1. Wat gaan we vandaag doen ? Lezen over Julius Caesar en de burgeroorlog in Rome Starten met het leren van leesstrategieën. Deze helpen je met het lezen en begrijpen van geschiedenis.
Opdracht 1 Lees bladzijde 75 SV Individueel Schrijf alle woorden die je niet kent op in je schrift. De betekenis zoek je thuis op (huiswerk)
Opdracht 2 Ga met je groepje bij elkaar zitten, neem een pen, SV en papier mee. Bespreek samen wat belangrijk is in de tekst. Schrijf dat op of markeer in de tekst. Bedenk samen 2 moeilijke nadenk proefwerkvragen over de tekst. We bespreken ze met de klas.
2. Wat weet je na deze les ? Waarom Julius Caesar vermoord werd. Wat voor een soort man hij was. De belangrijke stukken uit een tekst selecteren en ordenen.
Opdracht Ga in hetzelfde groepje zitten als vorige week. Lees bladzijden 34 en 35 uit de reader. Selecteer samen de belangrijke stukjes, namen, begrippen etc. Geef ieder stukje een cijfer, op volgorde van belangrijkheid, van 1-10 Maak samen een rapport. We bespreken het met de klas
3. Na deze les kunnen jullie: Uitleggen hoe Octavianus keizer Augustus werd Tekst rangschikken op volgorde van belangrijkheid De tekst in eigen woorden aan elkaar vertellen
Opdracht Met zijn 2en Neem je huiswerk top 3 erbij Maak samen een rapport over de tekst. Vertel het verhaal in eigen woorden. Geef elkaar een tip en een top. Kun je de hoofd- en bijzaken terughoren ?
4. De Pax Romana in een concept map ? 3 moeilijk woorden, maar na deze les kun jij de Pax Romana weergeven in een concept map
Wat is een concept map ? Een verzameling concepten, ideëen, begrippen met de onderlinge relaties daartussen, geordend in een structuur
Hoe maak je een concept map ? Ga weer met je groepje bij elkaar zitten Schrijf alle woorden die je thuis hebt geselecteerd over de Pax Romana apart op een post-it. Check met elkaar en de lijst of je alles hebt. Kijk wat bij elkaar hoort Plak de post-its op het grote vel papier, zó dat wat bij elkaar hoort, dicht bij elkaar geplakt wordt. De andere plak je verder weg op het papier.
Stap 2 Zet pijlen tussen de post-its die met elkaar te maken hebben. Schrijf bij de pijlen WAT ze met elkaar te maken hebben.
Het ziet er ongeveer zo uit: EN NIET ZO..…
Stap 3 Geef het blad door aan de groep voor je. Bekijk de concept map die je krijgt en tel het aantal verbanden. Welke verbanden zijn goed ? Welke relaties zijn fout ?
5. Wat hebben jullie geleerd ? Veel over de Romeinen Veel over hoe je een tekst kunt aanpakken: Voordat je gaat lezen: oriënteren en vragen stellen Tijdens het lezen: hoofd- en bijzaken selecteren en ordenen Na het lezen: samenvatten, navertellen in je eigen woorden
Opdracht: Met je groepje: Paragraaf 6 aanpakken volgens de stappen die je geleerd hebt. Maak een keuze uit een rapport en navertellen of een concept map. In de klas kijken we hoe jullie het gedaan hebben.