Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Jeugddelinquentie en levensstijlrisico’s in Brussel
Advertisements

Vitamine G1 Effecten van een groene omgeving op gezondheid, welzijn en sociale veiligheid J. Maas.
Marijke de Jong Clusterhoofd veiligheid
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Definitie Huiselijk Geweld is geweld in de relationele sfeer
Jeugdcriminiteit Door: Luïs Vlaminck.
Het belang van vroegtijdig ingrijpen bij jeugdcriminaliteit
Voorspellen van recidive onder jeugdige delinquenten
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
Bureau Jeugdzorg Jeugdreclassering.
het risk - needs - responsivity principe
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Opvoedbaarheid en jeugdbeleid Henk de Vos Hanzehogeschool Groningen – Lectoraat Integraal Jeugdbeleid 16 september 2010.
School- en gezinsgerichte preventie: Literatuuronderzoek
Ontwikkeling gedragsinterventie middelengebruik jeugdige delinquenten IVO: Elske Wits, Soenita Ganpat, Tim Schoenmakers, Anke Snoek Tactus: Judith Boonstra.
Middelengebruik bij jongeren in het speciaal onderwijs en in de residentiële jeugdzorg: de rol van individuele factoren, ouders en vrienden Annelies Kepper.
Jeugdcultuur week 6 Specifieke groepen het experimenteer gedrag voorbij.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink m. d. nl med
Opvoedstijlen en interculturele communicatie
Opgroeien van de adolescent in de stad Pascal van Schajik Med/schpa.
Groepsdynamica.
Oic.
Oic week 3. huiswerk verleden keer 1)Bekijk de documentaire ‘de kleine is alle voor mij’ 015/KN_
Een onderzoek naar criminele jeugdgroepen op Curaçua.
ETNISCHE VERSCHILLEN IN RISICOFACTOREN VERSCHILLEN TUSSEN NEDERLANDSE, MAROKKAANSE, SURINAAMSE, TURKSE EN ANTILLIAANSE JONGEREN IN RISICOFACTOREN VOOR.
Effectieve interventies tegen jeugddelinquentie
JEUGDBENDES Junger-Tas, J., Steketee, M. & Moll, M. (2008). Achtergronden van jeugddelinquentie en middelengebruik. Utrecht: Verwey-Jonker Instituut Stefanie.
Methodiek: Plancyclus
Criminele kinderen en toekomstige misdadigers: de kernvragen Sarah Silverans.
JONGEREN MET CRIMINEEL OF ANTISOCIAAL GEDRAG Effectieve of kansrijke vormen van behandeling en begeleiding Annelies Nuytten – 1BaTP B1.
Hermine Callewaert. Over het algemeen jongens Etniciteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep Activiteit verschilt per type en aard van de jeugdgroep.
PROBLEMATISCHE JEUGDGROEPEN. INLEIDING  Verschillende typen plegers  Diverse criminaliteitspatronen  Jeugdcriminaliteit vooral in groepsverband  Ernstigere.
Presentatie Wilster 2012 Onderzoek gesloten Zorg Behandelmilieu/leefklimaat : leefklimaat in ontwikkeling Hogeschool Leiden & UvA prof.Dr. Geert-
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
1 Leefstijl en gedrag Hoe verander ik? Drs. Marloes Hogenelst GZ psycholoog Medische Psychologie
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 1.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader de laatste.
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2 deel 1 1.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 6. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 3. Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze.
Jeugd in het Strafrechtelijk kader laatste les grote lijn
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
De grote lijn m.b.t. Jeugd in het Strafrechtelijk kader
De Nieuwe Kans Rotterdam.
Symposium Matched care - 24 november 2016 Annemiek Harder /
Een ketenaanpak voor intrafamiliaal geweld
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 5, 2016 ‘Needs’ en responsivity
Hoofdstuk 7 Assessment Perspectives and the Human Matrix: Brigdes to Effective Treatment Planning in the Initial Interview.
Forensisch Ambulante risico evaluatie - FARE
Finding ways to promote STI testing among the Afro-Caribbean community
Risk Need Responsivity Prncipes
Visie op Forensische Verslavingszorg
Het voorspellen van agressie tijdens de behandeling van forensisch psychiatrische patiënten a.d.h.v. DE hcr-20.
Preventie van alcoholgebruik van adolescenten door verbeterde ouder-kind alcoholspecifieke communicatie: De “Hou vol! Geen alcohol” pilot studie Suzanne.
Consumenten-gedrag Het gezin
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Drugs, dat kunnen we hier niet gebruiken
DOCENTENWORKSHOP Wat je kunt verwachten van…
Lectoraat Verslavingskunde
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Samen uit, samen thuis?! Ouderparticipatieve opvoedingsondersteuning in de ambulante werking van centrum voor kinderzorg en gezinsondersteuning te Willebroek.
Risicotaxatie en risicomanagement
Transcript van de presentatie:

Jeugd in het Strafrechtelijk kader Les 2, deel 2

Leerdoelen Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen Dit deel les: Je weet waarom risico taxatie belangrijk is voor het bovenstaande doel en wie in de jeugdstrafrechtketen daar op welke manier mee bezig is en je kunt het geleerde ook zelf toepassen in een voorbeeld

Risico taxatie

What Works-beginselen 1. Risicobeginsel: wie (interventie afhankelijk van recidiverisico) 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 3. Responsiviteit: hoe (motivatie, leerstijl en (on-)mogelijkheden hiervan te profiteren) 4. Behandelmodaliteit (evidencebased) 5. Programma-integriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 6. Professionaliteit (opleiding, training inter- en supervisie) RNR-Model, Risks, Needs Responsivity Assessement

Wat gaat er mis?

