Coördinatoren VZ 13 januari 2017 Verslag
AGENDA 1 Opvolging vorig verslag 2 ICF en Gordon (vraag Oostende P&P) 3 Basisvademecum 4 BKD 5 Evaluatie niet behandeld 6 Portfolio niet behandeld 7 Varia, afspraken, nascholingen …
Start TOBIT kaarten = Mogelijkheid tot gesprek aan de hand van levensvragen Van Den Broele – 2016 Nieuwe website http://west-vlaanderen.katholiekonderwijs.vlaanderen/ Opnieuw inschrijven voor de nieuwsbrief (zie homepagina)
2 ICF en Gordon Graag praktisch werken rond : hoe patronen van Gordon linken aan ICF schema? Hoe verstaanbaar maken voor de leerlingen? Voorbeelden van oefeningen. Zie vorig verslag Rondvraag? Zie ook basisvademecum!
2 ICF en Gordon 2 tips: Op de stageplaats met de leerling samen Gordon / ICF bespreken en hanteren tijdens de zorg / begeleiding en nadien verder aanvullen. Leerlingen hoeven dit niet alleen in te vullen. Het is een teamgebeuren. Zie context leerplan.
3 Basisvademecum Met stagedocumenten
Bekijken van basisvademecum Nieuwe documenten / aanvullingen bestaand materiaal Leerlijnen hebben ook hun belang bij het afbakenen van de minimale doelstellingen / verwachtingen naar leerlingen. Er zijn afspraken nodig over de kaders en de taal die gehanteerd zal worden naar leerlingen. Het basisvademecum biedt inspiratie en sluit volledig aan bij het leerplan.
Vragen bij basisvademecum: Hoe gebruiken jullie dit vademecum? Met het volledige team of individueel? Wat missen jullie nog / wat is onduidelijk? Andere vragen? Laat ons gerust horen wat jullie nog wensen!
4 Binnenklasdifferentiatie
Noodzaak BKD Prioriteit van de begeleiding / scholen om ondermeer het M-decreet kans tot slagen te geven. Verlengstuk van UDL (zie artikel 2015-2016). Alle leraren zijn hier op één of andere manier mee bezig. Het is zinvol om in kaart te brengen wat er als is en waarrond nog kan gewerkt worden.
Opsplitsing groepen op basis van beginsituatie / voorkeur (20’) GROEP 1 Filmpje BKD large Beginsituatie: Uitleg omtrent BKD nog niet gekregen GROEP 2 Artikel personenzorg zelfstandig lezen Beginsituatie: voldoende informatie BKD, maar artikel personenzorg nog niet (grondig) gelezen GROEP 3 Artikel personenzorg toegelicht door begeleiders (mogelijkheid om extra vragen te stellen) GROEP 4 Filmpje BKD mini + discussie in kleine groep aan de hand van mythes Beginsituatie: voldoende informatie BKD + artikel personenzorg gelezen Werkwijze is mooi voorbeeld van differentiatie!
Ordeningskader BKD Opdrachten / leerinhouden Leermiddelen
1 3 2 4 5 6 7
Voorbeelden uit eigen praktijk Per 3 aan tafel Per item (7) BKD een blad op tafel. Blad doorschuiven naar volgende groep Vergelijken eigen blad en blad begeleiding Einde in plenum: 1 tip per deelnemer en Hoe ga je hiermee verder aan de slag in team op school?
BKD De aanvullingen zullen toegevoegd worden bij het document: BKD in personenzorg: enkele voorbeelden. Voorbeeld: coöperatief leren uitgewerkt binnen AD4 is een ver uitgewerkt voorbeeld / een strategie van gedifferentieerd werken. Evengoed kan men kleine stappen zetten bijvoorbeeld leerlingen eerst kans geven om individueel na te denken vooraleer een antwoord moet gegeven worden in groep. Vinger opsteken / uitwisbordje gebruiken.
5 Varia, afspraken, nascholingen … Zie mededelingen en site! Indien nascholing voor Gordon en ICF gewenst wordt, mogen jullie ons contacteren voor een schoolgebonden halve dag sessie! Graag vragen, aanvullingen … op het document voorbeelden BKD Personenzorg doorsturen voor de krokusvakantie?