De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Geo-informatie: bestuurlijke ‘tom-tom’ voor gemeentebestuurders
Advertisements

Regelhulp Regelhulp.nl is een digitale wegwijzer van de overheid voor iedereen die zoekt naar zorg of ondersteuning. Het webportaal bevat actuele informatie.
VVV Kop van Noord-Holland: Website ontwikkelingen 31 mei 2012
Samenwerking met MOSS 2007! Chris Hoppenbrouwers.
De hoeden van Edward de Bono
Digitale dienstverlening
1 Nederland klaar voor IBAN en SEPA? Branches en bedrijven klaar? SEPA-middag VNO-NCW en MKB-Nederland 4 oktober 2012 Michiel van Doeveren, Secretaris.
De hoeden van Edward de Bono Informatieontsluiting in de gemeente.
Adobe formulieren : stand van zaken.
Hands On: leren binnen handbereik
De hoeden van Edward de Bono Informatieknooppunten in ketens.
Service Oriented Architecture
Processen in kaart brengen om ze vervolgens te verbeteren.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven november Doelen Programma Dienstverlening aansluiten wensen en behoeften klant voldoen aan wettelijke eisen denken.
1 1 ZO ZEIST Bouwen aan Brieven Juni Programma Welkomstwoord Dennis Vork (Afdelingsmanager Publiek & Dienstverlening) ‘De.
Workshop nieuwe release Roy-data september Agenda Aanleiding en uitgangspunten nieuwe release Roy-data 1 x nieuwe zoekfunctionaliteit, 4 logistieke.
Programmeren met If This Then That (IFTTT)
Digitaal mei 2014.
Media en Creativiteit 6 - Identiteit Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 2 – Periode 2 – Les 5 Ik, wij en de rest Jij in het grotere geheel.
BlueDolphin To facilitate progress through organized knowledge Wilko Visser VIAG kennissessie 23 mei 2014.
Vooruit met de Regionale economie 28 januari 2015 wethouder Jop Fackeldey Regionaal ambassadeur Beter en Concreter.
Deze presentatie mag noch geheel, noch gedeeltelijk worden gebruikt of gekopieerd zonder de schriftelijke toestemming van Seniornet Vlaanderen VZW maart.
Het Ondernemingsdossier Pilot van KHN i.s.m. de Gemeente Leiden.
21 oktober 2015 Modernisering van het Rijksregister Vervanging van het centrale systeem Gebruikerscomité Eric Roelandt.
Office 365 in het onderwijs Masterclass. Kennismaken Jij Onderwijs Ervaring Ambities.
In vijf stappen naar het accepteren van en werken met de uitkomsten van de Nationale Studentenenquête 5 November 2015.
Omgevingsvergunning: betere dienstverlening door integratie en digitalisering vergunningsverlening? Durven met dienstverlening 15 oktober 2015 Ranja Van.
Facebook. Opgericht in 2004 Gebruik van persoonlijke gegevens door bedrijven Zonder toestemming gebruikers Profielpagina Persoonlijke gegevens openbaar.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
Privacy in het sociaal domein Raadscommissie 15 januari 2015.
Hoe positioneer ik mijn uitgeverij 10 do’s en dont’s Windkracht62 1 WINDKRACHT (0) Ian Muller.
Veilig Online. Wat als Facebook een dag niet werkte?
1 11 februari 2008 Informatiebijeenkomst jaarstukken 2007 Presentatie ICT Brede commissie 13 januari 2014.
Stelling: Planning & Control (P&C) is iets van financiën !
Tijdsindeling – Start, de inleider – Sensire – Trias Jeugdhulp – Vragen en stellingen – Afronding.
Hoe werkt het LSP? BART MULDER MARCO LOURENS 1 APRIL 2015.
GELEKT, WAT NU? HET MELDINGSPROCES. WORKSHOP - PROGRAMMA TE BEANTWOORDEN VRAGEN DEZE MIDDAG WAT IS EEN DATALEK? ERVARINGEN? CASE: GELEKT, WAT NU? HET.
Cliënt en media wijsheid Les 4 MZ Blok 4 Ouderen en mediawijsheid.
Meten is weten Gert-Jan van Dijk Energiecafé Cooperatie Cranendonck Maandag 2 maart 2015.
Afspraakgericht werken Snel balie
Katern GEMMA Mobiel.
Minder vergunningen, meer meldingen, minder rompslomp
De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid.
Gemeente Utrecht: Blockchain en Armoede
website pakket Je Bedrijf Onbezorgd Online!
Sociaal digitaal Visie op de digitalisering in het
Format Presentatie CISO aan gemeentebestuur
INFORMATIEBEVEILIGING EN pRIVACY Borgesiusstichting
Uw partner op ICT gebied
8 TIPS & TRICKS VERBETEREN IMPLEMENTATIE TZB
HR in tijden van GDPR/AVG – 6 februari 2018 – VAC Gent
HOE OPTIMALISEER JE DE (B2B) CUSTOMER JOURNEY?
Processen Knelpunten Oplossingen
Big Data.
Big Data.
Welkom Pret met de iPad Iedereen kan het leren !
Het E-depot van Rotterdam
De rol van de burger in de ICT keten Presentatie tijdens BB Debat Eenheid in 3D “Digitaal ontschotten in de gemeente” Dieneke schouten Starten met ‘grap’
Overzicht: les 2 Het toetsenbord verkennen Apps installeren
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
VIMTAG Keuzehulp voor het vinden van de juiste IP camera.
Dienstverlening in Actie!
Risicoanalyse … waarom?
Privacybescherming als ontwerp- en inkoopprincipe
Taskforce op bezoek bij VIAG congress
Sourcing strategie VIAG Congres November 2018, Rotterdam.
Digitale geletterdheid
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Risicoanalyse … waarom?
Open Data gemeente Nijmegen
Transcript van de presentatie:

