Informatieavond 7 december 2016
DE HOOG- EN MEERBEGAAFDE LEERLING De hoogbegaafde leerling denkt en … DE HOOG- EN MEERBEGAAFDE LEERLING denkt TOP DOWN: (geheeldeel) onthoudt makkelijk denkt door denkt en … denkt en … denkt en … creatief denkt en … intelligente humor denkt autonoom denkt en … denkt en … denkt en … denkt onderzoeksgericht denkt en … denkt en … denkt en … denkt buiten kaders denkt en … denkt snel denkt en … Eigenwijs denkt en … denkt en … brede interesse denkt en … denkt en … denkt en …
Uitgangspunten VIA Hageveld TOP DOWN: zoveel mogelijk uit de echte wereld, geen overbodige herhaling AUTONOMIE: optimale differentiatie (b.v. tempo, aanpak) ONDERZOEKEN EN ONTWERPEN HB-THEMA’S: peers, motivatie en mindset, studie-vaardigheden OPTIMAAL LEERRENDEMENT KADERS, GRENZEN EN EISEN: gedrag, regels, wettelijke eisen
Voor wie?
VIA: individuele progressie Regulier: jaarlaag/klas Eindexamen -------------------- --------------------------------------------- OB/BB Nl En Fa Wi Bi Na Sk Ak Ge VWO regulier Eindexamen -------------------- Klas 6 Klas 5 Klas 4 Onderbouw Klas 3 Klas 2 Klas 1 VIA: individuele progressie Regulier: jaarlaag/klas
Voortgang Beoordelingen prestaties Voortgangstoetsen Ontwikkellijnen Woordcommentaren
Het onderwijs in VIA Hageveld PRESTATIES Kennis: Prestaties Voortgangstoetsen Lessen/workshops Excursies Vaardigheden: Prestaties Workshops Stage Reflectie met ontwikkellijnen Portfolio
Ontwikkellijn zelfsturing STARTER X KUNNER Wacht af, wacht op instructie, aansturing, straf. Neemt het heft in eigen hand, neemt initiatief, stelt vragen, laat zich helpen. Kiest maar wat (workshops, prestaties). Kiest bewust voor prestaties en workshops. Kiest de makkelijke weg. Verlegt grenzen. Denkt niet vooruit, maakt geen planning. Denkt vooruit, maakt een concrete planning. Laat de planning snel los, stelt uit. Houdt zich zoveel mogelijk aan de planning, pakt aan. Haalt deadlines niet of negeert ze. Haalt deadlines. Haakt af. Zet door. Gebruikt de prestatietijd om niet te werken. Gebruikt de prestatietijd om flink door te werken. Laat de inhoud van workshops over zich heenkomen. Weet waarom hij of zij in de workshop zit en doet actief mee. Zoekt geen hulp bij een vraag of probleem (bij medeleerling, expert of mentor). Zoekt hulp zodra hij of zij ergens zelf niet uit komt (bij medeleerling, expert of mentor). Ziet v rijheid en keuzemogelijkheden in VIA als een bedreiging. Ziet vrijheid en keuzemogelijkheden in VIA als een kans.
Prestaties periode 1: Identiteit (alfa/gamma) Een leeftijdsgenoot elders op de wereld (zelf bedacht) Wie zou je willen zijn in de Middeleeuwen? (delta) Karikatuur van jezelf
Periode 2: eigen omgeving (beta/gamma) Water op Hageveld, verzin een manier om het water uit de Markus zo schoon mogelijk te krijgen. (alfa/delta) Haarlemse Helden (alfa/delta) Klassieke kunstroute
Periode 3: Energie (beta/gamma) Organiseer een klimaat-conferentie (in de vorm van een rollenspel) (beta/gamma) Advies huis klimaatneutraal maken (gamma) Historische rap-battle
Prestatie delta
Weekritme onderbouw in dagdelen Maandag 8.30 – 14.20 Dinsdag Woensdag 8.30 – 16.10 Donderdag Vrijdag 1/2 Mentortijd Prestatietijd of Informatica Wiskunde Voer van Binnen Frans Delta major workshop: Tekenen/hv of Muziek of Drama. Lichamelijke opvoeding 3/4 Aardrijkskunde Engels Nederlands Spaans Delta minor 5/6 Zelf werken op leerplein Mentortijd: individueel gesprek Werken aan prestaties in atelieruren Aardrijks-kunde Voer van Buiten: Gastsprekers e.d. Werken aan prestaties in atelieruren.
VIA en regulier Pauzes onderbouw – bovenbouw gelijktijdig Samen introductiedagen, kamperen op de cour Glad marmer (klassiek), toneel Groepsdagen en sportdagen samen met jaarlaag Gezamenlijke extra onderdelen bij b.v. Big History, masterclasses talen, gastcolleges bovenbouw. Leerlingenraad
Onze ervaringen na 5 jaar VIA Eerste landelijke examens gehaald We blijven steeds ontwikkelen en verbeteren Leerlingen komen met plezier naar school, “peer”groep werkt Veel variatie in het aanbod, o.a. Voer van Buiten doet het goed We zijn op de goede weg naar onderwijs op maat
Grenzen Samen met de leerlingen en de ouders zoeken we naar evenwicht tussen: individuele behoeften en die van de groep onderwijs op maat en organisatie eigen aanpak en vereiste kwaliteit keuzevrijheid en eisen
Toelatingseisen VWO (+)-advies Alle stof van de basisschool is (aantoonbaar) afgerond Schoolse vaardigheden beheersen Leeftijd op 1 augustus 2017: 10 jaar Zelfsturing* Met ons willen groeien, fouten durven maken.
Wat vraagt VIA van ouders? Bereidheid zich een groeimindset eigen te maken (fouten zijn niet erg) Bereidheid regulier los te laten (andere vakvolgorde en tempo)* Bereidheid daar waar nodig externe hulp in te schakelen.
Vervolg - oriëntatie VIA Experiences op woensdag 18 januari (vol) en woensdag 8 februari 2017, van 14.00 tot 16.00. Deze is onderdeel van de intakeprocedure. Aanmelden door een mail te sturen naar VIA@hageveld.nl
Extra (vrijwillige) ouderbijdrage Nodig om te kunnen werken met kleinere groepen dan waarvoor we een Rijksbijdrage ontvangen. Richtbedrag: 1.500,- euro.
Aanmelden voor VIA? 1. Digitaal intakeformulier VIA invullen (aanvragen via@hageveld.nl) 2. Leerling eventueel aanmelden voor een VIA Experience 3. Daarna: intakegesprek en overleg basisschool 4. Dan: besluit toelaatbaar op VIA of niet 5. (Daarna) inschrijven op Hageveld, na ?? februari.
Toelating in hoger leerjaar Beperkt aantal plekken, pas in april meer bekend over hoeveel beschikbaar. Wachtlijst, interne overstappers gaan voor, daarna extern op volgorde van aanmelding.