Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

een didactiek voor opleiden op school
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
4. uitvoeren, monitoren en testen
Workshop Onderzoeksontwerp
Je impact als docent Silvia van der Werve.
Info shop Docent-coach Competenties in beeld 3 juni 2010.
Bijeenkomst September 2015
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
Thema 2, week 1.5 Instructiestrategie samenwerkend leren en basisomgangsvormen 29 september 2014 Periode 1 KOP
Thema 2, week 1.4 Leerdoelen en instructiemodellen 22 september 2014
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Praktijkervaring en reflectie
Communicatie 2 – kw 2 Les 1.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Krachtige leeromgevingen Oefensessie 2: Evalueren
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
KOP/MINOR Thema klassenmanagement/ interpersoonlijk leraargedrag en orde in de klas Bijeenkomst oktober oktober 2015.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Bijeenkomst September 2015
Leergangen opleiderscurriculum Tinbergen 2 Leergang 2.1 fase A Docenten Marloes Jacobs en Gerrit-Jan Vrielink Workshop 3.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.4 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel Thema: Begeleiden van activerende didactiek en.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
Informatie EN-VO-LWS1. Activiteiten in de school Leerwerkstage Studieloopbaan- begeleiding Leerwerktaken vak Leerwerktaak onderwijskunde/drama onderzoek.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
1 Herman Schalk TREKKEN EN DUWEN VOOR KWALITEIT. 2 Begrip opbouwen Reflecteren op kwaliteit van onderzoek Uitvoeren van onderzoek interactie (m.n. taal)
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Bijeenkomst 4: Van lesdoelen naar leeractiviteiten
Training 3 Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier), Binnen verschillende.
Loopbaancompetenties
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
Hannah Wielenga februari 2017
Theorie.
Vervolgtraining masters 2017
LOB zeven stappen naar succes
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Lunchbijeenkomst EA2X Daphne Keller
Mijn visie op onderwijs
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Programma van vandaag uur ABCD-opdracht (2-tallen)
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Excursiedidactiek Radboud Docenten Academie
Honours programma: voor wie
Jij als werkplekbegeleider!
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Jij als werkplekbegeleider!
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Methodisch handelen Week 5 les 4. Methodisch handelen Week 5 les 4.
Feedback Reinier Geurts.
Vervolgtraining masters 2018
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Hoofdstuk 4 Opleiden en begeleiden
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Transcript van de presentatie:

Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders xxxxxxxxxxxxxxx 1/23/2018 Basistraining Ontwikkelingsgericht coachen voor werkplekbegeleiders AOS Bijeenkomst 2 Astrid Wijnands Astrid.Wijnands@hu.nl 06-10063181 xxxxxxxxxxxxx

Training 2 Basishouding begeleider bewustwording en ontwikkeling: rolopvatting en balans sturen/volgen situationeel kunnen toepassen. Kennis van programma van de student en kunnen werken met de instrumenten (bv. werken met leerwerkplan, rubric, evaluatieformulier).

Programma Opstart Feedback geven Leerwerkplan / leervragen Pauze xxxxxxxxxxxxxxx 1/23/2018 Programma Opstart Feedback geven Leerwerkplan / leervragen Pauze Situationeel begeleiden xxxxxxxxxxxxx

Opstart Hoe zit je er vandaag bij? Vragen of opmerkingen n.a.v. de vorige keer? Bijeenkomst 5: datum vaststellen. Voorstel: 29 maart? Vragen m.b.t. eindopdracht?

Feedback geven De kwaliteit van feedback die studenten van hun docent of begeleider ontvangen blijkt een cruciale factor te zijn voor succesvol leren  (Hattie, 2007). Feedbackgesprek: Jouw perceptie van het functioneren van de student De inbreng van de student over zijn/haar eigen functioneren.

Feedback geven WB en student gaan met elkaar op zoek naar antwoorden op de vragen: Waar ga ik naartoe? Hoe doe ik het? Wat is de volgende stap?

Feedback geven WB en student gaan met elkaar op zoek naar antwoorden op de vragen: Waar ga ik naartoe? Wat is mijn doel of welke resultaten wil ik bereiken? Hoe doe ik het? Hoe heb ik het tot nu toe aangepakt? Boek ik vooruitgang? Welke stappen heb ik gezet? Wat is de volgende stap? Wat ga ik verder doen om mijn doelen te behalen? Welke activiteiten onderneem ik?

Feedback geven WB en student gaan met elkaar op zoek naar antwoorden op de vragen: Waar ga ik naartoe? Hoe doe ik het? Wat is de volgende stap? ‘An ideal learning environment or experience occurs when both teachers and students answers to each of the questions’ (Hattie & Timperley, 2007: 88) FEED UP FEED BACK FEED FORWARD

Feedback geven https://www.ucll.be/.../160222_2bako_feedback_geven_gericht_op_reflectie.pdf

Feedback geven: welke vragen? Stel vragen waarbij: - de ander aan het denken gezet wordt (open vragen) en gestimuleerd wordt dingen over zichzelf te ontdekken; - erkenning en waardering zichtbaar wordt; - de ander sterker wordt i.p.v. zwakker; - het probleem lichter en werkbaar wordt; - de ander zijn/haar kwaliteit gaat herkennen en benutten; - de ander zelf een oplossing gaat bedenken i.p.v. een oplossing gesuggereerd krijgt. Vast patroon: Intentie vaststellen Het vertrekpunt: feedback Opties: feedforward Conclusie

Werkplekleren plaatsbepaling praktijkdossier

Werkplekleren: wie geven feedback? plaatsbepaling praktijkdossier

Leerwerkplan / plaatsbepaling

Het leerwerkplan Wat maakt een leervraag ‘goed’? wat, waarom, hoe, aanpak, bewijs, competentie SMART passend bij niveau van het betreffende studiejaar

Leervragen Hoe kan ik orde houden in klas 3H2? Hoe kan ik mijn leerlingen motiveren? Hoe word ik een goede docent? Hoe kan ik het beste Engelse grammatica uitleggen?

Het leerwerkplan / De plaatsbepaling (in tweetallen) Formuleer feedback en/of feedforward op een van de leervragen van je leraar in opleiding. Bedenk goed op welke niveaus je feedback/forward geeft (taak, proces, zelfregulerend niveau, zelfniveau).

Het leerwerkplan / De plaatsbepaling (in tweetallen) Geef elkaar feedback en/of feedforward op je eigen leervragen als werkplekbegeleider. Scherp hiermee je eigen leerwerkplan aan.

Situationeel begeleiden Gedrag van de opleider: Taakgericht gedrag: sturing geven Activiteiten die leiden tot concrete resultaten Relatiegericht gedrag: ondersteuning bieden Activiteiten die de relatie met de studenten onderhouden en steunen

Situationeel begeleiden

Situationeel begeleiden

Situationeel begeleiden

Praktijkopdracht (drietallen) Rollenspel Casus Olga Olga Werkplekbegeleider Observanten

Praktijkopdracht (drietallen) Rollenspel Casus Olga - observanten Welke stijl van situationeel begeleiden kiest de WB? Wat is daarvan het effect op Olga? Welke vormen van feedback zie je terug in het gesprek? evt. suggesties voor werkplekbegeleider? interview lesfragment

Vooruitblik Programma volgende bijeenkomsten Observeren en feedbackgesprekken (21-12) Verschillende soorten reflecties (1-2) Presentatie video-opname (afronding training)

Volgende keer Lees hoofdstuk 1 en 2 uit het boek ‘Docenten leren reflecteren’ Maak je eigen leerwerkplan of plaatsbepaling (af) en werk aan de uitvoering van je leervragen.