Succesvol informatief presenteren
Succesvol presenteren: tekst & beeld: lettertype opmaak illustraties inhoud: overdrachtanalyse communicatie memorisatiegraad
tekst & beeld: lettertype klein letteroog is slechter leesbaar (Perpetua 32) groot letteroog is beter leesbaar (Arial 32) fantasieletters kunnen helemaal niet (Bauhaus) te kleine letters lezen te moeilijk (Arial 16) te groot (Arial 120)
tekst & beeld: lettertype geschreefde letters vormen onderaan een lijn (Times New Roman 32) ongeschreefde letters lezen beter vanop afstand en komen moderner over (Futura, Tahoma, Arial 32) KAPITALEN LEZEN MOEILIJKER DAN KLEINE LETTERS (=ONDERKAST) vermijd teveel onderstrepen
tekst & beeld: opmaak beperk je liefst tot max. 2 lettertypes trefwoorden en opsommingen lezen makkelijker krijgen meer ruimte op de dia vermijd dus lange zinnen die door hun lengte ook meestal in een kleiner lettertype geplaatst worden, daardoor minder goed leesbaar zijn, door de complexere structuur trager gelezen worden en teveel leesenergie vergen.
tekst & beeld: opmaak links uitlijnen leest makkelijkst omwille van het rustige tekstbeeld rechts uitlijnen kan natuurlijk ook maar vraagt meer leestijd en de opsommingstekens staan niet meer mooi onder elkaar
tekst & beeld: opmaak centreren sleutelbegrippen maximum drie woorden
tekst & beeld: illustraties een goede illustratie geeft een sterke visuele boodschap visuele prikkels worden sneller verwerkt beelden helpen om abstracte begrippen te concretiseren
tekst & beeld: illustraties opvallende en ongebruikelijke beelden worden beter onthouden misverstanden worden vermeden afbeeldingen mogen de aandacht niet afleiden kies je afbeeldingen daarom met zorg en wees origineel!
tekst & beeld: eindopmaak tik- & spelfouten kunnen echt niet! werken met kleuren: kies voldoende contrasterende kleuren donkere achtergrond (b.v. blauw) kleuraccenten (b.v. geel) wees sober, beperk de informatie per dia rustig diabeeld, consequente opmaak
tekst & beeld: eindopmaak Verkeerde kleurencombinaties zijn: zwarte letters, rode achtergrond witte letters, gele achtergrond paarse letters, blauwe achtergrond rode letters, paarse achtergrond Kleurenblind? =>weinig of geen verschil tussen rood & groen http://www.colorfield.com/insight/index.html
Tekst en beeld: De regels van het spel 2683 maximaal twee verschillende lettertypes gebruikt worden (2) elke regel uit maximaal zes woorden bestaat (6) elke dia maximaal acht regels bevat (8) maximaal drie kleuren per dia (3) beperk het aantal “leuke” overgangen of animaties géén geluid
inhoud: overdrachtanalyse basisvragen: niveau van het publiek? wat is mijn doelgroep? welke informatie wil ik overbrengen? overdracht van kennis en/of attitude ? wat moet het publiek weten/denken/doen?
inhoud: overdrachtanalyse goede communicatie: begrijpbaar: duidelijke formulering onthoudbaar: gestructureerd aanbrengen aantrekkelijk: relatie met publiek
inhoud: communicatie het publiek kan niet even terugbladeren (boek) of terugspoelen (video) stoorzenders/negatieve gevoelens vermijden kennis/attitude-overdracht: goed structureren (eenvoudig) met gepaste snelheid aanbrengen de boodschap herhalen en vastzetten (kapstok) werk met je publiek (oogcontact, climax, conflict) pakkend slot
inhoud: communicatie schriftelijke communicatie: kop van het artikel wordt best onthouden mondelinge communicatie: slot van presentatie wordt best onthouden na titeldia een inhoudstafel (rode draad) presentatie op papier? kopies van dia’s vooraf geven (notitieruimte) kopies van dia’s achteraf geven (aandacht)
prikkels: memorisatiegraad lezen: 9 % horen: 15 % beelden: 25 % a-v presentatie: 59 % iets zelf doen: 79 % interactief a-v programma: 89 %
Bronnen Bronvermelding is “normaal” niet “verplicht” en vaak “ongebruikelijk” Bronvermelding is niet “populair” Bronvermelding maakt wél indruk Bronvermelding is op school wél verplicht!
Bronnen: M. Mombaerts, “Even uw aandacht! Succesvol informatief presenteren”, Academia Press, Gent, 1997. D.Janssen (red.), “Zakelijke Communicatie I”,Wolters-Noordhoff,Groningen,1989 M. Steehouder e.a. “Leren communiceren. Handboek voor mondelinge en schriftelijke communicatie”, Wolters-Noordhoff, 1999/4