Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Intervisie: sterkte-zwakte analyse
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Mediaopvoeding.
Operatie geslaagd Dimitri Hanssens
“ Beleidsmatig werken aan ICT ”
ondersteuningsprofielen PPO Rotterdam
CVO-IVV de Avondschool centrum voor volwassenenonderwijs PROJECT “gecombineerd onderwijs”
Deskundigheids- bevordering I2 Breda 12 april 2005.
HBO5 in Vlaanderen LEIDO, 8 april 2013 Liesbeth Hens
CBE: Centra voor Basiseducatie
Evaluatie van de PBD in het volwassenenonderwijs, Vocvo en hun samenwerking Prof. dr. Peter Van Petegem Prof. dr. Jan Vanhoof Prof. dr. Sarah Gielen (K.U.L.)
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
ORGANISATIE VAN HET VOLWASSENENONDERWIJS
DPB Fysica Gent.
Het nieuwe leerplan voor de tweede graad
Vernieuwing verzorging
WerkGevers Service Punt Zoetermeer Jolanda Kroon
Digitale Didactiek Onderwijs anders organiseren, anders onderwijzen: andere kwaliteiten voor medewerkers 1digitale didactiek.
GECOMBINEERD ONDERWIJS
Het volwassenenonderwijs en EVC: van breakthrough naar mastery?
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Toezicht op educatie 2 oktober 2014.
Aanvullende subsidiëring gecombineerd onderwijs Wie zijn wij Volwassenenonderwijs Kisp Schaalvergroting centra in Oost-Vlaanderen cvo Kisp.
Excellente Scholen Drentse excellentietraject Dorien zEVENBERGEN Inspectie van het onderwijs.
Advisering gecombineerd onderwijs Een blik achter de schermen 5 maart 2015.
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
Projectmatige aanpak volgens een concentrisch vormingsconcept
Gecombineerd onderwijs in de opleiding Uitvoerend CAD-tekenaar Bouw
RTC West - Vlaanderen Situering. Ontstaan in 2000 (Minister Vanderpoorten). Eerst coördinatie en aanspreekpunt. Ondersteuning technisch onderwijs (duur.
Workshop evalueren Dcp
Netwerk kinderzorg 19 maart 2015.
22 september Tender POP Thomas Bossuyt & Maarten Andriessen.
De school in Europa - Europa in de school
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend)
WELKOM!. Wat is infocyclus? Infocyclus binnen BTC en link met DGD Infocyclus = Algemene inleiding over actuele mondiale vraagstukken en uitdagingen gelinkt.
Functiedifferentiatie in het primair onderwijs 4 februari 2010.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Youth empowered by Skills ROUBAIX Cijfers en trends 2.
Trefdag VOCVO 20/5/’16 Een praktijkvoorbeeld van samen werken aan
Leerlijn Actief Burgerschap
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Projectplan en fasering BGT regio Nijmegen
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Individueel competentietraject
Actief burgerschap in het SO: “Hoe maken we samen het verschil?“
Onderwijsdoelen in het dko
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
Model academiereglement deeltijds kunstonderwijs
Geïntegreerd breed onthaal
Van zorgen voor naar zorgen dat…
Samen Onderwijs Maken 17 januari 2018.
Leerplan Toegepaste informatica 3e graad Boekhouden-informatica tso
nieuwe leerplannen DKO
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
Dag van het Deeltijds Kunstonderwijs
Stavaza curriculum vernieuwde eerste graad
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Nieuwe Graduaatsopleidingen in Limburg
12 tot -16 jarigen NT2 LOP Kempen Donderdag 15 december 2016
Onderwijscentrum Gent DISCO onderwijs & diversiteit
Smart schools Open oproep voor digitale innovatie in onderwijs
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren.
Laaggeletterde ouders digitaal aan de slag
Transcript van de presentatie:

Een nieuw concept voor de ICT-leerplannen Studiegebied ICT - secundair volwassenenonderwijs Brussel, 10 januari 2017 Gezamenlijke kick-off expertencommissies

Programma Toelichting nieuw concept ICT leerplannen Toelichting werkwijze invulling projectwebsite Voorstelling nascholingsaanbod nieuwe ICT-opleidingen Indeling in groepen Afspraken vergaderplanning en praktische werkwijze Concretisering basiscompetenties per module: eerste aanzetten Einde kick-off

1. Toelichting nieuw concept ICT leerplannen Totstandkoming en implementatie nieuwe ICT-opleidingen Erkend referentiekader Opleidingsprofiel Leerplan DIGCOMP (2013) 9 Nieuwe opleidingsprofielen ICT (2016) 9 nieuwe leerplannen ICT (2017) Projectwebsite ICT (2016-2017 en verder…) Waarom nieuwe OP’s? Op vraag van de CVO’s, de oude waren te verouderd, er was geen ruimte voorzien voor de nieuwe technologieën en competenties

