Pesten op school Marjan Hoving 10 maart 2007.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wat weten we over schoolgeweld: bevindingen uit onderzoek en praktijk
Advertisements

Pesten is geen spelletje.
VEILIG ONLINE Filmpje.
Welkom op de Informatieavond over Cyberpesten
Verborgen vormen van pesten
Pubers online een thema avond over pubers en de digitale wereld...
digitale platformen waar gebruikers elkaar direct kunnen ontmoeten.
Internet fun & veilig! titeldia.
Veilig internet Mediawijsheid
Jongeren, internet en seksualiteit
Themabijeenkomst Pesten
Kinderen online.
Welkom Coachavond: pesten op de sportclub
PESTEN slaan duwen plagen roddel stelen schelden Uitsluiting
Social Media en Internet “webweerbaarheid”
Internet fun & veilig!. Wie zijn we? Naam Wij werken voor Microsoft Insert your picture here.
Kinderen vinden internet geweldig!
Aan pesten doe ik vaak mee Met een leger tegen één Kwetsende kanonnen struikelen over mijn lippen Wie stopt dit gevecht?
Kinderen en hun sociale talenten
Thema (digi)pesten 4 november 2014 Praktijkschool
Ouderavond pesten 1 december 2009.
© Wilma de Hond 2015.
Pesten op internet Groepje 3 Kyra Robin Roy Mirte.
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Agenda Informatie over pesten Wat doen kinderen online?
VEILIG INTERNETTEN.
Door: Elise, Laura en Anna
PESTEN JULIANASCHOOL.
Pesten Nee, dat doen wij niet..
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Ouderavond Mediawijsheid Basisschool ‘t Rendal 20 januari 2014.
Ouderavond pesten Welkom
Zeg nee tegen pesten! 1BSAW- Sofie De Clerck.
 Vives Alison Goudeseune 1 BaSWb r Hoofdstuk 2: Pesterijen op jonge leeftijd: pesten op school en in het jeugdwerk.
Oorzaken van pesten 1BaSwB Freya Claeys.
Cyberpesten Anke De Groote 1 BaSWb. Definitie pesten antisociaal, agressief gedrag herhaaldelijk langdurig negatieve handelingen materiële, fysieke of.
Cyberpesten Femke Van Bockstaele. SOORTEN  Direct pesten  Indirect pesten.
Pesten is kindermishandeling
PARTNER LOGO Digitaal pesten 1 Universiteit
2 Wat is (digitaal) pesten? Groep 7 3 Leuke school De tweede dag lag mijn lunch Als beleg tussen blz 13 en 14 Van mijn nieuwe wiskundeboek Toen kreeg.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Kinderen en de sociale media. Hoe ga je daarmee om? Toon interesse in waar je kind mee bezig is. Laat kinderen online met een nickname.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat. Ouderavond over pesten in.
Pesten op het werk.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Internet en grenzen Plaatje.
“een nieuwe lln in de klas”
Mediawijsheid competentie:
Tevredenheidsonderzoek 2017
Introductie : Het internet en social media bieden veel mogelijkheden.
Informatieavond september 2016
Mediawijsheid competentie:
Wat doen wij op school tegen pestgedrag?
Voorlichting, advies en instructie
Meldcode Kindermishandeling
Wegwijs bij pesten 5 november 2014
Jongeren, relaties en seks via nieuwe media ? Apestaartjaren 2.0
Herkennen en reageren Cyberpesten Les 1 VO 1-2 VMBO BK.
Vlaggensysteem Praten met kinderen en jongeren over seks en seksueel grensoverschrijdend gedrag.
Toolbox Psychosociale Arbeidsbelasting (PSA)
Boek: maatschappelijke zorg 2.
Voor trainer, coaches en begleiders bij Bredase amateurvoetbal
Transcript van de presentatie:

Pesten op school Marjan Hoving 10 maart 2007

Waar hebben we het over? Pesten is systematisch psychisch, fysiek en/of seksueel geweld van een leerling of een groep leerlingen ten opzichte van één of meer leerlingen, die niet (meer) in staat is/zijn zichzelf te verdedigen.

Plagen Gelijkwaardige partijen Soms, niet structureel Hoort bij opgroeien Word je ‘hard’ van Kan je om lachen Doe je terug

Pesten Ongelijkwaardige partijen Structureel Hoort helemaal niet bij opgroeien Berokkent schade, ook voor later Levert veel verdriet op Heb je geen verweer tegen

Vormen van pesten Direct contact Slaan, schoppen, schelden Spullen stukmaken, afpakken Bijnamen gebruiken Negeren, uitsluiten Bedreigen, afpersen Betasten, aanranden Zichtbaar, ook voor anderen, wie pest/wordt gepest

Vormen van pesten (2) Indirect contact (digitaal pesten) D.m.v. SMS of MMS D.m.v. E-mail D.m.v. Internet D.m.v. chat Anoniem, harder, frequenter SMS (of MMS): *sms/mms: beledigen of bedreigen *lelijke foto of erge dingen verspreiden over iemand *persoonlijke tekst doorsturen naar anderen Via mail: *E-mailbox inbreken en password vernaderen of: erge berichten sturen naar contactpersonen van die persoon *Heel veel berichten of virus sturen om computer te laten vastlopen Internet/chat: *iemand uitsluiten uit groep *je anders voordoen dan wie je bent, en de reactie van persoon doorsturen *roddels verspreiden?foto’s manipuleren *haat- website oprichten+ stemmingen houden over slachtoffer.