De X-road Pleidooi om niet incrementeel te blijven verbeteren aan de geautomatiseerde overheid over te stappen naar een digitaal opgezette overheid

Waarom? Dienstverlening loopt steeds meer achter t.o.v de verwachtingen / de werkelijkheid in de rest van de wereld. Samen met de stad veranderen lukt niet / veel te traag (apps, blockchain) Privacy is steeds minder te waarborgen Inwoner/ondernemer heeft geen regie op eigen gegevens, kanaalkeuze etc.

1. Dienstverlening “Er bestaan geen digibeten, er bestaan wel slechte processen en slechte software”

Hier heeft ‘Steffie’ haar handen aan vol

Hier komt Steffie niet in beeld

Mijn gemeente is nog druk met stap 1.

HEMA kan het wel….

Nederland ‘Rapidly receding’

Inspanningen buitenproportioneel Elke gemeente bouwt en onderhoudt ICT infra, applicaties, koppelvlakken, zaaksystemen, websites, etc .

400 koppelingen burgerzakenmodule 400 koppelingen zaaksysteem Iedere kleine stap, bijv. “digitale melding voorgenomen huwelijk” leidt tot (o.a.): 400 procesontwerpen 400 digitale formulieren 400 websites aanpassen 400 koppelingen burgerzakenmodule 400 koppelingen zaaksysteem

2. Privacy Hoge hekken en muren rondom de databanken van de overheid

Probleem wordt zo dagelijks groter Datalek Datalek Datalek

Privacy kan door overheid niet gewaarborgd worden Remmeloze en ongecontroleerde duplicatie data Geen spoor van overzicht Geen regie /inzicht bij inwoner / ondernemer

Uit eigen ervaring:

Ondertussen in de echte wereld:

Schematische opzet digitale overheid

Essentiële Randvoorwaarde Digitale identiteit (rechts)personen

Inmiddels ook mobiel in gebruik (op de SIM kaart) Geen software te installeren op PC Werkt bij iedere webbrowser Werkt op iedere device Werkt bij iedere provider

Gemeentelijke site “rijbewijs vernieuwen”

Dit is in Estland in de testfase, bijna klaar voor productie Zo kan het ook! Dit is in Estland in de testfase, bijna klaar voor productie Beste mevrouw ter Mors, uw rijbewijs verloopt binnenkort. Zullen we het voor u verlengen? Ja Nee ?

X-road: data zijn niet van de overheid maar van mij De overheid mag info maar 1 keer vragen De overheid MOET alle info hergebruiken De toegang is breed, logging + timestamping met ID Sancties niet op toegang maar op niet verantwoord gebruik Ik kan alle data inzien Ik kan alle data (laten) veranderen Ik zie iedere mutatie in mijn data Ik zie alle raadplegingen van mijn data

Samen organiseren Wat gebeurt er al Hoe weet ik wie wat aan het doen is Hoe weten we of we de goede dingen doen Is de +1 gemeente de handigste kapstok Wat kan ik doen om een betekenisvolle stap te maken