Succesvol informatief presenteren

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tips voor een goede PowerPointpresentatie
Advertisements

Schema en synthese van een zakelijke tekst
Ontwerpen van een logo Gebruikte programma’s: Powerpoint, Word, Paint, irfanview (zonder plugins) en Publisher.
Hoe kijkt de consument naar uw site
Communicatie & Presentatie
DIA-OPMAAK (1) Dia-indeling H van Breugel A van der Coelen.
Succesvol informatief presenteren
POWERP INT Basisregels voor slide-opbouw.
Presenteren met PowerPoint
PowerPoint creatief met effecten
Mos-oefening voor PowerPoint
VBS De Bron Meester Ronny Marc Horst
Praktisch met PowerPoint
Present 4 Presentation Zakelijk presenteren zonder saai te worden.
Het maken van een presentatie
Handreikingen Voor de C-kandidaat
PowerPointslides maken
Effectief powerpointgebruik
Module 1 – Dag 4 Hallo Module 1 – Dag 4 een 1 Module 1 – Dag 4 twee 2.
Kleur Begrippen klas 1 t/m 3.
Ingenieursvaardigheden
Ingenieursvaardigheden
Mondeling presenteren E. Struyf. 1 Inhoudstafel 1.Toelichting bij de mondelinge presentaties voor het IP 2.Workshop Mondeling presenteren.
Mondeling presenteren
Mondeling presenteren
Wat moet je wel en wat moet je niet doen?!?
PRESENTEREN.
Aandachtspunten bij spreken voor publiek
Quiz Start.
Presenteren.
Powerpoint Hoe moet het NIET?.
Het maken van een spreekbeurt
[Subtitel presentatie]
Een goede powerpoint- presentatie
Zet de letters leesbaar rechtop en niet in spiegelbeeld. Plaats ze in de juiste volgorde (van links naar rechts). Zorg dat alles netjes op een rij staat.
Presentatietechniek (elevator pitch)
Dia1 Microsoft PowerPoint is een computerprogramma van Microsoft. Het is een pakket waarmee vooral gemakkelijk presentaties gemaakt kunnen worden die.
Je sectorwerkstuk presenteren
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Anton van den Noort1 FOTOSHOWS MAKEN HCC DEVENTER.
Richtlijnen PowerPoint Presentatie Maastricht november 2012.
Powerpoint presentatie.
Leesvaardig Examentraining.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
The power of words… I’m blind. Help me! It’s a beautiful day and I can’t see it!
ARNHEM NAAM DATUM TITEL Voeg afbeelding in, klik rechts en kies Naar achtergrond, pas dan de tekst aan.
Opmerking: Deze brochure is ontworpen om te worden afgedrukt. Maak eerst een afdruk op gewoon papier om na te gaan of het document op de juiste positie.
Hoe maak je een presentatie die mensen kan overtuigen van jouw idee.
Communicatie (les 1) verbaal (mondeling,praten,luisteren)
Stiftgedichten.
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
Voorbereiding examen Stap 1: Noteer in het midden van je A3-papier jouw visie op het onderwerp. Stap 2: Vul jouw visie aan met trefwoorden/citaten uit.
Lezen in groep 3 Okt 2017.
Wat maakt een PPT goed?.
Recensie schrijven Klas 1e , RSFN.
Een goede poster: Focussed Visueel Gestructureerd
Taalhulp voor een PowerPoint: lay-out
Training Presenteren Een project van: In opdracht van:
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Mijn eigen Dyslectische bibliotheek.
Schrijven 4.1 en 4.2 Formuleren en stijl 3.2
Communicatie & Presentatie
Instructie onderwerp SmartArt-afbeelding met foto's tegen een rode achtergrond (gemiddeld) Ga als volgt te werk als u de SmartArt-afbeelding op deze dia.
WHY MOST POWERPOINT PRESENTATIONS SUCK AND HOW YOU CAN MAKE THEM BETTER Rick Altman.
De Do’s en Dont’s van een PowerPoint presentatie door: Jan Vanhecke
“Knuffels” kleuren digibordpeuters.
Hoe leer je geschiedenis?
HET GEBRUIK VAN DEZE SJABLOON
[Voer de titel van de overtuigende toespraak hier in]
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Transcript van de presentatie:

