Het gymnasium Wat en waarom? leerjaar 1-3, havo, atheneum, gymnasium, ecolyceum Het gymnasium Wat en waarom? Deventer scholengemeenschap voor gymnasium, atheneum, havo, vmbo en praktijkonderwijs
Romeinse domus
atrium
atrium
Doel voorlichtingsavond historische achtergrond (meer)waarde praktische invulling vervolgonderwijs
Term gymnasium Gymnasion: Oefenschool: gymnos = naakt Sociaal, politiek trefcentrum Geschikte leerplaats Plato: Akademeia en Aristoteles: het Lukeion Klassiek ideaal: mens sana (animus sanus) in corpore sano / homo universalis
Gymnasiale traditie Wortels in de klassieke tijd Middeleeuwen: volkslatijn en monniken Karel de Grote Latijnse scholen 15e eeuw introductie Grieks in het westen Eind 19e eeuw het gymnasium: homo universalis
Huidige doeleinden Ontwikkeling van de ratio / verstand Culturele vorming Relativeren
Ontwikkeling ratio Geheugentraining: woorden, vormleer Logisch denken: analyse en synthese Aanleren van precisie: akribeia
filius Filius/filii onderwerp zoon Filii/filiorum van de zoon Filio/filiis aan/voor de zoon Filium/filios l.v. de zoon Filio/filiis door met vanaf de zoon Fili /filii aangesproken persoon: Zoon
videre Vide-o ik zie Vide-s jij ziet Vide-t hij ziet Vide-mus wij zien Vide-tis jullie zien Vide-nt zij zien
Filium video Filium l.v. Video ik persoon Ik zie de zoon Vgl. filius videt./Videt filius. Filius o.w. Videt hij-persoon De zoon ziet.
Culturele vorming ‘Nieuw vak’: Klassieke Culturele Vorming Mythologie Filosofie Letterkunde Staatkunde Drama
Tantaluskwelling
Sokrates
De vos en de raaf
Caesar en zijn De bello Gallico
Relativeren Open geest Objectiviteit Multinationale samenleving
Praktische invulling van het gymnasium 1e klas: 3 uur Latijn en cultuur 2e klas: 2 uur Latijn en 3 uur Grieks en cultuur 3e klas: 2 ½ uur Latijn en 2 ½ uur Grieks en cultuur Eind 3e klas een certificaat Eco-gymklas 1: 3 uur Latijn en 1 uur Grieks en cultuur 2e klas: 2 uur Latijn en 2 uur Grieks en cultuur
Culturele invulling onderbouw Mythologie Geschiedenis en cultuur via basiscursus Excursies: Klas 1: Valkhofmuseum Nijmegen Klas 2: Xanten (Duitsland) Klas 3: Trier (Duitsland) als afsluiting van de basisvorming Klas 5: Rome/Griekenland
Bovenbouw gymnasium Voor een gymnasiumdiploma is vereist: 1 klassieke taal: Latijn/ Grieks incluis KCV
Vervolgonderwijs Universiteit/ HBO Ook atheneum verleent toegang
Waarom toch gymnasium? Onderwijs nuttig voor beroep en vooral het verdere leven: non scholae, sed vitae discimus. Doelen: ratio, culturele vorming, relativeren Voordelen bij toelating en studie
Inhaalmodule In twee uren een half jaar inhalen Vereist: gedrevenheid discipline ijver
Interessante literatuur Tore Janson – Latijn: cultuur, geschiedenis en taal Isbn: 90-5356-711-9