Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

HANDELINGSPLAN IN SCHOOL Margie van de Kerkhof, begeleider passend onderwijs
Memo overleg coördinatoren VZ
Coördinatoren VV 15 januari 2014 verslag 1dpb brugge.
Hoekenwerk Ann Vandemaele.
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Media en Creativiteit 3 - Co-creatie Hogeschool – Media aan de Maas Jaar 1 – Periode 3 Les 2.
Directievergadering personenzorg
AD in verzorging-voeding
GIP toelichting Begeleiders personenzorg 6 september 2013 dpb brugge 6 september 2013.
Portfolio in VZ Wenk servicedocument.
Vernieuwing verzorging
Portfolio in VV Wenk servicedocument.
31 januari 2014 Verslag in groen
Geïntegreerd werken in VZ Vereiste in leerplan p 8, 12, 13, 15, 27, 32, 37, 38, 56, 69, 78 … 1.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Differentiatie in het geschiedenisonderwijs
Netwerk coördinatoren IO
Naam workshopbegeleider
Netwerk coördinatoren VZ
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
Feedback Wat Soorten Door wie
MANTELZORGGESPREK.
Workshop evalueren Dcp
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
Netwerk Thuis- en bejaardenzorg / zorgkundige
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
NETWERK STAGECOÖRDINATOREN DPB Brugge – 5 maart
Levensbeschouwelijk kringgesprek
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Titel samenkomst 14 januari 2016
Vaco’s
Bijeenkomst September 2015
STUURGROEP KZ 25 februari AGENDA Opvolging vorige bijeenkomst 19 maart 2015 Pedagogisch raamwerk. Alle documenten van de studiedag via onze website:
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Kickoff SomToday 6 SEPTEMBER Wat doen we vandaag ?  Inloggen in SomToday  Handleidingen in WikiWijs: link in WikiWijs plaatsen  Digitale leermiddelen.
Draaiboek mini-burgerkabinet ‘Hoe beleef jij Brussel?’
Anders kijken, anders doen
Stuurgroep GWW 9 maart 2017 verslag.
Kickoff SomToday 6 september 2016.
Netwerkmiddag ronde Welkom.
Coördinatoren VZ 13 januari 2017.
Coördinatoren OH-OA verslag 3 februari 2017.
Curriculumontwerp AVO
Hoe maken wij het onderwijs aantrekkelijker voor doubleurs in havo 4?
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Coördinatoren VV 19 januari 2017.
Deel 4: Spreken en gesprekken
Sociaal Maatschappelijke Dimensie – 1.1 Jezelf zijn
Mijn visie op onderwijs
Koersobservatie door leerkrachten van het veranderteam
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
E-health domotica E-learning
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
Conferentie Formatief Toetsen 21 november 2018
PowerPoint Taal Bijeenkomst 4: Onderwijsaanbod formuleren
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag

AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 ICF en Gordon (vraag Oostende P&P) 3 Basisvademecum 4 BKD 5 Evaluatie niet behandeld 6 Portfolio niet behandeld 7 Varia, afspraken, nascholingen …

Start TOBIT kaarten = Mogelijkheid tot gesprek aan de hand van levensvragen Van Den Broele – 2016 Nieuwe website http://west-vlaanderen.katholiekonderwijs.vlaanderen/ Opnieuw inschrijven voor de nieuwsbrief (zie homepagina)

2 ICF en Gordon Graag praktisch werken rond : hoe patronen van Gordon linken aan ICF schema? Hoe verstaanbaar maken voor de leerlingen? Voorbeelden van oefeningen. Zie vorig verslag Rondvraag? Zie ook basisvademecum!

2 ICF en Gordon 2 tips: Op de stageplaats met de leerling samen Gordon / ICF bespreken en hanteren tijdens de zorg / begeleiding en nadien verder aanvullen. Leerlingen hoeven dit niet alleen in te vullen. Het is een teamgebeuren. Zie context leerplan.

3 Basisvademecum Met stagedocumenten

Bekijken van basisvademecum Nieuwe documenten / aanvullingen bestaand materiaal Leerlijnen hebben ook hun belang bij het afbakenen van de minimale doelstellingen / verwachtingen naar leerlingen. Er zijn afspraken nodig over de kaders en de taal die gehanteerd zal worden naar leerlingen. Het basisvademecum biedt inspiratie en sluit volledig aan bij het leerplan.

Vragen bij basisvademecum: Hoe gebruiken jullie dit vademecum? Met het volledige team of individueel? Wat missen jullie nog / wat is onduidelijk? Andere vragen? Laat ons gerust horen wat jullie nog wensen!

4 Binnenklasdifferentiatie

Noodzaak BKD Prioriteit van de begeleiding / scholen om ondermeer het M-decreet kans tot slagen te geven. Verlengstuk van UDL (zie artikel 2015-2016). Alle leraren zijn hier op één of andere manier mee bezig. Het is zinvol om in kaart te brengen wat er als is en waarrond nog kan gewerkt worden.

Opsplitsing groepen op basis van beginsituatie / voorkeur (20’) GROEP 1 Filmpje BKD large Beginsituatie: Uitleg omtrent BKD nog niet gekregen GROEP 2 Artikel personenzorg zelfstandig lezen Beginsituatie: voldoende informatie BKD, maar artikel personenzorg nog niet (grondig) gelezen GROEP 3 Artikel personenzorg toegelicht door begeleiders (mogelijkheid om extra vragen te stellen) GROEP 4 Filmpje BKD mini + discussie in kleine groep aan de hand van mythes Beginsituatie: voldoende informatie BKD + artikel personenzorg gelezen Werkwijze is mooi voorbeeld van differentiatie!

Ordeningskader BKD Opdrachten / leerinhouden Leermiddelen

1 3 2 4 5 6 7

Voorbeelden uit eigen praktijk Per 3 aan tafel Per item (7) BKD een blad op tafel. Blad doorschuiven naar volgende groep Vergelijken eigen blad en blad begeleiding Einde in plenum: 1 tip per deelnemer en Hoe ga je hiermee verder aan de slag in team op school?

BKD De aanvullingen zullen toegevoegd worden bij het document: BKD in personenzorg: enkele voorbeelden. Voorbeeld: coöperatief leren uitgewerkt binnen AD4 is een ver uitgewerkt voorbeeld / een strategie van gedifferentieerd werken. Evengoed kan men kleine stappen zetten bijvoorbeeld leerlingen eerst kans geven om individueel na te denken vooraleer een antwoord moet gegeven worden in groep. Vinger opsteken / uitwisbordje gebruiken.

5 Varia, afspraken, nascholingen … Zie mededelingen en site! Indien nascholing voor Gordon en ICF gewenst wordt, mogen jullie ons contacteren voor een schoolgebonden halve dag sessie! Graag vragen, aanvullingen … op het document voorbeelden BKD Personenzorg doorsturen voor de krokusvakantie?