Key Process Indicator Sonja de Bruin

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Requirements -People are able to make their own memorial page, called a memori -The website will be build first in Dutch for extension.nl, then copied.
Advertisements

REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
User Centred Development
De digitale coach Het verbeteren van een plan van aanpak Steven Nijhuis, coördinator projecten FNT Deze presentatie staat op:
Deltion College Engels En Projectopdracht [Edu/001] thema: research without borders can-do/gesprekken voeren : 1. kan eenvoudige feitelijke informatie.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/004]/ subvaardigheid lezen thema: reporting a theft can-do : kan formulieren waarin meer informatie gevraagd wordt,
Deltion College Engels B2 Spreken/presentaties/subvaardigheid lezen [Edu/003] thema: Holland – coffee shops and euthanasia? can-do : kan een duidelijk.
English and IPC How to teach content through English.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/003] thema: what have I done wrong…? can-do : kan s/ brieven schrijven over persoonlijke zaken © Anne Beeker.
Deltion College Engels B1 Gesprekken voeren [Edu/006] thema: Look, it says ‘No smoking’… can-do : kan minder routinematige zaken regelen © Anne Beeker.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/006] thema: Euromail can-do : kan in persoonlijke s nieuws en standpunten van een ander becommentariëren.
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
IR pictures Hoe goed is jouw woning?. How to assess the energetic quality of a dwelling? To know = to measure But: “De spreiding in het gasverbruik van.
Deltion College Engels A2 Lezen [Edu/001] thema: What about smoking in this B&B? can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: My favourite recipe… Can-do : kan veel zaken binnen het eigen interessegebied duidelijk.
Deltion College Engels C1 Spreken [Edu/002] thema: A book that deserves to be read can-do : kan duidelijke, gedetailleerde samenvatting geven van een gelezen.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/005]/subvaardigheid luisteren thema: ‘Pink pop and air-controllers on strike’ can-do : kan in een telefoongesprek.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B1 Schrijven [Edu/005] thema: The Weakest Link or Weekend Millionaire… can-do : kan in brieven of s feitelijke zaken beschrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/007] thema: Mind twister or how to write an essay… can-do : kan heldere, goed gestructureerde uiteenzetting schrijven.
Deltion College Engels C1 Schrijven [Edu/006] thema: Dear editor,
Nothing Is As It Seems Lesson 7 What’s the Story?.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Deltion College Engels B2 En Spreken/Presentaties [Edu/005] Thema: What you see here, is… Can-do : kan duidelijke, samenhangende verhalen vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Spreken [Edu/001] thema: song texts can-do : kan een onderwerp dat mij interesseert op een redelijk vlotte manier beschrijven.
Deltion College Engels C1 Gesprekken voeren [Edu/001]/ subvaardigheid lezen thema: What a blooper…. can-do : kan taal flexibel en effectief gebruiken voor.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/009] thema: ‘We’d better go to…’ can-do : kan in vertrouwde situaties actief meedoen aan discussies over.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/003]/ Subvaardigheid lezen Thema: Once upon a time… can-do : kan een verhaal(tje) vertellen © Anne.
Deltion College Engels B1 Lezen [Edu/002] thema: But I ‘ve read it in… can-do : kan hoofdthema en belangrijkste argumenten begrijpen van eenvoudige teksten.
Criteria for Invasive management Acute Coronary Syndromes (ACS) in patients presenting without persistent ST-segment elevation Eduard van den.
Deltion College Engels B2 Gesprekken voeren [Edu/007] thema: ‘With this mobile you can…’ can-do : kan op betrouwbare wijze gedetailleerde informatie doorgeven.
Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek Semantic Web and Library Applications Workshop Presented by Luit Gazendam.
Deltion College Engels B2 (telefoon)gesprekken voeren[Edu/002] /subvaardigheid lezen/schrijven thema: I am so sorry for you… can-do : kan medeleven betuigen.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
Spelen Instructions: 1) Verdeel klas in teams. 2) Stel een vraag aan een team. 3) Bij een goed antwoord mag er aan het rad gedraaid worden. 4) Typ het.
Creating local Europeana related networks Europeana taskforce Hans van der Linden 17/4/15.
Minor Project- en Programmamanagement
GegevensAnalyse Les 2: Bouwstenen en bouwen. CUSTOMER: The Entity Class and Two Entity Instances.
Time management Howdoyouset priorities?. Priorities:thingsthatyouthinkare important.
2 december 2015, Privacy en de Digital Enterprise Vertrouwen in data.
Mavo 4.  Goal(s)  Letter Puzzle  Write a letter  Check the letters  Do assignments 4A, 5A, 6A & 7 in Student Book page 50  Evaluation.
1 functie Presentation TEEB-stad tool The value of green infrastructure in cities Lian Merkx Platform31.
The Research Process: the first steps to start your reseach project. Graduation Preparation
DOELEN VAN W&T ONDERWIJS
PILOT TOETSING PERIODE 2 LES 1: BEOORDELEN VAN GROEPSWERK
Presteren onder druk.
Van Record & Playback naar CI/CD
Innovatie met IBM Cloud Orchestrator.
The Netherlands in Open Connection
Inhoudsopgave Fasering Product Clearing & Settlement
Dictionary Skills!?.
Presentatie titel Measurement education in the junior primary –
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
De taaltaak
Ownership of your organisation
Direct NO2 emissions: the state of knowlegde and consequences
Verlangen naar God Longing for God
Welkom bij Workspace 365, kunnen wij ergens bij helpen
What is ProRail’s Life Cycle (cost) Management?
Who knows something about scenarioplanning?
A National Strategy for Public Libraries in the Netherlands
Dynamic Architecture What about you?
Assignment: calling for a meeting about internet use at work
Matthew 16 “But who do you say that I am?”  Simon Peter replied, “You are the Christ, the Son of the living God.”  And Jesus answered him, “Blessed are.
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Past simple vs present perfect
Moving Minds DNA.
Transcript van de presentatie:

