Hoe en waarom zeilt een zeilboot

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Les 2 : MODULE 1 STARRE LICHAMEN
Advertisements

De patiënte staat recht, houdt de voeten gelijk en de schouders tijdens het meten recht. De patiënte geeft aan wanneer tijdens het meten het maximale van.
Les 2 : MODULE 1 STARRE LICHAMEN
K3 Vectoren Na de les weet je: Wat een vector is
INSTRUCTIE 1: Verzamel zoveel mogelijk verschillende soorten gekleurd papier en pakpapier. Vergeet geen zwart en wit papier. Zorg dat ieder van jullie.
Momenten Vwo: paragraaf 4.3 Stevin.
Schaatstechniek op het rechte eind
Een presentatie van: Pieter de Heer Hillebrand Verkroost René Schoen
Opgave 1 a) b) De resulterende kracht heeft de richting van de weerstand De fiets+fietser remt af.
Evenwichten 1. Het zwaartepunt. 2. Werklijn en arm van een kracht.
Krachten (vectoren) samenstellen
Evenwichten 1. Het zwaartepunt. 2. Werklijn en arm van een kracht.
1.5 Hefbomen en zwaartekracht
1.1 Krachten Hoe werken krachten?.
Een gezicht en het woord ‘liar’
Momenten Havo: Stevin 1.1 van deel 3.
4 Sport en verkeer Eigenschappen van een kracht Een kracht heeft:
Woordenschat groep 5 Thema 10 Les 6
Zwaartekracht, gewicht en stabiliteit
van het vierde leerjaar
Techniekanalyse Wat kun je verwachten na 4 keer op het ijs te hebben gestaan. Persoonlijk had ik al 7 jaar niet meer op de schaats gestaan. Maar na een.
hoe kun je krachten grafisch ontbinden?
Wat is evenwicht? hoe kun je met krachten tekenen en rekenen?
Wat is evenwicht? hoe kun je met krachten tekenen en rekenen?
Gecijferdheid 2 (Meten 1 – ME144X) week 5
hoe kun je met krachten onder een hoek tekenen?
ZEILTHEORIE 1. DE BOOT terminologie, begrippen werking van roer en zeilen koers en de wind knopen 2. ZEILTECHNIEK overstag.
Conceptversie.
1ste jaars E - pupillen Training 1.
Raadsels oplopend in moeilijkheidsgraad
Intro wedstrijdzeilen. Agenda Wedstrijdzeilen Basis kennis –Lift –Schijnbare wind –Wind –Weer Techniek Tactiek Strategie.
Inhoud Optellen en aftrekken. Vermenigvuldigen en delen.
Hoofdstuk 3: Kracht en Beweging. Scalars en vectoren Grootheden kun je verdelen in 2 groepen  Scalars  alleen grootte  Vectoren  grootte en richting.
Grafieken in de natuurkunde Ga verder Dia’s worden stap voor stap automatisch ingevuld Ga verder Pas als rechtsonder verschijnt, klik dan voor de volgende.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Je spreekbeurt Leuk dat je jouw spreekbeurt over handicaps gaat houden! Veel mensen weten namelijk niet zo goed wat het is om met zo’n beperking te.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Longboard rijden Board balance Tricks Tricks Tricks Board balance
Hoofdstuk 8: Natuurkunde Overal (havo 5)
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
SCHAAL in toepassingssituaties
A B # Training : 7 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
C A D B # Datum : Teamfunctie : Aanvallen
BPR-Binnenvaart Politie Regelement voorrangsregels
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Natuurlijk leert de Koninklijke EHBO je helpen
Krachten op de surfplank en hun gevolgen
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Woordenschat groep 5 Thema 10 Les 6
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Paragraaf 1 – Krachten herkennen
Krachten KB-2 (+ 3).
5 tips om eenvoudiger te werken
Hoofdstuk 1, 2 en 3 Toegepaste Mechanica deel 1
Klein vaarbewijs 5e bijeenkomst.
De werking van een sluis
Breuken optellen en aftrekken
Evenwichten 1. Het zwaartepunt. 2. Werklijn en arm van een kracht.
Hoe en waarom zeilt een zeilboot? Bert Stals, 2 februari 2018
3 vmbo-KGT Samenvatting Hoofdstuk 10
HV2 Pulsar hoofdstuk 4 Deel §4.1 en §4.z
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Krachten samenstellen
Hoofdstuk 1 Krachten Wat gaan we doen vandaag? Terugblik
Zichtbaarheid Creëren
Intro wedstrijdzeilen
Hoofdstuk 8: Natuurkunde Overal (havo 5) versie: september 2018
Breuken optellen en aftrekken
Transcript van de presentatie:

