Taalgeschiedenis dt jaar 1, , periode 3

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
HET CSE NEDERLANDS. Je spreekt toch al jaren
Advertisements

Gemaakt door :marten cuiper
Wat kun je doen in keuzemenu?
Welkom bij de World Vision Quiz.
ALBERTO PRESENTEERT POWERPOINT SHOW.
Sinterklaas is verdwenen nergens te vinden nergens te zien Nam hij de benen, is hij hem geknepen, weggewaaid misschien?
De sok van Lientje.
De Baas
Hall Of Fame Gemaakt door Demy van Bergen Alexander Steenis
Uitleg bij 82-89, historische vaardigheden
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Hoe ik paddenstoel word
DVD Harry Potter and the Order of the Phoenix Interview met de regisseur en editer.
Pastoraat nieuwe stijl. Wat was ook al weer de aanleiding? Wat is er na de vorige keer gebeurd? Hoe ziet het er nu uit? Help! Tips hebben we nodig. Hoe.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Woordenschat groep 5 Thema 2 Les 5
Tekenopdracht Voor en achter elkaar.
Wat leer je? Je leert dat heel veel actuele onderwerpen ook iets met wetenschap en techniek te maken hebben. Je denkt na over wat wetenschap en techniek.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
De grote heide-KLASSE-quiz
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Kerstproject 2011 Vertel Het Maar
Voorganger: Ds. D.J Lagerweij Ouderling van dienst: J. Boersma
Psychologieles 8 lesweek 8 Psychische stoornissen/problemen 2.0.
Taalkennis les 4. Vragen 1 Met welke taal is het Fries het meest verwant? En het Nederlands? Hoe noemen we de taalfamilie waar Nederlands en Zweeds samen.
Taalgeschiedenis DT jaar periode 3
Taalkennis les 7. Talen in Friesland Welke taal wordt het meest gesproken in Friesland, denk je? Hoe veel mensen spreken thuis vooral Fries, Nederlands,
Taalgeschiedenis Dt JAAR 1, , Periode 3
College 4 TAALGESCHIEDENIS Herhaling: klankverschijnselen Middelnederlands 2. Van den vos Reynaerde 3. Herhaling: historische gebeurtenissen.
College 5: Vroegnieuw -nederlands TAALGESCHIEDENIS DT JAAR 1, , PERIODE 3.
College 6: Modern Nederlands TAALGESCHIEDENIS DT JAAR 1, , PERIODE 3.
College 7: Nederlands van de toekomst TAALGESCHIEDENIS DT JAAR 1, , PERIODE 3.
Meervoud op –”n of - ën Maar weet je waar de klemtoon ligt?
Wenboekje Speelzaal Dikkie Dik. Hallo, wat fijn dat je komt spelen. Hang je jas en tas maar aan de kapstok..
AREND AUTO Job, Floor en Elif. INHOUD Foto’s, filmpje (vlog) en geluidsopname SAMMENVATTING EN QUIZZ `
The Lady with the Lamp De geschiedenis van de VVT.
WOORDEN 6.7 Spreekwoorden en uitdrukking uit de oudheid.
Lees verder op de volgende dia
Taalkennis les 1.
Taalgeschiedenis Dt JAAR 1, , Periode 3
Taalgeschiedenis DT Jaar 1, , periode 3
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Kennismaking met programmeren
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Maatschappelijke zorg 2
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
College 5 Taalgeschiedenis
Les 5 Om je heen kijken Wat doe ik hier vandaag?
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
Handelingen 1: Toen Jezus naar de hemel ging, zei hij tegen zijn leerlingen: ‘Jullie moeten in Jeruzalem blijven. Blijf daar wachten. God zal jullie.
Opdracht interview Doel
© UNIEK IN DE KLAS.
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 1 KGT Lesweek 2
Cursus 2.2 Het Leven van de Eerste Mensen Klas 2 BK Lesweek 2
Kennismaking met programmeren
Schrijven 4.3 Formuleren en stijl 1.1
Cursus 3.2 Hoe verloren vorsten hun macht Klas 2 BK Lesweek 4
Taalgeschiedenis.
Dactylische Hexameter
Duik in de archiefkamer van je eigen
Vergelijkingen oplossen
RÜYA Bijeenkomst 2 Meiden.
Dialoog.
dit is een normaale spoor weg over gang
Parkinson Lotgenoten Training
Een (informatief) Artikel schrijven
Routineliedjes Eten en drinken Stamp je voeten Dag, dag allemaal
SEL Les 2: normen en waarden.
Waarden & normen.
Transcript van de presentatie:

