Workshop TPR Storytelling

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
STRUCTUREEL COMMUNICATIEF RECEPTIE PRODUCTIE
Advertisements

Begrijpend lezen Bespreek met uw buurman of buurvrouw
Internet door de jaren heen. Beginsituatie •Wij werken met WPS in Adobe readers, dit wordt op de computer gelezen •De lesstof is erg verouderd en teveel.
tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Het geven van een workshop
Een lessenserie van drie lessen
De communicatieve methode voor Frans in het basisonderwijs
Al doende leren training docenten
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
Overdragen van de Informatica, 2006 Het schrijven van een krantenartikel Jan Broersen / Gerard Vreeswijk, 2006/7.
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Presentatie methodeanalyse Zo leren kinderen lezen en spellen & Leeslijn De Hand-out.
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/002] thema: Headlines can-do : kan het onderwerp vaststellen van korte berichten in een krant © Anne Beeker Alle rechten.
QUIZ hoofdstuk 1.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
voor familie en vrienden van
Hoe leer je geschiedenis?
Deltion College Engels A1 Lezen [Edu/003] thema: simple stories can-do : kan specifieke informatie vinden en begrijpen in eenvoudig, alledaags materiaal.
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Reclame Masters | Ik en reclame!
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Welkom Masterclass Wervend Schrijven. Wervend schrijven kenmerkt zich door… eigen formulering eigen opbouw eigen doel extreme afstemming op de doelgroep.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
Een jaar later… Inclusief praktische ervaringen van leerkrachten Jan Engelen & Nicole Goossens.
Dingen in de kring van nonverbaal naar verbaal en weer terug Suzanne van Norden en Lucie Visch Workshop Een vluchteling / asielzoekerskind in de groep.
Leesvaardig Examentraining.
Training Voorleescoördinator Bijeenkomst 2 Voorlezen in de kinderopvang.
1. 2 Storytelling Geen mooie marketing praatjes: maar de authentieke menselijke stemmooie marketing praatjes.
Activerende teksten.
Maak foto’s van kinderen die tegenstellingen uitbeelden. Opdracht: 1. De kinderen gaan in tweetallen een tegenstelling bedenken die zij willen.
Thema 4: Begeleiding van leerlingen met dyslexie Vakinhoudelijke begeleiding Nederlands.
STAPPENPLAN VOOR HET MAKEN VAN EEN LEESTOETS LEESRONDE 1 - ORIENTEREND: -Lees titel, tussenkopjes etc. -Lees eerste en laatste alinea -Formuleer hoofdgedachte.
Groep 4 Begrijpend lezen lezen
Groep 6 Begrijpend lezen
Groep 3 Begrijpend luisteren Begrijpend lezen
Voor de leerkracht INLEIDING
Lezen, schrijven en argumenteren
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
1. Wat gaan we vandaag doen ?
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Denken als een computer
Workshop Kernboodschap Gebiedsgericht Werken 14 oktober 2016
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Lezen H1 t/m H3 In deze PowerPoint: Op onderwerp: Op leesstrategie:
De veranderende rol van de IB
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Les 1 Doelgroep: mbo niveau 4 – taalreferentieniveau 3F Docent: Anja Vergeer-Negenman Nederlands leesvaardigheid.
Vrijdag 17 februari 2017.
Woordjes leer je alleen maar door te stampen
Lezen samenvatten.
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
taal speelt een rol in alle vakken
Verhalen lezen op drie alfabetiseringsniveaus
Ondernemersvaardigheden
Hoe maak ik een goede samenvatting?
Stellingen Het VMBO-examen verandert m.i.v. examen 2018
Leesboekjes Zie je het voor je? Carmen Meester.
Samentrekking.
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
Onderzoek water!! WaterLab www. onderzoekwater.nl Kijkje terug
Sander Blumink Ellen Baan 6 oktober 2018
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Player of creator? door Mark Grasmayer.
Cijferloos lesgeven bij talen
Nederlands 1.1h. Je kunt informatie opzoeken
Transcript van de presentatie:

Workshop TPR Storytelling TPRS en leesvaardigheid

Wie zijn wij?

Kennismaken

Doel workshop Na de workshop weet u: Hoe de aanpak van lezen met TPRS werkt Hoe u leerlingen teksten laat begrijpen Hoe u uw leerlingen gemotiveerder laat lezen Hoe u zelf teksten kunt vereenvoudigen of moeilijker kunt maken

Programma: Deel 1: TPRS en lezen (30 min) Deel 2: cirkelen (40 min) Pauze (15 min) Deel 3: embedded reading (75 min) Pauze (10 min) Deel 4: leeskilometers maken (20 min) Afsluiting (15 min)

Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting

Teaching Proficiency through Reading and Storytelling 3 pijlers: Begrijpelijke input Herhaling Context

100 % begrijpelijke input Betekenis vaststellen 2008.igem.org

Herhaling

Context Onverwacht Persoonlijk Interessant

Teaching Proficiency through Reading and Storytelling TPRS: R voor Reading Functies: herhalen doelconstructies kweken grammaticaal bewustzijn motiveren om zelf te gaan lezen

TPRS en lezen Verhaal vragen gaat vooraf aan lezen! Nadruk op begrijpelijkheid (vertaling) Vergroten intrinsieke motivatie (PQA) Herhaling doelvocabulaire (cirkelen) Aanstippen grammatica in context

TPRS en lezen 4 stappen: Vertaal per alinea, als groep of om beurten. Stel vragen over de feiten in het verhaal (cirkelen) Stel vragen over feiten die niet in het verhaal staan Maak het verhaal persoonlijk, door PQA of een parallelverhaal   Resultaat: leerlingen beleven een succeservaring!

