Informatiebijeenkomst Ontwikkeling Eindhoven Airport Acht 10 juli 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Bewonersvertegenwoordiger voor Castricum in het CROS
Voor- en nadelen vervoermiddelen
Advies Commissie Ruimtelijke Ontwikkeling Luchthavens januari 2009
NORTH EAST AIRPORT. INLEIDING •Schiphol en Frankfurt •Waarom de Noordoostpolder? •Duurzaamheid en milieu aspecten •Infrastructuur •Aviation en Maintenance.
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Abcdefgh Directoraat-Generaal Transport en Luchtvaart 8 november 2008 mr. Jacqueline Prins MA (Afdelingshoofd Luchtverkeer DGLM) Ontwikkelingen luchtruim.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Transport en Infrastructuur
Grootste luchthavens 2003 aantal Wereld nr. 1: Atlanta 79 mln
Vervoer en ruimtelijke inrichting Hoofdstuk 1
Uitbreiding Lelystad Airport Voortgang 3 december 2008.
WELKOM in het AVIODROME
Peter Brouwer Onderzoek naar de maatschappelijke meerwaarde van WZSW WZSW – Waar Zit Sociale Waarde?
Problematiek A20 / A13 Ontwerp Groep 23, Afdeling CiTG.
MAINPORTSMAINPORTS Een mainport is een scharnierpunt in de passagiers en/of goederenstromen tussen continenten.
Milieurehabilitatie Hoofdstuk 8.
Stilmastiek 0/8 Stil EN Duurzaam
Participatie en een Klantenraad
BLIK OP DE SAMENLEVING.
Als buurtbewoners willen we een aangename en warme wijk waar gezinnen rustig en aangenaam wonen, leven, werken, waar mensen met plezier voorbij komen,
Informatiebijeenkomst >Datum>. Programma 1. Korte toelichting op het instrument BIZ 2. Het opstarten van een BIZ 3. Ondersteuning 4. Vragen.
Eerst milieu Bewoners óók Vracht elders! PVRC “Belofte Maakt Schuld“ Norm is hinder maat Iedereen bescher- ming Geen nacht- vluchten Vlieg hoger Grens.
Wijkbewonersbijeenkomst
OZZVOZZV. Burger initiatief - Oegstgeest  Burger initiatief : “Genoeg Vluchten”  Start door Edwin van Rooyen in 2009  Verzoek aan gemeenteraad - Deelname.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
BIZ: bedrijveninvesteringszone Wat en hoe? Wat: Een instrument voor ondernemers om gezamenlijk te investeren in de kwaliteit van hun bedrijfsomgeving.
Bedrijf in de buurt? Bron: leefbaarheidsproblemen. Vertrek bedrijf Gevolgen voor buurt. Overlast. Onveiligheid.
Edgar Wever Masterclasses Vastgoed in uw bedrijfsvoering, Amersfoort 16 april 2015 Waarderen maatschappelijke effecten maatschappelijk vastgoed Casus,
De tablet speciaal ontwikkeld voor ouderen Laat ouderen weer delen in onze digitale wereld: foto’s & video’s, berichten, beeldbellen, lokaal nieuws, online.
Kennissessie De woonvisie en uw woningcorporatie(s)
Het passagierspotentieel van Luchthaven Twente: de conclusies  Provincie Overijssel:  Bandbreedte van 0.19 tot 5.2 miljoen passagiersbewegingen plausibel.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
50.
Boer Burger Coöperaties en Ketenverkorting Boer Burger Coöperaties in voedsel, energie en land zijn geweldige innovatie plaatsen voor de groei van biologische.
1 Medische Heroïne-Unit (MHU). 2 De MHU biedt: Gecontroleerde heroïnebehandeling onder medisch toezicht aan 20 patiënten Methadonverstrekking aan ca.
MIT en KEI informatiebijeenkomst MIT 2016 KennisvoucherRVO Innovatie-adviesprojectSNN HaalbaarheidsprojectSNN R&D samenwerkingsproject SNN
1/46 T.Selderbeek - Taxiën van Vliegtuigen Taxiën van vliegtuigen Afstudeerpresentatie - T. Selderbeek - 20 december 2012.
De toekomst van beschermd wonen en opvang Participeren in de samenleving.
1 Mijande Wonen Vastgoedsturing Mijande Wonen Presentatie gemeente dinkelland.
Toekomst visie afvalinzameling. Waarom deze bijeenkomst? Opdracht programmaraad: Doelstelling hergebruik wordt niet gehaald. -> Inventariseer mogelijkheden.
INSPELEN OP VERANDERINGEN IN BINNENSTEDEN Tegengaan van leegstand Stadswerkcafé.
Opvang van vluchtelingen (Inter)nationaal probleem en lokale bijdrage Jan W. Brenninkmeijer Burgemeester.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Verstedelijkingsafspraken Drechtsteden presentatie t.b.v. bezoek minister Van der Laan d.d. 9 februari 2009.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Kenmerken van de vrijgevestigde praktijken die bij PsyDirect zijn aangesloten: Lokaal verankerd Laagdrempelig Snel (korte wachttijd) Klantvriendelijk Persoonlijk.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Sturen van infrastructuren – de publieke waarde(n) van netwerken
Behoefteraming bedrijventerreinen Zuid-Holland
Door Indy, Thijs en Isabel.
MaaS pilot: Rotterdam The Hague Airport
wat neem je in je afwegingskader op over duurzaamheid?  
Lokaal loket kinderopvang
Symposium Seniorenbeurs 6 april 2018 Pauline Terwijn
THEMA’S Aldersakkoord Schonere brandstoffen Banen in zee Selectiviteit
Schouwen van de openbare ruimte
Schouwen van de openbare ruimte
Contactpersonen bijeenkomst
Project Luchtruimherziening
Met NS vliegensvlug door West-Europa De trein als alternatief voor vliegen op afstanden tot 700 km 22 november 2018 Kaj Mook – Hoofd Business Development.
Maatschappelijke kosten
Trein als substituut voor vliegtuig
DESKUNDIG, FLEXIBEL EN ONAFHANKELIJK
THEMA’S Aldersakkoord Banen in zee Selectiviteit Belastingen Klimaat
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Belangrijke afspraken: - Nieuwbouw in principe gasloos vanaf 1 juli Klimaatakkoord RES.
Een vitaal economisch Zevenbergen
Actualiteiten Huurprijzen o.a. Huurverhoging 2019
Transcript van de presentatie:

