Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Is er een probleem. Aantal jongeren dat drinkt, rookt en blowt Is er een probleem? Aantal jongeren dat drinkt, rookt en blowt. (in de afgelopen maand) Hoeveel jongeren roken drinken en blowen in de afgelopen maand. Bron: Jeugd en Riskant Gedrag 2011, Utrecht 2012 Maandprevalentie: aantal jongeren dat in maand voorafgaand aan het onderzoek gerookt, gedronken of geblowd heeft.
Alcohol, tabak, cannabis en XTC-gebruik 3-2-2018 Dit is een overzicht van het percentage scholieren (12-18 jaar) dat ooit alcohol, tabak, cannabis of xtc heeft gebruikt. Bron: Jeugd en Riskant Gedrag 2011, Utrecht 2012. Week 7 27-10-2016
5 of meer glazen bij één gelegenheid Jeugd en Riskant Gedrag 2011, Utrecht 2012. Actuele drinkers: percentage van hen dat maandelijks 5 of meer glazen drinkt bij één gelegenheid.
Hoe vaak blowen jongeren per maand? (15 jaar) De 15- jarige jongeren die tijdens het onderzoek aangaven in de afgelopen maand geblowd te hebben, hoe vaak hebben zij in die maand geblowd? Bron: Jeugd en Riskant Gedrag 2011, Utrecht 2012
Waarom is drinken en blowen zo schadelijk voor jongeren? De risico's van alcohol: Korte termijn: Alcoholvergiftiging Onveilige seks Black-out Geweld Slechte leerprestaties Lange termijn: Schooluitval Schade aan de hersenen Kans op alcoholprobleem/verslaving Ziekten: kanker, levercirrose, hart- en vaatziekten
De risico's van blowen Korte termijn: Hoofdpijn, duizeligheid,verergeren slechte stemming Lange termijn: Schade aan de luchtwegen Slechte leerprestaties en schooluitval Psychische stoornis Verslaving
Problematisch gebruik Het gebruik krijgt een steeds grotere rol in het dagelijks leven. Het gebruik veroorzaakt sociale problemen. Er wordt om de verkeerde redenen gebruikt (om problemen te vergeten en wegens spanningen).
Preventie is dus belangrijk Beschikbaarheid beperken Voorlichting geven Vroegsignalering Bespreek met je buurvrouw bij elk onderdeel meerdere voorbeelden Week 7 27-10-2016
Beschikbaarheid beperken Op blz 513-514 staan verschillende voorbeelden. Welke had je zelf opgeschreven welke denk jij dat het best zal werken en waarom?
Voorlichting en educatie Welke drie benaderingswijzen zijn er? ( blz515) En geef van elk een voorbeeld of kenmerk
vroegsignalering 18.3.3: zoek uit wat de volgende woorden betekenen: Effectieve preventie werking Zelfsignalering Problematisch gebruik Reden van gebruik Hoeveelheid en patroon Klachten en incidenten
Evidence-based De gezonde school en genotmiddelen homeparty
4 vormen van preventie Universele Selectieve Geïndiceerde Zorggerichte Samen met he buurvrouw ga je in een paar zinnen beschrijven wat dit inhoudt en jullie geven van elke vorm een voorbeeld
Risico-beschermende factoren De buurt Lage sociale status Opleiding Ouders die gebruiken Verslavind in de familie Ouders die grenzen stellen Goed voorbeeld gedrag Hogere sociale status Hoge opleiding
Effectieve preventieprogramma’s Positieve aanpak Aansluiting bij de doelgroep Integrale aanpak Zo vroeg mogelijk ingrijpen onderzoek
Modellen van gedragsverandering In groepjes van 4: jullie krijgen van docent een model toegewezen, deze lees je door en tekent dit op een a4 zodat je het aan de klas kunt uitleggen. Transtheoretisch model ASE model Persuasieve communicatie Sociaal cognitieve theorie Week 7 27-10-2016