Depressieve leerlingen op het voortgezet onderwijs

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Op deze school wordt niet gepest!?’
Advertisements

De (on)gezonde leerling?
Depressie bij kinderen en jeugdigen
Beroerte en vermoeidheid Beroerte en depressie
De vier dimensionale klachtenlijst (4DKL)
TitelWorkshop: Mijn patient heeft stressklachten! Wat nu
WORDT DEPRESSIE BIJ MANNEN OVER HET HOOFD GEZIEN?
Voorzieningen bereiken migranten niet altijd
Angststoornis.
Opvoeden van drukke kinderen
Stemmingsstoornissen
Mei 2002© Wolters-Noordhoff bv, Groningen/Houten, The NetherlandsEconomie & Handel Stress!
Datum Naam school Naam presentator
Ik heb iets van autisme of zo
inleiding Vb1: Bas is erg huilerig, komt nauwelijks tot spelen
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Het LWOO op de HJZ De kinderen Doelstelling Inrichting onderwijs
Depressie bij ouderen.
Pedagogische interventie PEP-poli
Het Chronisch-vermoeidheidssyndroom
Voortijdig schoolverlaten
Psychosociale begeleiding bij kanker
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Liefde en relaties.
OMGAAN MET ELKAAR Anti-pestbeleid rsg wiringherlant preventief
Kom in actie tegen eenzaamheid!
Ouderavond pesten Welkom
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Psychologieles 5 lesweek 5
Welkom ik maak me sterk.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Zorg op maat voor depressieve ouderen van levensbelang. Hannie Comijs.
Ouderavond over pesten (op school) Hoe herken je of je eigen kind slachtoffer van pestgedrag is? Hoe herken je of je kind zelf pest en wat kun je er als.
Plagen incidenteel gelijke machtsverhoudingen geen winnaar of verliezer wederzijds plezier “slachtoffer” is in staat zich te verdedigen geen blijvende.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Stichting School & Veiligheid ondersteunt scholen bij het bevorderen van een sociaal veilig klimaat.
, Sociale veiligheid is cruciaal voor kinderen om te kunnen leren Evt. logo van de school.
STEMMINGSSTOORNISSEN
 Onderscheid pesten en plagen Plagen:Pesten: - gelijkwaardige machtsstrijd- ongelijkwaardige machtsstrijd, hulpeloos, machteloze positie - weerbaarheid.
Suïcidepreventie Een workshop over het herkennen en bespreekbaar maken van suïcidale gedachtes en de wanhoop die daaraan ten grondslag ligt. Marije Blauen.
WELKOM Presentatie ‘Depressie onder ouderen ’
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Ouderavond over pesten op de basisschool
Ouderavond over pesten in het voortgezet onderwijs
Depressie: een sterke emotie - ziekte
Bewegen eerste interventie bij depressie !
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Is er een probleem? Landelijke cijfers en waar hebben we het over?
Liefde en relaties.
Michael Groeneweg, kinderarts - MDL
Radicalisering onder jongeren
EEN VEILIGE THUISHAVEN
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Trauma sensitief lesgeven
Nee Zeggen!.
Peer Buddy Nieuwkomer Metameer
Zwart wit denken in de klas
Herkenbaar??? 1. Depressiviteit is iets dat ik wel bij een ander maar niet bij mijzelf herken. 2. Mijn depressiviteit is aanstellerij. Daaraan moet ik.
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Best practice Doel: deskundigheidsbevordering collega’s
Matched Care – School Jaap-Harmen Smit SNAP trainer / Vaktherapeut PMT Intermetzo_1.
Liefde en relaties.
Ook wij als Wijkracht!?.
Donkere dagen en depressiviteit

Het Nederlands Autisme Register: de cijfers en het echte leven
Spreekbeurt: ‘Ik zorg voor mijn ’.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Depressieve leerlingen op het voortgezet onderwijs 20 april 2017 Lisette Jongbloets Hier komt ook tekst

Hoeveel jongeren per klas (30 lln) met Brainstorm Hoeveel jongeren per klas (30 lln) met Psychosociale problemen Suïcidale gedachtes Diagnose depressie Zijn er specifieke aandachtsgroepen, bijv. VMBO, cultuur, achtergrond, verdeling jongens meisjes etc Welke signalen kan een school herkennen? Welke actie onderneemt wie van school en wanneer? Welke kernpartner betrek je? Wat is de rol van de ouders? Denk vast na over casuïstiek die je zou willen bespreken.

