Ontwikkelingspsychologie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Maar ze kunnen er niet uit Het kan heel somber zijn Maar ook heel fijn
Advertisements

Rekenen met muzieknoten
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Lees- en Taalproblemen
(ieder kind speelt toch…!?!) Jeugdformaat, 30 januari 2013
OPPOSTIONEEL OPSTANDGE GEDRAGSSTOORNIS, EXTERNALISEREND GEDRAG
Lotgenotencontact.
Het Puberbrein Marion Wijnja ´Oog voor Ouders´
Opvoeden in de puberteit
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Ontwikkelingstraject kinderen
Ons onderwijs in groep 1 en 2
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Ingrid van de Meerendonk Jeffrey ter Meulen
Workshop Relationele en seksuele vorming
Thema 2 Deel 1 Ontwikkelingspsychologie en pedagogiek
Workshop 8 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 7 Ontwikkelingspsychologie
Workshop 6 Ontwikkelingspsychologie
Opvoeden van drukke kinderen
… de stap naar het eerste leerjaar
Je kind stimuleren in zijn ontwikkeling
Een eigen persoonlijkheid
Basisstof 6: Ontwikkeling bij de mens
Welkom op onze thema-avond
Marco van Gijzen & Allard Bouwmeester
straffen en belonen vanuit de montessori visie
Presentatie Bijeenkomst 4
Copyright © Stichting Jeugdsport stichtingjeugdsport.nl.
Gespreksvaardigheden
Aanpak problematisch gedrag
TPO NA1a&b
Gemaakt door: Jordy, Ryan, Samantha
Mijn kind wordt een puber…wat nu
Leerstijlen KOLB SJM.
Ontwikkeling van het jonge kind
Schoolkind Het kind is leergierig en prestatiegericht
De kracht van positief opvoeden
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Heel gewoon maar toch anders.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
 Dinsdag 23 september  Dag indeling  Weektaak  Directe instructie model  Vakgebieden met doelen  Taakspel  Groepsdoorbrekend werken  Tips.
Info avond groep 1-2 Welkom allemaal. Auditieve/ taalontwikkeling Fonologisch bewust zijn Fonemisch bewust zijn Letterkennis Mondelinge taal, Zinsbouw.
Opvoeden met respect Opgroeien met liefde GGD Amsterdam 5 januari 2011 Jale Simsek.
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Ontwikkelingspsychologie
Hoofdstuk 1 jongens en meisjes
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Ontwikkeling van 2 tot 4 jaar
Ontwikkelingspsychologie
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Executieve functies Marije Ruben.
Ontwikkelingspsychologie
Week 1, les 5.
Jongeren en seks Plaatje.
Spelen is leren ! Het spel en speelgoed in de werkvelden: Kindercentrum, buurthuis, basisschool, gezinnen….
Ontwikkelingspsychologie 1.2
Agressie Les 2.
De ontwikkeling van het kind !
Gedragsproblemen en stoornissen
Ontwikkelings-psychologie
ontwikkelingspsychologie
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
Ontwikkelingspsychologie
ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Ontwikkelingspsychologie Les 5: schoolkind

Lesinhoud Cognitieve ontwikkeling Sociaal- emotionele ontwikkeling Seksuele ontwikkeling Creatief – expressieve ontwikkeling Taal ontwikkeling

Wat weet je al over het schoolkind? Woordspin Wat weet je al over het schoolkind? Iedereen krijgt een post-it en schrijft daarop in een aantal steekwoorden (3) op waar men aan denkt bij het schoolkind en plakt deze op het bord.

COGNITIEVE ONTWIKKELING Concreet – operationele fase: kan zich steeds beter verwoorden => kan abstract denken Wat is waar en niet waar, gericht op werkelijkheid Geheugenontwikkeling Interesse in feiten, constructies en technieken Oorzaak en gevolg Concreet – operationele fase: hij kan zich steeds beter verwoorden: kan abstract denken => Hij kan nadenken over dingen die niet direct waarneembaar is. (hoeft het niet perse voor zich te zien) Wat is waar en niet waar: Willen weten hoe het in de werkelijkheid is, verliezen in deze periode het geloof in sinterklaas, veel vragen stellen en nadenken. Geheugenontwikkeling: Ze leren lezen en rekenen. Ze gaan steeds logischer denken (voorbeeld flessen water, dikke en dunne fles) Rond 7 jaar kan een kind meer onthouden. Interesse in feiten, constructies en technieken: veel lego, knex Oorzaak en gevolg: spelregels zijn belangrijk. Een spel kan alleen gespeeld worden als er duidelijke regels zijn.