Hoe en waarom zeilt een zeilboot Krachten Hoe en waarom zeilt een zeilboot

Programma Krachten en krachten combineren Waarom gaan we niet steeds harder (tegenkrachten aan het werk) Momenten (krachten en armen) Wat gebeurt er bij een zeil Wind, manouvres en krachten Krachten op het schip Het roer Stabiliteit

Waarom zeilt een zeilboot Omdat de wind afgebogen wordt door het zeil Dat resulteert in een kracht op de boot Probeer het zelf maar met een blaadje papier

Krachten plaatje

Wat weet je nog Waarom reef je soms Wat is het lateraalpunt Wat is schijnbare wind Als je met constante snelheid vaart is De resulterende kracht op de boot vooruit De resulterende kracht nul De resulterende kracht niet te voorspellen

Voorbeeld Eerst maar eens simpel Gewoon achterin een zeil blazen Dan ga je vooruit

We zeilen overal heen En om dat nou te begrijpen…..

Kracht en grootte Afspraken: Dit is meer kracht Dan deze Je kunt ze: Optellen Aftrekken Resultaat aftrekken: Wat hebben we in de laatste twee voorbeelden gezien?

Kracht en richting (1) Kracht heeft een richting (wisten we) Combineren: Eerst simpel: twee even grote krachten Dat zal wel naar rechtsonder gaan Maak het vierkant Teken het resultaat erin Wisten we al uit het vorige voorbeeld. Waarom combineren? Omdat op een boot veel krachten werken. Als die samenwerken ga je goed, anders niet

Kracht en richting (2) Krachten combineren: Twee verschillende krachten Dat zal wel naar rechtsonder gaan Maak de rechthoek Teken het resultaat erin Wisten we al uit het vorige voorbeeld.

Kracht en richting (3) Krachten combineren: Twee verschillende krachten Andere hoek Dat zal wel naar rechtsonder gaan Maak het paralellogram Teken het resultaat erin Wisten we al uit het vorige voorbeeld.

Kracht en arm Voorbeeld: Tweede situatie twee keer zo groot moment (kracht * arm) op de moer. Wisten we al uit het vorige voorbeeld.

Koppel (1) Voorbeeld verschillende krachten = koppel Resultaat: linkerkant gaat omlaag Wisten we al uit het vorige voorbeeld.

Koppel (2) Wat gebeurt er met de boot? Wisten we al uit het vorige voorbeeld.

Koppel (3) Twee krachten die samenwerken Het resultaat is een twee keer zo groot “koppel” Wisten we al uit het vorige voorbeeld.

Koppel (4) Wat gebeurt er met de boot? Verschil met twee dia’s terug? Wisten we al uit het vorige voorbeeld.

Het zeil Mast zeil en wind Twee effecten: Drukopbouw aan “binnenkant” Drukvermindering aan “buitenkant” Die twee effecten werken samen!

Het zeil (2) Mast zeil en wind Op alle punten van het zeil kleine krachten Die maken samen één grote kracht Hoe gladder het zeil hoe beter Stand tov wind belangrijk

Het zeil (3) Resultaat: de boot gaat vooruit (en opzij)

Het schip (1) Zeilpunt: punt waar de kracht vanuit de zeilen aangrijpt Lateraalpunt: punt waar de kracht (=weerstand) onder water aangrijpt Draaipunt: krachten uit zeilpunt en lateraalpunt komen hier samen

Het schip (2) Uitgangspunt: we varen op constante snelheid en koers (= krachten in evenwicht) We ontbinden de krachten En dan gaan we krachten in dezelfde richting samenstellen cv Eerst de zwarte, dan de groene

Krachten op het schip (1) Voorwaarts en achterwaarts: Combineren in het draaipunt: Hoe loeven we nu op? (geen zeilen bijstellen, niet “roeren”) cv Door het zeilpunt naar buiten te plaatsen: breng gewicht naar de lage kant

Krachten op het schip (2) Voorwaarts en achterwaarts: Vergroot de arm We verplaatsen het zeilpunt naar buiten Hoe dan?? cv Door het zeilpunt naar buiten te plaatsen: breng gewicht naar de lage kant Let op: dit kan doordat het zeilpunt hoger tov het draaipunt ligt dan het lateraalpunt lager. Derde dimensie; lastig…..

