In schooljaar kwamen leerlingen door de voordeur van vo en mbo

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Professional in Beeld Henk Meijer Ontwikkel het jonge talent in het Westland Docenten professionaliseren en leerlingen plukken de vruchten.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Regio Utrecht Frans Verboon.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Agglomeratie Amsterdam Erik Fleur.
Informatie voor leerlingen uit leerjaar 3. Wat staat ons dit jaar te wachten? • Stage lopen • Maatschappijleer • CKV(theoretisch) • PTA • Beroepskeuze.
Waarom de MEL? Toename (na-)scholing leraren masterniveau
‘Mentoring, koersen op kwaliteit’
Stichting RechtenOnline
informatiebehoefte VO ROC
Communicatie in de Aanval op Schooluitval
Regionale probleemanalyse VSV
Onderzoeksdag Associatie Universiteit & Hogescholen
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Noord- en Midden Drenthe Hans Plomp.
Stichting RechtenOnline ICT in het juridisch onderwijs.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar. INHOUD 1.Uitgangspunten en focus RdMC bij professionalisering 2.Inhoudelijke aspecten vraagsturing 3.Criteria.
Vraagsturing 2010 Leren van en met elkaar.
Van VSV naar rendement Tussen bestrijding van voortijdig schoolverlaten en verhoging van opleidingsrendement Ton Eimers Kenniscentrum Beroepsonderwijs.
Wat weten we over computersimulaties in het onderwijs?
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Voortgangsrapportage Utrechtse Onderwijs Agenda. Utrechtse Onderwijs Agenda is de invulling van de Lokale Educatieve Agenda In 2006 een gezamenlijk ambitiedocument.
Diagnostische toetsen voor het MBO
Samenwerken Presentatie platform Entree 3 0ktober 2012 Elly Pastoor - Wethouder gem. Groningen Hans Everhardt – MBO Groningen (namens AOC-Terra, Alfa-College,
Basisbewerkingen rekenen
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
De ontwikkeling van het begrip functionele geletterdheid en gecijferdheid in toenemende verfijning/complexiteit/uitgewerktheid Wat? Taal in de vakken en.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Arnhem/Nijmegen Erik Fleur.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV De Achterhoek Erik Fleur.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Friesland-Noord, Zuidwest-Friesland, Friesland Oost.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Stedendriehoek Frans Verboon.
1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV RMC-Regio 029 Rijnmond voortgezet onderwijs Schiedam, 31 maart.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Gewest Zuid-Limburg Erik Fleur.
Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Zuid Holland Oost Erik Smits.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Noord-Kennemerland – voortgezet onderwijs.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Zuidoost Drenthe Hans Plomp.
39 Convenanten ‘Aanval op schooluitval ’ & ‘1-loket voor verzuim en voortijdig schoolverlaten’ Gerda Brinkman, Accountmanager OCW Utrecht, 4 juni.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
“Aansluiting VMBO-MBO”
Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Pilot Speciale maatwerkvoorzieningen voor risicogroepen Convenant voortijdige schooluitval
Vroegtijdige Schoolverlaten
Doorontwikkelen BRON MBO - Beleid Wiebe Buising, OCW Jelle Nauta, DUO
Jongerenloket JOLO Onderdeel van de gemeente/DWI voor jongeren tussen de 16 en de 27 jaar.
12 maart 2008VSV Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Oost-Groningen, Noord-Groningen Eemsmond, Centraal-
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
Passend onderwijs: Stand van zaken en typologie mbo-instellingen
Voortijdig schoolverlaten
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Friesland-Noord Zuidwest Friesland Friesland-Oost Gerda.
VSV1 Voortijdig Schoolverlaten Methode en cijfers Informatiebijeenkomst Convenantactie VSV Oosterschelde regio, Walcheren en Zeeuws Vlaanderen.
Presentatie Sluitende aanpak VOORTIJDIG SCHOOLVERLATEN in de Provincie Groningen “Wat doen we goed en wat kan beter”? Maandag 19 mei 2008.
Informatie voor ouders groep 8 over:
Vroegtijdig signaleren van VSV Inspiratiebijeenkomst ‘Aanval op schooluitval zuidoost Brabant’ Carlos van Kan Onderwijskundigonderzoeker
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
1 Werken er straks nog mensen in de bibliotheek? Verslag werkgroep OBA, SBH, Probiblio en ROC- Midden Nederland Presentators: Jan Klerk Stadsbibliotheek.
Bèta Challenge Programma Een Bèta route mavo-mbo-hbo.
Het Resultaat: Een transparante competentietaal foresee your way 'foresee’ competenties ‘four’ onderwijsniveaus ‘four’ context criteria.
Workshop sluitende aanpak rondom kwetsbare jongeren (VO en MBO) Liesbeth van der Lee RMC coördinator Jasmijn Plug Projectmanager ROC.
De gemeente Valkenburg aan de Geul nader belicht Cijfers uit het: Jaarverslag Regionaal Bureau Voortijdig Schoolverlaten Maastricht-Heuvelland.
1 Voortijdig Schoolverlaten Een regionale verantwoordelijkheid Bestuurlijk Overleg Jeugd, Onderwijs en Zorg 15 juni 2012.
Onderwijsdata DUO -Welke gegevens verzamelt DUO? -Wat kan je van DUO verwachten? -Waar kan je het vinden? -Wat kan je er mee?
ESF Begeleiden en ondersteunen van jongeren Hester Bergmans
Een sluitend aanbod voor kwetsbare jongeren
Interculturele klassen, ouders en buurten
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
De onderwijsachterstand van jongens Omvang, oorzaken, oplossingen
Stappen in het keuzeproces
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 5 vwo.
Indicatoren de Overstap
Welkom op de voorlichtingsavond van klas 5 vwo.
Transcript van de presentatie:

