Cultuur van het moderne, eerste helft twintigste eeuw

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Cultuur van het Moderne
Advertisements

De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Cultuur van het moderne 20e eeuw, 1e helft Futurisme § 7
B1c impressionisme : uitleg, theorievragen, praktijkopdracht
Montage DADA en Film.
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
History blz. 44t/m CVL.
FRAGMENTATIE IN DE EERSTE HELFT VAN DE TWINTIGSTE EEUW
Breekpunt in de kunst Beeldende kunst
Het verleden en de toekomst van muziek.
De twintigste eeuw Cultuur van het moderne en massacultuur in de 20e eeuw Herhaling van de stof met behulp van de stofomschrijving.
Kunst en gevoel Romantische kunstenaars:
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Moderne Kunst.
Compositie Begrippen klas 1 t/m 3.
Een indrukwekkende kunstenaar
Kunstproject over Pablo Picasso
Beeldaspect RUIMTE. Beeldaspect RUIMTE Beeldaspect RUIMTE Beeldvlak Het beeldvlak is een plat oppervlak met een afbeelding erop. Een beeldvlak.
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Colenbrander & Roy villevoye
 a. wilskracht, keuzes  b. hel, welvaartsdenken  c. Ubermensch, machteloosheid.
3 terugkomende trends en hoe worden deze toegepast?
L’ESPACE INDICIBLE Mieke Vergote.
nou, ik ben dus inderdaad naar la defense geweest.
Oefentoets Kunstgeschiedenis H9 t/m 11
2rootje ‘Dat is uit de kunst’
Meubelstijlen in de 19de en 20ste eeuw
Donder & bliksem.
Les 39: De beeldende kunsten
Hoofdstuk III: Griekenland Les 7: Par 5, Griekse Kunst
STRIPS.
Uitvindingen Leonardo da Vinci was een groot kunstenaar en uitvinder. Veel van de door hem ontworpen machines werden pas honderden jaren na zijn dood werkelijkheid.
STRAVINSKY LE SACRE DU PRINTEMPS
10 verschillende kunststromingen
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Herhaling 2 Kubisme, Futurisme, De Stijl, Constructivisme, Functionalisme, Bauhaus, Dada, Surrealisme, Nieuwe zakelijkheid,/ Magisch realisme.
Vergelijk het schilderij van Claude Monet met het Schilderij vanPaul Cezanne Claude Monet Boulevard de Capucine, Paul Cezanne Baai van Marsaille.
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Kerstproject 2011 Vertel Het Maar
“Dada” Waar heb je dit geluid ooit eerder gehoord? Wat gebeurd hier?
Cultureel en kunstzinnige vorming
De officiële kunst van de Russische revolutie
HET STRIPVERHAAL.
Le sacre du printemps – Les Ballets Russes 1913 Muziek: Igor Stravinsky (CD1-38) Choreografie/sterdanser: Vasiav Nijinski Veroorzaakt opschudding Oerritueel:
Revoluties in Europa. Les 3 Naar de fabriek Doelen van les 3 Je kunt het begrip Industriële Revolutie uitleggen. Je kunt beschrijven welke rol de stoommachine.
Fotografie een volwassen medium  Evolutie  Onderwerpen in de fotografie (19de – begin 20ste eeuw )  Voorbeelden  Ontwikkelingen in de wetenschappen.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Podiumkunsten.
Futurisme ( ). Futuristische Manifest, februari 1909, het Franse dagblad Le Figaro. ‘Wij willen de musea, de bibliotheken en de academies op elk.
Tijdvak 2 De tijd van Grieken en Romeinen Paragraaf 2.2 Het Romeinse Rijk.
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 6 Compositie
COMPOSITIE Wat is compositie?.
Parade Ontwerp: kostuums Picasso 1917
FUTURISME Delaunay, Robert, eerbetoon aan Bleriot, 1914.
Expressionisme schilderkunst ( )
Futurisme “Agressiviteit is een voorwaarde tot het scheppen van kunst!” “Weg met de verouderde cultuur en met diegene die deze in stand houden”
Expressionisme + Futurisme
Karel de grote Cultuur en invloed
HET STRIPVERHAAL.
Luke van der Palen Paul Basten C4
Cultureel en kunstzinnige vorming
Futurisme 1909 schrijft Marinetti het Futristisch manifest
Inleiding Modernisme Eerste helft 20e eeuw.
Hoe benader ik een literaire tekst ui de negentiende eeuw?
Welkom bij workshop Stilleven fotografie
Dans.
Cursus 4.2 Hoe ontstond de industrie Klas 2 KGT Lesweek 2
Tekenen in zicht DEEL 1 HOOFDSTUK 6 Compositie
Ruimtewerking Beeldaspect Ruimte.
Jongens en meisjes …verschillende rollen
Transcript van de presentatie:

Cultuur van het moderne, eerste helft twintigste eeuw Vernieuwingen op het gebied van techniek. Gevolgen voor de kunst.