Belang van recidive beginsel Geen behandeling Intensieve behandeling Recidive van hoog risico daders 51% 32% Recidive van laag risico daders 15% Bonta et al, 2000

Mogelijk schadelijke effecten van sancties/interventies? Criminalisering en stigmatisering Deviantie training: het bij elkaar brengen van criminele jongeren werkt criminogeen In JJI’s (en gesloten jeugdzorg?): Victimisering (helaas te veel onderling geweld, zie boek ww in gesloten jeugdzorg) Hospitalisering (het is daar moeilijk om aan je ontwikkeltaken te werken)

Recidive onder jongeren Statische risico factoren : Leeftijd, aantal delicten in het verleden, leeftijd eerste delict Deze zijn dus niet meer veranderbaar of beïnvloedbaar

Recidive onder jongeren Komt veel voor Meer dan bij volwassenen Is de afgelopen jaren ongeveer gelijk gebleven Terugdringen recidive is hoofddoel binnen de strafketen

Risico taxatie

Ontwikkeling risicotaxatie instrumenten 1e generatie: Klinische blik 2e generatie: Gestructureerde risicotaxatie met statische factoren 3e generatie: Gestructureerde risicotaxatie met statische factoren en dynamische factoren 4e generatie: Gestructureerde risicotaxatie met statische factoren en dynamische factoren en beschermende factoren 5e generatie: Gestructureerde risicotaxatie met statische factoren en dynamische factoren en beschermende factoren en casemanagement

Met behulp van de LIJ systematiek Vooraan in de keten Politie: uitdraai van aanwezige statische factoren in de ict van de politie. Onderscheidt in Hoog en Laag risico Algemeen Risico profiel (ARR) met AUC van 0,70. eerdere politieregistraties in de volgende rollen: verdachte diefstal, verdachte geweldsdelict, verdachte overige delicten, betrokken, getuige, overige rollen; eerdere Halt-afdoeningen; zwaarte en aard van het huidige delict; geslacht; leeftijd tijdens het delict; culturele achtergrond. Dan besluit wat te doen

Categorieën politie ARR Recidivekans per categorie Percentage categorieën

Laag risico: Niks doen óf Halt afdoening 30% van de jeugdigen bij de politie vallen in de lage risico categorie Laag risico = 25% kans op recidive Laag risico en licht delict: Niks doen Laagrisico en Haltwaardig delict: Halt Halt is gericht op schade herstel dus bijv. bij alarmnummers bellen, vandalisme ed. Effect van Halt op recidive? Wat denken jullie?

Als er een midden of hoog risico is Midden en Hoog: Sociale factoren analyseren door school te bellen, ouders te spreken e.d. Zijn daar meer problemen: Grondig kijken, diepte interviews waarna je 127 vragen kunt beantwoorden in instrument (2b)

Hebben we hier een risicofactor te pakken?

Jeugd Volwassenen 1. Delictgeschiedenis 2. Huidige / laatste delict en delictpatroon 3. Huisvesting en wonen 4. Opleiding werk en leren 5. Inkomen en omgaan met geld 6. Relaties met partner, gezin en familie 7. Vrienden, kennissen en vrijetijdsbesteding 8. Druggebruik 9. Alcoholgebruik 10. Geestelijke gezondheid 11. Denkpatronen, gedrag en vaardigheden 12. Houding

Je kan persoon A toch niet met persoon B vergelijken Gelukkig zijn er mensen die precies weten wat je tegen recidive kunt doen….maar mevrouw helder is niet zo helder Je kan persoon A toch niet met persoon B vergelijken

Casus Souad

Evalueren Module: Je weet wat je waarom en hoe wel en niet met jongeren en hun omgeving moet aanvangen om ze binnen het kader van het strafrecht niet opnieuw met het strafrecht in aanraking te laten komen Deze les: Je weet waarom risico taxatie belangrijk is voor het bovenstaande doel en wie in de jeugdstrafrechtketen daar op welke manier mee bezig is en je kunt het geleerde ook zelf toepassen in een voorbeeld

Volgende week 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 1. Risicobeginsel: wie (interventie afhankelijk van recidiverisico) 2. Behoeftebeginsel: wat (veranderbare factoren) 3. Responsiviteit: hoe (motivatie, leerstijl en (on-)mogelijkheden hiervan te profiteren) 4. Behandelmodaliteit (evidencebased) 5. Programma-integriteit (getoetste theorie uitgevoerd volgens programma) 6. Professionaliteit: (opleiding, training inter- en supervisie)