SOCIAAL – EMOTIONELE ONTWIKKELING Groepsvorming en vriendschappen Sociale vaardigheden Gericht op eigen sekse Vriendschapsverbanden: clubs, verenigingen Prestatiegericht Groeiend empathisch vermogen: inlevingsvermogen, ontwikkelen meer emoties Coping Agressief gedrag: belonen en straffen Groepsvorming en vriendschappen: richt zich op leeftijdsgenootjes. Vriendschappen zijn vaak van korte duur. Groepsregels worden zichtbaar en rolverdeling binnen een groep. Aanpassen aan de groep. Sociale vaardigheden: de groep is een ideale oefensituatie. Ze moeten met elkaar kunnen spelen en spelregels worden gemaakt. Een strakke leiding en duidelijke grenzen zijn belangrijk. Het kind leert delen en overleggen. Gericht op eigen sekse: jongens spelen met jongens en meisjes met meisjes. Ze verkennen elkaar door op afstand plezier met en over elkaar te maken. Vriendschapsverbanden: clubs, verenigingen worden belangrijk. Ze maken ook eigen clubjes met duidelijke spelregels. Doet een groot beroep op je sociale vaardigheden. Prestatiegericht: competitiespelletjes, bijvoorbeeld knikkeren. Ze kunnen moeilijk tegen hun verlies. Regels van de scheidsrechter zijn belangrijk. Qua leren hebben ze veel behoefte aan erkenning en waardering. Heeft veel invloed op leergierigheid. Groeiend empathisch vermogen: inlevingsvermogen: maar ze experimenteren ook met de emoties: nog niet echt pesten – roddelen om te kijken hoe dat werkt – Kinderen van deze leeftijd ontwikkelen meer emoties. Kan ze juist verbergen/terughoudend zijn, meer angstgevoelens, dromen, zien wat ze allemaal te wachten staat/wat gaat mij overkomen? Coping: leert om verschillende en ook moeilijkere situaties aan te kunnen, krijgt grip op zijn leven. 2 strategieën: aanpakken van problemen of omzeilen van problemen. Agressief gedrag: belonen en straffen: positief stimuleren van gewenst gedrag is belangrijk. Niet alle deskundigen zijn het daarover eens. Kinderen die veel agressieve filmpjes kijken kunnen sneller agressief gedrag vertonen zoals pesten, vechten en schelden. FILMPJE: gaat over opvoeden, straffen en belonen etc.

SEKSUELE ONTWIKKELING Scheiding jongens – meisjes: kritiek op andere geslacht Preuts Latente fase: wel aanwezig, maar op de achtergrond Scheiding jongens – meisjes; meisjes zijn aanstellers en jongens zijn stom. Kritiek op andere geslacht Preuts: gescheiden douchen etc. Latente fase: seksuele ontwikkeling is wel aanwezig, maar op de achtergrond: ze zijn te druk met andere dingen bezig

SENSOMOTORISCHE ONTWIKKELING Snelle groei Lichaam meer in proportie Betere coördinatie: sierlijkheid Grove motoriek: sterker Fijne motoriek: schrijven Filmpje Snelle groei: 5 tot 6 cm per jaar. Jongens en meisjes ongeveer even lang Lichaam meer in proportie: armen, romp en benen worden langer. Hoofd lijkt minder groot. Betere coördinatie: sierlijkheid, kinderen worden sterker, kinderen worden nog wel snel moe, maar het uithoudingsvermogen groeit. Grove motoriek: sterker, gaan bomen klimmen, stoeien, rennen, touwtje springen. Lang stilzitten is nog moeilijk, dus speelkwartier is erg belangrijk Fijne motoriek: schrijven FILMPJE GAAT OVER SCHRIJVEN: APP OM LETTERS TE LEREN/FIJNE MOTORIEK

CREATIEF – EXPRESSIEVE ONTWIKKELING Visueel realisme Het moet lijken Tekeningen vertellen iets over het kind Visueel realisme: ze tekenen wat ze zien ipv wat ze weten. (kleuters) Het moet lijken Tekeningen vertellen iets over het kind: emotioneel communicatiemiddel, je kunt de kindertekening “lezen”; veel informatie uithalen =>

TAALONTWIKKELING Woordenschatontwikkeling Grammaticale ontwikkeling: bewust nadenken over taal; lezen en schrijven Communicatieve ontwikkeling: samenhangend verhaal, luisteren, vragen stellen, argumenteren, redeneren, hoofd – en bijzaken onderscheiden Metalinguïstische ontwikkeling: corrigeren van taal bij anderen, reflecteren over taal; taalgrapjes Schriftelijke taalontwikkeling: lezen en spellen, schrijven: i.p.v. doel op zich, wordt het een hulpmiddel om je uit te drukken. Woordenschatontwikkeling: groeit door, je leven lang, verschil in woordenschat blijft Grammaticale ontwikkeling: bewust nadenken over taal; het kind is toe aan het leren lezen en schrijven Communicatieve ontwikkeling: samenhangend verhaal, luisteren, vragen stellen, argumenteren, redeneren, hoofd – en bijzaken onderscheiden – het kind is nu vatbaar voor leerstof zoals aardrijkskunde en geschiedenis Metalinguïstische ontwikkeling: corrigeren van taal bij anderen, reflecteren over taal; taalgrapjes Schriftelijke taalontwikkeling: lezen en spellen, schrijven i.p.v. doel op zich, wordt het een hulpmiddel om je uit te drukken. Leren lezen verandert in lezen om te leren of lezen voor het plezier.