Kunnen we een levende cel bouwen uit levenloze componenten?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/002]/ subvaardigheid lezen thema: Order, order…. can-do : kan een bijeenkomst voorzitten © Anne Beeker.
Advertisements

User Centred Development
Rational Unified Process RUP Jef Bergsma. Iterations –Inception –Elaboration –Construction –Transition De kernbegrippen (Phases)
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
EUROCITIES-NLAO is supported under the European Community Programme for Employment and Social Solidarity (PROGRESS ). The information contained.
DICK RIJKEN 30/03/01 DE WAAG AMSTERDAM. OMROEPEN? WAT? WAAROM?
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/002] thema: how we celebrate birthdays can-do : kan een samenhangend verhaal schrijven.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
HOFAM vak Organisatie & Management les 10. Motivation 2 One secret for success in organizations is motivated and enthusiastic employees The challenge.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Med.hro.nl/kamse/EASMHS01K/
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 14 januari 2016 Brugge Boeverbos With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
EPALE Vlaanderen INFOSESSIE Europese subsidieprogramma’s 27 oktober 2015 Gent With the support of the Erasmus+ Programme of the European Union.
Evenementen en middelengebruik Evenemeneten en middelengebruik2 Ton Snip  Middelenexpert politie Noord-Holland.
OpleidingsCentrum voor Bowlers Clinic Appingedam KISS.
Alliantiemanagement PGM Open, 4 februari 2016 Prof. dr. Ard-Pieter de Man.
EMGO Institute for Health and Care Research Quality of Care Martina Cornel, Hoogleraar community genetics & public health genomics Genetische testen: Direct.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
Key Process Indicator Sonja de Bruin
de markt voor 2e hands auto’s “Een Experiment”
Evolutieleer Natuurwetenschappen.
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
The Netherlands in Open Connection
Sector, Firm Size and ICT investments
Joint Leiden-Delft-Erasmus project on Cyber Insurance
Dictionary Skills!?.
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Just Science Done Right!
ECOLAB; GEDREVEN DOOR ONZE MENSEN
The Wonderful World of RNA
Today: Chapter 2 Discuss SO 2 What to study for your test?
STEAM Camp International School of Aruba
Utrecht Attractive and Accessible: Focus on the User
for nutritious SLA activities
Participatory Action Research
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
Rob Heyman and Ilse Mariën
Who knows something about scenarioplanning?
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
for nutritious SLA activities
BSc Honours Programme 30 credits extra-curricular, on top of your regular bachelor study programme Integrate your knowledge in a challenging multidisciplinary.
Living in the Promised Land Leven in het Beloofde Land
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
DE NAYER INSTITUUT Hogeschool voor Wetenschap & Kunst
“I find the following assumptions about creativity to be plausible if not compelling: (1) Both nature and nurture are important determinants of creative.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Kunnen we een levende cel bouwen uit levenloze componenten? …en zodoende begrijpen hoe het leven werkt? The main question that we address in our project is the following: Can we build a living cell from its lifeless components? And, more importantly, by building a synthetic cell, can we gain a fundamental understanding of how life works? So what is life? This question fascinates many, not only scientists, and it can be answered at many different levels, in many different ways. For the purpose of our project we use the following definition: Life is a replicating system that can autonomously grow, transmit information, and divide. An example and source of inspiration for our project are simple microorganism such as bacteria and yeast cells. This yeast cell for example is able to produce it’s own building blocks to grow, precisely duplicate its genetic material that can be seen in green, then split in two to produce two new copies of itself. It looks really beautiful, and also very simple. But we really do not understand how this most basic form of life works! The goal of our project is to change this.

Wat is ‘leven’? Leven is een ‘proces’ en niet een eigenschap. Het is daarom heel lastig om leven kort en bondig te definiëren. Met andere woorden: leven is leven: je herkent het als je het ziet! Biologen kijken meer naar een hele serie kenmerken en iets is levend als het aan de meeste vereisten voldoet: Homeostase: het reguleren van de interne toestand (b.v. temperatuur, pH). Metabolisme: het omvormen van chemische energie in bouwstenen voor leven. Organisatie: alle leven bestaat uit cellen Groei: het gebuik van bouwstenen om alle onderdelen van de cel te maken Adaptatie: aanpassen aan de omgeving Reproductie: het system moet kunnen delen en zich vermenigvuldigen

NASA’s definitie van leven Een zichzelf instand houdend system van chemische reakties, dat Darwiniaanse evolutie kan ondergaan Lonesome George (RIP 24-6-2012) muilezel

Van Darwin naar cellen

Omnis cellula e cellula – de cel is de minimale eenheid van leven Francois-Vincent Raspail (later Rudolf Virchow, 1858) Biologen kunnen leven niet los zien van cellen En waar komt die eerste cel vandaan????