Persoonlijk maken - PQA Vraag leerlingen naar hun interesses, voorkeuren aan de hand van het verhaal. Vergelijk de leerlingen met de personages Laat leerlingen een volkomen ongeloofwaardige rol spelen door abnormale vragen te stellen, maar doe alsof het de meest normale zaak van de wereld is! Waarom? Versterken intrinsieke motivatie

Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting

Deel 2: Cirkelen

Cirkelen Repetitieve input 3 stappen: 2 soorten vragen: Mededeling doen Vraag met bekend antwoord Vragen naar onbekende info 2 soorten vragen: Begripsvragen (b) Uitbreidingsvragen (c)

Cirkelen - Ladder W-vragen met onbekend antwoord W-vragen met bekend antwoord Of-vragen Ja/nee/eigen naam vragen

Activiteit - voorbeeld Peter eet een broodje. Begripsvragen: Eet Peter een broodje? Eet Peter een broodje of koopt hij een broodje? Wat eet Peter? Uitbreidingsvragen: Waar eet Peter een broodje? Met wie eet Peter een broodje?

Activiteit II: nu jullie Opdracht: 1. Gebruik de voorbeeldtekst of je eigen tekst. 2. Selecteer 2 zinnen uit de tekst. 3. Bedenk hierbij 2 cirkelvragen. 4. Bedenk vervolgens bij dezelfde zinnen 2 uitbreidingsvragen per zin. 5. Deel je vragen met je buurman of buurvrouw.

Evaluatie Makkelijk Moeilijk Beter?

Pauze 15 min

Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting

Deel 3: Embedded reading Raketlezen

Embedded reading Raketlezen/stapellezen 3 of meer teksten, oplopend in moeilijkheid, dezelfde hoofdlijn Pluspunten: Herhaling Differentiatie Behandeling teksten: cirkelen en pqa

Embedded reading Bottom up Top down Toepasbaar op diverse soorten teksten: Korte verhalen Songteksten Gedichten Examenteksten Strips

Hoe maak ik een stapeltekst? Bottom up: Begin met skelet/basisverhaal: Beginzin Beschrijving Actie toevoegen Spannende zin toevoegen 2-5 details/info toevoegen Kopieer en plak info in nieuwe verhaal Nieuwe verhaal uitbreiden met info/details Stappen herhalen tot niveau/niveau+1

Hoe maak ik een stapeltekst? Top down: Doeltekst kiezen niveau+1 Verkorten met ¼ tot 1/3 Bestaande zinnen vereenvoudigen d.m.v. weglaten zinsdelen, descriptoren Overgebleven zinnen verduidelijken/vereenvoudigen

Embedded reading-voorbeeld Assepoester wilde naar het bal. Ze had een jurk en schoenen nodig. Haar goede fee gaf ze aan haar. Assepoester ging naar het bal en rockte erop los.

Activiteit: nu jullie Tekst bottom up omvormen tot 3 trapsraket Vorm tweetallen Neem het skelet uit de handout als basis (niveau 1) Voeg 2-5 details of aanvullende info toe (niveau 2) Breid het verhaal nog verder uit d.m.v. bijzinnen, extra beschrijvingen etc. (niveau 3)

Evaluatie Makkelijk Moeilijk Beter?

Embedded reading-voorbeeld Zie hand-out pagina 6: Assepoester wilde naar het bal

Activiteit: nu jullie Eigen tekst top down omvormen tot 3 trapsraket Neem je eigen tekst als basis (niveau 3) Snoei de tekst terug met ¼ tot 1/3 (niveau 2) Kort de tekst nog verder in door de zinnen te vereenvoudigen, bijzinnen weg te laten, beschrijvingen te schrappen. Vereenvoudig de bestaande zinnen waar nodig (niveau 1) Deel je niveau 1 tekst met je buurman/vrouw

Evaluatie Makkelijk Moeilijk Beter?

Pauze 10 min

Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting

Deel 4: Leeskilometers maken Extensief lezen Leesprogramma (VFR) Easy readers Motivatie: Begrip: cognates Belevingswereld leerlingen Keuzevrijheid leesmateriaal

Deel 4: Leeskilometers maken Combineren vaardigheden: stap 3 = schrijven (Stil) tempolezen: keuze uit materiaal maken tekst lezen in beperkte tijd (10 min); vervolgens 3 of 4 hoofdpunten tekst noemen, samenvatten

Leeskilometers maken VOOR: TIJDENS: Verhaal vragen Cirkelen Persoonlijk maken (PQA)

Leeskilometers maken NA: - Verhaal navertellen - Verhaal uitbeelden - Eigen verhaal schrijven - Verhaal tekenen - Video verhaal maken - Liedje/rap maken

Pobre Ana/Pauvre Anne/Poor Anne Niveau: A1 Belevingswereld leerlingen Cognates Incl. werkbladen, liedjes-cd, dvd, powerpoint Verwerkingsactiviteit: voorbeeld: http://youtu.be/KZe-06LctKU

Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting

Afsluiting Vragen? Evaluatieformulier Coaching Certificaat Materialen aanschaffen Delen: Digischool

Doel workshop Na de workshop weet u: Hoe de aanpak van lezen met TPRS werkt Hoe u uw leerlingen gemotiveerder laat lezen Hoe u leerlingen teksten laat begrijpen Hoe u zelf teksten kunt vereenvoudigen of moeilijker kunt maken