…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Waarom straffen we”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Adolescentenstrafrecht
Advertisements

Is de rechtsstaat in crisis?
Katern Criminaliteit Maatschappijleer 2.
Rechtspraak Paragraaf 10.
Rechtsbronnen wet gewoonte jurisprudentie verdrag ©2006 mr. J. Keizer.
BRZO dag 15 mei 2014 Marike Bakker.
Voor een veiliger samenleving Aan de slag met daders.
MISSIE HET OM RICHT ZICH OP DE DADER EN STAAT VOOR HET SLACHTOFFER Slachtofferzorg.
Tweede wereldoorlog.
Recht Gemaakt door Christian grootscholten Peter leeuwestein
Inleiding Recht en rechtspraak Rechterlijke organisatie Rechtbank
Materieel Strafrecht Hfdst 8 blz
Hoofdstuk 4: u wordt veroordeeld tot …
Thema 24 Mensen met een justitiële maatregel
Hfdst. 9 De strafbepaling
1.2: geschiedenis van de rechtsstaat
Strafrecht en Strafvordering
Het strafproces in een rechtsstaat
Inspectie SZW en handhaving. DE INSPECTEUR Toezichthouder op basis van artikel 24 Arbowet. Buitengewoon opsporingsambtenaar op grond van artikel 142 Wetboek.
Criminaliteit Pagina 132 tot en met 146.
Het Openbaar Ministerie
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Strafrechten DHANI & RAMON. Inleiding  Wetboek van Strafrecht + Wetboek van Strafvoordering = basis Nederlandse strafrecht  Misdrijven & overtredingen.
Schuld en schuld is twee Mr. dr. Wilma Duijst. Plaatjes.
Recht in Gedwongen Kader WIGK Recht WIGK. 2 Regelgeving in het strafrecht geeft duidelijk aan welke handelingen van personen ontoelaatbaar of onrechtmatig.
Jeugdstrafrecht Wetboek van strafvordering: Regelt wat er gebeurt als er een strafbaar feit is gepleegd. Het beschrijft de rechten van de verdachten, de.
COLLECTE GEVANGENENZORG NEDERLAND. DE ORGANISATIE Wat? Een christelijke vrijwilligersorganisatie Doel? Ondersteuning en begeleiding van gevangenen en.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Het strafrecht”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Voor de rechter”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Koffieochtend 3 november 2016 REGELS EN GRENZEN IN DE OPVOEDING
Strafrechtketen Dit is Cesare L. Cesare L. is 68 jaar oud.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland en Europa
Hoor/werkcollege week 5: straffen
Inleiding recht Hoofdstuk 5.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Politieke Stromingen”.
Criminaliteit Criminaliteit als sociaal en politiek probleem
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Van politie naar officier”
5.1 Uitgangspunten van het stafrecht 5.2 De rechten van een verdachte
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Burgers, de media en pressiegroepen”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Ons beeld van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de gemeente en de provincie
Maatschappelijk vraagstuk
Wetboek van Strafrecht in het algemeen
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Knelpunten in de politiek.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Regels en rechten”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Het beleid van de overheid”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de “Oorzaken van criminaliteit”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk.
Befje op Befje af.
Befje op Befje af.
De sociaal-maatschappelijke dimensie
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Politieke besluitvorming.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over de Nederland; rechts-staat en democratie De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal.
1. Wat is criminaliteit?.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Preventie”.
…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over “Van politie naar officier”
Grootste verschil Nederland & Turkije
Herstelrecht in het kort
Wat is criminaliteit? Paragraaf 1.
Maatschappijleer 2 juf Nadya
Nadya Karim Criminaliteit.
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 KGT Lesweek 3
Longstay en levenslang: overeenkomsten en verschillen
Deelneming aan strafbare feiten
Cursus 3.1 Wetten en Regels Klas 2 BK Lesweek 4
Hoofdstuk 6:hoe krijgen we criminaliteit omlaag?
Aantekening van: De gevangenis in
Nadya Karim Criminaliteit Mavo 3.
Transcript van de presentatie:

