Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Goedemiddag mijn naam is Marian Denekamp van Duynhoven
Advertisements

Palliatieve huisbezoeken
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2012
Meest innovatieve HO-instelling 2009 Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.
Pilootproject ZorgTV Ervaringen en conclusies Landsbond van de Onafhankelijke Ziekenfondsen 29 juni 2010.
De huisarts en dementie. Programma 1.Wat maakt u mee in uw dagelijkse praktijk 2.Verwijzing en diagnostiek 3.Het vervolg van het ziekteproces 4.Aandacht.
E-learning module Palliatieve zorg
Welkom Tweede openbare casuïstiekbespreking 2013
Welkom Eerste openbare casuïstiekbespreking 2012 Netwerk Palliatieve Zorg Waardenland.
Welkom Vierde openbare casuïstiekbespreking 2012 Netwerk Palliatieve Zorg Waardenland.
Welkom Eerste openbare casuïstiekbespreking 2013
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Innovaties in de zorg een evaluatie van 17 kleinschalige projecten
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Pijn in de palliatieve zorg
TPA Westelijke Mijnstreek Bedsideconsultatie E. van den Berken & N. Lenaerts.
Medische zorg Optimalisatie. Uitdaging/opdracht Verbeter de organisatie van de medische zorg in het verzorgingshuis. Verzorging: Minder huisartsen! Huisarts:Meer.
Informatie bijeenkomst
CAF in het woonzorgcentrum De Groene Linde
Maturity Scan HAN en nu verder! Presentatie Maturity Scan HAN
Netwerk Palliatieve Zorg Westhoek-Oostende  Informeren, Sensibiliseren, Vorming  Registreren  Partners samenbrengen Medewerkers  Algemeen Coördinator.
Verpleegkundige aspecten bij Blow Out
Werkveldconferentie 13 november 2014
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Methoden & Technieken van Onderzoek
Hogeschool Rotterdam, Opleiding Vastgoed & Makelaardij drs. ing. M.M.A. Scheepers Collegejaar college.
Verpleegkundig redeneren
Cliënttevredenheidsonderzoek 2013 Praktijk van Iersel Gemaakt door: Drs. J.H. van ’t Hoog 15 november 2013.
Niertransplantatie in het LUMC Procedures voor ontvangers en donoren.
Psychosociale begeleiding bij niertransplantatie
14 juni 2013 NHG wetenschapsdag Controle na borstkanker in de eerste lijn versus de tweede lijn: voorkeuren van patiënten Carriene Roorda, Geertruida H.
PALLIATIEVE ZORG IN HART EN NIEREN Mini-symposium georganiseerd door Palliatieve Dienst Jessa Ziekenhuis.
Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.
‘Plusleerlingen’ Omgaan met intelligente en begaafde leerlingen in de rekenles Robert Timmermans.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Inhoud van de presentatie De wereld van ZuidZorg Hoe de Zorgvraag binnenkomt Maatschappelijke ontwikkelingen Scholingen mbt transitie in de thuiszorg.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Briefing Opdrachtanalyse en Vooronderzoek
Werkconferentie `... Respijt op maat Drenthe’ Uitkomsten onderzoek Respijtzorg.
1 Onze cliënten aan het woord – onderzoek naar cliëntervaringen Leekerweide en Ipso Facto Ipso Facto beleidsonderzoek Postbus AG Gouda T:
KRAAMZORG “Het paard van Troje” Ilja van Breenen Mildred vd Klis Regiomanager De Kraamvogel Teammanager De Waarden.
Open communicatie na ernstige klachten of calamiteiten
GH de Bock Department of Epidemiology University Medical Center Groningen The Netherlands Nazorg voor patiënten met borstkanker in de huisartsenpraktijk.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
NHG Wetenschapsdag 14 juni 2013 Gefinancierd door: Uitgevoerd door: Effectiviteit en haalbaarheid van de inzet van de verpleegkundig specialist op de spoedpost.
Bespreken van prognose en einde van het leven op hartfalenpoli’s in Nederland en Zweden Martje van der Wal
Onderzoek Vitaliteit sportverenigingen in Noord-nederland
Persoonsgerichte zorg
Palliatieve zorg: jouw zorg?! Passende zorg!
De scriptie Sommige studenten schrijven het in 2 tot 3 maanden, anderen doen er een jaar of meer over… Factoren: Motivatie Plan van aanpak Begeleiding.
Farmabuddy Intensieve farmaceutische zorg aan palliatieve en terminale patiënten door apotheekbuddy’s in de eerstelijnszorg
PALS: een speciale PaTz-groep
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
SamenOud Herontwerp van het zorgaanbod: naar vraaggerichte, samenhangende, proactieve en preventieve zorg en begeleiding voor ouderen (75+) Coen Ronde Leergemeenschap.
Implementatieplan Telemonitoring Hartfalen
Casemanagement Dementie
Problemen van mantelzorgers die zorgen voor een oudere naaste
Drs Loes Meijer, huisarts, Medisch Coördinator MCCE
Zorgpad Palliatieve zorg
transmuraal PALLIATIEF ADVIES TEAM
Groninger Zorgmodel Integrale Ouderenzorg
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Dag van de Mobiliteit - Resultaten
Rockwool Duurzame Inzetbaarheid
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Ondervoeding op de kaart
Transcript van de presentatie:

Cruciale momenten in de palliatieve zorg Een voorbeeld van een studentonderzoek Dr. Els M.L. Verschuur Invitational Conference NPZZG Nijmegen, 13 juni 2017 Innovatie in de Care

Studentonderzoek: waarom, wat en hoe? In deze presentatie Studentonderzoek: waarom, wat en hoe? Een voorbeeld: Cruciale momenten in de palliatieve zorg Tot slot …

Studentonderzoek: waarom? CanMeds-rol: de Professional onderzoekende houding vertaalslag van resultaten uit onderzoek/innovaties naar eigen verpleegpraktijk (EBP) vragen uit de verpleegpraktijk vertalen naar onderzoeksvragen

Studentonderzoek: wat? in 3e of 4e studiejaar uitvoeren van kleinschalig onderzoek opdrachten/vragen vanuit de praktijk ‘eigenstandig’ onderzoek als onderdeel van een groter onderzoeks-/innovatietraject beroepsrelevant onderwerp

Studentonderzoek: hoe? periode van 20 weken (2x per studiejaar) 1e 10 weken: oriëntatie, voorbereiding en schrijven van onderzoeksvoorstel 2e 10 weken: uitvoering, analyse van verzamelde gegevens, schrijven van eindrapport begeleiding van docentbegeleider en opdrachtgever (studiehandleiding)

Cruciale momenten in de palliatieve zorg; Een voorbeeld Cruciale momenten in de palliatieve zorg; ervaringen van verpleegkundigen

knelpuntenanalyse NPZZG in 2016 1 van de uitkomsten: Aanleiding knelpuntenanalyse NPZZG in 2016 1 van de uitkomsten: goede communicatie is belangrijk, maar…. …. wordt niet altijd als goed ervaren cruciale contactmomenten: welke momenten zijn dit hoe vaak komt dit voor hoe is dit verlopen

Vraagstellingen (1) Wat zijn voor (wijk)verpleegkundigen belangrijke cruciale momenten om contact op te nemen met de huisarts en/of andere beroepsbeoefenaar en waarom?  Wat zijn voor (wijk)verpleegkundigen belangrijke cruciale momenten waarop huisarts en/of andere beroepsbeoefenaar met hen contact hadden moeten opnemen en waarom?

