Waar gaat deze workshop over?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Beginnen met PowerPoint Ga nu naar dia 2.
Advertisements

Video Verwerking Movie Maker
Wat kan 10voorBiologie? Hoe kun je 10voorBiologie gebruiken?
Media en Creativiteit MEDMEC01 Roelof de Vries Les 5.
Klik met de linker muisknop voor het volgende scherm
First ID project Rosa Beroepscollege
Les 13 Presenteer je zelf (1)
Kennis-spel meerkeuzevragen.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Ik zie… Ik zie… wat jij niet ziet
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Voorkomen van weerstand
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Vernieuwing van het bovenbouwonderwijs zonder kwaliteitsverlies
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #1 ZWAMBIE ZWAMBIE ZWAMBIO!
Ga naar Diavoorstelling bovenaan het scherm.
De Moderne Onderwijsmedia
Customize!.
Invullen van de tevredenheidspeiling door ouders via het Ouderportaal.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
CONCEPT CHECKS & FAST FEEDBACK
Thema 2 Periode 1 KOP
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Digitale vaardigheden in je les. Yvon Bom Kellebeek College.
Informatie over Vanzelfsprekend voor een deelnemer en/of naastbetrokkene bij een zorgboerderij.
Wegwijs Groep 8 Thema 4De buurt en verkeer Introductieles: 30 minuten Zelfstandig werken: 90 minuten Afsluiting: 30 minuten. presenteren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
deze workshop maakt gebruik van audio-instructies
Technisch schrijven 18 november 2016.
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Een aantal praktische toepassingen
Technisch schrijven 21 november 2016.
Alinea: kernzin + uitwerking
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Rekenbingo Negatieve getallen
Docentvaardigheden ICT
Technisch schrijven september 2017.
Eerste bijeenkomst (!) Jaar november 2016.
Als ik wil dat leerlingen in mijn lessen actief zijn, dan moet ik...
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
Gebruik digitaal schoolbord om lessen te presenteren
Rob Goossens Wat weten we nog?.
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Voorlichting BPV leerjaar 1
Digi(bord)boek project <titel project>
NSCCT Instructie groep 4
Welkom instructeurs!.
Wegwijs Groep 8 Thema 5 Reizen en verkeer Introductieles: 30 minuten
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 7
Van leerdoel tot les Door Femke Loos.
NSCCT Instructie groep 6
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Gedragsproblemen en stoornissen
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Begeleiden les 1.
E health, Domotica en E-learning
De treinrails in je lichaam
Cijferloos lesgeven bij talen
NSCCT Instructie groep 4
NSCCT Instructie groep 5
NSCCT Instructie groep 6
NSCCT Instructie groep 7
Opdrachten in de klas bij het boek: Gonzend gevaar van Tanja de Jonge
Wat is het Office Pakket?
Transcript van de presentatie:

Workshop: Didactische mogelijkheden van het digibord voor de lessen Duits

Waar gaat deze workshop over? Verkenning van de functies van Scrapbook (de software voor het eBeam digibord) … … in combinatie met lesideeën voor de lessen Duits Bronnen voor lesmateriaal voor het digibord

Wat gaan we doen? Presentatie: lesideeën op het digibord (25 minuten) Jullie werken aan opdrachten (45 minuten) Jullie presenteren je opdrachten (20 minuten)

Waarom de moeite nemen om de software van het digibord te leren gebruiken? Of Wat is de didactische meerwaarde van het digibord als ik het wél doe?

Opslaan van processen / resultaten in de les … en later weer hergebruiken of met leerlingen / docenten delen meer interactie en betrokkenheid omdat leerlingen actief op het bord bezig zijn

Leerlingen zijn fysiek (met hun handen) bezig Past goed bij het Montessori-onderwijs (met hoofd, hart en handen …) Presentaties worden levendiger Digitale software geeft fouten direct aan, leerling leert van de software

Zijn er ook negatieve aspecten aan het digibord-gebruik? Risico: te veel klassikaal lesgeven De techniek en het internet laten je soms in de steek

Tips voor het voorkomen van te veel klassikaal digibord-gebruik: Let op leerdoelgericht digibord-gebruik Laat een klein groepje leerlingen in de vrije werktijd aan het digibord werken (invuloefeningen, Wrts, hot potatoes, …)

Mogelijkheden van de software en lesideeën

Je kunt het digibord-scherm met het “gordijn” van alle kanten openen Je kunt het digibord-scherm met het “gordijn” van alle kanten openen. Handig als je bij je grammatica-uitleg niet alle informatie tegelijkertijd wilt laten zien.

Laat de leerlingen naamvallen door verschillende kleuren markeren

Leerlingen markeren de kernzinnen van krantenartikelen op het digibord

Laat leerlingen de goede woordvolgorde van een zin bepalen Laat leerlingen de goede woordvolgorde van een zin bepalen. Zij kunnen de zinsdelen met de digitale pen verslepen.

Maak screenshots van een film en laat deze door de leerlingen met de digitale pen in de goede volgorde zetten. Laat de leerlingen over de volgorde discussiëren.

Bedek een afbeelding met witte verf Bedek een afbeelding met witte verf. Met een gum kun je de verf stukje bij beetje verwijderen en zo de onderliggende afbeelding weer tevoorschijn toveren. De leerlingen bedenken ja/nee-vragen om te raden wat er te zien is.

De witte verf die weer uitgegumd kan worden, is ook handig voor invuloefeningen: De leerling zegt wat hij zou invullen en gumt de witte verf uit: het goede antwoord verschijnt en de leerling ziet of hij het goed had.

Nog meer lesideeën vind je bij de hand-out met de opdrachten Nog meer lesideeën vind je bij de hand-out met de opdrachten. Kies de opdrachten, die je het meest aanspreken. Over 45 minuten komen we weer samen en presenteren jullie je opdrachten.

Nog drie tips: Het tool-palet verschijnt en verdwijnt door druk op de onderste knop van de digitale pen. Schrijven met de digitale pen: druk eerst op Objecten verslepen, navigeren op het digibord: druk eerst op

Veel plezier!