Nabije Oosten - Wereldtentoonstellingen
NO Wereldtentoonstellingen - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Het beeld van het Nabije Oosten in tentoonstellingen waaronder de wereldtentoonstelling van 1851 en 1883 Exameneis Hoe in wereldtentoonstellingen het Nabije Oosten gepresenteerd werd
NO Wereldtentoonstellingen - Inleiding 1851 Great Exhibition of the works of industry of all nations Daarvoor nationale industrie- en nijverheidstentoonstellingen Pijlers Tot 1900 - Technische en wetenschappelijke vooruitgang - Maatschappij en beschaving - Schoonheid van de kunst Na 1900 - Beschaving vervalt - Meer aandacht voor maatschappij, natuur/ milieu en amusement - Meer aandacht voor eigen identiteit
NO Wereldtentoonstellingen - Inleiding Technische ontwikkeling getoond op de wereldtentoonstellingen 1851 Londen Telegraaf 1867 Parijs Hydraulische lift, gewapend beton 1876 Philadelphia Naaimachine, typemachine, telefoon 1878 Parijs IJsmachine, elektrische verlichting 1879-80 Sydney Lift 1885 Antwerpen Gasmotoren 1889 Parijs Fonograaf, verbeterde fiets 1893 Chicago Radio 1900 Parijs Roltrap, film 1904 Louisiana IJshorentje, ijsgekoelde thee
NO Wereldtentoonstellingen - Inleiding Invloed op wetenschap, techniek, politiek etc. Uitwisselen kennis Grotere afzetmarkt Machtsvertoon Goede gevolgen voor de gaststad Infrastructuur (metro o.a. in Parijs) Accommodaties Openbare ruimte Architectuur Overtuiging Wereldhandel en wereldvrede gaan hand in hand
NO Wereldtentoonstellingen - Inleiding Bijzondere gebouwen Joseph Paxton Crystal Palace 1851, Londen Mies van der Rohe Duitse paviljoen 1929, Barcelona Gustave Eiffel Eiffeltoren 1889, Parijs John Graham Space needle 1962, Seattle
NO Wereldtentoonstellingen - 1851 Crisis in kunstnijverheid en architectuur
Joseph Paxton Crystal Palace 1851, Londen
L. Haaghe Refeshment area 1851
Walter Goodhall Indiase ruimte met olifant 1851
Walter Goodhall Indiase ruimte en juwelen 1851
John Leech Uit Punch magazine 1851
NO Wereldtentoonstellingen – 1883 Koloniale en uitvoerhandeltentoonstelling Amsterdam, huidige Museumplein 1 miljoen bezoekers Edouard Agostini Nadruk op kolonies Exotische producten, dorpen en mensen
NO Wereldtentoonstellingen – 1883 Hoofdgebouw Paul Fouquiau Moorse stijl Materialen: hout, gips en doek
Javaans dorp 1883, Amsterdam
Javaans dorp 1883, Amsterdam
Javaans dorp 1883, Amsterdam
NO Wereldtentoonstellingen – Koloniale paviljoens Ieder land bouwde eigen koloniale paviljoen Gebruikelijk om hele dorpen te verschepen en na te bouwen Functie: - Tonen hoe beschaaft het eigen land was - Superioriteit over kolonie en zijn inwoners - Tonen welke rijkdommen (cultureel) in kolonies aanwezig waren - Antropologisch onderzoek - Spektakel Verdwijnen gelijdelijk na 1900
Het Paleis van de Kolonies 1889, Parijs
Een Algerijnse bazaar 1889, Parijs
Was een grote hit bij publiek, wetenschappers en kunstenaars Javaanse paviljoen 1889, Parijs Was een grote hit bij publiek, wetenschappers en kunstenaars
Javaanse paviljoen 1889, Parijs
NO Wereldtentoonstellingen – Koloniale paviljoens Brief van Paul Gauguin aan Emile Bernard Mijn beste vriend, Je had er laatst beslist bij moeten zijn. In het Javaanse dorp werden Hindoeïstische dansen uitgevoerd. Alles wat er aan Indische kunst bestaat is er te bezichtigen, en de foto’s die ik van Cambodja heb, zijn er letterlijk terug te vinden. Ik ga er donderdag weer heen, want ik heb een afspraak met een mulattin. Kom donderdag ook, maar ik moet er niet te laat zijn, kom dus om twaalf uur […] Ik reken op je