1. Wat gaan we vandaag doen ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wereldkaart met oudercontacten wereldwijd
Advertisements

tekstbegrip Probleem; hoeveelheid vragen bij tekst.
Hoe ga je te werk bij aardrijkskunde?
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Hoe werkt een powerpoint?
Leren = Concentreren I II III.
1 van 4 6 Delen met rest 1. Voorbeeld. 2. Vergelijken in tweetallen. 3. Bespreken in viertallen.
Hoe maak je schooltaal toegankelijk?
Begeleiden, hoe doe je dat?
Hoe leer je lange teksten
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Stappenplan Samenvatten
Samenvatten.
Samenvatten Klas 4A de Foorakker.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Snelcurcus leerstofzuigen
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het belang van plannen.
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Shake Song Fort van de Verbeelding Bovenbouw Groep 7 en 8 (en soms ook groep 6)
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Hoe maak ik een PowerPoint presentatie?
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
Leespubliek. Spoorboekje Even opfrissen Oefening leespubliek Bespreken oefening Wat gaan we leren?: Je kunt vertellen wat een leespubliek is en naar welke.
Effecten van taal Onderzoek naar wat woorden, zinsconstructies en tekststructuren doen met de ontvanger.
POETRY Monday 01/01/2016. TRENT SHELTON ‘SPOKEN WORD’
Groep 6 Begrijpend lezen
Les 2 – Hfst 1 – wat zijn drugs en hoe werken ze?
Platform Opleider2025 Samenwerking tussen BVMBO en Katapult (voorheen Platform Betatechniek – publiekprivaatsamenwerken). De cursief gedrukte woorden doen.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Spreekbeurt Hoe maak je dat?.
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
Bs.1: onderzoek doen Bs.6: een werkplan maken
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Luisteren en begrijpen
Meest voorkomende vragen bij examenteksten.
Groep 5 Begrijpend lezen lezen
Welkom! Neem plaats in de kring.
Lezen 1.2 Leesstrategieën, tekstverband/signaalwoorden onderwerp en hoofdgedachte.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Opdracht samenvatting
Les 4 havo Leesvaardigheistraining;
VWO 6 Wiskunde C – les 1 Meneer Ypma.
Onderwerp, deelonderwerpen en hoofdgedachte
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 KGT Lesweek 4
Cursus 1.1 Werken met Kaarten Klas 1 BK Lesweek 2
Fictie 2.1 tijd.
Week 1, les 5.
H1, H2, H3 Nieuw nederlands Klas 3
Week 1, les 8 Ga zitten in de kring.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
© UNIEK IN DE KLAS.
12 oktober 2017 Aanwezigen & je richten op deze les.
Houd je aandacht erbij! Trainers: Jan de Groot Henk Torreman.
Soorten zinnen en verbindingswoorden
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
TEKSTSOORTEN.
Huiswerkopdracht Politiek
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Hoe maak ik een goede samenvatting?
volgende bladzijde terug
Hoe maak ik een goede mindmap?
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Berichten in de media Mediaboodschappen.
Schrijven Zakelijke brief: les 4.
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Erosie en Sedimentatie
volgende bladzijde terug
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

1. Wat gaan we vandaag doen ? Lezen over Julius Caesar en de burgeroorlog in Rome Starten met het leren van leesstrategieën. Deze helpen je met het lezen en begrijpen van geschiedenis.

Opdracht 1 Lees bladzijde 75 SV Individueel Schrijf alle woorden die je niet kent op in je schrift. De betekenis zoek je thuis op (huiswerk)

Opdracht 2 Ga met je groepje bij elkaar zitten, neem een pen, SV en papier mee. Bespreek samen wat belangrijk is in de tekst. Schrijf dat op of markeer in de tekst. Bedenk samen 2 moeilijke nadenk proefwerkvragen over de tekst. We bespreken ze met de klas.

2. Wat weet je na deze les ? Waarom Julius Caesar vermoord werd. Wat voor een soort man hij was. De belangrijke stukken uit een tekst selecteren en ordenen.

Opdracht Ga in hetzelfde groepje zitten als vorige week. Lees bladzijden 34 en 35 uit de reader. Selecteer samen de belangrijke stukjes, namen, begrippen etc. Geef ieder stukje een cijfer, op volgorde van belangrijkheid, van 1-10 Maak samen een rapport. We bespreken het met de klas

3. Na deze les kunnen jullie: Uitleggen hoe Octavianus keizer Augustus werd Tekst rangschikken op volgorde van belangrijkheid De tekst in eigen woorden aan elkaar vertellen

Opdracht Met zijn 2en Neem je huiswerk top 3 erbij Maak samen een rapport over de tekst. Vertel het verhaal in eigen woorden. Geef elkaar een tip en een top. Kun je de hoofd- en bijzaken terughoren ?

4. De Pax Romana in een concept map ? 3 moeilijk woorden, maar na deze les kun jij de Pax Romana weergeven in een concept map

Wat is een concept map ? Een verzameling concepten, ideëen, begrippen met de onderlinge relaties daartussen, geordend in een structuur

Hoe maak je een concept map ? Ga weer met je groepje bij elkaar zitten Schrijf alle woorden die je thuis hebt geselecteerd over de Pax Romana apart op een post-it. Check met elkaar en de lijst of je alles hebt. Kijk wat bij elkaar hoort Plak de post-its op het grote vel papier, zó dat wat bij elkaar hoort, dicht bij elkaar geplakt wordt. De andere plak je verder weg op het papier.

Stap 2 Zet pijlen tussen de post-its die met elkaar te maken hebben. Schrijf bij de pijlen WAT ze met elkaar te maken hebben.

Het ziet er ongeveer zo uit: EN NIET ZO..…

Stap 3 Geef het blad door aan de groep voor je. Bekijk de concept map die je krijgt en tel het aantal verbanden. Welke verbanden zijn goed ? Welke relaties zijn fout ?

5. Wat hebben jullie geleerd ? Veel over de Romeinen Veel over hoe je een tekst kunt aanpakken: Voordat je gaat lezen: oriënteren en vragen stellen Tijdens het lezen: hoofd- en bijzaken selecteren en ordenen Na het lezen: samenvatten, navertellen in je eigen woorden

Opdracht: Met je groepje: Paragraaf 6 aanpakken volgens de stappen die je geleerd hebt. Maak een keuze uit een rapport en navertellen of een concept map. In de klas kijken we hoe jullie het gedaan hebben.