Cijfers 1992 (!): 385.000 kinderen 1:4 in primair onderwijs 1:12 in voortgezet onderwijs Groep 6, 7 en 8, Klas 1, 2 en 3

De feiten (1)- 2005: 20% kinderen (PO) en 35% jongeren (VO) wel eens gepest via e-mail of SMS 20% last van pesten en schelden tijdens chatten (chatbox en MSN) 10% geconfronteerd met seksuele toespelingen tijdens chatten

De feiten (2)- 2005 87% leerlingen (PO en VO) geven aan op internet ‘wel eens vervelende dingen mee te maken’ 18% 14-jarigen heeft tijdens chatten wel eens telefoonnummer aan ander gegeven. 20% van deze groep kreeg vervolgens ‘vervelende ervaring’.

De nieuwste feiten 2006 (1): Pesten in het echte leven komt vaker voor dan online pesten Risicofactoren voor online gepest worden: de mate waarin men zelf online pest, en de mate waarin men in het echte leven gepest wordt.

De nieuwste feiten 2006 (2): Het risico op online pesten is groter voor jongens dan voor meisjes en groter voor vmbo-leerlingen dan voor havo en vwo-leerlingen

De nieuwste feiten 2006 (3): Online gepest worden levert minder gevoelens van eenzaamheid op dan gewoon pesten. De combinatie van gepest worden in het ‘echt’ en online zorgt voor grootste psychosociale problemen

De nieuwste feiten 2006 (4): jongeren die in het echte leven gepest worden internetten intensiever (o.a. om de eenzaamheid te verdrijven). Echter! Hoe intensiever er ge-internet wordt, des te groter het risico op online pesten.

De nieuwste feiten 2006 (5): Conclusie onderzoek: Digitaal pesten niet als een afzonderlijk probleem beschouwen Gecombineerde preventieve aanpak digitaal pesten en ‘echt’ pesten is aan te bevelen

Onderzoek naar Cyberpesten (Vlaanderen, eind 2005): Sterke band cyberpesten en klassiek pesten Alleen bij jongeren die alleen cyberpesten sprake van rolverandering Bij gebrek aan betrokkenheid en deskundigheid van ouders meer risico op pestgedrag Jongens vaker dader dan meisjes

Psychologische mechanismen: ‘samenzwering om te zwijgen’ ‘omstandersdilemma’ Zondebok/ ‘blame the victim’

Aanpak Voorwaarden: Erkennen van het probleem door docenten, ouders, pesters, slachtoffers, zwijgende meerderheid. Preventieve maatregelen treffen: met ouders en leerlingen over hebben en spelregels formuleren. Als het zich (toch) voordoet, als docent/mentor aandacht aan besteden en duidelijk stelling tegen nemen.

Aanpak (2) Als pesten niet verdwijnt: Vertrouwenspersoon inschakelen voor slachtoffer. Docent/mentor, schoolleiding, schoolbestuur aanspreken. Klacht indienen.

Aanpak (3) Vijfsporenbeleid Hulp voor kind/jongere, die wordt gepest (advies, begeleiding, assertiviteitstraining. Hulp voor pester: sociale vaardigheidstraining of cursus agressiehantering. Hulp voor zwijgende meerderheid: mobiliseren. Hulp voor leerkracht; achtergrond informatie, manieren om te voorkomen/stoppen.

Aanpak (4) Hulp voor ouders; achtergrondinformatie en advies.

Instrumenten Teamtraining Ouderavond Nationaal Onderwijsprotocol Tegen Pesten/ brochure Digitaal Pesten Theater, toneelvoorstelling, rollenspel, video’s Gedragsregels/omgangsvormen opstellen met klas (en deze consequent uitvoeren!)

Stellingen (1) Laat het onderwerp rusten als niet wordt gekozen voor een beleidsmatige en structurele aanpak waar alle partijen bij worden en blijven betrokken! Een themaweek voor leerlingen, een losse ouderavond, alleen een musical of toneelstuk, het berokkent meer schade dan dat het oplevert!

Stellingen (2) Het is voor de school nauwelijks mogelijk om een succesvol anti- digitaal- pestbeleid te ontwikkelen en uit te voeren.

Stellingen (3) Leerlingen mogen op school niet (onbeperkt) gebruik maken van internet-, GSM en andere digitale diensten. Dat geeft ouders en docenten meer ruimte tot controle en sturing.

Stellingen (4) Digitaal pesten is een afzonderlijk probleem en staat los van het zogenaamde ‘klassieke pesten’. Vanuit oogpunt van preventie is dan ook een aparte aanpak noodzakelijk van digitaal pesten en ‘klassiek’ pesten (d.w.z ‘los’ van elkaar).