Kunnen we leven synthetiseren? Cell different environment than round-bottom flask (crowding, very complex networks, etc.), information encoded in spatiotemporal dynamics of components. Chemists want to understand the cell to 1. control it (for e.g. efficient medicines without side-effects) 2. have control over similar, but artificial systems (adaptive, learning materials). D.S. Goodsell

Synthetisch leven ?? Craig Venter

Kunnen we een cel ook van losse onderdelen opbouwen?

Een onderdelenlijst voor een minimale cel DNA polymerase RNA polymerase RNAse Protease Ribosomal RNA Ribosomal proteins Translation initiation , elongation /release factor tRNAs tRNA synthetases Chaperones Total: 151 genes= 38 RNAs + 113 proteins Mycoplasma mycoides:~1000 genes E.coli: 104 ribosomes, 103 mRNA molecules Church & Forster Molecular Systems Biology 2006, 2, 45

Building a synthetic cell: a modular approach Fueling DNA processing Division We have taken the key first steps! Cellular containers Sustained ATP production Gene expression DNA replication and control Spatial Organization Cell division machinery Container reinforcement We do not only propose a bottom-up approach, but also a modular approach, where we start by reconstituting essential functional modules from a limited number of individual building blocks. So why should we be the ones to do that? This is because essential first steps towards reconstituting all these modules haven been taken by members of our team. First of all we have developed different ways to generate liposome compartments, for example by microfluidic techniques, and we are already able to to produce energy carrying molecules such as ATP using a minimal number of components in such systems. We have been able to express genes and even synthesize lipids in artificial liposomes. We know how to reconstitute DNA replication machinery using isolated components, and have ideas about how to control replication in time. We have also shown that it is possible to spatially organize the interior of lipid containers with the help of cytoskeletal elements, and we know how to reconstitute the mechanical elements that are needed for cells to divide and control the physical properties of a growing container. This is all very exciting! It puts us in an excellent position to now embark on the challenging quest of building a complete synthetic cell. Zwaartekracht voorstel – Interview 17-01-2017

Open questions and challenges: What is the most optimal design for each module? How to integrate these modules such that life emerges? How to control the flux of nutrients for the entire system? How to ensure the physical integrity of a growing container? How to coordinate growth, replication and division in time and space? How to fix mismatches and missing links? ……. What are the main challenges we face? There are many questions that need to be answered, especially around the question of how to integrate these modules in a successful way. For example: What is the most optimal design for each module? How to integrate these modules such that life emerges? How to control nutrient flux, physical integrity, and the proper coordination of the different events that need to take place during the life cycle of our synthetic cell? And, how to fix mismatches between modular designs and fill in the missing links that we may encounter? Zwaartekracht voorstel – Interview 17-01-2017

An integrative effort by a multidisciplinary team Spatio-temporal integration of basic modules Multi-scale modeling Whole genome optimization To meet this challenge, we plan to put our work on individual modules together, and first of all combine it with multi-scale modeling efforts to guide our experimental work through a very large possible parameter space. We will optimize the complete genome that will code for all modules combined, for example by using the power of evolution to fix incompatibility issues that may arise between the different modules that we design. AND, we will to travel this path with the active involvement of experts in philosophy and ethics. Building a synthetic cell is a world-wide challenge that can now be met for the first time, and it can be met by us. We have put together a team of experts that on the one hand have the necessary and complementary disciplinary expertise, and on the other hand have the proven ability, enthusiasm and commitment to collaborate. It is in fact quite special to realize that we have in a small country such as the Netherlands a group of scientists who are each top in their field, that together represent the full spectrum that is needed to build a synthetic cell, and share a vision of how to do that together. Philosophy and Ethics Zwaartekracht voorstel – Interview 17-01-2017

De cel is een ongewone chemische fabriek The cell is full (macromolecule concentration 300-400 g/L): crowding, diffusion PNAS 2013, 110, 11692; Nat Nanotechnol. 2014, 9, 40; JACS 2015, 137, 13041 Stochastic effects Nat Nanotechnol. 2016, 11, 191. Complex chemical reactions networks separate reactions in space and time Nature Chemistry 2015, 7, 160. J. Am. Chem. Soc. 2015, 137, 12415 Reaction-diffusion systems Biophys. J. 2013, 115, 1057; Angew. Chem. Int. Ed. 2014, 53, 8066. Nanosystems chemistry overview: Nat Nanotechnol. 2016 doi:10.1038/nnano.2016.116

Hoe bouwen we complexe systemen?

