Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Reflectievaardigheden en instrumenten
Advertisements

(potentiële) belangenverstrengelingGeen Voor bijeenkomst mogelijk relevante relaties met bedrijven Bedrijfsnamen  Sponsoring of onderzoeksgeld  Honorarium.
4C/ID Gebruikersdag, 17 april 2012, Utrecht
Toetsing van verpleegkundigen: eenvoudige theorie en complexe praktijk
ODC 2005 PWO EWI … Europese projecten Prioritaire nascholingen TOS 21
ITCOLE: samenwerkend leren binnen een ELO Wilfred Rubens.
1 Facilitating Online Learning Conversations Exploring tool affordances in higher education Jakko van der Pol IVLOS, UU/ Onderwijscentrum VU.
Ontwikkelruimte onderzocht In gesprek over onderzoeksstappen VU, 13 september 2010.
Identifying Teacher Qualitywww.teacherqualitytoolbox.eu.
Een holistische benadering van instructieontwerp Liesbeth Kester
Reflectievaardigheden en instrumenten
Business Onderwijs: vakgericht of competentiegericht
Informeel leren en….. social media
Learn4Work Strategieën voor de toekomst van Learn4work Regina Engels, L4W Coördinator Amersfoort, 20 September 2011.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Presentatietitel: aanpassen via Beeld, Koptekst en voettekst 1 Wat denken leerlingen nu ècht? Fokke Hoeksema, Petra Hendrikse en Nellie Verhoef.
Als ik jou een reddingsboei toewerp, kun jij jezelf dan redden?
Reflecteren en een knoop
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Communiceren met mensen met een meervoudige beperking…..een hele kunst? Het intersubjectiviteitskader als leidraad voor de communicatieve ontwikkeling.
PASSEND WONEN For me it’s a great honor to be on this international stage, and that I have the opportunity to present for this interesting audience my.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Naam workshopbegeleider
Ouderbijeenkomst Positief opvoeden
Welkom bij Maastricht University.
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
DMK – lesweek /09/06/mobile-advertising-nederland een-nieuw-perspectief/ Aanvullende PowerPoint op.
Wat willen werkgevers? Uitdagingen voor het onderwijs Rolf van der Velden Research Centre for Education and the Labour Market.
Papier of Elektronisch 2 portfolio implementaties bij Geneeskunde Maarten van Wesel & Anouk Prop.
Schets van het landschap Deel B Presentatie RDNL
Discussiegroepen - resultaten
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
CAPHRI School for Public Health and Primary Care
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Agricultural Education in the Netherlands Dutch Dairy Centre
| faculteit gedrags- en maatschappijwetenschappen orthopedagogiek Het bereiken van openheid in geslotenheid: Inzichten vanuit onderzoek Werkconferentie.
University centre for learning & teaching teacher education Training ICALT observatie-instrument Carlien Vermue & Bert Slof November 2010.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
PhD guidance AN INSIGHT INTO THE GUIDANCE PROVIDED TO PHD CANDIDATES by the UM Staff Career Counselling Services and the Staff Development Centre (SDC)
JCI VLAANDEREN #EXCHANGE. INLEIDING JCI bestaat enkel en alleen door de toewijding, de ideeën, de passie en de inzet van de individuele leden.
EPALE electronic platform for adult learning in Europe
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
Disclosure belangen NHG spreker
23 maart 2017 profilering.
What is the meaning of? Student centered learning
Stappenplan modulebeschrijvingen schrijven
Disclosure belangen NHG spreker
Faculty of Health, Medicine and Life Sciences
Informatieavond Workshop ked-coaching 2 november 2016
Werken met de nieuwe beoordelingsformulieren bij het assessment startbekwaam Hannah Wielenga 26 mei 2015.
e-Exercise: blended interventie met gereduceerd face-to-face contact
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Applying the ALACT Model Toepassing van het ALACT Model
Tool IJ-3: De potentie van OL om essentiële vaardigheden te bevorderen
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
how to create an Optimal Classroom Experience
TOOLKIT professionaliseren vanuit de formatieve toetscyclus
Gepersonaliseerd Leren & Excellentietrajecten
Human Rights & Artificial Intelligence in World Perspective
The Future Teacher 3.0.
Visie (lange termijn) Beleid Bewoners
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app Karen D. Könings, PhD Jean van Berlo, MSc* Maastricht University Dept. Educational Development and Research Faculty of Health, Medicine and Life sciences * Ook betrokken bij EPASS Disclosure: er is geen sprake van belangenverstrengeling in deze training ©

