Workshop: Didactische mogelijkheden van het digibord voor de lessen Duits
Waar gaat deze workshop over? Verkenning van de functies van Scrapbook (de software voor het eBeam digibord) … … in combinatie met lesideeën voor de lessen Duits Bronnen voor lesmateriaal voor het digibord
Wat gaan we doen? Presentatie: lesideeën op het digibord (25 minuten) Jullie werken aan opdrachten (45 minuten) Jullie presenteren je opdrachten (20 minuten)
Waarom de moeite nemen om de software van het digibord te leren gebruiken? Of Wat is de didactische meerwaarde van het digibord als ik het wél doe?
Opslaan van processen / resultaten in de les … en later weer hergebruiken of met leerlingen / docenten delen meer interactie en betrokkenheid omdat leerlingen actief op het bord bezig zijn
Leerlingen zijn fysiek (met hun handen) bezig Past goed bij het Montessori-onderwijs (met hoofd, hart en handen …) Presentaties worden levendiger Digitale software geeft fouten direct aan, leerling leert van de software
Zijn er ook negatieve aspecten aan het digibord-gebruik? Risico: te veel klassikaal lesgeven De techniek en het internet laten je soms in de steek
Tips voor het voorkomen van te veel klassikaal digibord-gebruik: Let op leerdoelgericht digibord-gebruik Laat een klein groepje leerlingen in de vrije werktijd aan het digibord werken (invuloefeningen, Wrts, hot potatoes, …)
Mogelijkheden van de software en lesideeën
Je kunt het digibord-scherm met het “gordijn” van alle kanten openen Je kunt het digibord-scherm met het “gordijn” van alle kanten openen. Handig als je bij je grammatica-uitleg niet alle informatie tegelijkertijd wilt laten zien.
Laat de leerlingen naamvallen door verschillende kleuren markeren
Leerlingen markeren de kernzinnen van krantenartikelen op het digibord
Laat leerlingen de goede woordvolgorde van een zin bepalen Laat leerlingen de goede woordvolgorde van een zin bepalen. Zij kunnen de zinsdelen met de digitale pen verslepen.
Maak screenshots van een film en laat deze door de leerlingen met de digitale pen in de goede volgorde zetten. Laat de leerlingen over de volgorde discussiëren.
Bedek een afbeelding met witte verf Bedek een afbeelding met witte verf. Met een gum kun je de verf stukje bij beetje verwijderen en zo de onderliggende afbeelding weer tevoorschijn toveren. De leerlingen bedenken ja/nee-vragen om te raden wat er te zien is.
De witte verf die weer uitgegumd kan worden, is ook handig voor invuloefeningen: De leerling zegt wat hij zou invullen en gumt de witte verf uit: het goede antwoord verschijnt en de leerling ziet of hij het goed had.
Nog meer lesideeën vind je bij de hand-out met de opdrachten Nog meer lesideeën vind je bij de hand-out met de opdrachten. Kies de opdrachten, die je het meest aanspreken. Over 45 minuten komen we weer samen en presenteren jullie je opdrachten.
Nog drie tips: Het tool-palet verschijnt en verdwijnt door druk op de onderste knop van de digitale pen. Schrijven met de digitale pen: druk eerst op Objecten verslepen, navigeren op het digibord: druk eerst op
Veel plezier!