ICT in het speciaal onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Digitale middelen ter ondersteuning van het leren schrijven
Advertisements

ICT zonder beperkingen Hoofdstuk 3: educatieve mogelijkheden
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Apps en websites voor leerlingzorg
Digibord en tablet: de perfecte combinatie
Welkom.
Infoavond Groep 7/8 9 september 2013.
“Projectmanagement in het hoger onderwijs”
Motivatie leer- & gedragsproblematiek stoornissen & belemmering
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
[In de voor u liggende presentatie zijn de foto’s verwijderd. Het beeldboekje met foto’s verschijnt in het najaar 2010] Presentatie beeldboekje: inspirerende.
Opdracht 2. premisse: het Nederlandse over in contexten waarin het vertaald wordt door about is een instantiatie van de focus-of- attention sense incorrecte.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Universal Design for Learning 24/09/2013 UGent Karen Leyman.
LAATSTE SCRIPTIESEMINARIE
Onderwijskunde Presentatie 10 december 2007
Workshop Onderzoeksontwerp
Beleidsuitvoering vs onderzoek Utrecht Jan 2010 Brug tussen beleidsuitvoering en beleidsonderzoek Marc van der Steeg (CPB/TIER)
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie
ICT-competenties SEPTEMBER 2007
Eindtermen ICT 1. De leerlingen hebben een positieve houding tegenover ICT en zijn bereid ICT te gebruiken om hen te ondersteunen bij het leren. 2. De.
Scriptieseminarie 3 Methode – Experimenteel onderzoek
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
Vervolgmeting kengetallen NRO-bijeenkomst
Studiereis Finland. Dagblad Trouw, onderwijssysteem.
ICT in het onderwijs 1. Hoe past het thema van de vernieuwing in een breder kader van onderwijsontwikkelingen? 2. Welke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen.
groep 5 16 groep 6 11 groep 7 3 groep 8 13 "Wij zien in ICT een oplossing om tot SlimFit te komen." groepsleerkrachtstagiaireklassenassistent ratio 1.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
AUGMENTED REALITY. W IE ZIJN WIJ ? Maureen Verdonschot Hester Smolders Wij zitten zelf ook op school, op hogeschool De Kempel. Wij komen deze middag een.
Welkom in groep 8.
Evidence-Based Practice
E-klas en PAL-student Digitaal lesmateriaal voor bètavakken h/v E-klassen 10 november 2015 Cor de Beurs en Arjan de Graaf.
Week 3 Casus oefenen Docent: Madeleine Meurs Opvoedrelaties onder spanning B.
Michelle Nekeman RSG de Borgen – Leek Docent Engels.
 De leerkrachten van groep 6,7,8 en intern begeleider  Het leerlingvolgsysteem van alle jaren hier op school (2x per jaar)  Werkhouding en taakaanpak.
Luci-platform. Online hulp bij je studiekeuze Maart 2015: Luci-test = oriënteringstest Oktober 2015: Uitbreiding naar het Luci-platform Vragen?
Evaluatieonderzoek VVTO Engels Kees de Bot Sieneke Goorhuis BCN/RUG.
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Elektro shock wave therapie: de behandeling bij hielspoor? Marianne van der Windt Groep
Taal in de rekenles Netwerk rekencoördinatoren Sarkon.
PRESENT.ME PRESENTATIE ALS VERVANGING VAN DE LEERKRACHT?
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Wensen uit de praktijk Vernieuwing en belangrijkste kenmerken Nieuwe digitale omgeving Toetsen Leerlijn Inhoud Pakketsamenstelling en prijsoverzicht Service.
Critical Appraisal of a Topic of rectale thermometer?
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Computational Thinking in het curriculum Utrecht, 25 mei 2016 Allard Strijker.
Cliënt en Mediawijsheid Les 5 Mensen met een (lichte) verstandelijke beperking.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Sleutel tot succes Workshop compenserende dyslexie-ICT Dyslexie-ICT.
Bibliotheekservice Passend Lezen
Onderwijsproces en Examinering en diplomering
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Gewoon Speciaal ICT, 5 oktober 2016 Odeth Bloemberg, schoolpsycholoog
Digitalisering in het SBO
Individuele analyse kijkstages
Qompas StudieKeuze De online gids voor studiekeuze en loopbaanoriëntatie Informatieavond voor ouders.
"Een goede oude dag, zo doen wij dat...."
Special X Onderzoek naar de sociale en mentale ontwikkeling van kinderen met het Fragiele X Syndroom Contactdag Fragiele X vereniging
Informatieavond Kurzweil (basis).
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
ICT zonder beperkingen
PO-VO traject Primair onderwijs Voortgezet onderwijs
Disclosure belangen Tony Poot
Product van TU Delft, SEC
Het onderzoek Onderwijs principes In de praktijk conclusie
Product van TU Delft, SEC
EXPERIMENT SHEET A/B TEST
Transcript van de presentatie:

ICT in het speciaal onderwijs Astrid bongers a.bongers@stichtingvraagstelling.nl 05-10-2016

Introductie Ontwikkeling van ICT-middelen in de onderwijscontext https://www.youtube.com/watch?v=UFwWWsz_X9s Ontwikkeling van ICT-middelen in de onderwijscontext

Stand van zaken ict in het speciaal onderwijs

Methode Special education (needs) Tablet / iPad AT ICT Disabilities Apps Smartphone

1. ICT 2. Kinderen 3. Speciaal onderwijs 1. Boek 2. Review 3. Niet Engels

244 artikelen niet relevant 49 129 dubbele artikelen 244 artikelen niet relevant

244 niet relevant? Methode Beschrijving Leerkracht/ouders

Codering De artikelen zijn gecodeerd op karakteristieken

beperking Veel diversiteit Nadruk ligt op: Autisme Verstandelijke beperking

Focus op traditionele middelen Ict-middelen Computer (59%) Tablet (32%) Smartphone (12%) Focus op traditionele middelen

praktijk Vertaling onderzoek naar praktijk: 3 studies

1 N=1 studie N=1 studie GRID-2. Speciaal onderwijs Australië 17 jaar Cerebrale parese en ernstig gehoorverlies GRID-2.

1 n=1 studie Beter in staat te communiceren / toename zelfstandigheid / schrijven verslagen en brieven Representativiteit Samenwerking Kwalitatief Beschrijvend Exploratief / verkennend onderzoek

2 Studie nederland Doelgroep Standaard-CITO Digitale test Speciaal onderwijs Nederland 8 – 12 jaar Leerachterstand Standaard-CITO Digitale test

Ondersteunende tool 1 Digitale manipulaties

Ondersteunende tool 2 Horizontale lijn

Resultaten Percentage correcte antwoorden hoger bij de ICT-versie dan bij de standaardversie Significant (p < .05) Verschil door toeval: kleiner dan 5% Kwantitatief: doelgericht op zoek naar verbanden met de vraag: daadwerkelijk aanwezig of per toeval gevonden?

3 METEN WAT JE WILT WETEN Voorkeur gesproken feedback: effect? Doelgroep Speciaal onderwijs Amerika 6th grade 6 studenten met diverse problematiek Baseline = 0

RESULTATEN Na gesproken feedback: aanpassingen in tekst Lastig te achterhalen of: het succes van de interventie te wijten is aan de interventie of aan de problematiek van de participant

Is het onderzoek valide: van evenveel betekenis voor iedereen? Leerling Beperking Baseline Aanpassingen na interventie 1 PTSD, MD 59 2 ADHD, ODD, MD 30 3 ADHD, ODD, MD, RAD 28 4 RAD, CD, MD 5 MD, ODD 18 6

Conclusie Relatief weinig onderzoek Diversiteit Focus ligt op Traditionele middelen Autisme en verstandelijke beperking Goed onderzoek doen vereist een duidelijk plan