Key Process Indicator Sonja de Bruin (sonja@themis-consultancy.nl) 8 mei 2010 Quality Assurance KPI owners worden over het algemeen gezocht in de lijnmanagement functies, wat een goede zaak is. Het nadeel is dat zij weinig of geen ervaring bleken te hebben met KPI’s opzetten. Om ze hierbij een handje te helpen, heb ik deze presentatie opgezet.

Content How to use this presentation Definitions Step1: Definition <KPI> Step2: How to collect data? Step3: Calculation of the KPI Step4: Validate metrics Step5: Define targets Step6: Improvement plan Step7: Planning TIP: om er voor te zorgen dat de KPI owner niet meteen in termen van verbeteren denkt, is het goed om eerst stap 1 t/m 5 goed uit te werken en dan pas de volgende stappen uit te voeren.

How to use this presentation? This presentation is a guide and template in one, which can be used by a KPI (Key Process Indicator)-owner to Defining a Key Performance indicator Setting up measurements to monitor the KPI Setting up an improvement program (high level) TIP: beschouw het opzetten van een KPI en het verbeteren van de KPI als een project

Definitions SW Metric: a definition of a measurement, including what to measure, algorithms for calculations, and the measuring units, range, criteria, and frequencies SW Key Performance Indicator: a special kind of measurement, in general derived from a number of software metrics, indicating to what extent a certain target value or criteria are met

Step1: Definition <KPI> Definition KPI: <Describe the definition of the measurement. Including what to measure and the measuring units, range, criteria and how often the metric will be measured> KPI owner: <fill in the name of the KPI owner> Think about: What will be included in the metric and what not? A KPI must be derived from the business goals of the organisation Is more than one metric necessary: e.g. a metric per department, per root cause, per release? Is there a common understanding about the metric definition? A KPI is most valuable when it does not change often TIP: stuur er op aan dat er een KPI owner wordt benoemd die draagvlak heeft in de organisatie. TIP voor de KPI owner: Begin zo eenvoudig mogelijk; het is lastig genoeg om een KPI goed op te zetten.

Step2: How to collect data? <Describe the procedure how to collect the data> Think about: Which steps have to be executed? Can existing data be reused? Where can it be found? Who is or will be responsible for collecting data? Which server, PC, database, excel sheet, etc. is used? Where can it be found? Can collection of data be automated? Is the procedure maintainable?

Step3: Calculation of the <KPI> <Describe how to calculate the KPI> Think about: Is the formula in line with the metric definition? How will the metric figures be presented?

Step4: Validate metrics <Describe how you will validate the metric> Think about Is it possible to collect and calculate the metric? Is the outcome as expected? Are there problems you experienced calculating the metric? Readjust the collection and/or calculation, if needed.

Step5: Define target values <Describe the target values of the KPI for <date>> Think about: Define a feasible target value Base the targets on the values measured during validation Are there targets-in-between to keep focus? Is the target value in line with business point of view?

Step6: Improvement plan <Describe here the actions to be taken to meet the target value and what the expected effect of the improvement will be> Think about: Explanation of the relation between the improvement actions and the expected effect on the metric Due date of the actions to be taken? Who is the owner of the actions? Are there any risks? How will the status of the actions be monitored? What do you need from the organization to meet the targets? TIP: het improvement plan en de planning kunnen verder worden uitgewerkt in een document.

Step7: Planning Action Due date Step1: Definition KPI <date> Step2: How to collect data? <date> Step3: Calculation of the KPI <date> Step4: Validate metric <date> Step5: Define target values <date> Step6: Improvement plan <date>

Questions?