Informatiebijeenkomst Ontwikkeling Eindhoven Airport Acht 10 juli 2017

2016

KE Contour 35 KE 25 KE

Ontwikkeling Eindhoven Airport: Tot 2009 18.000 vliegbewegingen,lag vast in regionale overeenkomst 2009 Alders Tafel ontlasting vakantievluchten Schiphol tbv intercontinentale HUB functie : Inzet 35.000 naar Ehv en 35.000 naar Lelystad Uiteindelijk 25.000 naar Ehv en 45.000 naar Lelystad Dus 43.000 vliegbewegingen Ehv in 2020 Volledige onduidelijkheid na 2020 “Stiekum” is groei EA in Brainportagenda gerommeld: “groei geluidsruimte is nodig voor Brainport” Geen enkele belangenafweging of vooroverleg met omgeving, omwonenden

Ontwikkeling Eindhoven Airport: Nu ca. 33.000 vliegbewegingen en 5,3 mio passagiers. EA wil naar 70.000 in 2025 en zelfs 100.000 in 2030, met 2e taxibaan en 10-15 mio passagiers Nu is ca. 16% passagiers (semi)zakelijk. Dus groei Brainport wordt niet gehinderd door “beperkte capaciteit” Ehv Airport. Voor zakelijke ontwikkeling slechts 3 extra bestemmingen nodig (Frankfurt, Charles de gaulle, Heathrow) voor aansluiting op intercontinentale netwerk (Schiphol per trein)

