De Bestuurder en Platooning NL patooning, kenniscaroussel 25 november | Dehlia Willemsen
inhoud Platooning en de bestuurder: ‘Transition of Control’ en ‘Driver Readiness’ Experimenten Eerste resultaten De Bestuurder en Platooning
platooning en de bestuurder Bij platooning is een deel van de rijtaak van de bestuurder geautomatiseerd: zelf sturen of niet, ‘level’ van het systeem: waar is de bestuurder nog verantwoordelijk voor, volgafstand. Naar verwachting zal platooning het eerst worden ingevoerd op bepaalde wegen. Dus zal er een moment komen dat de bestuurder de besturing van de vrachtauto weer over moet nemen: Hoe kan dit het beste gebeuren? Zijn er bepalende factoren (lang niet gereden, urgentie van overnemen, etc.)? De Bestuurder en Platooning
‘Transition of control’ Titel van de presentatie 22-12-2017 7:13 ‘Transition of control’ Bestuurder neemt over: Gepland afhaken van het platoon System geïnitieerd Gepland (tijdige waarschuwing) Ongepland (noodgevallen, systeemfouten, etc.) Leader Follower Begonnen met platooning voor auto’s met korte volgafstanden Wat is een goede manier van aan/uitzetten C-ACC in de auto? Korte volgafstanden werden over het algemeen als niet fijn ervaren Bestuurders hebben graag veel info over het systeem; wat is het aan het doen, wat gaat het doen Transities moeten niet te lang duren Reactietijden lijken groter te zijn na platooning Bestuurder gaat zoeken/voelen of hij/zij weer in controle is (stuur acties) Truck platooning (2015 - nu): Zelf weer gaan rijden kan een uitdaging voor de bestuurder zijn Blijven opletten eveneens kunnen we voorspellen hoeveel tijd een bestuurder nodig heeft om weer zelf te gaan rijden? De Bestuurder en Platooning
reactie van de bestuurder Titel van de presentatie 22-12-2017 7:13 reactie van de bestuurder Hoe lang duurt het voor een bestuurder weer (veilig) de controle heeft? Gemiddeld? Maximaal? Verschillen tussen bestuurders, situaties, ... Kunnen we de ‘Driver Readiness’ voorspellen? Hoe lang duurt het voor de bestuurder weer de controle heeft? In wat voor situatie, wat moet de bestuurder dan doen? (wat is nodig?) grote variaties De Bestuurder en Platooning
Titel van de presentatie 22-12-2017 7:13 metingen Uitvoeren rijtaak: Plaats op de weg (rijstrook) Snelheid Stuurgedrag Reactietijd (op waarschuwing/gedrag andere weggebruikers) Oogbewegingen (Smart Eye) Houding – zitpositie Smart watches (MIO en microsoft voor hartslag en versnelling/beweging) Hand/voet positie (camera & sensor in stuur) Vragenlijsten – bewust van de situatie De Bestuurder en Platooning
experimenten (1) Condities en scenario's: Handmatig rijden ‘Ready’ conditie = actief monitoren ‘Niet ready’ conditie = aan de slag met een iPad ‘Secondaire taak’ = ‘Haste’-taak – op vaste tablet ‘Ogen dicht’ conditie Gedrag van de voorligger na overnemen: remactie Plotseling uitvallen van het systeem in wel/niet kritische situatie Volgafstand: transitie van 0.3 naar 0.8s volgtijd Er werden dus meerdere ritten gereden (10 in totaal) cabine DAF CF De Bestuurder en Platooning
verzoek om over te nemen experimenten (2) highway In 2015 experiment met 22 deelnemers In 2016 experiment met 23 deelnemers einde start aanzetten uit actie voorligger verzoek om over te nemen De Bestuurder en Platooning
eerste resultaten: reactietijd Normaal overnemen, zonder urgentie Grote individuele verschillen! Ready: 1.8 – 3.8s Not Ready: 3.1 – 8.5s Ogen dicht: 2.3 - 16.8s De Bestuurder en Platooning
subjectieve reacties bestuurders Het nut van en de tevredenheid over het platooning systeem is positief zelfs na het ervaren van een fout in het platooning systeem. Graag veel informatie over het systeem, zodat ze kunnen zien wat er gebeurt en wat het systeem doet Eén bestuurder vond het zo fijn, dat hij na het gevraagde afhaken, snel zelf weer aanhaakte. Het vertrouwen in het systeem is ook vrij hoog, neemt wel af na ervaren van een fout. De Bestuurder en Platooning
opvallend Reactietijd blijkt ook af te hangen van: op/afzetten bril wegleggen iPad uitzetten iPad stoel weer in de juiste positie zetten Meten van de positie van de handen (wel/niet aan stuur) bleek ook lastig, en we hadden zelfs 2 sensoren: proefpersonen plaatsten de iPad op het stuur bleven het stuur nog met 1 hand vasthouden De vluchtstrook is geen optie om uit te wijken. De Bestuurder en Platooning
toekomst Model om af te schatten hoe lang de bestuurder nodig heeft om de truck weer veilig te besturen De Bestuurder en Platooning
met dank aan: Alle proefpersonen Peter Appel Post-Kogeko DHL Simon Loos Tielbeke Kuehne + Nagel Logistics Reining Transport Overbeek Sanders Fritom Van Duijvenbode Transport BVB Logistics Oegema Transport Deli XL Truck simulatie centrum TLN RWS De Bestuurder en Platooning
Bedankt voor uw aandacht