ICT in het speciaal onderwijs Astrid bongers a.bongers@stichtingvraagstelling.nl 05-10-2016
Introductie Ontwikkeling van ICT-middelen in de onderwijscontext https://www.youtube.com/watch?v=UFwWWsz_X9s Ontwikkeling van ICT-middelen in de onderwijscontext
Stand van zaken ict in het speciaal onderwijs
Methode Special education (needs) Tablet / iPad AT ICT Disabilities Apps Smartphone
1. ICT 2. Kinderen 3. Speciaal onderwijs 1. Boek 2. Review 3. Niet Engels
244 artikelen niet relevant 49 129 dubbele artikelen 244 artikelen niet relevant
244 niet relevant? Methode Beschrijving Leerkracht/ouders
Codering De artikelen zijn gecodeerd op karakteristieken
beperking Veel diversiteit Nadruk ligt op: Autisme Verstandelijke beperking
Focus op traditionele middelen Ict-middelen Computer (59%) Tablet (32%) Smartphone (12%) Focus op traditionele middelen
praktijk Vertaling onderzoek naar praktijk: 3 studies
1 N=1 studie N=1 studie GRID-2. Speciaal onderwijs Australië 17 jaar Cerebrale parese en ernstig gehoorverlies GRID-2.
1 n=1 studie Beter in staat te communiceren / toename zelfstandigheid / schrijven verslagen en brieven Representativiteit Samenwerking Kwalitatief Beschrijvend Exploratief / verkennend onderzoek
2 Studie nederland Doelgroep Standaard-CITO Digitale test Speciaal onderwijs Nederland 8 – 12 jaar Leerachterstand Standaard-CITO Digitale test
Ondersteunende tool 1 Digitale manipulaties
Ondersteunende tool 2 Horizontale lijn
Resultaten Percentage correcte antwoorden hoger bij de ICT-versie dan bij de standaardversie Significant (p < .05) Verschil door toeval: kleiner dan 5% Kwantitatief: doelgericht op zoek naar verbanden met de vraag: daadwerkelijk aanwezig of per toeval gevonden?
3 METEN WAT JE WILT WETEN Voorkeur gesproken feedback: effect? Doelgroep Speciaal onderwijs Amerika 6th grade 6 studenten met diverse problematiek Baseline = 0
RESULTATEN Na gesproken feedback: aanpassingen in tekst Lastig te achterhalen of: het succes van de interventie te wijten is aan de interventie of aan de problematiek van de participant
Is het onderzoek valide: van evenveel betekenis voor iedereen? Leerling Beperking Baseline Aanpassingen na interventie 1 PTSD, MD 59 2 ADHD, ODD, MD 30 3 ADHD, ODD, MD, RAD 28 4 RAD, CD, MD 5 MD, ODD 18 6
Conclusie Relatief weinig onderzoek Diversiteit Focus ligt op Traditionele middelen Autisme en verstandelijke beperking Goed onderzoek doen vereist een duidelijk plan