De “hinder” van Eindhoven Airport Geluidsoverlast Uitstoot Fijnstof Giftige Zwaveluitstoot kerosine CO2 Uitstoot Kosten Gezondheidsschade Waardevermindering Onroerend Goed (en dus ook WOZ waarden) in directe omgeving en onder aanvliegroutes Lagere OZB opbrengst, waterschapslasten en successierechten Parkeeroverlast Koopkrachtafvloeiing naar het buitenland Verkeersoverlast Fiscale schade door fiscale vrijstelling kerosine

Beraad Vlieghinder Moet Minder (BVM2) Initiatiefnemers: Belangenvereniging Omwonenden Welschap Brabantse Milieu Federatie 10 Geboden voor Eindhoven Airport Aktiegroep Geen Vluchten na Elven Doel: Krachtenbundeling en verbreding van aandacht naar alle hinderfacetten en milieuschade Tegenwicht aan dominant economisch belang

Het Manifest van BVM2 Eindhoven Airport moet zich gedragen als een nutsbedrijf ten dienste van de ontwikkeling van de regio in brede zin. Groei en economisch resultaat zijn daarbij geen doel in zichzelf, maar dienen altijd in balans te worden gebracht met de leefomgeving waarin de luchthaven opereert. De hinder bij het in 2020 te bereiken aantal van 43.000 civiele vliegbewegingen en de daarbij te gebruiken geluidsruimte van 11 km2 is het maximaal aanvaardbare. Indien echter de totale milieubelasting afneemt door stillere en schonere vliegtuigen of door een minder overlastgevende verdeling van vliegbewegingen over de week zal 50% van deze milieuwinst als minder vliegbewegingen aan de omwonenden ten goede komen en mag 50% voor extra vliegbewegingen worden benut. Vanaf 2020 vinden er geen geplande landingen meer plaats na 23.00 uur. Evenzo vertrekken er dan in het weekend geen vliegtuigen voor 08.00 uur, en door de week niet voor 07.00 uur. Er moet blijvend worden gestreefd naar routeoptimalisatie, die de overlast voor omwonenden minimaliseert De beschikbare vliegcapaciteit moet selectiever worden benut. Er moet worden gestuurd op voorrang voor zakelijke en sociaal-maatschappelijke vluchten. Er wordt naar gestreefd om de internationale vervoersvraag zoveel mogelijk per trein af te wikkelen. Daartoe moeten de kwaliteit van het railnet en de internationale verbindingen verbeterd worden. Het verkeer naar en van de luchthaven vindt zoveel mogelijk per bus of taxi plaats. De omringende wijken en omwonenden worden beschermd tegen verkeers- en parkeeroverlast zonder extra lasten in welk opzicht dan ook. Civiele en militaire geluids- en milieugegevens worden voor het publiek op transparante wijze toegankelijk. Economisch nadeel dat door omwonenden wordt geleden als gevolg van de groei van Eindhoven Airport na 2009 moet worden gecompenseerd door de overheid of door Eindhoven Airport zelf. Eindhoven Airport zet zich binnen de nationale en internationale verhoudingen zo sterk mogelijk in om luchtvervuiling en klimaateffecten door vliegtuigmotoren terug te dringen. Zuivering en fiscalisering van vliegtuigbrandstoffen zijn daarbij belangrijke aandachtspunten. Defensie streeft naar stillere vliegtuigen en programmeert zijn vluchten zo vriendelijk mogelijk voor de omgeving. De ongebruikte militaire gebruiksruimte zal niet worden omgezet in ruimte voor extra civiele vliegbewegingen.