De moderne tijd, eind 19e eeuw Machine wordt gezien als reuzenslaaf, een nieuw onderdeel van het bestaan geen twijfels (milieu bijv.) optimisme Sonia Delaunay 1925 met een door haar beschilderde auto

Bevolking trekt naar grote steden (werk) Landschap wordt in de kunst vervangen door het beeld van de grote stad Weergave als die van een landschap Kunst is niet meegegaan met de technische ontwikkelingen (eind 19e eeuw)

Auto Opvallendste kenmerk van de technologie Vele indrukken tegelijkertijd konden niet weergegeven worden

Monument voor Levassor Wedstrijd Parijs-Bordeaux-Parijs gewonnen door Levassor met de Panhard-Levassor 5 onhandige entree: Materiaal: koel, moet warm/heet zijn Vormgeving:onderwerp te nieuw, niet gewend aan deze vormen

Hoe dan? Maurice Denis: 'Een schilderij is niet alleen een strijdros, een naakte vrouw, of een verhaaltje, maar vooral een oppervlak bedekt met kleuren die op een bepaalde manier zijn gerangschikt.' Eiffeltoren: Van boven af het landschap bekijken, dus “platte” ruimte, dynamiek, beweging, abstractie.

Begin twintigste eeuw:Kunst als uitingsvorm verandert snel Zoeken naar een passende vorm: breken met allerlei vaste regels Als eerste Kubisme: “Wetenschappelijke” benadering van de werkelijkheid; - Verschillende standpunten worden in één beeld weergegeven - Hoekige vormen Dus abstraheren.

Futurisme: breken met allerlei regels 1909: Eerste futuristische manifest van Marinetti; literatuur, muziek en beeldende kunst moeten volledig nieuwe kunst scheppen, los van tradities. provocerend en agressief vooral aanhang bij jongeren en avant-garde

Optimistisch geloof in de vooruitgang. Verheerlijking van beweging, machines, techniek, lawaai, snelheid, licht, etc.

Agressie was een voorwaarde om kunst te scheppen Musea waren stoffige pakhuizen Bibliotheken waren bedompt Academies waren niet met hun tijd meegegaan WEG ERMEE

BEELDEND Weergeven van beweging en snelheid, liefst met lawaai en al erbij. Onderwerpen: auto’s, stoommachines, kanonnen, beweeglijke straatbeelden etc. Marinetti: “Een raceauto op topsnelheid, vuur spuwend uit al zijn buizen, is mooier dan de Nikè van Samothrake”

Hoe af te beelden op een plat vlak? Simultaneïteit Opeenvolgende momenten tegelijkertijd weergeven. (met dank aan de uitvinding van de fotografie en de film)

Hoe ziet het eruit? Krachtlijnen en schokgolven (nu nog steeds bij strips) Sterk fragmentarisch “Chaos en botsen van verschillende ritmen”

Architectuur (futurisme) Meestal alleen plannen en ontwerpen. Wolkenkrabbers, nieuwe strakke vormen en lijnen Uitgebouwde liftkokers, verdiepingen springen steeds iets terug.

Toneel (futurisme) Marinetti: “Manifesto dei Dramaturgi Futuristi”; “wij futuristen moeten acteurs leren het publiek te minachten”. Hij schreef stukken waarin verschillende scenes zich tegelijkertijd afspeelden. Publiek moest deel uitmaken van de voorstelling Acteurs beeldden samen een machine uit Combinatie van dansers en marionetten Choreografie met een bewegend decor.

Muziek futurisme) Polyritmiek: verschillende ritmes door verschillende instrumenten gelijktijdig gespeeld. Polyharmonie: verschillende akkoorden of harmonieën tegelijkertijd gespeeld. Ook: Lawaaimachines, elektrisch aangedreven (Russolo).

Andere voorbeelden Arthur Honneger: Pacific 231 Het geluid en het ritme van het spoor Als kind raakte Honegger door treinreizen van zijn geboortestad Le Havre naar Parijs gefascineerd door het geluid, de snelheid en de techniek van de enorme locomotieven. Toen hij in 1923 zijn Mouvement symphonique no.1 componeerde was de ‘Pacific’ de meest gebruikte locomotief: een 300 ton wegende machine met een maximumsnelheid van 120 kilometer per uur.

Alexander Mossolov - Zavod (ijzergieterij) George Antheil- Ballet Mecanique Darius Milhaud – Machines Agricoles Met de dreunende klanken van staal en machine-achtige ritmes probeerde de Rus Alexander Mossolov begin jaren '20 het geluid van de opkomende Sovjet-industrie te imiteren. Mossolov was in die jaren zeer productief in het componeren van muziek die de hoop en het optimisme van de jonge republiek vertegenwoordigde. Antheil's Ballet mécanique was tegelijkertijd het hoogte- én dieptepunt van zijn verblijf in Parijs. De première van het werk veroorzaakte een grote rel, vergelijkbaar met het oproer bij de première van Strawinsky’s Sacre du Printemps. muziek als begeleiding bij de film Ballet mécanique van de Franse kunstenaar Fernand Légér. De drie dikke rollen geven bij elkaar meer dan twintig minuten muziek, uiteraard even lang als de oorspronkelijke versie van de film. Dit is een animatiefilm met beelden van machines en over het scherm dansende voorwerpen, een mechanisch ballet dus. Door problemen met de synchronisatie van de filmprojector en de zestien (!) pianola's, later bewerkt voor acht piano's, een pianola, vier xylofoons, twee elektrische bellen, twee vliegtuigpropellers, een tamtam (op een trommel gelijkend slaginstrument), vier grote trommen en een elektrische sirene die Antheil wilde gebruiken (naast vele levende musici, met vooral slagwerkers), is het stuk nooit zo uitgevoerd als aanvankelijk bedoeld. Antheil maakte daarom direct daarop een orkestversie van het stuk, die meer bekendheid heeft gekregen. Minder geweldadig, maar zeker niet minder origineel is Darius Milhaud’s Machines agricoles opus 56 uit 1919. De teksten van deze 6 pastorale liederen zijn letterlijk afkomstig uit catalogi van landbouwmachines.