Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
KLOKLEZEN Wat wil je oefenen ? Klik op jouw keuze UUR HALF UUR
Advertisements

1. Spreek de woorden ritmisch uit op de muziek.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Gedichten.
Verdeel het woord in lettergrepen
Een elfje maken over Canada
INTERACTION DESIGN Week 8.
Wet inburgering Heleen Veringa
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Proeven doen natuurkunde.
Kennis - Intelligentie
Kennis-spel meerkeuzevragen.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Opstel schrijven.
Medialandschap Blok 2, week 5 College #4. Wat gaan we doen? - ordenen = schrappen - hoe staat het met de bezoeken? - ordenen, hoe gaat dat? - opdracht.
CHINESE HOROSCOOP ONGELOOFLIJK PRECIES!.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Het schrijven van een verhaal
Doelen Na deze les: hebben jullie een indruk van het Gevangenismuseum en wat daar te zien is; weten jullie wat de eindopdracht is en heb je daar ideeën.
Week van het Succes! Welkom bij de Bastienne Bernasco Shira Godfried.
Marketing Coen van Wetering
Miniles Spaans. Hola, me llamo ….. Vertel hoe je heet: hola, me llamo, ¿Y tú? Wie spreekt er al Spaans?Waarom zou je Spaans leren? Wie is er wel eens.
Miniles Spaans. Hola, me llamo ….. Vertel hoe je heet: hola, me llamo, ¿Y tú? Wie spreekt er al Spaans?Waarom zou je Spaans leren? Wie is er wel eens.
Woordjes leren.
WOENSDAG 16 MAART VRIJDAG 18 MAART NEDERLANDS. PROGRAMMA  15 minuten lezen uit het leesboek  Bespreken werkplanner  Nakijken opdracht 3 en 4 (lezen)
Waar is de zevende dwerg?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Centraal Examen Nederlands
Creatief schrijven. Programma -Inkomopdracht: elektriciteit -Opdracht 1: jouw ideale vakantiedag -Opdracht 2: verplaats je in een ander Wat gaan we leren?
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
POETRY Monday 01/01/2016. TRENT SHELTON ‘SPOKEN WORD’
Significante cijfers Wetenschappelijke notatie
SCHRIJVEN ZAKELIJKE . WAT GA JE LEREN? Hoe je een zakelijke schrijft. Aan welke afspraken je je moet houden. Wat formeel taalgebruik is.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 BK Lesweek 5
Het schrijven van een verhaal
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Stiftgedichten.
Cursus 1.2 Werken met een Atlas Klas 1 KGT Lesweek 5
Moederdag elfje.
Kies een boek en laat horen welke letters je al kent.
Xperience Liefde en relaties
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Creatief schrijven.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
LOB zeven stappen naar succes
Onzichtbaar Opdracht: Hier ga je schrijven met onzichtbare inkt!
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
Onderhouden met Werktuigen en machines
De luchtballon discussiespel.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
KEUZE OPDRACHT Kies een van de afbeeldingen uit en teken ze volgens de opdrachten op het werkblad die je van de docent hebt gekregen.
Goede regels Opdracht:
Thema 4: Zo bereik je meer
Een instructie schrijven
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Literatuur V6 – les
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
Sollicitatietraining
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Nederlands 4h6 30/12/18
Loopbaan en burgerschap les 3
Communiceren met knipperen
Vandaag Les 6: Dieren Wat Tijd Start 5 Nakijken opgaven
Workshop duikcomputers
Project gamemarket Les 1.
Hoofdstuk 3.4 Een reisje langs de Rijn
Transcript van de presentatie:

Welkom T1A Goedemorgen! Ga op je plek zitten volgens de klassenplattegrond. Je hebt voorlopig geen IPad nodig. Berg je telefoon op, of lever hem bij mij in.

Doel en inhoud van deze les Je maakt kennis met verschillende gedichten. Je kunt de gedichten benoemen. Je weet het woord te raden bij een ‘raadgedicht’. Je begint met het schrijven van een eigen gedicht.

Bedenk in 1 minuut zoveel mogelijk soorten gedichten en schrijf ze op. Het rondeel De haiku Het naamgedicht De elf Het raadgedicht

Het rondeel Gedicht waarin enkele regels herhaald worden.

De haiku Gedicht dat bestaat uit drie regels (regel 1 heeft vijf lettergrepen, regel 2 heeft zeven lettergrepen, regel 3 heeft vijf lettergrepen)

Het naamgedicht Gedicht waarbij de eerste letter van elke regel van boven naar beneden een naam vormt.

Elfje Een elfje bestaat uit, hoe kan het ook anders, elf woorden. De volgende opbouw is noodzakelijk: 1 – 2 – 3 – 4 – 1

Raadgedichten Een raadgedicht is een gedicht waarin één woord ontbreekt. Dit woord is afgedekt en alleen de dichter kent het woord. Je leest het gedicht heel precies om te weten te komen welk woord ontbreekt. Het doel van een raadgedicht is om het lezen van gedichten te bevorderen.

Aan de slag Opdracht 1: Lees de gedichten. Bepaal wat voor soort gedicht het is. Kies uit: rondeel, elf, haiku, naamgedicht. Let op: je houdt twee gedichten over. Opdracht 2: Lees de raadgedichten. Probeer te ontdekken welk woord er ontbreekt. Klaaropdracht: Kies een gedicht uit één van de vijf en schrijf zelf een gedicht.

Afsluiting Welke woorden heb je gevonden bij de raadgedichten? Hoe heb je het aangepakt? Welke dichtvorm spreekt je het meeste aan en waarom? https://app.nearpod.com/?pin=3981DD7A2ADE266DA377B5A94608E799-1