Inhoud Platooning en de bestuurder: ‘Transition of Control’ en ‘Driver Readiness’ Experimenten Eerste resultaten De Bestuurder en Platooning.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheidonderzoek Maatjesproject
Advertisements

Project No Vertaling van Miriam Zweverink Presentatie 2009 Tool 6 en 7 Ergo-Check Zithouding- Check.
Individuele factoren die bewustwording, behoeften en participatie in professionele ontwikkelingsactiviteiten beïnvloeden: Een model op drie niveaus over.
Dynamisch samenwerken op een stabiele bodem Bijeenkomst - West Brabant- Cees Hamers.
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Adaptieve Ondersteuning van Mens-Computer Teams Een Verkenning van het Gebruik van Cognitieve Modellen van Vertrouwen en Aandacht Peter-Paul van Maanen.
Training algemeen.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Individuele- en groepsbehandeling.  1. Bevraging  Vragenlijst invullen ( niet anoniem)  Doelgroep zijn adolescente vrouwen  Nederlandse vrouwen tussen.
Effecten van alcohol en kwetsbaarheid voor verslaving
Opdrachten Snelheid.
Opdrachten Snelheid.
Reactie afstand en Remweg
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Leiderschap en zelfbedrog:
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
‘Mag ik even binnenkomen…?’ Preventie van woningovervallen, babbeltrucs en inbraak.
Docentendag Intelligente Systemen dr.ir. Michael Franssen Faculteit Wiskunde & Informatica Software Engineering & Technology.
Werkhoudingsproblemen bij hoogbegaafde kinderen
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Alcohol, roken en opvoeding
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Experiment.
H9 Sturen. Bewaking scope Door scope verandering is er kans dat er meer geleverd wordt dan afgesproken Meer leveren betekent meer kosten Meer leveren.
Hom Com 19 oktober Zelfrijdende auto Google leert wagen rijden zoals mensen (slecht dus) Tegen 2040 zijn we zo ver ?
STURINGSMODEL WMO LELYSTAD
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Organisatiecultuur “bestaat” niet, maar “ontstaat” steeds weer opnieuw als mensen met elkaar in de weer zijn. Organisatiecultuur.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Drop off – pick on Veiliger en aangenamer rijden in groep.
Start Hans Loermans. Starten Strategie Ligging lijn Gunstige kant Hoeveel voordeel Regels bij de start Tactiek Strategie Ligging lijn Gunstige kant Hoeveel.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
De compliance officer: Blijver en bijter Jaap Koelewijn 16 november 2006.
Resultaten enquête Agenda Inleiding door de voorzitter (1/6 enquêtes retour) Bespreken van de enquête Volgorde van belang bepalen door u?
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
TC Heeze & Veiligheid Veiligheidscommissie TC Heeze 2016.
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen Mark Gorter, Muriel Verkaik PLATOS 2016 | 9 maart 2016.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Uw kind in de 2 e klas Alcohol, roken en opvoeding 1.
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Het modelleren van rijtaakondersteunende systemen
Smart Logistics Theo Stevens Expeditiemiddag
Nederlanders en de decentralisaties in het sociale domein
Prikkelverwerkingspatronen
Gevorderde programmeer les: Betrouwbaarheid robot verbeteren
Voortgang Real-life Case Haven Rotterdam
Executieve functies Marije Ruben.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Uitkijken voor vrachtwagens
Veilig deelnemen aan Ride-outs
# Training : 6 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Smart Shipping Challange
Gebruikersondersteuning
# Datum : Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
Training : 4 Teamfunctie : Aanvallen Doelstelling technisch
P I T S T O P Tijdelijke woonvoorziening voor mensen die vastlopen
Albert Heijn: Safe, efficient and sustainable transport, also on highways Largest share of kilometers in our domestic transport is on the highway Multi.
Behavior Based Safety Warehousing
Herman Gelissen penningmeester
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
De weg vrij voor zelfrijdende auto´s Over innovatie en wetgeving
Duurzame inzetbaarheid
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Kennismakingsspellen
Thuiszorg: ruil de auto in voor de e-bike Inspiratiesessie mobiliteit en logistiek in de zorg 12 april 2018.
Deelnemerstraining Hogeschool Utrecht
Functioneren FOT en DOT Ontwikkelagenda Verwachtingen over en weer
Transcript van de presentatie:

De Bestuurder en Platooning NL patooning, kenniscaroussel 25 november | Dehlia Willemsen

inhoud Platooning en de bestuurder: ‘Transition of Control’ en ‘Driver Readiness’ Experimenten Eerste resultaten De Bestuurder en Platooning

platooning en de bestuurder Bij platooning is een deel van de rijtaak van de bestuurder geautomatiseerd: zelf sturen of niet, ‘level’ van het systeem: waar is de bestuurder nog verantwoordelijk voor, volgafstand. Naar verwachting zal platooning het eerst worden ingevoerd op bepaalde wegen. Dus zal er een moment komen dat de bestuurder de besturing van de vrachtauto weer over moet nemen: Hoe kan dit het beste gebeuren? Zijn er bepalende factoren (lang niet gereden, urgentie van overnemen, etc.)? De Bestuurder en Platooning

