Draagvlak vergroten bij collega’s

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijk vorm geven aan goede veiligheid in de praktijk
Advertisements

Time management in het onderwijs
Kandinsky College Malderburchtstraat
….een korte presentatie
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Werkvormen als vanzelf
Implementeren doe je samen
Hogescholen in Dialoog
Een continue verbeterende dienstverlening
Verandering & Weerstand
Bijeenkomst 8 Summatieve toetsing
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
Vrijheidsbeperking.
Leiderschap bij verandering of verandering in leiderschap
plaats datum naam trainer
Ik heb iets van autisme of zo
Ervaringen Implementatie in Nederland
Communicatie School- Gezin
Hoofdaannamen van Appreciative Inquiry
Spraak Organiseren Digitaal Werken & Archiveren in ketencontext
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsplannen.
Dossier Empowerment.
met studievaardigheden
Beleidsplanning voor gevorderden “Een beleidsplan als instrument”
Training digitale didactiek
Functiecreatie… Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening BREED hoe laat je het werken in de praktijk Gemeente Wijchen samen met Sociale Werkvoorziening.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Begeleiden en Coachen week 5
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Bijeenkomst September 2015
Welke veranderprocessen spelen nu binnen de LVNL of komen eraan?
INTERACTUMDAG Plaats en inzet van StudieWijzer als begeleidingsinstrument bij de persoonlijke en professionele ontwikkeling van de aanstaande leraar 8.
1 Bètavakvernieuwing na Ange Taminiau, Berenice Michels, Pascal Marsman.
Hoe Agile bent u? Hoe Agile kunt u zijn?
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Heidi van der Panne-Dirks
Coachen Bewust worden van wie je bent, op weg naar wie je wilt zijn
Flexibel opleiden Beatrijs de leede (onderwijskundig adviseur)
PE Adviesvaardigheden Gevorderden
Training voor gevorderde werkplekbegeleiders
PE Adviesvaardigheden Vereniging voor Gereformeerd Schoolonderwijs
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Communicatie 3e les.
Crisis-Management.
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Werktuigen voor grondbewerking en grondverzet
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Nelleke Gruijters Paul Ram
Financiële zelfredzaamheid
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Workshop ‘Structuur en Logistiek in opleiden’
“Ontwikkelingsgericht Leidinggeven, hoe doe je dat?”
Coachtraining DOEN?! Dag 3
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Schoolwide Positive Behavior Support (SWPBS)
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Gesprekstechnieken Les 4.
Begeleider of beoordelaar: wanneer draagt u welke pet?
Inleiders: Bart Muller Paul Eijgendaal
5 valkuilen & Tips.
Interventies kiezen is even puzzelen! Muriel Smink Britt Meuter
Taallab 3.0 Online geletterdheid
Transcript van de presentatie:

Draagvlak vergroten bij collega’s Namen workshopbegeleiders

Kennismaking met een analysemodel voor veranderingsweerstand/ Doelen Kennismaking met een analysemodel voor veranderingsweerstand/ draagvlakproblemen Toepassing van het model op eigen/ herkenbare situatie 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Programma van de workshop Kennismaking en inleiding Weerstand: analyse en diagnose individueel en in duo’s aan de slag met kaarten en een puzzel Plan van aanpak in subgroepen werken aan eigen casus; plenair delen van inzichten Evaluatie 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