Tijdens het werk…. 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Leermomenten tijdens het werk Welke momenten tijdens je werk zijn relevant voor je leerproces en ontwikkeling als arts? Hier heb ik tekst geplaatst. Op zoek naar leermomenten! 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

De smartphone als mobiele reflectie tool Informeel leren Reflectie = systematische en kritische analyse van gebeurtenissen als leidraad voor toekomstig gedrag (Driessen, van Tartwijk & Dornan, 2008) Vereist bewustwording Reflection in action & reflection on action (Schön) Hoe gaat het nu? Hoe worden leermoment onthouden of bewaard? 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Na afloop van het werk Ruimte… …om na te denken 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Het ALACT model voor leren van ervaring Korthagen et al., 2001 4. Creating alternative methods of action 5.Trial 3. Awareness of essential aspects 1. Action 2. Looking back on action 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Hulp bij het vastleggen van leermomenten Hulp bij het leren van vastgelegde leermomenten 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Inhoud van reflecties 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Registreren van leermomenten Koppeling met digitale portfolio: EPASS mogelijk op termijn andere portfolio’s 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Vastgelegde leermomenten in een beveiligde app 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Innovatieve onderwijs app, ontwikkeld in samen- werking met KNMG RAPP-it, de snelle reflectie-app Innovatieve onderwijs app, ontwikkeld in samen- werking met KNMG Ook beschikbaar binnen MMV-app 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

De Reflectie app, en dan? Bespreek in groepjes hoe u de geregistreerde leermomenten kunt omzetten tot een onderwijsmoment. Hoe zou u dit concreet aanpakken? Wat te doen met de geregistreerde leermomenten? Onderwijsactiviteiten? Wat is de rol van de opleider/docent? Wat voor soort vragen zou u stellen? 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Wat deden wij? Könings, van Berlo, Koopmans, Hoogland, Spanjers, Ten Haaf, Van der Vleuten, & Van Merriënboer (2016). Promoting Residents’ Reflection at Work: Combining a Smartphone App with Coaching Groups. Academic Medicine, 91, 365-370. Könings & Gijselaers (2015). Bringing Learning to the Workplace: A Smartphone App for Reflection and Increased Authenticity of Learning. In A. Dailey & K. Dennis (Eds.) Transformative Perspectives and Processes in Higher Education (pp. 117-135). Springer International Publishing. Karen: welkom en projectteam voorstellen

Reflectie app en/of Coaching 64 AIOS in 4 condities Meer leermomenten Meer kritische reflectie Meer leren van het werk Grotere alertheid voor medische leermomenten Grotere alertheid voor DOO leermomenten Meer leeractiviteiten o.b.v. leermomenten Grootste alertheid voor DOO leermomenten 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Coaching: succes-factoren Veilige sfeer Vergelijkbare problemen Oplossingen vanuit verschillende perspectieven Rol van tutor/begeleider 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Conclusies App stimuleert reflectie en bevordert bewustzijn van leermomenten Discipline-overstijgende vaardigheden worden extra gestimuleerd door groepssessies Spontaan gebruik van app voor medische leermomenten 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app

Lessons learned? Meer informatie: Karen Könings kd.konings@maastrichtuniversity.nl Jean van Berlo jean.vanberlo@maastrichtuniversity.nl 9 december 2015 Flitstraining RAPP-it: de snelle reflectie app