Hoeveel jongeren hebben depressie? Landelijke cijfers: Diagnose depressie: tot 12 jaar 1% > 12 jaar 4% Meisjes 2x > jongens Diagnose dysthymie (persisterende depressieve stoornis) even vaak Volwassenen: (lifetime) depressie 18,7 % dysthymie 1,3 % Bronnen: Kenniscentrum kinder en jeugdpsychiatrie Trimbos instituut (NEMESIS onderzoek)

Sociaal emotionele problemen: (SDQ klas 2+4 grens/verhoogd) Wat Utrechtse cijfers Sociaal emotionele problemen: (SDQ klas 2+4 grens/verhoogd) Totaal in Utrecht: 8% VMBO: 10% HAVO/VWO: 7% Jongens en meisjes: even vaak Last van een ingrijpende gebeurtenis Totaal: 14% VMBO/ H/VWO: gelijk Meisjes >jongens 18% /9% Bron: Volksgezondheidmonitor Utrecht/ JGZ 14/15

Nog meer Utrechtse cijfers Serieus gedacht aan zelfdoding Totaal in Utrecht: 10% VMBO: 9% HAVO/VWO: 10% Jongens en meisjes: 7% / 12% Culturele achtergrond: Klas 2 klas 4 Totaal Autochtoon 11% 10% 11% ↑ Suri/Antill/Arubaans 21% 6% 14% ↑ Marokkaans 3% 3% 3% ↓ Turks 6% 9% 8% Overig 12% 14% 13% ↑ Nooit 90% 90% 90% Een enkele keer 6% 7% 6% Af en toe 2% 2% 2% Vaak 1% 1% 1% Heel vaak <1% 1% <1% Bron: Volksgezondheidmonitor Utrecht/ JGZ 14/15

Nog meer Utrechtse cijfers Zelfverwonding Totaal in utrecht: 5% VMBO: 6% HAVO/VWO: 5% Jongens en meisjes:3% / 7% Nooit: 95% 1 keer 3% Meerdere keren: 2% Bron: Volksgezondheidmonitor Utrecht/ JGZ 14/15

https://youtu.be/eSnf-pyiZcA Diagnose depressie https://youtu.be/eSnf-pyiZcA Bijna de hele dag een somber gevoel hebben Niet kunnen genieten van dingen waar je eerst wel blij van werd (kinderen kunnen wel nog blije momenten hebben!) Heel veel of heel weinig willen eten Je waardeloos voelen Je bent prikkelbaar Je hebt geen of weinig zin in seks Je kunt je slecht concentreren Soms het gevoel hebben niet meer te willen leven Je hebt vaak lichamelijke klachten Niet goed kunnen slapen Bron Altrecht

Oorzaken/ ontstaan depressie

Hoe vast te stellen? Uitsluiten van lichamelijke oorzaken Bijv. het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) en verschillende lichamelijke ziekten die ook leiden tot bijvoorbeeld somberheid, lusteloosheid, gebrek aan energie en slaapproblemen (schildklierproblemen, virale infecties, etc) Meetinstrumenten: ADIS-C, CDI, CBSK, CBSA

Wat kan school? Signalen: Lichaamstaal: desinteresse, passiviteit of juist onrustig Gedrag: traagheid,weigerachtig,boos Cognitief: zwart-wit denken, prestaties, desinteresse, piekeren Verzuim: veel lichamelijke klachten Zelfbeeld: laag zelfbeeld, faalangst, catastroferen Sociaal: isoleren, aansluiten andere peergroup Wat zie je niet?:maskeren, stoer doen

Ga in gesprek/ inventariseren Hoe gaat het? Benoem signalen (concreet) Wat kan school? Ga in gesprek/ inventariseren Hoe gaat het? Benoem signalen (concreet) Check: slapen, activiteiten, sociaal, thuis, ingrijpende gebeurtenissen, zelfbeeld, zelfverwonding, ook positieve zaken! Wat is er nodig? Hoe kan ik je helpen? Wie is betrokken? Vertrouwenspersonen/steunsysteem? (vrienden/ouders/leerkrachten/sport) Betrekken ouders (wettelijke regels/protocollen school) Is het kind veilig?

Wat kan school ? Gesprek/ vervolg/ plannen Wie binnen school betrekken? Welke kernpartners betrekken? (JGZ, VO-team) Moet er verdere diagnostiek gedaan worden? OPP / passend onderwijs? Sociale omgeving? Plan van aanpak Gesprekstechnieken: https://www.youtube.com/watch?v=xhxuxYZKhqA

Wat kan school (beter) niet? Niets doen Te snel gesprek stoppen (was maar grapje, etc) Zelf diagnose stellen (leerkracht is informant, diagnose stellen is teamwork, GGZ met..) Té veel aandacht alleen voor klachten/problemen Beloftes doen die je niet waar kunt maken

Rol van school met en zonder diagnose Aandacht voor leerling (niet alleen depressie, maar ook positieve ontwikkelingen) Aandacht voor ouders (zie boven) Aandacht voor leerling in relatie klas Flexibel en realistisch Structuur Stimuleer beweging Stimuleer positieve activiteiten

Behandelingen/ sociale kaart Rol buurtteam GGZ: 1e lijn: Indigo, etc (verwijslijst JGZ) en 2e lijn: Altrecht, UMC Crisishulp Samen Veilig Midden nederland 0800-2000 Crisisdienst Altrecht: alleen via huisarts 3e lijn: “Geweldloos verzet” (Haim Omer): training Altrecht Website: depri-en-dan.nl Gripopjedip.nl

Vragen / casuistiek

Bronnen en websites www.volksgezondheidsmonitor.nl http://www.kenniscentrum-kjp.nl/ www.altrecht.nl