Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland B.V. Geschiedenis: Al eerder een regiecentrale in Z.Vlaanderen: van 2000-2008 in handen van de vervoerders 2008: oprichting Taxi Zeeuws-Vlaanderen 2009: overname door Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen Presentatie Symposium Basismobiliteit 24 november 2016
Gemeentelijke Vervoercentrale Zeeland B.V. Aandeelhouders: Samenwerkingsverband Collectief Vervoer Zeeuws-Vlaanderen (3 gemeenten) Samenwerkingsverband Oosterschelderegio (7 gemeenten) Gemeenten Vlissingen, Middelburg en Veere Binnenkort toetreding Provincie Zeeland ivm haltetaxi Waarom aandeelhouder? Houd verband met aanbestedingen (inbesteding) Aandeelhouders bepalen hun eigen regels, zoals bv eigen bijdrage Presentatie Symposium Basismobiliteit 24 november 2016
Werkzaamheden GVC Wat doet de GVC? WMO-vervoer in heel Zeeland en Goeree-Overflakkee (pilot) en haltetaxi in Zeeland ca. 1.700 ritten per dag AWBZ Oosterschelderegio, gem. Terneuzen en Tragel (ca. 750 personen per dag) Leerlingenvervoer Walcheren en Z.Vlaanderen – 800 leerlingen Vanaf schooljaar 2017-2018 600 leerlingen Oosterschelderegio Presentatie Symposium Basismobiliteit 24 november 2016
Voorbeeld: op het drukst van de dag 3 planners, 5 telefonistes, Personeel 30 personeelsleden waarvan 6 fulltimers en de anderen 20-36 uur per week Voorbeeld: op het drukst van de dag 3 planners, 5 telefonistes, En 2 groepsvervoer, 1 administratie, 1 bedrijfsleiding en 1 directie Presentatie Symposium Basismobiliteit 24 november 2016
Facturatie Op de eerste werkdag van de nieuwe maand wordt aan vervoerders een concept afrekening gestuurd Vervoerders hebben 5 werkdagen de tijd om hierop te reageren Daarna gaat factuur naar Samenwerkingsverband of Gemeenten en een credit naar de vervoerders Zodra de facturen zijn betaald, betalen wij de vervoerders Presentatie Symposium Basismobiliteit 24 november 2016
Klachten Via GVC of via de websites van de gemeenten of Samenwerkingsverband Afhandeling kan door opdrachtgevers worden gevolgd Presentatie Symposium Basismobiliteit 24 november 2016
Voor- en nadelen Voordelen: directe lijnen; overheid kan direct sturen als zij dat willen en dus ook snel schakelen Nadelen: GVC is geen contracthouder, dus wel eens problemen met onwillige vervoerders (voorbeeld: particulier werk in Z.Vlaanderen) Presentatie Symposium Basismobiliteit 24 november 2016
Slot De oplossing voor heel Nederland??? Alleen als de politieke wil aanwezig is Presentatie Symposium Basismobiliteit 24 november 2016