Vraagstellingen (2) Hoe vaak vindt dit contact plaats? Wat is de aard en uitkomst van het contact geweest? Op welke wijze zijn patiënten en hun naasten betrokken bij dit contact?  

beschrijvend kwantitatief Methode van onderzoek beschrijvend kwantitatief alle (wijk)verpleegkundigen van 2 thuiszorgorganisaties binnen NPZZG eenmalige (digitale) vragenlijst analyse: gesloten vragen: beschrijvende statistiek open vragen: handmatig belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen

n=20 (wijk)verpleegkundigen man/vrouw: 0/20 leeftijd: Resultaten (1) n=20 (wijk)verpleegkundigen man/vrouw: 0/20 leeftijd: gemiddeld: 42 ± 11 jaar min. - max.: 26 - 57,5 jaren werkzaam in thuiszorg: gemiddeld: 11 ± 8,6 jaar min.- max.: 1 - 28 belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen

Cruciale momenten contact door VP: fysieke problemen/complicaties: Resultaten (2) Cruciale momenten contact door VP: fysieke problemen/complicaties: pijn dyspnoe verward/onrust samenwerkingsaspecten: afstemming zorg na diagnose geen beleids-/zorgplan belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen

Contact initiatief bij (wijk)verpleegkundige (1) Contact met; n (%); meerdere antwoorden huisarts medisch specialist verpl./ VS eigen organisatie verpl./ VS andere organisatie 19 (95) 1 (5) 8 (40) Welk moment; n (%) tijdens het cruciale moment dezelfde dag dezelfde week 15 (75) 4 (20) Hoe; n (%) Telefonisch 20 (100) Direct contact; ja/nee; n (%) 19 (95) / 1 (5) belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen

Contact initiatief bij (wijk)verpleegkundige (2) Tevreden over contact; n (%) zeer ontevreden ontevreden tevreden zeer tevreden 4 (20) 2 (10) 7 (35) Nieuwe afspraak na 1e contact; n (%) ja nee 17 (85) 3 (15) Overleg pat. + naaste; n (%) dat contact wordt opgenomen; ja waarom contact wordt opgenomen; ja 20 (100) belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen

Contact initiatief bij (wijk)verpleegkundige (3) Moeilijk om contact op te nemen; n (%); nee 20 (100) Boodschap goed overbrengen; n (%) ja nee 17 (85) 3 (15) Gebruik methodiek / techniek*; n (%) 7 (35) 13 (65) * RSVP = reason, story, vital signs, plan Palliatief redeneren SOAP = subjectief, objectief, analyse, plan SFMPC = somatisch, functioneel, maatschappelijk, psychisch, communicatie belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen

Cruciale momenten contact door anderen: afstemming HA pijn overbelaste mantelzorger beperkte overdracht verandering in (wond)beleid belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen

Initiatief contact verwacht van andere beroepsbeoefenaar (2) Contact door; n (%); meerdere antwoorden geen huisarts medisch specialist verpl./VS eigen organisatie Verpl./VS andere organisatie 5 (25) 8 (40) 3 (15) 1 (5) Reden bekend waarom geen contact is opgenomen; n (%) ja nee 2 (10) 18 (90) Contact uiteindelijk wel; n (%); ja/nee Indien ja (n=13), door: Verpleegkundige zelf Andere beroepsbeoefenaar 13 (65) / 7 (35) 10 (77) 3 (23) belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen

Op de 2e plaats komt afstemming (veelal met HA) Conclusies (1) Cruciale momenten zijn veelal in situaties waarbij patiënt fysieke problemen/complicaties heeft Op de 2e plaats komt afstemming (veelal met HA) belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen

Conclusies (2) Veelal wordt contact gezocht met de huisarts; VP zijn hier proactief in Patiënt en naasten worden altijd betrokken bij het contact leggen met de andere beroepsbeoefenaar Weinig tot geen gebruik van methoden of technieken in contact; methoden variëren belangrijk om de verbinding met de faculteit techniek uit te bouwen

Kenniscentrum Duurzame Zorg HAN Tot slot …. Kenniscentrum Duurzame Zorg HAN Lectoraat Innovatie in de Care Lectoraat Eerstelijnszorg Lectoraat Acute Intensieve Zorg Lectoraat Organisatie van Zorg en Dienstverlening https://www.han.nl/onderzoek/kennismaken/duurzame-zorg/lectoraat/