Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Advertisements

Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
Succesvol in onderwijs met ICT
1 Reactie op “Stedelijke en plattelandsarmoede: Eindrapport POCICO” Dr. Carmen Mathijssen.
De Roma: Probleem of Spiegel voor onze samenleving?
Leuven Institute for Human Rights and Critical Studies
MAATZORG IN DE THUISLOZENZORG Tine Van Regenmortel
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Lokaal het verschil maken voor kinderen in armoede
Dorpen in verandering Basisonderwijs en kinderopvang 8 oktober 2012 Marleen Vermeer.
Netwerktafel Achtergrond en Doel
Sessie: realiseren van doelwaarden 25 november 2013.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
De plaats van de ouderen in het vrijwilligerswerk Ouderenparlement 26 april 2010 Raf de Zutter Het Punt vzw.
Is flexicurity (in) de beperking meester?
14 oktober 2009 – Elzenveld Antwerpen Hoger Instituut voor de Arbeid Leerpunten uit de praktijkvoorbeelden en de vragen die daaruit volgen voor het beleid.
Aanleiding en doel project Verzuim 18+ We missen je Elly Pastoor
Leven en werken uit de KSL Oude en nieuwe solidariteit in de open samenleving Prof dr. Fred van Iersel Universiteit van Tilburg.
De hindernissen die personen met een handicap ervaren bij alle aspecten van het dagelijks leven Voorstelling van de resultaten van de consultatie (transversale.
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
Buitenlandse minderjarigen Ilse Derluyn Vakgroep Sociale Agogiek – Universiteit Gent.
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
PROGRAMMATISCHE VERSTERKING SLIMME BUNDELING: PARTNERSHIP
Prioritaire nascholing CompetentieontwikkelingHulpbronnen ontwikkelen Werken aan Positive states of mind Relatie sociaal model en HGW. Het.
Armoedebestrijding in het SO – Waar zit de winst?.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
3.2: Sociale Partners en overheid Sociale partners: werkgevers- en werknemersorganisaties Poldermodel: ‘oplossen van problemen door overleg met de betrokkenen.
Medezeggenschapsraad
Weigering van lln met specifieke onderwijsbehoeften Inschrijven onder de ontbindende voorwaarde van onvoldoende draagkracht.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Pestbeleiden in het lager onderwijs Evelyne Taillieu.
Infopunt Onderwijs Gedeeld belang Voor alle partijen: Geslaagde schoolloopbaan/succesvol onderwijstraject als gemeenschappelijk belang.
Transitiecommunicatie Dichterbij Belangrijk kenmerk: Onduidelijkheden en uitstel, veel vragen en onzekerheden. Uitdaging: Aansluiten bij de diverse doelgroepen.
Bevordering leefbaarheid Oostdijk Presentatie Themaraad 16 april 2013.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
Samenwerking leerling, school, ouders. Programma uurWelkom; terugkoppeling opbrengsten vorige ouderavond; presentatie over het cultuurprofiel.
Universiteit Derde Leeftijd Geel – 15 november 2011.
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Een inclusieve samenleving vraagt inzet van talent.
Visie op zorg DOOSG – IVA SOG
Gelijke kansen op school: het kan!
Wat is de Amsterdamse MBO-Agenda?
RTC Oost-Vlaanderen vzw
Hoe krijg je ze mee? Annemarie Mars.
Burgerschap meten Bevordering van sociale en maatschappelijke competenties van leerlingen Identificatie van werkzame aanpakken en de randvoorwaarden waaronder.
Armoedebeleid.
Jongeren de kracht van zorg & welzijn laten zien!
Voorstelling kansarmoedeatlas
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Inspiratiedag Kinderopvang Debat Toekomst BKO
Bij de Gentse Roma op de Sofa
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
De Sensatie van een Goed Leven Prikkelverwerking bij mensen met autisme en een verstandelijke beperking Samen ontwikkelen van een ‘zorgtraject’ voor begrip.
Voorstelling Informatie Punt Onderwijs LOP Basis, juni 2014
Project ‘Buurtstewards’
SOS Schulden Op School Voorstelling werking
Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet
Themaboek Handicap en Armoede
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet Rondetafel Roma en Onderwijs Nationaal Roma Contactpunt NRCP 28 oktober 2016 Roma en onderwijs: Een verhaal apart? Elias Hemelsoet

1. Roma en onderwijs – definities Roma ≠ Roma Diverse benamingen: Roms, Roma, Voyageurs, Sinti, Zigeuners, Manoesjen, trekkende bevolking, woonwagenbewoners,… Trekkende woonwagenbewoners aan de kust ≠ kraakpanden in grootsteden Specifieke groepen – specifieke kenmerken Onderwijs: een universeel recht!

2. Roma en onderwijs – een probleem? Verschillende betrokkenen = verschillende perspectieven (vb. ‘spijbelen’) Uitgelichte problemen: Beleid: concentratiescholen, overrepresentatie in buitengewoon onderwijs School: onderwijs- vs. zorginstelling, leerlingen met beperkte of geen schoolervaring Ouders: precaire leefomstandigheden

3. Op zoek naar oplossingen… inspirerende praktijken Enkele voorbeelden: Brugfigurenproject Casemanagement Scholenoverleg Roma en onderwijs

De rol van de brugfiguur Niet specifiek gericht op Roma! Maar… succesvol in het werken met Roma: Outreachende aanpak  vertrouwensrelatie Leefwereldgerichte aanpak  ruimer dan onderwijs Betrokkenheid en zorg op maat Bemiddelen tussen verschillende belangen, maar… … vertrekpunt is steeds belang van het kind Realiseren van rechten en gelijke kansen voor kinderen

3. Op zoek naar oplossingen… inspirerende praktijken Enkele voorbeelden: Brugfigurenproject Casemanagement Scholenoverleg Roma en onderwijs Kenmerken van inspirerende praktijken: ‘Ontgrenzend’: beleidsniveaus, sectoren, etc. Leefwereldgericht: outreaching, bottom-up Betrokkenheid: persoonlijk engagement

4. Beleidsaanbevelingen Discriminatie aanpakken! Inclusief beleid mét aandacht voor specifieke kenmerken: ‘Romatoets’? Creatieve beleidsruimte voorzien Sectoroverstijgende samenwerking Aanbod kinderen met beperkte of geen schoolervaring Arbeidskansen voor Roma = symboolwaarde Inzetten op beeldvorming…

5. Naar een andere beeldvorming Hoe kijken we naar Roma? Criminatliteits- en ordehandhavingsprobleem Cultureel probleem Armoedeprobleem Hoe kan het anders? Problemen altijd ‘in relatie’ Focus op samenleven i.p.v. doelgroep Een apart verhaal... een verhaal apart?

Verder lezen? Hemelsoet, E. (2013). Roma in het Gentse onderwijs: Een verhaal apart? Gent: Academia Press. Contact: elias.hemelsoet@gmail.com