…..LET OP…………. Deze powerpoint gaat over het onderwerp: “Waarom straffen we”. De powerpoint bevat de basisstof die je moet kennen om het centraal schriftelijk met succes te kunnen maken. Zorg dus dat je ALLES goed kent en door hebt wat er in deze POWERPOINT staat. Vergeet niet ook het BOEK te bestuderen/raadplegen. Zonder deze basiskennis is het maken van inzichtvragen – die veel op het examen voorkomen – onbegonnen werk. VEEL SUCCES Hoofdstuk 8

Waarom straffen we? In dit hoofdstuk staan de volgende vragen centraal:  Waarom straffen we?  Welke straffen kennen we in Nederland? Doelen van straffen  Wraak en vergelding.  Genoegdoening voor het slachtoffer.  Afschrikking van de dader om te voorkomen dat die het nog eens doet.  Afschrikking van anderen.  Beveiliging van de samenleving  Voorkomen dat mensen voor eigenrechter gaan spelen.  Resocialisatie (= heropvoeding). Vroeger en nu  Middeleeuwen: Nadruk ligt op wraak, afschrikking en vergelding.  1870: Afschaffing van de doodstraf in Nederland 1886: Voltooiing van het Wetboek van Strafrecht leidt tot afschaffing van lijfstraffen.  Nu: Naast straf (opsluiting, geldboete, taakstraf) speelt resocialisa- tie een belangrijke rol.

Hoe zwaar straft een rechter? Strafmaat = hoe zwaar er gestraft wordt. Strafmaat hangt af van: - Het soort delict. - Of de dader al eerder is bestraft door de rechter en zo ja waarvoor. - De vraag of er verzachtende omstandigheden zijn. Soorten straffen Hoofdstraffen Hoofdstraffen binnen het Wetboek van Strafrecht: Geldboete Wie niet betaalt moet naar de gevangenis. Hechtenis Vrijheidsstraf bij overtredingen. Maximaal 1 jaar. Gevangenisstraf Vrijheidsstraf bij een misdrijf. Maximaal levenslang. Taakstraf Onbetaald werk waar de samenleving wat aan heeft. Hoofdstuk 8

Doel: Samenleving beschermen tegen de dader. Bijkomende straffen Bijkomende straffen hebben altijd iets te maken met het delict. Voorbeelden: - dronken chauffeur  invordering van het rijbewijs - stalker  verbod om in een bepaalde wijk of stad te komen Maatregelen Doel: Samenleving beschermen tegen de dader. Voorbeelden: - Ter beschikkingstelling (tbs) Psychiatrische behandeling van gevaarlijke lieden. - Onder toezichtstelling (ots) Gezinsvoogd voor minderjarige verdachte. Voorwaardelijke straf Doel: Waarschuwing Voorwaardelijke straf wordt pas uitgevoerd wanneer een dader hetzelfde delict binnen een door de rechter bepaalde tijd nogmaals pleegt. Hoofdstuk 8

Helpt gevangenisstraf? Recidive voor meer dan 50% van de daders. Volgens sommige leidt gevangenisstraf niet tot resocialisatie maar tot asocialisatie. (= zich niet meer kunnen aanpassen aan de maatschappij) Reclassering Doel reclassering: Daders helpen met resocialisatie en voorkomen van recidive. Wat doet de reclassering? Vóór de rechtszaak een verslag maken over de situatie van de verdachte. Toezicht houden op uitvoering taakstraffen. Ondersteuning tijdens detentie (= gevangenschap). Denk aan begeleiding bij familieproblemen of het starten van een opleiding binnen de gevangenis. Bieden van terugkeerhulp. (Zoeken van huisvesting en werk.) Op de site van de reclassering vind je een film van een half uur te over wat de reclasse-ring doet. De film heeft als titel: “Reclassering Nederland Werkt!” Hoofdstuk 8

Slachtofferhulp Bij een ernstig misdrijf hebben slachtoffers spreekrecht tijdens de rechtszitting. Voor ondersteuning kan een slachtoffer terecht bij de Landelijke Organisatie Slachtofferhulp. Slachtoffer kan vragen om schadevergoeding. Soms moet dat via een apparte rechtszaak. Klik op het logo en bezoek eens de site van slachtofferhulp Nederland. Hoofdstuk 8