Illustratie mogelijke redenen lage ICC’s in multilevel modellen bij de CQI Peter Moorer ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV © ARGO – april 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen,
Advertisements

Statistische uitspraken over onbekende populatiegemiddelden
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Het belang van een goede steekproef
Math Candel Universiteit Maastricht. 1.Heldere en haalbare probleemstelling 2.Keuze van het design 3.Keuze van onderzoeks/analyse-eenheid 4.Operationalisatie.
Vergelijkbaarheid historische studies
11/06/2009 | pag. 1 De weg naar cultuur Ruimtelijke aspecten van culturele interesse en deelname aan het cultuuraanbod. Badisco, J., I. Glorieux, L. Jacobs.
Betrouwbaarheidsanalyse van stofbalansen Hella PomariusWaterschap Rivierenland Beleidsafdeling Water Team Wateradvies Carlijn BakDeltares 2 februari 2010.
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen Met ondersteuning van SPSS Guido Valkeneers.
Kwaliteit van het onderwijs: voorbij de slogans
Onderzoekersforum CQ-index
Hoofdstuk 3 – Gegevens verzamelen
Situational Influences on the Use of Communication Technologies A Meta-Analysis and Exploratory Study B. van den Hooff, J. Groot, S. de Jonge.
Jan Talmon Medische Informatica Universiteit Maastricht
Zelfredzaamheid bij kinderen en jeugdigen met autisme en een ernstige verstandelijke beperking Nelchen Arijs.
Chapter 9. Understanding Multivariate Techniques
Gegevensverwerving en verwerking
Non-parametrische technieken
Meervoudige lineaire regressie
Inferentie voor regressie
Help! Statistiek! Doorlopende serie laagdrempelige lezingen, voor iedereen vrij toegankelijk. Doel: Informeren over statistiek in klinisch onderzoek. Tijd: Derde.
Werken met Nurse practitioners: “effecten van functie differentiatie op de grens van care en cure". Ik wil graag iets vertellen over mijn promotie onderzoek.
De beste krachten, zoeken, vinden en… ook inzetten
Voorspellende analyse
Voorspellende analyse
MAO-model voor publieksvergroting: Theoretische uiteenzetting en practische implicaties Mia Stokmans Universiteit van Tilburg, Faculteit Communicatie.
The relevance of recall and precision in user evaluation Louise T. Su Journal of the American Society of Information Science 1994.
CQI- ziekenhuisopname ontwikkeling en discriminerend vermogen
Illustratie mogelijke redenen lage ICC’s in multilevel modellen bij de CQI Peter Moorer ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV © ARGO – april 2009.
Ronnie Slijkhuis Onderzoekersforum CQI The Internet: Valid or Flawed?
Blok 7: netwerken Les 1 Christian Bokhove
Benchmarking met landelijke gegevens
Varianties bij replicatie (herhaald testen)
Betrouwbaarheid.
Samenvatting Wat: 10 jaar durend onderzoek om inzicht te krijgen in de samenhang tussen zwaar drinken en depressieve symptomen Wie: Oudere mannen en.
Cursus Regressie-analyse Rijkswaterstaat, 13 februari ASSUMPTIES (1)
Inleiding in de statistiek voor de gedragswetenschappen
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
How do organizations allocate rewards? Fischer et al. (2007). Journal of Cross-Cultural Psychology, 38(1), 3-18.
Kwantitatieve & kwalitatieve data analyse
Leydi Johana Breuls “In hoeverre speelt de sociale samenstelling van een sportclub een rol in de beslissing van leden om te stoppen?“ 01 Waarom?
Is dit onderzoek belangrijk? Is dit onderzoek onbelangrijk?
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Golf Basisbegrippen & Uitleg
Waar moeten we ons druk om maken? Effectiviteit van het natuurkunde- onderwijs in 5 vwo als het gaat om het eindexamencijfer natuurkunde.
Invloed van patiënt- en praktijkkenmerken op kwaliteitsindicatoren voor diabetes mellitus in de huisartsenpraktijk Dr. Mark Nielen Dr. Joke Korevaar Dr.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
OUTSOURCING HOSTING & TECHNISCH BEHEER SESSION November 2015.
Latent class growth analysis als succesvolle methode om subgroepen te identificeren binnen een gewichtsreductie interventie. Bastiaan C. de Vos¹, MD,
Door Cégoline Rouquart 1 Ba TP Klas: B2. Inhoudstafel Inleiding Doel Methode Resultaten Discussie Bronnen Einde.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Nut en noodzaak van het ruismodel  NHV Tijdreeksanalyse discussiemiddag  Koen van der Hauw  1 oktober 2015 Enkele praktische ervaringen.
Voorbeeldvraag 1 Welke uitspraak is JUIST: 1. De basisstelling van Nicolas Carr (auteur van "IT doesn't matter") is dat de investeringen die in IT gedaan.
Waarom zijn migranten minder vaak lid van een vakbond? Maria Kranendonk en Paul de Beer.
Marktonderzoek © 2011 | Noordhoff Uitgevers bv College 4 Hoofdstuk 6 Steekproef.
“Het is in mijn lage rug geschoten” Evaluatie Vice Versa 9 maart 2016 MP 18 maart 2016.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Prognosemodel Instroom Bachelors DAIR Seminar 4 november 2010.
Depressie op oudere leeftijd en het risico op multimorbiditeit en polyfarmacie Peter Verhaak Floor Holvast, Bernard A. van Hattem, Judith Sinnige, François.
Het 7-stappenplan.
MIJN VERMOEIDHEID Enkele weken geleden sloeg bij mij de vermoeidheid hard toe. Eerst dacht ik dat het lag aan de luchtvervuiling, de temperatuurswisselingen.
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)?
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
Paper OnderwijsResearchDagen ORD 2008
Over- en onderadvisering bij de overgang naar het voortgezet onderwijs
Hindoescholen nader beschouwd
Voorspellende analyse
Havo lesboek deel 1 ~ Hoofdstuk 1
Een klaslokaalexperiment
Transcript van de presentatie:

