het programmeren voorbij Informatiekunde, het programmeren voorbij Marijke van Hees, Telematica Instituut
Klassieke informatica biedt niet alle denkgereedschap om in de informatiemaatschappij te functioneren
Informatiemaatschappij ICT bouwsteen De goede informatie De goede plek Persoonlijk en functioneel adekwaat Informatie bepalend voor betrekkingen Innovatie techniek Een blijvertje!
Wie wil functioneren, moet zich niet door de veelheid en snelheid van informatie laten overweldigen, maar moet denkgereedschappen meekrijgen, om ermee overweg te kunnen!
Het Telematica Instituut vertaalt wetenschappelijke kennis naar toepassingen in de praktijk van bedrijfsleven en maatschappij.
Visie op denkgereedschap Centraal staat voor competente kennis-werkers het zicht op de toepassing vanuit drie perspectieven: inhoud (content) samenwerken transacties (ketens)
Informatie-management
Elektronisch Samenwerken
Elektronisch Zakendoen
Klassieke informatica biedt niet alle denkgereedschap om in de informatiemaatschappij te functioneren
Motief ICT middelbare school Duurzame economie; professionaliteit organisaties Oude en nieuwe economie gaan hand in hand Geen tweedeling Samenwerken en stijl Basis ICT begrip Leren kijken naar informatievragen: content en ketens Training in verantwoordelijk met informatie omgaan
Eerstegraads opleiding Informatiekunde Begrip van achtergronden basis ICT begrippen technologie (klassieke) informatica sociale wetenschappen (psychologie, sociologie, rechten) bedrijfs- en bestuurskunde operationaliseren en logica architectuur en systemen
Maatschappelijke en economische noodzaak: Curriculum informatiekunde voor eerstegraads bevoegdheid en informatiekunde als vast schoolvak in middelbaar onderwijs