Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Warmte Hoofdstuk 4 Nova Klas 2HV.
Advertisements

Warmte Hoofdstuk 4 Nova Klas 2V.
LO41 A, B, C Periode 3.
Hoe leer je de natuurkunde proef?
Oefenvragen Hst. 3 paragraaf 1 t/m 3.
fotosynthese Invloed van licht op planten
Warmte herhaling hfd 2 (dl. na1-2)
Thema 1 Stofwisseling Basisstof 4 K4
B1 Stoffen worden omgezet
vwo A Samenvatting Hoofdstuk 12
Welke van onderstaande keuzemogelijkheden is geen stofeigenschap?
Vragen over vragen.  Gebruik de site!   Wat weet je van een stof als de snelheid van moleculen veranderen? van EPN.
Warmte.
Nibi Conferentie 11 en 12 januari 2013
Warmte inhoud 1. Inleiding (deze les dus) 2. Warmtecapaciteit
44 Doosjes (1) Lengte, breedte, hoogte meten Inhoud berekenen
Assimilatie en dissimilatie
Stofwisseling 15 maart 2011.
STOFFEN – HET MOLECUULMODEL
Dissimilatie op celniveau
Waar haal je de energie vandaan?
havo: hoofdstuk 4 (stevin deel 3) vwo: hoofdstuk 2 (stevin deel 2)
Samenvatting Conceptversie.
WINA.
Warmte en temperatuur Een thermometer is een instrument om warmte te meten Klopt deze uitspraak? Een thermometer is een instrument om temperatuur te meten.
Oppervlakte en inhoud.
Inhoud prisma en cilinder Eerst snel een LIVE uitleg Daarna een filmpje Daarna: KEIHARD WERKEN :D.
Boek: Biologie voor jou VWO b2 deel 1
Workshop C verhouding van inhoud, lengte en oppervlakte &
Hoorcollege 2 Enkele statistische verdelingen ED: Het experiment atoom Labels De empirische distributie.
Bouwstenen van het leven
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Kansverdelingen Kansverdelingen Inleiding In deze presentatie gaan we kijken naar hoe kansen zijn verdeeld. We gaan in op verschillende.
Leskaart fotosynthese en verbranding Leskaart broeikaseffect
12.2 Stofwisselingsprocessen Autotroof: Organismen die uit anorganische moleculen hun benodigde organische moleculen kunnen maken Naam van dat proces:
H7 Celstofwisseling.
Hoofdstuk 4 Mengen en scheiden
Menselijke cel De cel is de kleinste functionele bouweenheid van het menselijk lichaam.
Les 3 omtrek oppervlakte inhoud
Energie Brandstof voor sporten
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Les 8 meten en meetkunde in huis
Herhalen schaal Schaal is een verhouding.
SCHAAL in toepassingssituaties
Rekenbingo Negatieve getallen
Op sneeuwklas in Zwitserland
Herhaling Hoofdstuk 4: Breking
Metend rekenen 5de leerjaar.
Biologie.
Antwoorden college 3 Noem de 5 structuren/ruimten waar de keelholte mee in verbinding staat. Neusholte, mond, luchtpijp, slokdarm, buis van Eustachius.
Trailer 'dansen op de vulkaan'
Paragraaf 1.3 – Zinken,zweven en drijven
12.4 Dissimilatie Dissimilatie is het afbreken van grotere moleculen in kleinere, waarbij energie vrijkomt en wordt vastgelegd in de vorm van ATP. Deze.
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Wiskunde A of wiskunde B?.
Verbranding en ademhaling
100% BRANDSTOF ENERGIE 100% WARMTE 36% UITLAATGAS 33% KOELWATER
Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd. Hoofdstuk 28 Snelheid en tijd.
Examentraining.
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
SCHAAL in toepassingssituaties
week 2 Pragmatiek + conversatieanalyse
12.2 Stofwisselingsprocessen
Rekenen Meten en Meetkunde 2f Les 3 Omtrek, oppervlakte en inhoud
Thema 9 : je lichaam werkt
Hoofdstuk 2 – les 2 Warmte en temperatuur.
Leren programmeren met Scratch
Nijntje en de fotosynthese
Eerst balk, kubus, prisma en cilinder herhalen
Transcript van de presentatie:

Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017 Hardlopen en stofwisseling Moleculaire celstofwisseling tijdens hardlopen Arjan de Graaf Castricum Docent bio & nlt Bonhoeffercollege Castricum René Westra Őland (Kalmar län) Westra Bio-Education Specialist i Dynamisk Modellera och utväckling av testfrågor Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017 Inhoud Van organisme naar molecuul (en terug) Simuleren als spel: de citroenzuurcyclus Film maken Simuleren als model: werken met Coach Proefje doen: warmte meten Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Van organisme naar molecuul (en terug) Hardlopende mensen en hun verschillen (organisme) Beenspieren (orgaan / weefsel) Cellen / vezels (cel) Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Van organisme naar molecuul (en terug) Drie opvallende fenomenen rond hardlopen: 1 Vermogen is verschillend , maar energiegebruik is gelijk bij wandelaar en hardloper 2 Soms is alles gelijk, zelfs de VO2, toch is er een verschil in snelheid 3 Lage temperatuur en klein zijn is handig bij de marathon Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Van organisme naar molecuul (en terug) Moleculen: myosine actine https://www.youtube.com/watch?v=2Kk2X7CpeEk&t=3s ATP CP glucose glycogeen vet melkzuur Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Van organisme naar molecuul (en terug) Terug: effect op de loper Uithoudingsvermogen (VO2) Efficiency (Running Economy) Man met de hamer (glucose / vet) Warmteafgifte in balans met productie: koud en klein! Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Simuleren als spel: de citroenzuurcyclus Ieder heeft een rol als C-atoom, de vorm wisselt. C1 t/m C6: verbinden, verbreken, de cyclus in en er weer uit Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Simuleren als spel: de citroenzuurcyclus Nibi Conferentie NLT PCC 13 en 14 januari 2017

Simuleren als spel: de citroenzuurcyclus Vraag 1: Welk C-atoom gaat eraf bij C6  C5 en C5  C4? Vraag 2: Waarom gebruikte Hans Adolf Krebs isotopen bij zijn onderzoek naar het lot van glucose in de mitochondriën? Vraag 3: Test het antwoord op vraag 1 met een nieuwe spelronde. Alle personen in glucose krijgen een rood merkteken, zij zijn radioactief. Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Simuleren als spel: de citroenzuurcyclus . Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Simuleren als spel: de citroenzuurcyclus . Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017 https://www.youtube.com/watch?v=ZcDLftaHWFg Film maken https://www.youtube.com/watch?v=ZcDLftaHWFg Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Simuleren als model: werken met Coach Examen Compex vwo mei 2003 Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Proefje doen: warmte meten Werk bij dit experiment als duo: persoon A en B. Vul allebei een reageerbuis met precies 10 ml water. Zet er een thermometer in. A gaat nu 2 minuten lang intensief kniebuigingen maken, B blijft rustig zitten. Neem nu de buis met water in je ene hand en sluit die om de buis. Bepaal met je andere hand de temperatuur van het water op tijdstip 0. Noteer de waarde. Herhaal de metingen na 1, 2, 3, 4 en 5 minuten. Til steeds de thermometer op tussen de metingen. Laat bij het meten de punt in het water zakken. Noteer de resultaten. Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Proefje doen: warmte meten Bereken hoeveel warmte in kJ is overgedragen in de eerste minuut door persoon A en B per cm2 huidoppervlak. Bedenk daarbij dat je de oppervlakte aan huid die warmte overdraagt, kunt berekenen doordat het wateroppervlak waarmee die huid in contact staat, gegeven is door 2πrh, waarbij r = straal van de buis en h = hoogte van de waterkolom. Verder geldt dat de hoeveelheid warmte die 1 ml water 1 C warmer maakt, gelijk is Bereken hoeveel warmte in kJ is overgedragen in de eerste minuut door leerling aan 1 calorie = 4,2 Joule. Verklaar hoe het komt dat de warmteafgifte steeds kleiner wordt als de meting een paar minuten wordt volgehouden. Zou dit effect ook optreden als we de meting niet in een reageerbuis, maar in het zwembad hadden gedaan? Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017

Bedankt voor uw aandacht! Tack för din uppmärksamhet! Nibi Conferentie 13 en 14 januari 2017