Groep 8 Begrijpend lezen lezen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat moeten we verder doen?
Advertisements

Schrijfvaardigheid en argumentatie
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Tekstdoelen Wat wil de tekst?.
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Zakelijk lezen Nederlands.
Wanneer én hoe moet uw leerling aan de reken- en taleneisen voldoen?
Tussendoelen begrijpend luisteren onderbouw
Op maat werken aan taal Over de invoering van Muiswerk op de Emmausschool in Rotterdam Rob Royen, ICT-coördinator, leerkracht, taalwerkgroeplid.
Tweede wereldoorlog.
Stappenplan Samenvatten
Lezen Nu Nederlands.
Werkstukken en rapporten
Samenvatting h1-h3.
inleiding leesvaardigheid Leesstrategieën & schrijfdoel
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Hoofd- en deelvragen sectorwerkstuk 4 mavo.
Begrijpend leesstrategieën, verbanden, signaalwoorden
SET schrijfvaardigheid H5
Waar is de zevende dwerg?
Leesvaardig Examentraining.
Het schrijven van een betoog
Lezen: betoog. Spoorboekje 1)Begrippen/theorie 2)Betoog lezen en beoordelen 3)Bespreken Wat gaan we leren? -Je kunt vertellen wat het tekstdoel van een.
Centraal Examen Nederlands
LEZEN 4.2 BETOOG, SOORTEN ARGUMENTEN EN KRITISCH LEZEN VAN EEN BETOOG.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
Informatieve ouderavond 13 april 2016 BEGRIJPEND LEZEN OP DE OLIJFBOOM.
LEZEN 5.2 SOORTEN SAMENVATTINGEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET/KUN JE.. Welke soorten samenvattingen er zijn. Hoe je deze samenvattingen moet maken.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Woordenschat Letterlijk en figuurlijk taalgebruik.
LEZEN 5.4 BESCHOUWING. DEZE LES LEER JE: Wat de tekstvorm ‘beschouwing’ is. Welke tekstdoel een beschouwing heeft. Hoe een beschouwing is opgebouwd. Wat.
Leesvaardigheid Lezen en leestoetsen. ▪ 1. Gouden tip voor leestoetsen ▪ 2. Hoe pak je leestoetsen aan? ▪ 3. Wat doe je bij onbekende woorden? ▪ 4. Hoe.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Schrijfvaardigheid en argumentatie
Lezen, schrijven en argumenteren
Cursus Leesvaardigheid
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Luisteren en begrijpen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
SET schrijfvaardigheid H5
GEDOCUMENTEERD SCHRIJVEN Revisited
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Leesvaardigheid 2 Klaar voor je toekomst!.
Overtuigende tekst/betoog
Essay Een essay is een beschouwende tekst over een literair, maatschappelijk of wetenschappelijk onderwerp, met een duidelijk persoonlijke inslag. Een.
7 lessen tot het eindexamen – Tips en Tricks
Alinea’s, inleiding, middenstuk en slot
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Door Roos K, Roos V, Lianne, Yosta en Marlijne
Betoog Hoe herken ik een betoog en hoe weet ik hoe de schrijver mij probeert te overtuigen? NU Nederlands 2F.
Lezen meningen, argumenten en conclusie
Informatieve teksten Hoe herken ik informatieve teksten en weet ik waarover de schrijver mij wil informeren? NU Nederlands 2F.
4 havo Schrijflijn les 2
Inleiding, slot, functies, samenvattend tekstverband
Informatieve teksten, interviewverslag
Betoog.
Teksten lezen/Schrijven
4 havo Schrijflijn les 5
Groep 2 Begrijpend luisteren
CITO examentraining leesvaardigheid vrl.
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Schrijven 2.7 en 2.8 Formuleren en stijl 3.1
Belangrijke begrippen ‘Lezen’
OVERTUIGEN.
Transcript van de presentatie:

Groep 8 Begrijpend lezen lezen Welke vaardigheden heeft een kind nodig? Wat doen wij op school? Wat kunt u thuis doen om deze vaardigheden te stimuleren?

Doel bepalen Waarom lees ik de tekst? *Kinderen kunnen herkennen dat het leesdoel, de tekstsoort en de tekstvorm soms door elkaar lopen. Een informatieve tekst kan reclame zijn, een lied kan een betoog zijn. * Kinderen herkennen dat het doel van de schrijver soms een ander doel is dan het doel van de lezer.

Voorspellen Waar gaat de tekst over? * Op basis van de titel, de plaatjes en de alineastructuur kunnen kinderen voorspellen wat voor soort tekst het is. Ook wordt het voorspellen gekoppeld aan de persoonlijke verwachtingen die de lezer heeft bij de tekst. De juistheid van de voorspellingen wordt nagegaan.

Voorkennis ophalen Wat weet ik al over het onderwerp? Kinderen kunnen over een onderwerp voorkennis ophalen in de vorm van een eigen mening en argumenten. Na afloop wordt gekeken of ze hun mening moeten bijstellen.

Herstellen Wat doe ik als ik het niet meer snap? Kinderen kunnen de betekenis van tekst achterhalen door gebruik te maken van kennis over letterlijk en figuurlijk taalgebruik. Kinderen kunnen de betekenis van tekst achterhalen door gebruik te maken van het tussen de regels lezen en beeldspraak. Doel bepalen 02. Voorspellen Voorspellen 03. Voorkennis ophalen Voorkennis ophalen 04. Herstellen Herstellen 05. Vragen stellen Vragen stellen 06. Visualiseren Visualiseren 07. Samenvatten Samenvatten 08. Opzoek- vaardigheden Opzoekvaardigheden 09. Informatie en meningen vergelijken en beoordel Informatie en meningen vergelijken en beoordelen bladerboek-Malmberg-lesmateriaal-image Kinderen kunnen verschillende tekstsoorten herkennen en benoemen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van verschillende redenen om iets te lezen. Kinderen kunnen voorbeelden geven van (het nut van) verschillende teksten.

Vragen stellen Welke vragen zie ik? Kinderen kunnen relevante vragen stellen over een tekst met als doel de kern te onthouden of ter voorbereiding van een toets.

Samenvatten Hoe vat ik samen? Kinderen kunnen een samenvatting maken met de tekstopbouw inleiding, kern, slot. Kinderen kunnen een samenvatting van een tekst maken om te onthouden en/of reproduceren. Kinderen kunnen een conclusie of boodschap in een tekst verwoorden.

Visualiseren Welk plaatje past bij de tekst? Kinderen kunnen verbanden in een tekst visualiseren door gebruik te maken te maken van een woordweb, een tekening, een (pijlen)schema, een tabel of een venndiagram, afhankelijk van de inhoud van de tekst..

Opzoekvaardigheden Waar kan ik het vinden? Kinderen kunnen informatie van een betrouwbare bron herkennen.

Informatie en meningen vergelijken en beoordelen Wat is waar? Kinderen kunnen voor- en tegenargumenten herkennen en benoemen. Kinderen kunnen herkennen dat een schrijver soms het tegenovergestelde bedoelt van wat hij schrijft: je moet niet alles letterlijk nemen.