In schooljaar 2005-2006 kwamen 1.207.700 leerlingen door de voordeur van vo en mbo 54.000 verdween door de achterdeur!

Getallen Gemiddeld wordt 26% van de uitvallers van een niveau 1 opleiding van een misdrijf verdacht. In de G-4 is dat zelfs tussen de 35 en 40%. Bij niet uitvallers is dit percentage in de G-4 21%.

Wie zijn voortijdige schoolverlaters? Opstappers Risicoleerlingen: ‘niet kunners’ ‘overbelasten’ Bron: Ton Eimers (2006).

Vooronderstellingen Geen startkwalificatie mbo niveau 2 Geen probleem specifiek van allochtonen Wel een probleem van de grote stad Wel een armoedeprobleem Een meer dimensionaal probleem

Casus: Alice

Omvang en registratie (1) Beschikbare cijfers zijn indicatief

Is er nog werk aan de winkel? 359 ‘opstappers’ Preventieve activiteiten Onvoldoende inzicht in prioritaire groep (schoolverlaters die noch een vmbo- noch een mbo-diploma op niveau 1 of 2 hebben) Biografie van (herplaatste) voortijdige schoolverlaters Ontwerp doorlopende leerlijn

Casus: Dennis

Conclusie t.a.v. factoren die tot uitval leiden Geen samenhangend causaal model Factoren worden ingekleurd door de maatschappelijke context Positie van de leerling Cohortonderzoek Aanbod moet ‘fitten’ individuele behoeften van leerlingen ACTORPERSPECTIEF

Theorieën en modellen Dissertatie Riekele Bijleveld (Universiteit Twente) Dissertatie Jan Prins (Radboud Universiteit Nijmegen) Dissertaties gebaseerd op de interactieve modellen van Tinto en Pascarella uit de VS

Werkmodel lectoraat Geen sluitende theorie Fit tussen studentkenmerken en opleidingskenmerken Definitie: Voortijdig schoolverlaten is het resultaat van een aaneenschakeling van ketens van negatieve gebeurtenissen, die ertoe bijdragen dat sommige leerlingen voortijdig hun opleiding verlaten.

De deur op een kier… Leerlingen Docenten Maatschappelijke instellingen

Lectoraat onderzoeksopdracht (1) Onderwijsarrangementen Samenwerking met maatschappelijke actoren

Doelgroep lectoraat Leerlingen po, vo en mbo Schoolverlaters ingeschreven bij het RMC

Hypothese: In het po is zichtbaar welke leerlingen verhoogd risico lopen hun opleiding in het vo voortijdig te verlaten.

Onderzoekslijnen binnen het lectoraat Preventieve onderzoekslijn Onderzoek naar het keten van gebeurtenissen Onderzoek naar competentieontwikkeling van docenten Curatieve onderzoekslijn Ontwerpgericht onderzoek t.b.v. de ontwikkeling van leerarrangementen

Leden kenniskring Ingrid Klootwijk Annette van Liere Paulo Moekotte Jolien van Uden Na 1 augustus twee leden Hogeschool Edith Stein Henk Ritzen Secretariële ondersteuning Marian van Kempen (secretaresse lectoraten HES/OCT)

Buitenkring Prof. Dr. Loek Nieuwenhuis Prof. Dr. Robert Jan Simons Dr. Jan Prins Dr. Peter Weusthof Drs. Ton Eimers Drs. Cas van Kamperdijk, MME Dhr. Cees Klaassen Mevr. Liesbeth de Jong

Ik heb gezegd…