Workshop TPR Storytelling TPRS en leesvaardigheid
Wie zijn wij?
Kennismaken
Doel workshop Na de workshop weet u: Hoe de aanpak van lezen met TPRS werkt Hoe u leerlingen teksten laat begrijpen Hoe u uw leerlingen gemotiveerder laat lezen Hoe u zelf teksten kunt vereenvoudigen of moeilijker kunt maken
Programma: Deel 1: TPRS en lezen (30 min) Deel 2: cirkelen (40 min) Pauze (15 min) Deel 3: embedded reading (75 min) Pauze (10 min) Deel 4: leeskilometers maken (20 min) Afsluiting (15 min)
Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting
Teaching Proficiency through Reading and Storytelling 3 pijlers: Begrijpelijke input Herhaling Context
100 % begrijpelijke input Betekenis vaststellen 2008.igem.org
Herhaling
Context Onverwacht Persoonlijk Interessant
Teaching Proficiency through Reading and Storytelling TPRS: R voor Reading Functies: herhalen doelconstructies kweken grammaticaal bewustzijn motiveren om zelf te gaan lezen
TPRS en lezen Verhaal vragen gaat vooraf aan lezen! Nadruk op begrijpelijkheid (vertaling) Vergroten intrinsieke motivatie (PQA) Herhaling doelvocabulaire (cirkelen) Aanstippen grammatica in context
TPRS en lezen 4 stappen: Vertaal per alinea, als groep of om beurten. Stel vragen over de feiten in het verhaal (cirkelen) Stel vragen over feiten die niet in het verhaal staan Maak het verhaal persoonlijk, door PQA of een parallelverhaal Resultaat: leerlingen beleven een succeservaring!
Persoonlijk maken - PQA Vraag leerlingen naar hun interesses, voorkeuren aan de hand van het verhaal. Vergelijk de leerlingen met de personages Laat leerlingen een volkomen ongeloofwaardige rol spelen door abnormale vragen te stellen, maar doe alsof het de meest normale zaak van de wereld is! Waarom? Versterken intrinsieke motivatie
Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting
Deel 2: Cirkelen
Cirkelen Repetitieve input 3 stappen: 2 soorten vragen: Mededeling doen Vraag met bekend antwoord Vragen naar onbekende info 2 soorten vragen: Begripsvragen (b) Uitbreidingsvragen (c)
Cirkelen - Ladder W-vragen met onbekend antwoord W-vragen met bekend antwoord Of-vragen Ja/nee/eigen naam vragen
Activiteit - voorbeeld Peter eet een broodje. Begripsvragen: Eet Peter een broodje? Eet Peter een broodje of koopt hij een broodje? Wat eet Peter? Uitbreidingsvragen: Waar eet Peter een broodje? Met wie eet Peter een broodje?
Activiteit II: nu jullie Opdracht: 1. Gebruik de voorbeeldtekst of je eigen tekst. 2. Selecteer 2 zinnen uit de tekst. 3. Bedenk hierbij 2 cirkelvragen. 4. Bedenk vervolgens bij dezelfde zinnen 2 uitbreidingsvragen per zin. 5. Deel je vragen met je buurman of buurvrouw.
Evaluatie Makkelijk Moeilijk Beter?
Pauze 15 min
Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting
Deel 3: Embedded reading Raketlezen
Embedded reading Raketlezen/stapellezen 3 of meer teksten, oplopend in moeilijkheid, dezelfde hoofdlijn Pluspunten: Herhaling Differentiatie Behandeling teksten: cirkelen en pqa
Embedded reading Bottom up Top down Toepasbaar op diverse soorten teksten: Korte verhalen Songteksten Gedichten Examenteksten Strips
Hoe maak ik een stapeltekst? Bottom up: Begin met skelet/basisverhaal: Beginzin Beschrijving Actie toevoegen Spannende zin toevoegen 2-5 details/info toevoegen Kopieer en plak info in nieuwe verhaal Nieuwe verhaal uitbreiden met info/details Stappen herhalen tot niveau/niveau+1
Hoe maak ik een stapeltekst? Top down: Doeltekst kiezen niveau+1 Verkorten met ¼ tot 1/3 Bestaande zinnen vereenvoudigen d.m.v. weglaten zinsdelen, descriptoren Overgebleven zinnen verduidelijken/vereenvoudigen
Embedded reading-voorbeeld Assepoester wilde naar het bal. Ze had een jurk en schoenen nodig. Haar goede fee gaf ze aan haar. Assepoester ging naar het bal en rockte erop los.
Activiteit: nu jullie Tekst bottom up omvormen tot 3 trapsraket Vorm tweetallen Neem het skelet uit de handout als basis (niveau 1) Voeg 2-5 details of aanvullende info toe (niveau 2) Breid het verhaal nog verder uit d.m.v. bijzinnen, extra beschrijvingen etc. (niveau 3)
Evaluatie Makkelijk Moeilijk Beter?
Embedded reading-voorbeeld Zie hand-out pagina 6: Assepoester wilde naar het bal
Activiteit: nu jullie Eigen tekst top down omvormen tot 3 trapsraket Neem je eigen tekst als basis (niveau 3) Snoei de tekst terug met ¼ tot 1/3 (niveau 2) Kort de tekst nog verder in door de zinnen te vereenvoudigen, bijzinnen weg te laten, beschrijvingen te schrappen. Vereenvoudig de bestaande zinnen waar nodig (niveau 1) Deel je niveau 1 tekst met je buurman/vrouw
Evaluatie Makkelijk Moeilijk Beter?
Pauze 10 min
Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting
Deel 4: Leeskilometers maken Extensief lezen Leesprogramma (VFR) Easy readers Motivatie: Begrip: cognates Belevingswereld leerlingen Keuzevrijheid leesmateriaal
Deel 4: Leeskilometers maken Combineren vaardigheden: stap 3 = schrijven (Stil) tempolezen: keuze uit materiaal maken tekst lezen in beperkte tijd (10 min); vervolgens 3 of 4 hoofdpunten tekst noemen, samenvatten
Leeskilometers maken VOOR: TIJDENS: Verhaal vragen Cirkelen Persoonlijk maken (PQA)
Leeskilometers maken NA: - Verhaal navertellen - Verhaal uitbeelden - Eigen verhaal schrijven - Verhaal tekenen - Video verhaal maken - Liedje/rap maken
Pobre Ana/Pauvre Anne/Poor Anne Niveau: A1 Belevingswereld leerlingen Cognates Incl. werkbladen, liedjes-cd, dvd, powerpoint Verwerkingsactiviteit: voorbeeld: http://youtu.be/KZe-06LctKU
Programma: Deel 1: TPRS en lezen Deel 2: cirkelen Pauze Deel 3: embedded reading Deel 4: leeskilometers maken Afsluiting
Afsluiting Vragen? Evaluatieformulier Coaching Certificaat Materialen aanschaffen Delen: Digischool
Doel workshop Na de workshop weet u: Hoe de aanpak van lezen met TPRS werkt Hoe u uw leerlingen gemotiveerder laat lezen Hoe u leerlingen teksten laat begrijpen Hoe u zelf teksten kunt vereenvoudigen of moeilijker kunt maken