Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Van diagnostiek naar handelen bij zwakke rekenaars en dyscalculici
Rekenvaardigheden vo Een workshop over rekenvaardigheden vo workshop B, van tot uur Marijke Vis, RSG Simon Vestdijk en Martin van Reeuwijk,
DYSCALCULIE OP DEN BONGERD
De rekentoets.
EXAMEN en UITSLAG ZIJN VERSCHERPT PER School-Examen Centraal-Examen Het examen bestaat uit een schoolexamen (SE) dit zijn: De rapport cijfers 1,2,3,4,(klas3)
Informatie avond groep 8
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Rekenbeleid Centrale rekentoets start in Verplicht voor alle leerlingen Toets is op twee niveaus: 2F (vmbo / mavo) 3F (havo / vwo)
Rekenonderwijs anno 2009 Drs. Heleen Vinckemöller
22 en 24 mei 2013 Frank Haacke Vincent Jonkers Monica Wijers
Drentse Onderwijsmonitor 2013
Informatie avond groep 8
in de nieuwe generatie mvt-leermiddelen
Rekenen en Rekenproblemen
Over rekenen gesproken
Diagnostische toetsen voor het MBO
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Flitsbijeenkomsten pilot rekentoets 2012
Rekenbeleid Wie gaat wat doen? wiskunde of schoolbreed
Rekentoets locatie DEN BONGERD.
‘Diagnostische toetsen’ Doorlopende leerlijnen Rekenen-Wiskunde toetsen bij referentieniveaus Jan van Weerden Hoofd Research PO-VO.
Netwerkbijeenkomsten
Vmbo - havo/vwo januari/februari 2012 Regionale netwerken taal en rekenen.
Taal en Rekenen in 2010 en verder Over Taal en Rekenen gesproken ...
25 januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur januari 2013 universitair onderwijscentrum groningen dag.
Informatieavond groep 7
Vernieuwd rekenmateriaal VMBO - november 2011
De 10e editie havo-vwo OB.
Rekenbeleid
Pilot PO-VO-monitor PO-VO-conferentie Rotterdam, november 2013
Op naar…
Moderne Wiskundedag 8 maart 2012.
Welkom op de informatieavond voor het voortgezet onderwijs
Succesvol rekenen op 2F Opdracht 1: wat is kenmerkend voor OGW en voor vakmanschap?
Rekentoets Klas 3 schooljaar Klas 4 schooljaar door J
Een nieuwe start Overgang van Basisonderwijs naar Voortgezet onderwijs.
Ontwikkelingen beleid en regelgeving rekentoets vo
Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool is er.
Onderwerpen presentatie
Informatieavond Inhoud Rotterdamse Plaatsingswijzer toelichting  Uitgangspunten  Waarom?  Opstellen van het advies  Niveaus  Profielen.
Welkom op de ouderavond klas 2. Programma  Welkom  Mededelingen  Kwaliteit op de Boni  Spaans en Dienstverlening & Commercie  Programma mentoren.
Het belang van de ketenverbinding Laura Punt. Wat komt er aan bod? Een stukje geschiedenis De beheersing van de basisvaardigheden Nut en noodzaak van.
Klas 3. Waarom Een groep experts, de commissie-Meijerink, heeft vastgesteld dat het onderwijs in Nederland worstelt met 2 problemen: –Na de basisschool.
Informatieavond Voortgezet Onderwijs
Basisonderwijs Voorbereidend Middelbaar Beroepsonderwijs HAVO VWO Praktijk- school.
Rekentoets Vierde en Vijfde jaars VMBO --> Rekentoets 2F Pilot voor VMBO BB --> 2A (VMBO Basis zit nog niet in zak - slaag regeling)
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
2 7 september 2015, informatie klas 4 Voorstellen Werkhouding Melding ziekte/afwezigheid Vragen/opmerkingen per mail Contactgegevens Sectorwerkstuk Informatie.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Welkom op deze informatie avond Over groep 8 en het voortgezet onderwijs.
SPEL REFERENTIENIVEAUS Jaco Bron November Referentieniveaus zijn beschrijvingen van gewenste beheersingsniveaus van basiskennis en vaardigheden.
Informatie-avond groep 7 en 8 schooljaar Van de basisschool naar het voorgezet onderwijs en overige praktische informatie Karen van Nassau Anja.
CONFERENTIE DOORLOPENDE LEERLIJNEN TAAL EN REKENEN 9, 21 en 29 november Jan Kastelein/Maaike Beuving, CvE Naar een doorlopende toetslijn.
Sneek 8 maart start Achtergrond Waar komt die zorg vandaan?  Pabo studenten blijken onvoldoende taal- en rekenvaardig  samenleving vraagt meer.
Conferentie Doorlopende Leerlijnen Taal en Rekenen, de referentieniveaus in de praktijk parallelsessie 1 nr. 2 Overdracht po-vo in de praktijk.
Referentiekader rekenen. Uit: /
Workshop referentieniveaus (SLO). Inhoud Aanleiding tot de referentieniveaus Wat zijn referentieniveaus? Status en ontwikkelingen rond de ref.niveaus.
HoT Rekenen 3F HoT T.M. Hommersom HoT. voorstellen referentieniveaus 1, 2, 3 of 4 jaren les lesperiode 1 boek Centraal Examen (CE) vragen? introductie.
Voorlichtingsavond 2 Mavo Dinsdag 29 maart Programma  Verschillende keuzes  Opzet VMBO en MBO  3 KBL in VMBO-gebouw + rondleiding  Overgangsnormen.
Toezicht op de kwaliteit van onderwijs en de doorlopende leerlijnen 1. Waarom toezicht? 2. Hoe werkt toezicht? 3. Hoe houden we toezicht op doorlopende.
Beleidsplan Rekenen & Wiskunde Edwin Hortensius. Maatwerk in taal, rekenen en wiskunde Uitgangspunt is het LEREN continu afstemmen op de individuele behoefte.
DOLLARD COLLEGE LOCATIE SCHEEMDA Pilot 1.1 Collega’s Dollard College 11 maart 2010.
Inhoudsopgave Voortgezet onderwijs algemeen Van PO naar VO Route 8 Scholen in de omgeving Vragen….
Informatie voor ouders groep 8 over:
Helicon VMBO Den Bosch Informatieavond leerjaar 4: Rekentoets dhr. T
Informatie voor ouders groep 8 over:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
Transcript van de presentatie:

Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium 1 Achtergrond rekentoets Bestrijden van de achterstanden op het gebied van Nederlandse taal en rekenen Achterstanden bij alle schooltypen, met name het vmbo Achterstanden in alle leerjaren bij Nederlandse taal en rekenen. Grote groep leerlingen heeft op de basisschool niet het minimale niveau aan basisvaardigheden behaald en betreedt het voortgezet onderwijs met een achterstand voor taal en rekenen. Taak van de school Wet op het voortgezet onderwijs 2005, opdracht aan de school: ‘het structureel en op herkenbare wijze bestrijden van achterstanden’ Wet referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen 2010: scholen dienen de leerlingen goed voor te bereiden op de te bereiken referentieniveaus voor taal en rekenen Sleutelbegrip Onderwijsinspectie: een ‘structurele en herkenbare aanpak’ door school.

Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium 2 Fundamentele niveaus (F-niveaus) Vier F-niveaus voor taal; drie F-niveaus voor rekenen: - niveau 1F: einde van de basisschool - niveau 2F: einde van het vmbo en einde mbo-2 en mbo-3 - niveau 3F: einde van de havo en einde mbo-4, en vooralsnog ook voor het vwo - niveau 4F: einde van het vwo (alleen voor taal). Streefniveaus (S-niveaus) Rekenrapport Commissie Meijerink Over de drempels met rekenen, 2008: drie referentieniveaus, ruwweg gekoppeld aan de leeftijden van 12, 16 en 18 jaar. twee kwaliteiten op elk van de referentiemomenten: - een streefkwaliteit S en - een basiskwaliteit F.

Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium 3 Vanaf groep 8 basisonderwijs worden er twee sporen onderscheiden: het spoor 1F-2F-3F, bedoeld voor de lijn vmbo-mbo het spoor 1S-2S-3S, bedoeld voor vwo, havo en vmbo-t. Het F-spoor is vooral gericht op het toepassen van rekenen en wiskunde in praktische situaties het S-spoor laat leerlingen kennis maken met het abstracte karakter van de wiskunde. Commissie Van De Craats over toegepast versus abstract rekenen → Commissie Meijerink (p. 25): “Leerlingen met wiskunde B havo of een afgeronde vwo-opleiding halen zonder meer de kwaliteit 3S”. Echter... 72% havo-leerlingen is gezakt voor de rekentoets pilot Centrale rekentoets wordt twee jaar uitgesteld

Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium 4 Resultaten Pilot rekentoets vo maart 2012: 2F vmbo-bb 2F vmbo-kb 2F vmbo-tl 3F Havo 3F Vwo Gemiddelde cijfer 4,3 5,4 6,4 4,9 6,7 Percentage onvoldoendes 84% 56% 28% 72% 32% Centrale rekentoets vo tenminste 2 jaar uitgesteld

Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium 5 Ik heb enkele diagnostische toetsen (20 opdrachten, 40 minuten) samengesteld uit bestaande Cito voorbeeldtoetsen niveau 2F en niveau 3F.

Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium 6 De wettelijke Referentieniveaus voor rekenen hebben betrekking op vier ‘domeinen’: getallen verhoudingen meten en meetkunde verbanden Echter, ik heb de opgaven uit Cito voorbeeldtoetsen gecategoriseerd in 10 ‘specifieke rekenkundige vaardigheden’: verhoudingen breuken delen cijferen maten eenheden procenten klokrekenen ruimtefiguren formules grafieken diagrammen schattend rekenen optellen aftrekken vermenigvuldigen Mijn diagnostische toetsen vormen een afspiegeling van deze SRV’s

Onderzoek rekentoets Vossius Gymnasium 7 Ik heb 239 rekentoetsen afgenomen: - 122 toetsen op niveau 2F (eindniveau vmbo, mbo-2/3) - 117 toetsen op niveau 3F (eindniveau havo/vwo, mbo-4) Mijn steekpoef op het Vossius Gymnasium bestond uit: - drie 2e klassen - drie 3e klassen - twee 4e klassen wiskunde A - twee 4e klassen wiskunde B (zonder wiskunde D) - een 4e klas wiskunde D

Cijfers per klas (box plot) 8

Cijfers per jaarlaag (box plot) 9 - Rekenniveau 3e klas lijkt hoger dan 2e klas - Niveau 2F wellicht te gemakkelijk voor 3e klas - Grote verschillen wiskunde A/C, B en D - Deel leerlingen 4e klas rekent slechter dan in 3e klas - Problemen met name bij wiskunde A/C: halve lesgroep naar rekenles - Lesgroep wiskunde B zonder D: kwart lesgroep naar rekenles

Analyse resultaten 10 Observaties niveau 2F Observaties niveau 3F verhoudingen/breuken/delen cijferen maten/eenheden procenten klokrekenen ruimtefiguren formules grafieken/diagrammen schattend rekenen optellen/aftrekken/vermenigvuldigen Observaties niveau 2F veel fouten bij verhoudingen/breuken/delen relatief weinig fouten bij cijferen Observaties niveau 3F relatief en absoluut veel fouten bij procenten

Aanbevelingen Vossius Gymnasium 11 1. Eind 1e klas: diagnostische toets 2F afnemen (structurele en herkenbare aanpak, eventueel ook meewegen in schooladvies). 2. Eind 3e klas: diagnostische toets 3F versie A afnemen (structurele en herkenbare aanpak, eventueel keuzehulp wiskunde A/B/D). 3. Begin 5e klas in les wiskunde A/C en B: klassikale instructie over de belangrijkste SRV’s (v, c, m en p). Adviseer leerlingen om goed gebruik te maken van kladpapier (vermijd hoofdrekenen). Aansluitend diagnostische toets 3F versie B afnemen (opsporen zwakke rekenaars). 4. Kort voor centrale rekentoets: eenmalige bijles voor zwakke rekenaars. Oefenen met diagnostische toets 3F versie C. 5. Oefentoetsen voor herkansers. Herhalen hoofdstuk 4 Getal en Ruimte 2 vwo.