‘Transition of control’ Titel van de presentatie 22-12-2017 7:13 ‘Transition of control’ Bestuurder neemt over: Gepland afhaken van het platoon System geïnitieerd Gepland (tijdige waarschuwing) Ongepland (noodgevallen, systeemfouten, etc.) Leader Follower Begonnen met platooning voor auto’s met korte volgafstanden Wat is een goede manier van aan/uitzetten C-ACC in de auto? Korte volgafstanden werden over het algemeen als niet fijn ervaren Bestuurders hebben graag veel info over het systeem; wat is het aan het doen, wat gaat het doen Transities moeten niet te lang duren Reactietijden lijken groter te zijn na platooning Bestuurder gaat zoeken/voelen of hij/zij weer in controle is (stuur acties) Truck platooning (2015 - nu): Zelf weer gaan rijden kan een uitdaging voor de bestuurder zijn Blijven opletten eveneens  kunnen we voorspellen hoeveel tijd een bestuurder nodig heeft om weer zelf te gaan rijden? De Bestuurder en Platooning

reactie van de bestuurder Titel van de presentatie 22-12-2017 7:13 reactie van de bestuurder Hoe lang duurt het voor een bestuurder weer (veilig) de controle heeft? Gemiddeld? Maximaal? Verschillen tussen bestuurders, situaties, ... Kunnen we de ‘Driver Readiness’ voorspellen? Hoe lang duurt het voor de bestuurder weer de controle heeft? In wat voor situatie, wat moet de bestuurder dan doen? (wat is nodig?) grote variaties De Bestuurder en Platooning

Titel van de presentatie 22-12-2017 7:13 metingen Uitvoeren rijtaak: Plaats op de weg (rijstrook) Snelheid Stuurgedrag Reactietijd (op waarschuwing/gedrag andere weggebruikers) Oogbewegingen (Smart Eye) Houding – zitpositie Smart watches (MIO en microsoft voor hartslag en versnelling/beweging) Hand/voet positie (camera & sensor in stuur) Vragenlijsten – bewust van de situatie De Bestuurder en Platooning

experimenten (1) Condities en scenario's: Handmatig rijden ‘Ready’ conditie = actief monitoren ‘Niet ready’ conditie = aan de slag met een iPad ‘Secondaire taak’ = ‘Haste’-taak – op vaste tablet ‘Ogen dicht’ conditie Gedrag van de voorligger na overnemen: remactie Plotseling uitvallen van het systeem in wel/niet kritische situatie Volgafstand: transitie van 0.3 naar 0.8s volgtijd Er werden dus meerdere ritten gereden (10 in totaal) cabine DAF CF De Bestuurder en Platooning

verzoek om over te nemen experimenten (2) highway In 2015 experiment met 22 deelnemers In 2016 experiment met 23 deelnemers einde start aanzetten uit actie voorligger verzoek om over te nemen De Bestuurder en Platooning

eerste resultaten: reactietijd Normaal overnemen, zonder urgentie Grote individuele verschillen! Ready: 1.8 – 3.8s Not Ready: 3.1 – 8.5s Ogen dicht: 2.3 - 16.8s De Bestuurder en Platooning

subjectieve reacties bestuurders Het nut van en de tevredenheid over het platooning systeem is positief zelfs na het ervaren van een fout in het platooning systeem. Graag veel informatie over het systeem, zodat ze kunnen zien wat er gebeurt en wat het systeem doet Eén bestuurder vond het zo fijn, dat hij na het gevraagde afhaken, snel zelf weer aanhaakte. Het vertrouwen in het systeem is ook vrij hoog, neemt wel af na ervaren van een fout. De Bestuurder en Platooning

opvallend Reactietijd blijkt ook af te hangen van: op/afzetten bril wegleggen iPad uitzetten iPad stoel weer in de juiste positie zetten Meten van de positie van de handen (wel/niet aan stuur) bleek ook lastig, en we hadden zelfs 2 sensoren: proefpersonen plaatsten de iPad op het stuur bleven het stuur nog met 1 hand vasthouden De vluchtstrook is geen optie om uit te wijken. De Bestuurder en Platooning

toekomst Model om af te schatten hoe lang de bestuurder nodig heeft om de truck weer veilig te besturen De Bestuurder en Platooning

met dank aan: Alle proefpersonen Peter Appel Post-Kogeko DHL Simon Loos Tielbeke Kuehne + Nagel Logistics Reining Transport Overbeek Sanders Fritom Van Duijvenbode Transport BVB Logistics Oegema Transport Deli XL Truck simulatie centrum TLN RWS De Bestuurder en Platooning

Bedankt voor uw aandacht