opdracht 1: Weerstand symptomen a. Welke uitspraken op de kaartjes herkent u? b. Welke andere uitspraken m.b.t. “gedoe” over de opleiding hoort u vaak? (leeg kaartje)  Noteer de uitingen uit a en b in kolom 1 van het formulier 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: analyse en diagnose 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: analyse en diagnose Visie leiderschap, gemeenschappelijk doel, need/benefit, consultatie, communicatie en PR, … 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: analyse en diagnose Vaardigheid trainingen, best practices, didactische vaardigheden, coaching, … Visie leiderschap, gemeenschappelijk doel, need/benefit, consultatie, communicatie en PR, … 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: analyse en diagnose Prikkels wetgeving, visitatie, beloning, sancties, evidence, … Vaardigheid trainingen, best practices, coaching, … Visie leiderschap, gemeenschappelijk doel, need/benefit, consultatie, communicatie en PR, … 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: analyse en diagnose Middelen tijd, mensen, boegbeeld, haalbaarheid, org. ondersteuning, steun van de top… Prikkels wetgeving, visitatie, beloning, sancties, evidence, … Vaardigheid trainingen, best practices, didactische vaardigheden, coaching, … Visie leiderschap, gemeenschappelijk doel, need/benefit, consultatie, communicatie en PR, … 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: analyse en diagnose Plan van tijdpad, details, pilots, evaluatie, aanpak aanpassingen, doseren Middelen tijd, mensen, boegbeeld, haalbaarheid, org. ondersteuning, steun van de top Prikkels wetgeving, visitatie, beloning, sancties, evidence Vaardigheid trainingen, best practices, didactische vaardigheden, coaching, … Visie leiderschap, gemeenschappelijk doel, need/benefit, consultatie,communicatie en PR 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: analyse en diagnose opdracht 2 c. Welke van de uitingen/draagvlakproblemen (a en b) zou u het liefst willen aanpakken? Kies er max. 2 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: analyse en diagnose: opdracht 2 (vervolg) d. Op welk niveau van het puzzelmodel liggen deze twee uitingen/problemen? - visie - vaardigheid - prikkels - middelen - plan van aanpak Noteer dit niveau in kolom 2 van het formulier. 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: analyse en diagnose Inhoudelijke weerstand: oprechte twijfels over de inhoud van de verandering kenmerken: Vragen naar de rationele, overwegingen Focus op willen begrijpen N.B.: toon! Hoe te reageren? Uitleggen Argumenten (laten) aandragen Gebruik maken van kritisch commentaar 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: analyse en diagnose Inhoudelijke weerstand: oprechte twijfels over de inhoud van de verandering kenmerken: Niet inhoudelijke weerstand:  Is niet wat het lijkt: er zijn andere dingen aan de hand (angst bv)  kenmerken: Vragen naar de rationele, overwegingen Focus op willen begrijpen NB: toon! Betrekken op persoonlijke autoriteit Nadruk op proceskant Non verbaal commentaar Weinig en/of steeds wisselende argumenten Hoe te reageren? Uitleggen Argumenten (laten) aandragen Gebruik maken van kritisch commentaar Meta-niveau: ik zie dat je … Emoties respecteren De echte oorzaak proberen te vinden 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: analyse en diagnose Belangrijkste valkuil Op niet-inhoudelijke weerstand ingaan alsof het inhoudelijke weerstand is! 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Geen tijd voor KPB Geen tijd voor KPB 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Gebeurt niets als je niets doet Gebeurt niets als je niets doet 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Duurt te lang ,heb ik geen tijd voor 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Heeft totaal geen nut 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Welk puzzelstuk denkt u te missen bij deze weerstand Bespreek dit in tweetallen, is de ander het daarmee eens of kan het ook op een ander niveau liggen. N.B.: zoek nog geen oplossingen N.B.: wissel na 10 minuten van rol 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: aanpak in eigen situatie Opdracht 4 De volgende vragen kunnen behulpzaam zijn bij het omgaan met weerstand of het oplossen van draagvlakproblemen: Wat heeft u al geprobeerd? Wat werkte wel/niet? Waarom? Op welke niveaus van de puzzel situeert u de gebruikte strategieën? Zijn er op die niveaus nog andere strategieën te bedenken? Zijn er andere niveaus relevant voor het probleem? Welke strategieën zou u op die niveaus kunnen inzetten? 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Weerstand: aanpak in eigen situatie Opdracht 4 (vervolg)  Formuleer aan het eind op een flap de belangrijkste eye openers / inzichten / conclusies die u met de andere groepen wilt delen. 25 november 2017 Creeëren van draagvlak

Voor een succescolle verandering zijn alle puzzelstukken nodig! 25 november 2017 Creeëren van draagvlak