1. Eindhoven Airport als nutsbedrijf Eindhoven Airport moet zich gedragen als een nutsbedrijf ten dienste van de ontwikkeling van de regio in brede zin. Groei en economisch resultaat zijn daarbij geen doel in zichzelf, maar dienen altijd in balans te worden gebracht met de leefomgeving waarin de luchthaven opereert.

2. Hinder 43.000 vluchten is maximum De hinder bij het in 2020 te bereiken aantal van 43.000 civiele vliegbewegingen en de daarbij te gebruiken geluidsruimte van 11 km2 is het maximaal aanvaardbare.

3. Bij afnemende hinder 50/50. Indien echter de totale milieubelasting afneemt door stillere en schonere vliegtuigen of door een minder overlastgevende verdeling van vliegbewegingen over de week zal 50% van deze milieuwinst als minder vliegbewegingen aan de omwonenden ten goede komen en mag 50% voor extra vliegbewegingen worden benut.

4. Terugdringen eind en begintijden. Vanaf 2020 vinden er geen geplande landingen meer plaats na 23.00 uur. Evenzo vertrekken er dan in het weekend geen vliegtuigen voor 08.00 uur, en door de week niet voor 07.00 uur.

5. Voortdurende routeoptimalisatie Er moet blijvend worden gestreefd naar routeoptimalisatie, die de overlast voor omwonenden minimaliseert

6. Sturen op zakelijk/sociaal verkeer De beschikbare vliegcapaciteit moet selectiever worden benut. Er moet worden gestuurd op voorrang voor zakelijke en sociaal-maatschappelijke vluchten.

7.Voorkeur voor rail boven vliegen Er wordt naar gestreefd om de internationale vervoersvraag zoveel mogelijk per trein af te wikkelen. Daartoe moeten de kwaliteit van het railnet en de internationale verbindingen verbeterd worden.

8. Terugdringen verkeers- en parkeeroverlast Het verkeer naar en van de luchthaven vindt zoveel mogelijk per bus of taxi plaats. De omringende wijken en omwonenden worden beschermd tegen verkeers- en parkeeroverlast zonder extra lasten in welk opzicht dan ook.

9. Geluids- en vlieggegevens openbaar Civiele en militaire geluids- en milieugegevens worden voor het publiek op transparante wijze toegankelijk.

10. Nadeelcompensatie voor omwonenden. Economisch nadeel dat door omwonenden wordt geleden als gevolg van de groei van Eindhoven Airport na 2009 moet worden gecompenseerd door de overheid of door Eindhoven Airport zelf.

11. Luchtvervuiling en klimaateffecten terugdringen Eindhoven Airport zet zich binnen de nationale en internationale verhoudingen zo sterk mogelijk in om luchtvervuiling en klimaateffecten door vliegtuigmotoren terug te dringen. Zuivering en fiscalisering van vliegtuigbrandstoffen zijn daarbij belangrijke aandachtspunten

12. Geen omzetting van militaire geluidsruimte naar burgerruimte Defensie streeft naar stillere vliegtuigen en programmeert zijn vluchten zo vriendelijk mogelijk voor de omgeving. De ongebruikte militaire gebruiksruimte zal niet worden omgezet in ruimte voor extra civiele vliegbewegingen.

De Vlieghinder moet Minder Komende gemeenteraadsverkiezingen zijn bepalend voor ontwikkelingsperspectief Eindhoven Airport. Krachtige en kritische opstelling (rand)gemeenten is nodig: Ondersteun:

Ondersteuning van BVM2 Vertaal het Manifest in verkiezingsprogramma’s Aanmelding voor informatie en ondersteuning via www.bvm2.nl/supporter Aanmelding als plaatselijk contactpersoon per (deel)gemeente via beraad@bvm2.nl Aanmelding als vrijwilliger, (op korte termijn behoefte aan specialisten sociale media en ICT) via Financiele ondersteuning/crowdfunding via email of storting op rek nr. NL18 INGB 0003 6190 57 tnv BJM Gerard