1. Toelichting nieuw concept ICT leerplannen Leerplannen: wat? (wat zegt de regelgeving?) Essentie: de leerplandoelstellingen : door het CVO te realiseren (attitudes: na te streven) De basiscompetenties van het OP moeten op herkenbare wijze opgenomen zijn Voldoende ruimte voor de inbreng van centra, leraren, lerarenteams of cursisten Overgangsperiode: 1 jaar voor besturingssystemen en netwerken 2 jaar voor de overige opleidingen

Leerplannen: voor wie? Servicedocument voor leerkrachten Controle-instrument voor de inspectie

1. Toelichting nieuw concept ICT leerplannen Eigenheid nieuwe opleidingsprofielen ICT Soft- en hardware onafhankelijk Futureproof Functionele competenties & mediawijsheid (<> ‘knoppen’kennis/kennis van softwarepakketten) Overgangsperiode: 1 jaar voor besturingssystemen en netwerken 2 jaar voor de overige opleidingen

1. Toelichting nieuw concept ICT leerplannen Uitdaging nieuwe leerplannen ICT Ruimte en futureproof gehalte: behouden  leerplandoelstellingen niet inperken door concrete (tijdsgebonden) leerinhouden Inspirerend: visie, organisatorische en didactische aanpak Overgangsperiode: 1 jaar voor besturingssystemen en netwerken 2 jaar voor de overige opleidingen

1. Toelichting nieuw concept ICT leerplannen Dynamische projectwebsite ICT (svwo.be) Mogelijke concretiseringen basiscompetenties per module Voorbeelden van authentieke taken Door en voor leerkrachten! Overgangsperiode: 1 jaar voor besturingssystemen en netwerken 2 jaar voor de overige opleidingen

1. Toelichting nieuw concept ICT leerplannen Inleiding (modulair traject, meewerkende CVO’s…) Visie DIGCOMP (inmiddels gebruikt in heel wat Eur.lidstaten) Duurzame competenties /vs/ tijdgebonden hard- en software  deelcertificaatsupplement (niet verplicht!) op svwo.be met o.a. concretere informatie over: de effectieve duur van de module (60/40/20) device/besturingssysteem/software & versie/etc Overgangsperiode: 1 jaar voor besturingssystemen en netwerken 2 jaar voor de overige opleidingen

1. Toelichting nieuw concept ICT leerplannen Aanpak De opleiding = de finaliteit (niet de module) Aanbod programmeren vanuit visie op centrumniveau (doelgroepen, spreiding in tijd en ruimte…) Ken je cursist: profiel, interesses, perspectieven… Intake – leertrajectbegeleiding – doorstroom Vrijstellingen mogelijk?  instrumenten: Concordantietabel oude/nieuwe ICT-opleidingen Online vrijstellingsproeven start-modules Verkorte trajecten (60/40/20) Functioneel leren  authentieke taken Minimale materiële vereisten Overgangsperiode: 1 jaar voor besturingssystemen en netwerken 2 jaar voor de overige opleidingen

1. Toelichting nieuw concept ICT leerplannen Leerplandoelstellingen Algemene doelstellingen van de opleiding // OP Leerplandoelstellingen per module = basiscompetenties OP Statuut: ofwel: te bereiken ofwel: met *: attitudes: na te streven Link naar projectwebsite voor Voorbeelden van mogelijke concretiseringen van basiscompetenties per module en per opleiding Voorbeelden van authentieke taken per module en per opleiding Overgangsperiode: 1 jaar voor besturingssystemen en netwerken 2 jaar voor de overige opleidingen

1. Toelichting nieuw concept ICT leerplannen Evaluatie Wat zegt de regelgeving? Wanneer is een evaluatie kwaliteitsvol? Nuttige links Overgangsperiode: 1 jaar voor besturingssystemen en netwerken 2 jaar voor de overige opleidingen

2. Toelichting werkwijze invulling projectwebsite ICT (svwo.be) Fase 1 Fase 2 Fase 3 Overgangsperiode: 1 jaar voor besturingssystemen en netwerken 2 jaar voor de overige opleidingen 17 maart! Paasvakantie 20 april!

Voorstelling nascholingsaanbod nieuwe ICT-opleidingen

Indeling in groepen Indeling in groepen Afspraken vergaderplanning en praktische werkwijze Concretisering basiscompetenties per module: eerste aanzetten

Vragen of meer info… peter. declerck@pov. be barbara. defreyne@pov Vragen of meer info… peter.declerck@pov.be barbara.defreyne@pov.be en ook bij… PBD GO! tania.van.den.berghe@g-o.be PBD POV greet.van.dender@pov.be PBD Katholiek Onderwijs Vlaanderen monique.deridder@katholiekonderwijs.vlaanderen (ontwikkeling) roeland.vankerckhove@katholiekonderwijs.vlaanderen (implementatie) PBD OVSG danny.splets@ovsg.be Vocvo carolien.fuchs@vocvo.be karolien.van.goidsenhoven@vocvo.be