hoofdstuk VI
Modaliteiten binnen bewegen
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Kennis - Intelligentie
Ik zal je leren! Wat zouden al die gasten nu denken? Kom ik met wat nieuws? Hoe kan ik het anders ....? Een hele hoop van Maggi en ook een beetje van mij?
Vaardigheid onderwijs
NLT modules en excellentiebevordering
MENSELIJKE ONTWIKKELING OUDER-KIND RELATIE 0 – 3 JAAR
Workshop Werken met een P.O.P. vrijdag 26 september 2014
Begrippen in verband met het levenseinde.
C. Molmans SOD-Opleidingen
Overheidsparticipatie in een energieke samenleving - Leren door Doen
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Leerstijlen KOLB SJM.
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
STUDIELOOPBAAN COACHING Kwartaal 1 Bijeenkomst 2 Leerstijlen en effectief studeren Martine Bink 1.
Samen Scheikunde Doen Jonge kinderen op ontdekking in de keuken.
Pedagogische theorieën
REFLECTEREN Wat is dat?.
De leerling of stagiaire in beweging!
Visie Marcel en Tjarda. Visie Visie geeft eenheid Joh 17: 21 Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn,
Algemene Didactiek Beginsituatie. © artesis 2008 | 2 Inhoudstafel Definiëring Algemene >< specifieke beginsituatie Ordening Uitdieping leerlingkenmerken.
15273.jpg Bijeenkomst 3 Periode 3.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
Digitale psycho-educatie autisme Presentatie Digitale PE voor volwassenen met ASS Wie zijn wij Voorstelrondje? Vragen tussendoor welkom.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
GEDRAG IN ORGANISATIES. HOOFDSTUK VI Gedrag in organisaties. De basis 1.
In de rol van opleider 13 december Inhoud Taken en competenties rol opleider Leerstijlen Ontwikkelen naar zelfstandig leren Structureren en doceren.
Groepsdruk Aaron Bataille 1BaO A.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Talentontwikkeling en kinderen 16 juni Warming-up …
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Formatief versus summatief
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Van documenteren naar afstemmen en terug…
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
GEDRAG IN ORGANISATIES HOOFDSTUK VI
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Master Practitioner Coach
Cadeau’s voor het kindje
ESF-ondersteuning voor bedrijven
Belang bewegingsonderwijs met kleuters
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Activernde didactiek & passende werkvormen
Prestatiegedrag.
Begeleiden Les 7.
SCOUTING OP JE CV Masterclass Scouting op je CV.
Samenlevingsschool / KC
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Eigenaarschap.
Leiderschapsontwikkeling
#Zorglokaal #Inspiratiedagkinderopvang
Transcript van de presentatie:

Belang bewegingsonderwijs met kleuters Hoofdstuk 4 De Leer-kracht van het kind Over het (leer)vermogen van het kind

Leerbehoeften (1) Speelkriebels Vijf ontwikkelingslijnen Wijze van openstellen tot de bewegingsomgeving Lijn van toenemende bewegingsvaardigheid Van uitgelokt bewegen naar zelfontworpen uitdagingen Onderscheiden van steeds meer en verschillende bewegingsbetekenissen In toenemende mate richten op het samenspelen Hoofdstuk 4

Leerbehoeften (2) Modaliteiten Vieren Sparren Leren Ontmoeten Hoofdstuk 4

Leerbehoeften (3) De eigens Leertempo Beweegniveau Interesses Leerstijl Hoofdstuk 4

Leerstijlen Twee assen Vier typen Van actief experimenteren naar reflectief observeren Van actief naar beschouwend leren Van formuleren van abstracte begrippen naar concreet ervaren Van veel aandacht voor concreet ervaren naar veel aandacht voor begripsvorming en conceptualisering Vier typen Doener Beschouwer Denker Beslisser Elk type heeft zijn eigen kernmerken en karakteristieken Hoofdstuk 4

Skill-willmatrix (1) Gaat over willen en kunnen, over motivatie en vaardigheid Motivatie Wat werkt motiverend? Mindset Statische mindset Kwaliteiten en talenten staan vast Groei-mindset Kwaliteiten en talenten worden ontwikkeld en vergroot door hard werken en toewijding Hoofdstuk 4

Skill-willmatrix (2) Emoties werken als een filter dat ervaringen kleurt Angst in bewegingssituaties Hoogte Over de kop Voor de bal Andere kinderen Hoofdstuk 4

De acht van het brein Actief aan de slag Activeer verbanden (plakband) en bouw voort Zorg voor herhaling Prikkel emoties Breng focus aan Creëer Gebruik alle zintuigen Wees een rolmodel Hoofdstuk 4