Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zeer Intensieve Behandeling
Advertisements

Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Crisis interventie De structuur Methoden en technieken.
Begeleiders in Beeld.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Verantwoordelijke Leni.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
TOTALE COMMUNICATIE.
Sociale Studies Workshop alumnidag
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Behandeling van suïcidaal gedrag bij jongeren
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Begeleidingsplannen GGZ
Workshop doelgerichte communicatie Prof. Van Yperen NLP als filosofie en basis van dialoog Thuisbegeleidings- dienst Golfbreker als experiment en ervaring.
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Casemanagement Draagvlakversterking Fontys Hogescholen Windesheim Hogescholen.
Kern van de workshop Hoe kunnen we ervoor zorgen dat U met de komt werken en met de terug naar huis gaat?
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Een theoretische verkenning
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Gedragsveranderingen bij dementie
Gentle Teaching.
Centrum voor Jeugd en Gezin
Dossier Empowerment.
Aanpak problematisch gedrag
Relaties en seksualiteit bij mensen met een verstandelijke beperking
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Start SD&V Start examen SD&V Kader- en Basisberoeps Doel: structuur en overzicht [februari - mei] SportDienstverlening& Veiligheid.
De domeinen & Niveau bij ABB.
‘Actieve kaderleden als compagnon voor een collega met een beperking’ ‘Collega’s maken het verschil – Hart voor arbeidsbeperkten – 24 november, Scheveningen.
ORGANISATIE VAN DE HULPVERLENING WEEK 6 presentaties.
Praktijkervaring en reflectie
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 2 Actualiteit
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Intensieve contextbegeleiding "De Vuurvogel" Informatiebrochure voor de jongere Hallo daar! Dit is onze informatiebrochure. Lees hem aandachtig door en.
Richtlijnen en principes Over diagnostiek en behandeling van gedragsproblemen bij mensen met een verstandelijke beperking 29 maart 2011 Barbara Pot, orthopedagoge/gz-psychologe.
Bed Bad brood Laagdrempelige opvang van thuislozen Jasmine Marechal-1Basw AO.
Copyright 2008 – Morningstar Systems – All rights reserved 1.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
De Triadekaart een introductie. Koorleden Medewerkers Vrienden van vroeger Buren Sportmaatjes Familie Gezin.
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Begeleiden hoofdstuk 14 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk oktober 2015.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Persoonsgerichte zorg
Het loopbaangesprek.
Agressie en geweld Voorlichting
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Getuigenis re-integratie
Zorgzaam confronteren
Bouw aan je veerkracht.
Kwalitatief onderzoek naar de ondersteuningsbehoefte van brussen binnen Stichting Abrona Sanne Klomp Sociaal Pedagogische Hulpverlening
Inzet VHT bij ambulante hulpverlening aan LVB gezinnen
Wooninitiatief Villande
Van Zorg naar SOCAV.
Methodiek Observeren.
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Zorgzaam confronteren
Transcript van de presentatie:

Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A Gentle teaching Bo Leyten Rik Lanssens GOP 3A

Waarom methodiek kiezen? Doelgroep stage  Jongeren met een verstandelijke beperking met bijkomende fysieke beperkingen Doelgroep gentle teaching  personen met verstandelijke beperking en ernstig probleemgedrag Cliënten een onvoorwaardelijke relatie aangaan met de begeleiders  hulpverlener niet vanuit een professionele houding tegenover de cliënten staan  vanuit persoonlijke betrokkenheid hiermee omgaan. Toepassen op momenten van stress Schade beperken

Methodiek stapsgewijs hanteren 1) Gesprekken voeren om een duidelijk beeld te krijgen over situaties en momenten van stress 2) Je eigen gevoelens en ervaringen als begeleider op de achtergrond plaatsen  Geen invloed hebben op cliënten 3) Studie, ervaringen op stages, cursussen volgen  Grondhouding maken 4) Methode verzinnen die stress duidelijk kan aangeven 5) Vaste afspraken maken met het gehele team

Concrete ervaring ( voorbeeld) Alle cliënten  vertrouwenspersoon 1 cliënt  Veel vragen rond seksualiteit Mentor  situatie rond seksualiteit opvolgen Gesprekken gevoerd ( duidelijk beeld krijgen over situatie) Grondhouding zelf toepassen  Doos Methode stress aangeven  Even wandelen, taak samen uitvoeren, rode kaart op haar tafel van de rolstoel leggen. Alle collega’s op de hoogte  afwezigheid van mentor  logboek