Succesvol informatief presenteren

Succesvol presenteren: tekst & beeld: lettertype opmaak illustraties inhoud: overdrachtanalyse communicatie memorisatiegraad

tekst & beeld: lettertype klein letteroog is slechter leesbaar (Perpetua 32) groot letteroog is beter leesbaar (Arial 32) fantasieletters kunnen helemaal niet (Bauhaus) te kleine letters lezen te moeilijk (Arial 16) te groot (Arial 120)

tekst & beeld: lettertype geschreefde letters vormen onderaan een lijn (Times New Roman 32) ongeschreefde letters lezen beter vanop afstand en komen moderner over (Futura, Tahoma, Arial 32) KAPITALEN LEZEN MOEILIJKER DAN KLEINE LETTERS (=ONDERKAST) vermijd teveel onderstrepen

tekst & beeld: opmaak beperk je liefst tot max. 2 lettertypes trefwoorden en opsommingen lezen makkelijker krijgen meer ruimte op de dia vermijd dus lange zinnen die door hun lengte ook meestal in een kleiner lettertype geplaatst worden, daardoor minder goed leesbaar zijn, door de complexere structuur trager gelezen worden en teveel leesenergie vergen.

tekst & beeld: opmaak links uitlijnen leest makkelijkst omwille van het rustige tekstbeeld rechts uitlijnen kan natuurlijk ook maar vraagt meer leestijd en de opsommingstekens staan niet meer mooi onder elkaar

tekst & beeld: opmaak centreren sleutelbegrippen maximum drie woorden

tekst & beeld: illustraties een goede illustratie geeft een sterke visuele boodschap visuele prikkels worden sneller verwerkt beelden helpen om abstracte begrippen te concretiseren

tekst & beeld: illustraties opvallende en ongebruikelijke beelden worden beter onthouden misverstanden worden vermeden afbeeldingen mogen de aandacht niet afleiden kies je afbeeldingen daarom met zorg en wees origineel!

tekst & beeld: eindopmaak tik- & spelfouten kunnen echt niet! werken met kleuren: kies voldoende contrasterende kleuren donkere achtergrond (b.v. blauw) kleuraccenten (b.v. geel) wees sober, beperk de informatie per dia rustig diabeeld, consequente opmaak

tekst & beeld: eindopmaak Verkeerde kleurencombinaties zijn:     zwarte letters, rode achtergrond     witte letters, gele achtergrond     paarse letters, blauwe achtergrond     rode letters, paarse achtergrond Kleurenblind? =>weinig of geen verschil tussen rood & groen http://www.colorfield.com/insight/index.html

Tekst en beeld: De regels van het spel 2683 maximaal twee verschillende lettertypes gebruikt worden (2) elke regel uit maximaal zes woorden bestaat (6) elke dia maximaal acht regels bevat (8) maximaal drie kleuren per dia (3) beperk het aantal “leuke” overgangen of animaties géén geluid

inhoud: overdrachtanalyse basisvragen: niveau van het publiek? wat is mijn doelgroep? welke informatie wil ik overbrengen? overdracht van kennis en/of attitude ?  wat moet het publiek weten/denken/doen?

inhoud: overdrachtanalyse goede communicatie: begrijpbaar: duidelijke formulering onthoudbaar: gestructureerd aanbrengen aantrekkelijk: relatie met publiek

inhoud: communicatie het publiek kan niet even terugbladeren (boek) of terugspoelen (video) stoorzenders/negatieve gevoelens vermijden kennis/attitude-overdracht: goed structureren (eenvoudig) met gepaste snelheid aanbrengen de boodschap herhalen en vastzetten (kapstok) werk met je publiek (oogcontact, climax, conflict) pakkend slot

inhoud: communicatie schriftelijke communicatie: kop van het artikel wordt best onthouden mondelinge communicatie: slot van presentatie wordt best onthouden na titeldia een inhoudstafel (rode draad) presentatie op papier? kopies van dia’s vooraf geven (notitieruimte) kopies van dia’s achteraf geven (aandacht)

prikkels: memorisatiegraad lezen: 9 % horen: 15 % beelden: 25 % a-v presentatie: 59 % iets zelf doen: 79 % interactief a-v programma: 89 %

Bronnen Bronvermelding is “normaal” niet “verplicht” en vaak “ongebruikelijk” Bronvermelding is niet “populair” Bronvermelding maakt wél indruk Bronvermelding is op school wél verplicht!

Bronnen: M. Mombaerts, “Even uw aandacht! Succesvol informatief presenteren”, Academia Press, Gent, 1997. D.Janssen (red.), “Zakelijke Communicatie I”,Wolters-Noordhoff,Groningen,1989 M. Steehouder e.a. “Leren communiceren. Handboek voor mondelinge en schriftelijke communicatie”, Wolters-Noordhoff, 1999/4