Het leven is geen machine

En we hebben geen idee hoe we dit moeten maken Dit is leven En we hebben geen idee hoe we dit moeten maken misschien een

Complexiteit - Complexe systemen zijn onvoorspelbaar! - Complexe systemen veranderen in de tijd - Complex gedrag is niet uit de afzonderlijke bouwstenen af te leiden

De kleinste bouwsteen van een netwerk Studie van complexe netwerken Aanpak: kijk van ‘bovenaf’ naar een netwerk en probeer verbanden te ontdekken ‘netwerk motief’ De kleinste bouwsteen van een netwerk

Netwerk motieven zijn de sleutel tot begrip van moleculaire basis van leven

Om leven te synthetiseren moeten we chemische netwerken kunnen synthetiseren Belousov-Zhabotinsky reactie (bekend sinds de jaren ‘50) Challenge: deze netwerken zijn ‘ontdekt’ niet ‘ontworpen’

Een prototypisch complex systeem: oscillatoren (een chemische klok) De design regels voor een oscillerende reaktie Kies een motief: Negatieve feedback loop – een reaktie die zichzelf remt Positieve feedback loop – een reaktie die zichzelf versnelt Zorg dat het motief werkt: Reaktiesnelheden moeten gebalanceerd zijn (i.e. ”sufficiently delayed”) Feedback loops moeten voldoende “niet-linear” zijn Hier zit ons gebrek aan kennis! Hoe creeëren moleculen ‘functie’ Hoe maken we ‘moleculaire software’

Retrosynthese Pos. feedback Neg. feedback

Een klein beetje wiskunde -voor elke stap moet de reaktiesnelheidsvergelijking worden opgeschreven -elke reaktie wordt eerst afzonderlijk getest -simulatie in Matlab/COPASI om begin parameters te bepalen

Onze eerste stappen naar complex gedrag: oscillerende netwerken

Alle onderdelen van de oscillator oscilleren

Begrijpen we nu hoe netwerken werken? Wat is de dynamiek van netwerken Hoe maak je netwerken robust Hoe maak je netwerken resilient Hoe Koppel je netwerken? Hoe maak je moleculaire software?

Hoe bestuderen we de dynamiek in complexe systemen?

Samenvattend tot nu toe We kunnen moleculaire netwerken met een bepaalde functionele output maken Eerste begin van een ‘moleculaire software’ De struktuur van de moleculen bepaalt de kwaliteit van de software We kunnen nu gaan nadenken over het koppelen van netwerken – mengsels van moleculen Ter overdenking In onze systemen kunnen we bepalen hoe snel een complex systeem zijn steady state vindt Zou het kunnen dat evolutie niet een kwestie van ‘survival of the fittest’ maar van ‘survival of the fastest’ is?

Er zijn veel manieren om dood te gaan… … is er ook een weg terug?

Leven en dood zijn twee toestanden in een complex system

Vragen waar we ons mee bezig houden Wanneer krijgen we een netwerk dat we ‘levend’ kunnen noemen? Op welk punt wordt het een ‘persistence machine’ – een zichzelf in stand houdend systeem? Hebben we een cel nodig – wat is de rol van de fysieke omgeving van de cel Missen we iets? Is er een ‘formule van het leven’?

Wat gaan we met een synthetische cel doen?

Ons werk kan bijdragen aan synthetische biologie

Artemisinin – een antimalaria medicijn uit planten, gemaakt door gist D. K. Ro et al., Nature 440, 940 (2006).

Is dit nuttig? Als we begrijpen hoe een cel werkt, begrijpen we beter waarom een cel soms niet goed werkt. Kunnen we in de toekomst medicijnen ontwerpen die het netwerk in de cel repareren? We houden ons bezig met een vraag die al duizenden jaren gesteld wordt.

Dankwoord