Taalgeschiedenis dt jaar 1, 2016-2017, periode 3 CW 7: Modern Nederlands + het Nederlands van de toekomst

Doelen van dit college Aan het einde van dit college kun je: beschrijven hoe het proces van standaardisering en ontstandaardisering van het Nederlands is verlopen; een paar vernieuwingen in het Nederlands van de 19e en 20e eeuw noemen; de discussie over 'hun' als onderwerp rationeel samenvatten; beargumenteren hoe het Nederlands zich zou kunnen ontwikkelen.

modern nederlands 1. Standaardisering en ontstandaardisering 2. Taalverandering in de 19e en 20e eeuw 3. Spellingstrijd 4. Nederlands van de toekomst

1. standaardisering en ontstandaadisering 16e eeuw: aanzet tot standaardisering 17e eeuw: standaardschrijftaal ontstaat 18e eeuw: normen standaardtaal verspreiden zich 19e eeuw: standaardtaal wordt spreektaal bovenlaag 20e eeuw: standaardtaal wordt algemene spreektaal late 20e eeuw: einde van de standaardtaal

2. taalverandering in de 19e en 20e eeuw Een paar voorbeelden: opkomst van 'jullie' opkomst en ontwikkeling van 'u' opkomst van 'hun' als onderwerp (1911) strijd tegen het Duits (vroege 20e eeuw) Engelse leenwoorden (na 1945) straattaal Poldernederlands Gooise r "de op een na laatste" "een jongetje die" "meer gezellig"

2. taalverandering in de 19e en 20e eeuw: "Hun hebben" filmpje YouTube t/m 4.35, dan verder bij 5.55 tot 7.15 samen kijken, zelf thuis de rest Interview met Hans Bennis uitdelen.

2. taalverandering in de 19e en 20e eeuw: "Hun hebben"

3. spellingstrijd Nieuw: mensen die de spelling willen beschrijven en voorschrijven. Reader: artikelen met de chronologie hiervan.

4. Hoe gaat het nederlands zich ontwikkelen? De hoofdvraag van vandaag: Hoe ga die Nedelans van vedaag zich ontwikkel?

4a. taalinterne ontwikkelingen (1) Wat gebeurde er ook al weer met de klemtoon in het vroege Germaans? Die ging naar de eerste lettergreep! En welke consequentie had dat? De onbeklemtoonde lettergrepen aan het einde van een woord werden steeds slordiger uitgesproken.

4a. taalinterne ontwikkelingen (1) Voorbeelden: Oudnederlands Middelnederlands Nieuwnederlands strata strate straat enda ende en thoesternoessi duusternisse duisternis ik givo ik geve ik geef

4a. taalinterne ontwikkelingen (1) Wat zou er kunnen gebeuren met de volgende woorden? a. waarde, nomade, schade, hinde, gedachte b. rode wijn, ruime kleding, dikke pech c. wij lopen, wij zitten, wij springen, wij dansen d. de mensen, de dingen, de stoelen

4a. taalinterne ontwikkelingen (2) Hij loech -> hij lachte Hij biek -> hij bakte Hij ron -> hij rende Hij dorst -> hij durfde Hij verried -> hij verraadde Hij molk -> hij melkte Hij zwoer -> hij zweerde Hij blinkte, ervaarde, scheerde? Hij vraagde, loopte, spreekte?

4b. taaloverstijgende ontwikkelingen Vereenvoudigen van medeklinkercombinaties Wegvallen van moeilijke klanken (tongpunt-r) Wegvallen naamvalsverschil

4c. taalexterne ontwikkelingen Wat beïnvloedt het succes van een vernieuwing? Prestige, frequentie, attitude. Het Afrikaans scheidt zich af van het Nieuwnederlands (1925) Dialectrenaissance (jaren zeventig 20e eeuw) Informalisering (na WOII). --> Jongerentaal, Wilbert Spooren (VU)

4c. taalexterne ontwikkelingen Wat beïnvloedt het succes van een vernieuwing? Prestige, frequentie, attitude

4c. taalexterne ontwikkelingen Wat beïnvloedt het succes van een vernieuwing? Prestige, frequentie, attitude

geschiedenis en toekomst dialogen

Doelen van dit college Aan het einde van dit college kun je: beschrijven hoe het proces van standaardisering en ontstandaardisering van het Nederlands is verlopen; een paar vernieuwingen in het Nederlands van de 19e en 20e eeuw noemen; de discussie over 'hun' als onderwerp rationeel samenvatten; beargumenteren hoe het Nederlands zich zou kunnen ontwikkelen.