Illustratie mogelijke redenen lage ICC’s in multilevel modellen bij de CQI Peter Moorer ARGO Rijksuniversiteit Groningen BV © ARGO – april 2009

Twee mogelijke redenen lage ICC Model (mis)specificatie (J. Berkhof, Specification methods for the multilevel model, 2000, DSWO press) Non-random error © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Model specificatie Multilevel, regressie en assumpties Er is één afhankelijke Y (b.v. rapportcijfer voor een hulpverlener) waarvan de variantie verklaard moet worden Onafhankelijk/verklarende variabelen Xi en Xj ┴ (ongecorreleerd) Geen meetfouten Xi en Xj => Dus ook geen gecorreleerde errors Xi en Xj Ers = 0 © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Model specificatie Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Assumpties 2 – 4 geschonden: In de verklarende variabelen x1 - xn Model specificatie Assumpties 2 – 4 geschonden: In de verklarende variabelen x1 - xn © ARGO –maart 2009

Assumptie 5 geschonden: Model specificatie Assumptie 5 geschonden: multilevel probleem of ontbrekende verklarende variabelen? © ARGO –maart 2009

geschonden assumpties: Model specificatie geschonden assumpties: meerdere multilevels © ARGO –maart 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Multilevel, regressie en assumpties Specificatie error Multilevel, regressie en assumpties © ARGO –april 2009

Random: verwachte waarde 0 (vermoeidheid, gebrek concentratie) meetfouten Meetfouten Random: verwachte waarde 0 (vermoeidheid, gebrek concentratie) Systematisch: verwachte waarde <> 0 (kenmerk respondent van invloed op de keuze van antwoordcategorie; vgl probleem IQ tests ’80 jaren USA caucasian versus rest) © ARGO –april 2009

(culturele) meetfouten Voorbeeld totale score: ‘Geef hieronder uw totale oordeel over de zorg die u van X kreeg, waarbij 0 de slechtst mogelijke en 10 de best mogelijke zorg weergeeft' Heb ik een frame of reference voor dit type vraag? Amerika ja Nederland niet Is het frame of reference uniform? Geldt voor iedereen: je krijgt een 1 voor de moeite. Wat is de consequentie van toepassing van niet-uniforme frame of reference? © ARGO –april 2009

meetfouten Culturele meetfouten © ARGO –april 2009

meetfouten Culturele meetfouten Deze meetfouten zijn niet random verdeeld, maar bijvoorbeeld geografisch of leetijdsgerelateerd. Instelling geografische verankerd, dus culturele invloed via instelling: effecten niet uiteen te rafelen. (vgl. case mix adjustment) In Groningen “niet slecht”, maar in Amsterdam “kan beter” © ARGO –april 2009

meetfouten Culturele meetfouten © ARGO –april 2009