Het schip (2-herhaald) Uitgangspunt: we varen op constante snelheid en koers (= krachten in evenwicht) cv

Krachten op het schip (3) Zijwaarts en dwars Hoe loef je op Hoe val je af cv Oploeven: -grootzeil aan, fok losser ( = zeilpunt naar achteren) Afvallen: -grootzeil losser, fok aan (zeilpunt naar voren) Oh ja, je kan ook nog iets met het roer doen !!

Controle Je vaart rechtuit met een constante snelheid Wat betekent dit voor de voorwaartse kracht Wat betekent dit voor de oploevende en afvallende koppels? Nu gaat iemand van loef naar lei zitten. Wat gebeurt er dan?

Het roer (sturen) Ook het roer ontbinden in twee krachten Het is beter niet te “roeren” maar vooral te “zeilen” cv cv Kracht loodrecht op roer: ontbinden in -afremmend -zijwaarts Het is beter niet te roeren, maar alleen te zeilen.

Het roer Het roer werkt alleen…………… Tov draaipunt: Wind cv Water Kracht loodrecht op roer: ontbinden in -afremmend -zijwaarts Het is beter niet te roeren, maar alleen te zeilen.

Sturen of remmen? Water Water

Achteruit werkt ook Water Overstag gaan en je komt stil te liggen langs de kant; hoe gaat het roerblad dan?? En de helmstok? Water

Wind Wind zorgt ervoor dat we zeilen Doordat we de wind afbuigen!!!! Optimaal gebruik van de wind = combinatie van veel factoren Stand van de zeilen (grootzeil en fok) Formaat van de zeilen (bij teveel wind reven; waarom?) Veranderende wind gebruiken: oploeven in een vlaag Boot loefgierig; bij teveel wind “wreed” in het roer; constant bijsturen om de boot op koers te houden Waarom speciaal oploeven in een vlaag? Om bijvoorbeeld een keer minder overstag te hoeven als je aan het opkruisen bent.

Wind (2) Oploeven in een vlaag: Werkelijke wind: de richting waaruit de wind waait (ww) Tegenwind: de wind tgv het feit dat we zeilen (tw) Schijnbare wind: de combinatie (sw)

Wind (3) Nú wordt de kracht tgv de ww groter: ww: tw: sw: Het lijkt nu alsof de wind “minder van voren” en “meer van opzij” komt. Je kunt dus oploeven

Combineren in manoeuvres Hoe kun je oploeven 1 2 3 Hoe kun je afvallen

Stabiliteit (1) Ook hier: krachten! Zwaartepunt Drukkingspunt Dwarsdoorsnede Kielboot: gewichtstabiel Platbodem: vormstabiel Nou nog wind! Zwaartepunt: waar de neerwaartse krachten aangrijpen (vooral tgv gewicht) Drukpunt: Waar de opwaartse krachten aangrijpen (vooral tgv weggedrukte water) Gewichtstabiel= -lage beginstabiliteit -hoge eindstabiliteit Vormstabiel= -hoge beginstabiliteit -lage eindstabiliteit

Stabiliteit (2) Het oprichtende koppel (kracht * arm) bij een gewichtstabiele boot groter Bij een vormstabiele boot verplaatst de groene pijl  buiten Kracht maal arm; wellicht nog even op het bord Zodra het zwaartepunt bij een platbodem het drukpunt voorbij is, is het afgelopen (arm = 0)

Stabiliteit (3) Combineren krachten in een koppel: Kracht maal arm; wellicht nog even op het bord Zodra het zwaartepunt bij een platbodem het drukpunt voorbij is, is het afgelopen (arm = 0)

Vragen En veel succes met jullie examen…

Oefening 1 Ontleed de volgende kracht op minstens twee manieren: Hoeveel manieren zijn er eigenlijk om deze kracht te ontleden?

Oefening 2 Maak een tekening van een boot, één zeil en wind. Maak in een krachtendiagram duidelijk waarom je moet AFVALLEN als de wind afneemt Maak in een krachtendiagram duidelijk waarom je KUNT oploeven als de wind toeneemt )en wat gebeurt er als je niet oploeft?)

Oefening 3 (extra) Waarom hebben zoveel auto’s een spoiler Download presentatie: www.stals.nl/Krachten.pptx

Oefening 3 Omvallen: Leg uit waarom het zoveel moeite kost om een zeilboot om te trekken Bedenk ook waarom het makkelijker gaat als het water eenmaal de kuip instroomt